یک چارت سازمانی پنج کاربرد اصلی دارد:

  1.  برای نشان دادن ساختار مدیریت

چارت ، ساختار مدیریتی سازمان را با یک نگاه نشان می دهد. همچنین می تواند ساختارهای سازمانی دیگری مانند روابط بین شرکت های دارای مالکیت مشترک یا وابسته را نیز نشان دهد.

2. برای نشان دادن سایر ساختارهای سازمانی

سایر سلسله مراتب ها مانند ساختارهای مالکیت کسب و کار را می توان با استفاده از چارت‌های سازمانی نشان داد.

3. به عنوان یک ابزار برنامه ریزی

از چارت‌هات سازمان برای تجسم و برنامه ریزی برای سازماندهی مجدد شرکت استفاده می شود

4. مرجع کارمندان

چارت، یک مرجع برای کارمندان فراهم می کند تا به آنها کمک کند نقش خود را در سازمان درک کنند، این که به چه کسی باید گزارش دهد و چه کسی به آنها گزارش می دهد.

5- فهرست کارمندان

افزودن اطلاعات دیگر مانند عکسهای پرسنلی، شماره تلفن ها و آدرس های ایمیل اجازه می دهد تا چارت به عنوان دفتر راهنمای کارمندان نیز عمل کند.

hiting

چارت سازمانی
برای دریافت مشاوره

کلیک کنید

هریک از موارد بالا را به تفضیل توضیح می‌دهیم:

1) کاربرد چارت سازمانی برای تشکیل ساختار مدیریت

چارت سازمانی، نقش‌های فردی و زنجیره مدیریت در ساختار کسب و کار را نشان می‌دهد. برای مدیریت خوب یک شرکت، باید مطابق با این چارچوب عمل شود.

چارت بالا ساختار سازمانی یک شرکت بازی‌های ویدیویی را نشان می‌دهد. این شرکت دارای چهار مدیر است که به مدیر عامل گزارش می دهد.

  • مدیر دفتر
  • مدیر هنری
  • مدیر فناوری
  • مدیر عملیات

با یک نگاه می‌توانید ببینید که این شرکت به چهار حوزه مسئولیت تقسیم شده است.

  • اداری
  • خلق آثار هنری
  • برنامه نويسي
  • تولید محصول

یک مدیر مسئول هر یک از این حوزه‌ها است. چارت به عنوان یک ابزار مدیریتی با ارزش و مفید است. به مدیران این امکان را می دهد تا اهداف را به طور موثر مدیریت کنند، استراتژی تدوین کنند و تعامل بین افراد یا کل بخش‌ها را بهبود بخشند. اگر ساختار چارت منعکس کننده عملکرد شرکت نباشد، به مشکلات احتمالی کار با شرکت اشاره دارد.

سایر ساختارهای سازمانی

از چارت سازمانی می توان برای نشان دادن سلسله مراتب نیز استفاده کرد. چارت زیر ساختار سازمانی یک شرکت املاک تجاری را نشان می دهد. هر ملک به یک LLC جداگانه تعلق دارد و تمام LLC ها متعلق به یک شرکت هولدینگ هستند. شرکت هولدینگ همچنین مدیریت LLC را برای نظارت بر عملیات املاک ترتیب داده است.

یک ابزار برنامه ریزی

یکی از کاربردهای چارت سازمانی استفاده به عنوان ابزار برنامه ریزی است . از چارت سازمانی همچنین برای اهداف برنامه ریزی می توان استفاده کرد. به عنوان مثال، تجسم روشهای جایگزین برای سازماندهی نیروی کار است. به عنوان مثال در طی یک جلسه برنامه ریزی، کمیته اجرایی تصمیم گرفته است که سمت مدیر دفتر را منتقل کند. به جای گزارش به مدیر عملیات / تهیه کننده ، این شغل اکنون تحت مدیریت، مدیر فناوری / مدیر برنامه نویس خواهد بود.

مرجع کارمند

بسیاری از سازمان ها یک نسخه از چارت سازمانی را به هر کارمند می دهند یا آن را در سایت شرکت در دسترس قرار می دهند. هنگامی که یک کارمند موقعیت خود را در آن پیدا کرد ، می تواند بلافاصله ببیند که سرپرست آنها چه کسی است ، همکاران آنها چه کسانی هستند و چگونه در سازمان جای می گیرند. در یک سازمان کوچک، می توانید چارت را به راحتی در یک صفحه چاپ کرده و از این طریق توزیع کنید. در یک سازمان بزرگتر، عملی ترین راه برای به اشتراک گذاشتن آن با کارمندان، اشتراک گذاری آنلاین آن با یک مرورگر وب قابل مشاهده است.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید