تجزیه و تحلیل SWOT

تحلیل SWOT چیست؟

تجزیه و تحلیل SWOT  (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) چارچوبی است که برای ارزیابی موقعیت رقابتی شرکت و توسعه برنامه‌ریزی استراتژیک استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل SWOT عوامل داخلی و خارجی و همچنین پتانسیل فعلی و آینده را ارزیابی می‌کند. همچنین برای تسهیل یک نگاه واقع‌بینانه، مبتنی بر واقعیت و داده محور به نقاط قوت و ضعف یک سازمان، ابتکارات، یا در صنعت آن طراحی شده است. سازمان باید با اجتناب از باورهای از پیش تصور شده یا مناطق خاکستری و در عوض تمرکز بر زمینه‌های زندگی واقعی، تجزیه و تحلیل را دقیق نگه دارد. شرکت‌ها باید از آن به عنوان یک راهنما استفاده کنند و نه لزوما به عنوان یک نسخه.

آشنایی با تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT تکنیکی برای ارزیابی عملکرد، رقابت، ریسک، و پتانسیل یک کسب و کار و همچنین بخشی از یک کسب و کار مانند خط تولید یا بخش، یک صنعت یا موجودیت دیگر است.

با استفاده از داده‌های داخلی و خارجی، این تکنیک می‌تواند کسب‌وکارها را به سمت استراتژی‌هایی هدایت کند که احتمال موفقیت‌شان بیشتر است، و از استراتژی‌هایی که در آن‌ها موفق بوده‌اند یا احتمالاً کمتر موفق هستند، دور شوند. تحلیلگران SWOT مستقل، سرمایه‌گذاران یا رقبا نیز می‌توانند آن‌ها را راهنمایی کنند که آیا یک شرکت، خط تولید یا صنعت ممکن است قوی یا ضعیف باشد و چرا.

اجزای تجزیه و تحلیل SWOT

هر تحلیل SWOT شامل چهار دسته زیر خواهد بود. اگرچه عناصر و اکتشافات در این دسته‌ها از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است، تجزیه و تحلیل SWOT بدون هر یک از این عناصر کامل نیست:

نقاط قوت

نقاط قوت توصیف می‌کنند که یک سازمان در چه چیزی برتری دارد و چه چیزی آن را از رقبا جدا می‌کند: یک نام تجاری قوی، پایگاه مشتری وفادار، یک ترازنامه قوی، فناوری منحصر به فرد و غیره. به عنوان مثال، یک صندوق تامینی ممکن است یک استراتژی معاملاتی اختصاصی ایجاد کرده باشد که نتایج مغلوب بازار را برمی‌گرداند. سپس باید تصمیم بگیرد که چگونه از این نتایج برای جذب سرمایه گذاران جدید استفاده کند.

نقاط ضعف

نقاط ضعف سازمان را از عملکرد در سطح بهینه خود باز می‌دارد. آن‌ها حوزه‌هایی هستند که کسب‌وکار برای ماندن در رقابت باید بهبود یابد: نام تجاری ضعیف، گردش مالی بالاتر از حد متوسط، سطوح بالای بدهی، زنجیره تامین ناکافی یا کمبود سرمایه.

فرصت‌ها

فرصت‌ها به عوامل خارجی مطلوبی اشاره دارند که می‌توانند به یک سازمان مزیت رقابتی بدهند. به عنوان مثال، اگر کشوری تعرفه‌ها را کاهش دهد، یک خودروساز می‌تواند خودروهای خود را به بازار جدیدی صادر کند و فروش و سهم بازار را افزایش دهد.

تهدیدات

تهدید به عواملی اشاره دارد که پتانسیل آسیب رساندن به سازمان را دارند. برای مثال، خشکسالی تهدیدی برای یک شرکت تولیدکننده گندم است، زیرا ممکن است عملکرد محصول را از بین ببرد یا کاهش دهد. سایر تهدیدات رایج عبارتند از مواردی مانند افزایش هزینه مواد، افزایش رقابت، عرضه کم نیروی کار. و غیره

نحوه انجام تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT را می‌توان به چندین مرحله با موارد عملی قبل و بعد از تجزیه و تحلیل چهار جزء تقسیم کرد. به طور کلی، تجزیه و تحلیل SWOT شامل مراحل زیر است.

مرحله ۱: هدف خود را مشخص کنید

تجزیه و تحلیل SWOT می‌تواند گسترده باشد، اگرچه اگر تحلیل مستقیماً به یک هدف اشاره شود، احتمالاً ارزش بیشتری ایجاد می‌شود. برای مثال، هدف تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است تنها بر روی اجرای یا عدم اجرای یک محصول جدید متمرکز باشد. با در نظر گرفتن یک هدف، یک شرکت در مورد آنچه که امیدوار است در پایان فرآیند به آن دست یابد، راهنمایی خواهد داشت. در این مثال، تجزیه و تحلیل SWOT باید به تعیین اینکه آیا محصول باید معرفی شود یا خیر کمک کند.

مرحله ۲: جمع آوری منابع

هر تجزیه و تحلیل SWOT متفاوت خواهد بود و یک شرکت ممکن است به مجموعه داده‌های مختلفی برای پشتیبانی از جمع‌آوری جداول تجزیه و تحلیل SWOT مختلف نیاز داشته باشد. یک شرکت باید با درک اینکه به چه اطلاعاتی دسترسی دارد، با چه محدودیت‌های داده‌ای مواجه است و منابع داده‌های خارجی آن چقدر قابل اعتماد هستند شروع کند.

علاوه بر داده‌ها، یک شرکت باید ترکیب مناسبی از پرسنل درگیر در تجزیه و تحلیل را درک کند. برخی از کارکنان ممکن است ارتباط بیشتری با نیروهای خارجی داشته باشند، در حالی که کارکنان مختلف در بخش‌های تولید یا فروش ممکن است درک بهتری از آنچه در داخل می‌گذرد داشته باشند. داشتن مجموعه گسترده‌ای از دیدگاه‌ها نیز به احتمال زیاد سهم‌های متنوع و ارزش افزایی را به همراه دارد.

مرحله ۳: ایده‌ها را جمع آوری کنید

برای هر یک از چهار مؤلفه تجزیه و تحلیل SWOT، گروهی از افرادی که برای انجام تجزیه و تحلیل اختصاص داده شده‌اند باید شروع به فهرست کردن ایده‌ها در هر دسته کنند.

عوامل داخلی

آنچه در داخل شرکت رخ می‌دهد به عنوان یک منبع عالی اطلاعات برای دسته‌بندی نقاط قوت و ضعف تجزیه و تحلیل SWOT عمل می‌کند. نمونه‌هایی از عوامل داخلی شامل منابع مالی و انسانی، دارایی‌های مشهود و نامشهود (نام تجاری) و کارایی عملیاتی است.

سؤالات بالقوه برای فهرست کردن عوامل داخلی عبارتند از:

  • ·        (قدرت) چه کاری را خوب انجام می‌دهیم؟
  • ·        (قدرت) قوی‌ترین دارایی ما چیست؟
  • ·        (ضعف) بدکاران ما چه هستند؟
  • ·        (ضعف) خطوط تولید ما با کمترین عملکرد کدامند؟
عوامل خارجی

آنچه در خارج از شرکت اتفاق می‌افتد به همان اندازه برای موفقیت یک شرکت مهم است که عوامل داخلی. تأثیرات خارجی، مانند سیاست‌های پولی، تغییرات بازار و دسترسی به تأمین‌کنندگان، مقوله‌هایی هستند که باید از آنها برای ایجاد فهرستی از فرصت‌ها و ضعف‌ها استفاده کرد.

سوالات بالقوه برای فهرست کردن عوامل خارجی عبارتند از:

(فرصت) چه روندهایی در بازار مشهود است؟

(فرصت) کدام جمعیت شناسی را هدف قرار نمی‌دهیم؟

(تهدید) چند رقیب وجود دارد و سهم آنها از بازار چقدر است؟

(تهدید) آیا مقررات جدیدی وجود دارد که به طور بالقوه می تواند به عملیات یا محصولات ما آسیب برساند؟

مرحله ۴: یافته‌ها را اصلاح کنید

با فهرست ایده‌های هر دسته، اکنون زمان پاکسازی ایده‌ها فرا رسیده است. با اصلاح افکاری که همه داشتند، یک شرکت می‌تواند تنها بر بهترین ایده‌ها یا بزرگترین خطرات برای شرکت تمرکز کند. این مرحله ممکن است نیاز به بحث اساسی بین شرکت‌کنندگان در تجزیه و تحلیل داشته باشد، از جمله آوردن مدیریت بالاتر برای کمک به رتبه بندی اولویت ها.

مرحله ۵: استراتژی را توسعه دهید

با داشتن لیست رتبه‌بندی شده از نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، زمان تبدیل تحلیل SWOT به یک برنامه استراتژیک فرا رسیده است. اعضای تیم تجزیه و تحلیل، فهرستی از آیتم‌ها را در هر دسته می‌گیرند و یک طرح ترکیبی ایجاد می‌کنند که راهنمایی در مورد هدف اصلی ارائه می‌کند. S

بیشتر بخوانید:

طرح کسب و کار (Business Plan) چیست؟

اصول توسعه کسب و کار چیست؟

اصول گزارش نویسی تحلیلی

مدل کسب و کار چیست و چگونه کار می کند

تحلیل محتوا چیست و چگونه می توان از آن در تحقیقات خود استفاده کرد؟

Summary
software image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید