آموزش گوش دادن فعال – راز ارتباطات بزرگ!

از آنجایی که یک تبادل دو طرفه واقعی اطلاعات بین دو یا چند نفر، مستلزم گوش دادن است بنابراین، گوش دادن فعال کلید برقراری ارتباط موثر است. تفاوت زیادی بین «شنیدن» صحبت کسی و «شنیدن با قصد» وجود دارد، بنابراین هنگامی که شروع به استفاده از تکنیک های گوش دادن فعال می کنید، نتایج بهتری در روابط خود در خانه و محل کار، تجربه خواهید کرد.

آموزش گوش دادن فعال مهارت های اساسی مانند نحوه گوش دادن با دقت، نحوه نشان دادن علاقه واقعی، نحوه درک مطالب شنیده شده و ارائه پاسخ مناسب را به شما می آموزد. آشنایی با زبان بدن و همچنین انواع خاصی از تکنیک های سؤال پرسیدن برای گوش دادن فعال ضروری است. پس از یادگیری و اجرای این تکنیک ها ، شما در همه شرایط یک ارتباط برقرار موثر خواهید بود.

توانایی شما در گوش دادن فعال نقش مهمی درافزایش بهره وری در کار و نحوه اجرای وظایف شغلی دارد. علاوه بر این، بر روابط شما با همکاران نیز تأثیر مثبتی خواهد داشت.

دلایل مختلفی برای گوش دادن وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از:

دلایل مختلفی برای گوش دادن وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از:

–  کسب اطلاعات و دانش

– درک مردم و وضعیت آنها

– ایجاد گفتگوی جذاب با همسالان خود

اکثر افراد حرفه ایی تمایل دارند برداشت غلط از گوش دادن داشته باشند. این افراد تصور می کنند که در گوش دادن بسیار خوب هستند زیرا به مدت طولانی مشغول گوش دادن هستند. مطالعات نشان داده است که ما فقط می توانیم حدود یک سوم اطلاعاتی را که می شنویم به یاد بیاوریم.

گوش دادن فعال داده های مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد، این اطلاعات جالب شما را قادر می سازد تا نحوه برقراری ارتباط با مافوق خود در محل کار ، همسر و سایر همکاران خود را مجددأ برنامه ریزی کنید.

از این رو، زمانی که از عبارت «گوش دادن فعال» استفاده می کنیم، به توانایی فرد در شنیدن پیام و درک نکات حیاتی موجود در این گفتگوها اشاره دارد.

داشتن یک مهارت شنیداری فعال عالی، علاوه بر بهبود بهره وری شما به عنوان مدیر ، به شما کمک می کند تا با دیگران به راحتی مذاکره کنید و آن ها را متقاعدکنید.

مراحل مهم برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال چیست؟

مراحل مهم برای تبدیل شدن به یک شنونده فعال چیست؟

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما در تبدیل شدن به یک شنونده فعال کمک می کند:

توجه کردن و کاهش حواس پرتی

  1. توجه کردن و کاهش حواس پرتی

به سخنران توجه زیادی داشته باشید و موقعیت ها یا افکاری را که احتمالاً تمرکز شما را از بین می برد از خود دور کنید. اطمینان حاصل کنید که زبان بدن گوینده را به دقت مورد توجه قرار داده اید و از برقراری ارتباطات دیگر در کنار هم خودداری کنید تا تمرکز لازم را داشته باشید.

به گوینده بفهمانید که شما توجه دارید

  • به گوینده بفهمانید که شما توجه دارید

از طریق نشانه ها و حرکاتی گوینده را به طور مداوم از توجه بی کم و کاست خود مطمئن کنید، و از این راه یک شنونده فعال باشید. چنین عملی گوینده را ترغیب می کند تا در راستای برقراری ارتباط حرکت کند ب. از حالت بدن، طرز برخورد نامناسب خودداری کنید، زیرا این امر می تواند سیگنال اشتباهی را به گوینده ارسال کند.

بازخورد شما مهم است

  • بازخورد شما مهم است

با تکرار خلاصه ای از پیام، به گوینده این پیام را بدهید که برای مکالمه ارزش قائل هستید. بسیار شنونده و بی کم و کاست باشید و اطمینان حاصل کنید که به گوینده، درباره ی هر نکته یا پیامی که احتمالاً از دست داده اید، مطلب را درست رسانده اید.  با طرح سؤل و شرکت در مکالمات، درک بهتری از موضوع مورد بحث خواهید داشت.

قضاوت را به زمان مناسب بسپارید

  • قضاوت را به زمان مناسب بسپارید

وقفه متناوب در حین مکالمه را می توان عملی بی احترامی دانست. از این رو، همیشه به دنبال زمان مناسب برای ارائه نظرات خود باشید. به یاد داشته باشید، با پارتنر خود، به نحوی رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود.

به شیوه ی درست پاسخ دهید

  • به شیوه ی درست پاسخ دهید

برای کسب مهارت گوش دادن فعال، باید از ادب و درک برخوردار باشید. صمیمانه و بی ریا پاسخ دادن، از ویژگی های رهبری کارآمد است.