کارآفرین یا کارمند ؟ کدام یک مناسب روحیات من است؟

خیلی از ما در مسیر شغلی خود با چالش های متفاوتی روبرو شده‌ایم. قبل از انتخاب شغل معمولا سوالات این چنینی از خود می پرسیم: کارمند باشم یا کارآفرین ؟ شغل آزاد بهتر است یا شغل دولتی؟ فریلنسری مناسب من است یا استخدام شدن در یک شرکت؟ آیا کارمند خوبی می شوم ؟ آیا کارآفرین خوبی می شوم ؟

گاهی از همان ابتدای مسیر برای تعیین شغل مورد نظرمان و افتادن در مسیر کاری بعضا تا انتهای دوران کاری که به بازنشستگی ختم می شود، به دنبال چیزی فراتر از آنچه در آن هستیم گشتیم و در نهایت به همان شیوه ی شروع کار، به کارمان خاتمه داده ایم.

برای برخی از ما، اما این سرگردانی کمتر به طول انجامیده، جایی در اواسط راه بالاخره مسیر کارمند بودن یا کارآفرین بودن خودمان را در این هزار توی پر پیچ و خم پیدا کرده ایم و با انداختن خودمان در آن مسیر به زندگی رضایت بخش کاریمان دامن زده ایم.

در بسیاری نیز اینچنین نبوده بلکه خیلی بهتراز این ها بوده، در ابتدای کار مسیر را با قاطعیت انتخاب کرده‌ایم که کارمند باشند یا کارآفرین و در همان مسیر با رضایت نسبی یا کامل جلو رفته‌ایم که این بهترین حالت برای یک انسان امروزی است که بداند از شغل خود چه می خواهد و چه چشم اندازی را مد نظر دارد.

 

کارآفرین یا کارمند

کارآفرین یا کارمند

کارمند یا کارآفرین ؟

برای اینکه بتوانیم بین کارمندی و کارآفرینی انتخاب درستی داشته باشیم نیازمند این هستیم که خود را بیشتر بشناسیم و نگاهی به درون خود بیندازیم.

خوب به لطف پیشرفت روز افزون علم و وجود انواع راه ها برای شناخت خویشتن، قدم گذاشتن در مسیر خودشناسی راه آسانی است که فقط نیاز به کمی زمان گذاشتن و طی کردن یک مسیر مشخص برای خودشناسی دارد.

«خوب، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم تا مسیر خودشناسی خود را آغاز کرده و با این شناخت دست به انتخاب هایی بزنید که مخصوص خودتان است و در کمال رضایت و داشتن حال خوب، یک انسان منحصر به فرد برای این دنیا باشید»

حال در این بخش سعی داریم به بررسی دو شخصیت کارآفرین و کارمند بپردازیم.

در پایان این بخش چه چیزی متوجه می شوم؟

می دانم که ویژگی های یک کارآفرین موفق چیست؟

می دانم که ویژگی های یک کارمند موفق چیست؟

تفاوت بین یک کارآفرین و یک کارمند را درک می کنم

و در نهایت با دانستن این موارد می توانم به این تشخیص برسم که آیا یک کارآفرین موفق می شوم یا یک کارمند موفق؟

ابتدا ویژگی های مشترک کارآفرینان را بررسی می کنیم، همانطور که با دقت می خوانید با خواندن هر ویژگی دقت کنید که چه اندازه به آن ویژگی نزدیک هستید. می توانید با گذاشتن علامت مثبت یا منفی در انتهای ویژگی های کارآفرین یا کارمند به خود نمره کارمندی و کارآفرینی بدهید.

خوب برویم سراغ ویژگی های مشترک کارآفرین ها

  • یک کارآفرین معمولا زندگی یکنواخت را دوست ندارد و مدام در پی ایجاد چالش و اتفاق های تازه است.
  • یک کارآفرین ویژگی رهبری دارد و نمی تواند از کسی پیروی کند.
  • یک کارآفرین معمولا از اینکه در چهارچوب های متداول قرار بگیرد اذیت می شود، معمولا چهارچوب های منحصر به فرد خودش را دارد، و در هر لحظه که صلاح بداند آن ها را تغییر می دهد.
  • کارآفرینان معمولا کار و زندگیشان با هم تلفیق شده و هر دو را با هم یکی می دانند، ساعت کاری مشخصی ندارند و هر زمان که کار باشد انجام می دهند. آن ها تحت هر شرایطی آماده پاسخگویی هستند.
  • کارآفرینان مسئولیت تصمیمات خود را به عهده می گیرند و در مقابل شکست پذیرش بالایی دارند، تا زمانی که پیروز شوند تلاش می کنند.
  • کارآفرین از انجام کار لذت می برد.
  • یک کارآفرین از درون به خود انگیزه می دهد و نیازی به تشویق و انگیزه دیگران ندارد.
  • کارآفرین معمولا مدیریت مالی و برنامه ریزی خوبی دارد ولی خودش را درگیر جزییات در برنامه ریزی ها نمی کند.
  • کارآفرین خوب در برقراری ارتباط با افراد مورد نیازش موفق عمل می کند و بیشتر ارتباطاتش را از دید کاری می بیند و معمولا در ذهنش به این می اندیشد که ارتباط پیش رو، چه اندازه از نظر کاری برای او مفید است و آورده مالی دارد.
  • یک کارآفرین ریسک پذیری بالایی دارد.

 

در تست دیسک افرادی با تیپ شخصیتی DI، High DI و  High D این ویژگی ها را دارند.

 

 

حالا وقت این است که برویم سراغ ویژگی های مشترک کارمند ها

  • یک کارمند معمولا زندگی یکنواخت را دوست دارد و از به وجود آمدن چالش نه تنها لذت نمی برد بلکه گاها باعث ایجاد تنش و استرس بیش از اندازه در او می شود.
  • یک کارمند ویژگی پیشرویی دارد و دنباله روی خوبی است. در واقع اگر مسیر به درستی به یک کارمند موفق نشان داده شود، آن را به خوبی دنبال می کند و به نتیجه می رساند.
  • کارمندان معمولا علاقه ندارند که زندگی کاری خود را به منزل بیاورند یا در ساعاتی غیر از ساعات کاری به کار فکر کنند یا انجام دهند.
  • کارمندان توان پذیرش شکست‌شان پایین است، این عدم پذیرش منجر به سخت تصمیم گرفتن در آن ها می شود، در عوض توان اجرایی بالایی دارند و تصمیمات مدیران را به خوبی اجرا می کنند.
  • کارمندان برای شاداب شدن نیاز به زمان استراحت و فارغ شدن ذهن از کار دارند، در واقع در حین انجام کار بیشتر از اینکه لذت ببرند به انجام وظیفه فکر می کنند، در نتیجه کار و تفریحشان از هم کاملا جداست.
  • یک کارمند از بیرون انگیزه می گیرد و تشویق و تمجید دیگران به او روحیه و انرژی می دهد.
  • کارمندان معمولا در جزییات به خوبی می توانند ورود کنند و برنامه ریزی های کلان مدیران را به جزییات خوبی تقسیم می کنند، ریزبینی خوبی دارند و در برنامه ریزی های جزیی نگرانه موفق عمل می کنند.
  • یک کارمند خوب در برقراری ارتباط طبق چهارچوب های سازمان عمل می کند. قانون، سیستم کاری و نظام سازمانی برای او بیش از برقراری ارتباط اهمیت دارد.
  • یک کارمند علاقه ای به ریسک کردن ندارد و معمولا محتاطانه جلو می رود. هرچقدر از مسیر پیش روی خودش دید بازتر و بهتری داشته باشد امنیت خاطر بیشتری هم دارد در نتیجه حالش خوبتر است.
در تست دیسک افرادی که تیپ C در نتیجه آزمون آنها دیده می شود ویژگی های بالا را دارند.

 

حالا که با ویژگی های این دو تیپ کارآفرین و کارمند آشنا شدید از خودتان بپرسید: چه اندازه در مسیری هستم که تیپ شخصیتی من با آن منطبق است؟

 

چرا که هماهنگی ویژگی های شخصیتی با مسیری که در آن هستیم بخش بزرگی از حال خوب ما را تضمین می کند.

حال دلتان خوب باشد.

مقاله “کارآفرین یا کارمند”

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD  و PDF  کلیک کنید:

 

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Landing Page

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست