رضایت کلی کارکنان از شغلشان حاصل ترکیبی از عوامل است. مباحث مالی تنها یکی از آنها است. نقش مدیریت در ارتقای رضایت شغلی کارکنان حصول اطمینان درباره محیط کار مثبت و موثر ، ارتقای روحیه کارمندان و ایجاد منابع مورد نیاز برای انجام وظایفی که به آنها اختصاص داده شده، می باشد.

۱٫شرایط کاری

یکی از عوامل موثر بر رضایت شغلی شرایط کاری است. از آنجا که کارکنان زمان زیادی را در محیط کاری خود صرف می کنند، برای شرکت ها تلاش برای بهینه سازی شرایط کاری مهم است. مواردی همچون محیط کار مناسب، تجهیزات کافی، نور مناسب، اتاق استراحت و پذیرایی در زمان استراحت به شرایط کار مطلوب کمک می کند. فراهم کردن ابزارهای ارتقا بهره وری مانند فناوری اطلاعات به روز شده برای کمک به کارکنان در انجام کارآمدتر وظایف نیز به رضایت شغلی کمک می کند.

۲٫ فرصت پیشرفت

یکی دیگر از عوامل موثر بر رضایت شغلی فرصت برای پیشرفت می باشد. کارکنان در شغل فعلی خود راضی تر هستند اگر آنها مسیری را برای حرکت روبه رشد در شرکت ببینند و مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند که همراه با حقوق بالاتر نیز باشد.

بسیاری از شرکت ها، کارکنان را تشویق می کنند تا مهارت های پیشرفته تری کسب کنند که به ارتقای شغلی منجر می شود. به عنوان مثال، شرکت ها اغلب هزینه تحصیل برای کارکنان دوره های دانشگاه را پرداخت می کنند. در طی بررسی عملکرد سالانه کارکنان، یک ناظر باید مسیری را نشان دهد که او چه چیزی نیاز دارد تا انجام دهد و چه مهارت های جدیدی را برای توسعه در مسیر پیشرفت درون سازمان نیاز دارد.

۳٫ استرس و حجم کاری

یکی دیگر از عوامل موثر بر رضایت شغلی استرس و حجم کاری معقول می باشد. برخورد با حجم کاری بسیار سنگین و مهلت مقرری کوتاه می تواند رضایت شغلی را برای کارکنان کاهش دهد. کاهش مدت زمان منطقی تحویل کار ناشی از اختلاف بین کارکنان و مدیران، سطح استرس در محل کار را افزایش می دهد.

بسیاری از این موارد ناشی از مدیریت بی اثر و برنامه ریزی ضعیف است. این شرکت در حالت بحرانی عمل می کند زیرا مدیران اجازه نمی دهد که کارکنان زمان کافی برای برای انجام وظایف تعیین شده، داشته باشند ویا  ممکن است تعداد کارمندان ناکافی باشد.

۴٫ احترام به همکاران

یکی دیگر از عوامل موثر بر رضایت شغلی وجود احترام بین همکاران می باشد. کارکنان به دنبال کسانی هستند که با آنها رفتار مناسبی داشته باشد. یک محیط کار خصومت آمیز – با همکاران بی ادب یا ناخوشایند – معمولا رضایت شغلی کمتری دارد.

در نظرسنجی در ماه اوت ۲۰۱۱ که توسط FoxBusiness.com منتشر شد، ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که شخصا میزان زیادی از بی عدالتی در محل کار را تجربه کرده اند. پنجاه درصد همچنین معتقدند که روحیه در محل کارشان ضعیف است. مدیران باید قبل از برخورد به مشکلات جدی تر اقدامات انضباطی را افزایش دهند، درگیر شدن و میانجیگری است.

کارکنان ممکن است نیاز به یادآوری در مورد رفتارهایی که در هنگام تعامل با همکاران در نظر گرفته شده نامناسب باشند یادآوری شود.

۵٫ ارتباط با سرپرست

یکی دیگر از عوامل موثر بر رضایت شغلی نحوه ارتباط با سرپرست می باشد.

مدیران موثر می دانند که باید تلاش ها و دستاوردهای کارکنان خود را بشناسند و تقدیر کنند. کارکنان نیز باید بدانند که سرپرستشان همیشه نگران هر گونه موردی است که بر توانایی کارکنان در انجام کارهایشان تاثیر می گذارد و مانع رضایت آنها می شود.

۶٫ پاداش های مالی

یکی از عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان حقوق و مزایا و پاداش هایی است که در صورت استحقاق دریافت می کند. شرکت ها باید مکانیزمی برای ارزیابی عملکرد کارکنان و افزایش حقوق و دستمزد کارکنان برتر داشته باشند. فرصت هایی برای کسب پاداش ها، اضافه کار و یا خرید مرخصی، باعث هیجان و رضایت شغلی بیشتر در محل کار می شوند.

رضایت شغلی

رضایت شغلی

پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا

در زمینه رضایت شغلی کارکنان پرسشنامه‌های مطرحی مثل شاخص توصیفی شغل (JDI) وجود دارد. ولی پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) مطرح‌ترین پرسشنامه در زمینه رضایت شغلی میباشد.  پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا  (MSQ) اولین بار با ۱۰۰ سوال توسط برافیلد و روث در دانشگاه مینه سوتا مطرح شد. بعد از آن وایس، داویس و انگلند لافکویست در سال ۱۹۶۷ آن را به ۲۰ سوال تغییر داده و اصلاح نمودند.

در این پرسشنامه که از طیف لیکرت ۵ درجه ای (خیلی ناراضیم، ناراضیم، تاحدودی راضیم، راضیم و خیلی راضیم) برای پاسخ استفاده می شود، نمره بالاتر به معنی  رضایت شغلی بیشتر است. این پرسشنمه دارای دو زیر مقیاس رضایت شغلی درونی  و رضایت شغلی بیرونی می باشد. برای اجرای پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا در سامانه سنجآپ کلیک کنید. شما می توانید لینک زیر را به صورت آنلاین پخش نموده و نتایج را نیز به صورت لحظه ای و آنلاین مشاهده نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید .

پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا

مقاله در مورد رضایت شغلی

برای دریافت مقاله در مورد عوامل موثر بر رضایت شغلی pdf و docx لینک های زیر را کنیک کنید.

مقالات مرتبط:

رضایت شغلی / روش های بهبود رضایت شغلی / رضایت شغلی کارکنان / انگیزه کارکنان / استرس شغلی

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
0
, , , ,

پست های مرتبط

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست