من نمی‌دانم چه شغلی می‌خواهم

یادگیری در مورد انواع مختلف مشاغل، گام مهمی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه نقشی برای شما مناسب است، است. اگر تا به حال متوجه شده‌اید که می‌گویید «من نمی‌دانم چه شغلی می‌خواهم»، وقت گذاشتن برای ارزیابی مهارت‌های خود و تحقیق در مورد مسیرهای مختلف شغلی می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد نوع نقشی که به دنبال آن هستید شفافیت پیدا کنید. با ترکیب تحقیق با خود بازتابی شخصی، می‌توانید نقشی را بیابید که با علایق و مهارت‌های شما و همچنین سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد. در این مقاله، ما در مورد اولین قدم‌هایی که می‌توانید برای یافتن شغل مورد نظر خود بردارید، صحبت خواهیم کرد.

چگونه شغل مورد نظر خود را پیدا کنید

در اینجا مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای یافتن شغلی در زمانی که مطمئن نیستید چه مسیری را می‌خواهید دنبال کنید، بردارید:

1. در آزمون شغلی شرکت کنید

همانطور که در حال در نظر گرفتن گزینه‌های مختلف شغلی هستید، یکی از راه‌هایی که می‌توانید شروع به شناسایی موقعیت‌هایی کنید که ممکن است برای شخصیت، مهارت‌ها و علایق شما مناسب باشد، شرکت در یک آزمون شغلی است. این‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا انتخاب‌های خود را در صنایع مختلف محدود کنید. هنگامی که فهرست کوتاه‌تری از صنایع بالقوه‌ای که ممکن است برای آنها مناسب‌تر باشید، داشته باشید، می‌توانید تحقیقات بیشتری را آغاز کنید تا تصمیم بگیرید کدامیک برای شما جذاب تر هستند. به خاطر داشته باشید که نتایج این تست‌ها فقط برای کمک به شما در محدود کردن گزینه‌های خود طراحی شده است. شما هنوز هم باید در مورد سایر صنایع و مشاغل بیاموزید، حتی اگر آزمون آن‌ها را پیشنهاد نکرده باشد.

آزمون تیپ‌های شغلی هالند:

آزمون هالند برای مشخص کردن مشاغل منطبق با شخصیت افراد طراحی شده. 34000 تومان

آزمون رایگان تعیین شخصیت شغلی:

این تست رایگان میتونه بهت کمک کنه نقش خودتو تو کسب و کار پیدا کنی

2. تحقیقات خود را انجام دهید

پس از شرکت در آزمون شغلی، مدتی را صرف تحقیق کنید تا در مورد مشاغلی که بیشترین علاقه را برای شما به نظر می‌رسید بیشتر بدانید. به الزامات آموزشی و مهارت‌های لازم برای موقعیت‌ها نگاهی بیندازید. میزان تحصیلاتی را که برای واجد شرایط بودن برای آن نقش‌ها نیاز دارید، در نظر بگیرید. باید از خود بپرسید که آیا می‌خواهید فوراً تحصیلات را دنبال کنید یا موقعیتی مشابه و سطح پایین‌تر پیدا کنید تا قبل از ادامه تحصیل طولانی ببینید که چقدر این نقش را دوست دارید.

3. به شرح وظایف نگاه کنید

به شرح شغلی برای موقعیت‌های ابتدایی به صورت آنلاین نگاه کنید و ببینید آیا مهارت‌هایی که دارید با آن نقش‌ها مطابقت دارد یا خیر. در مورد نوع نامزدهایی که کارفرمایان به دنبال آن هستند یادداشت‌برداری کنید، مهارت‌های خاصی را که می‌خواهند در متقاضیان ببینند یادداشت کنید. به فهرستی از مهارت‌های خود مراجعه کنید تا ببینید چه مهارت‌هایی در حال حاضر دارید و کدامیک نیاز به توسعه دارند. می‌توانید از این برای درک بهتر اینکه آیا می‌خواهید این حرفه را بیشتر دنبال کنید یا خیر استفاده کنید.

4. به دنبال همپوشانی باشید

مهم است که به یاد داشته باشید آنچه در آن مهارت دارید، از انجام دادن آن لذت می‌برید و نیاز شرکت‌ها ممکن است متفاوت باشد. نکته کلیدی یافتن جایی است که همپوشانی وجود دارد. سرگرمی‌ها، علایق و مهارت‌های خود را در نظر بگیرید و سپس در نظر بگیرید که چگونه می‌توانند به شغل تبدیل شوند. همانطور که این کار را انجام می‌دهید، به تجربیات قبلی تبلیغات شغلی نگاهی بیندازید. در نظر بگیرید که در آن موقعیت‌ها از چه چیزهایی لذت می‌بردید و از چه چیزهایی خوشتان نمی‌آمد.

5. زمان خود را صرف تأمل در خود کنید

در حالی که تحقیقات عملی هنگام انتخاب شغل ضروری است، باید آن را با کمی تأمل در خود ترکیب کنید:

  • با این سوال شروع کنید که به چه چیزی علاقه دارید و چرا.
  • به این فکر کنید که چه چیزی شما را برای بلند شدن از رختخواب در صبح هیجان زده می‌کند.
  • به کارهای داوطلبانه‌ای که انجام داده‌اید، تلاش‌های جانبی که داشته‌اید و حتی مصاحبه‌های اطلاعاتی که شرکت کرده‌اید فکر کنید.
  • سعی کنید دقیقاً در مورد هر یک از نقش‌های گذشته خود دقیقاً به چه چیزی علاقه دارید اشاره کنید.
  • از خود بپرسید شغل رویایی شما چگونه است؟
  • نوع محیطی را که از کار کردن در آن لذت می‌برید در نظر بگیرید. آیا ساختار ارائه می‌دهد یا انعطاف‌پذیرتر است؟ آیا از راه دور است؟ آیا شامل سفر می‌شود؟
  • تصور کنید شغل ایده‌آل شما چگونه در زندگی شما قرار می‌گیرد. به بخش‌های مختلف زندگی‌تان فکر کنید که برای اینکه فردی شاد و سالم باشید، از همه مهم‌تر هستند.

این سوالات را در نظر بگیرید و اینکه کدام شغل یا شغل می‌تواند برای آنها مناسب‌تر باشد.

سازگاری شغلی برای ۱۶ تیپ شخصیت مایرز – بریگز (قسمت اول)

سازگاری شغلی برای ۱۶ تیپ شخصیت مایرز – بریگز(قسمت دوم)

6. یک مربی پیدا کنید

فردی را در شبکه خود پیدا کنید که شما را به خوبی بشناسد و بتواند به شما الهام بخشد. آنها لزوماً نباید فردی در نقشی باشند که شما به آن علاقه دارید یا حتی در صنعت مورد نظر شما.

نقش آنها ارائه مشاوره و کمک به شما برای شناسایی واضح‌تر مهارت‌ها و علایق است. این شخص می‌تواند رزومه شما را بررسی کند و همچنین به شما در گسترش شبکه شخصی خود در زمانی که آماده شروع یادگیری بیشتر در مورد مشاغل خاص هستید کمک کند.

7. فهرستی از گزینه‌ها تهیه کنید

فهرستی از تمام گزینه‌های خود، چه مسیرهای شغلی، فرصت‌های تحصیلی یا فرصت‌هایی که قبلاً شرایط لازم را دارید، تهیه کنید. هنگامی که همه این گزینه‌ها را نوشتید، شروع به محدود کردن لیست خود بر اساس تحقیقات خود و آنچه در طول مدت زمانی که در خود انعکاس گذرانده اید، تعیین کنید.

8. شبکه

بهترین راه برای یادگیری انواع مختلف مشاغل این است که با افرادی صحبت کنید که قبلاً آن نقش ها را بر عهده دارند. هر چه افراد بیشتری را ملاقات کنید و با آنها صحبت کنید، بینش بیشتری نسبت به اینکه محیط کار چگونه است و میزان لذت آنها از کاری که انجام می‌دهند به دست خواهید آورد. زمانی که صرف شبکه می‌کنید برای زمانی که آماده جستجوی شغل در آن زمینه هستید نیز مفید است، زیرا بسیاری از کارفرمایان از طریق شبکه‌های خود موقعیت‌های شغلی را پر می‌کنند.

9. دنیای واقعی تجربه به دست آورید

بهترین راه برای دانستن اینکه آیا از شغلی لذت خواهید برد یا نه این است که واقعاً شروع به انجام آن کنید. به دنبال دوره‌های کارآموزی یا داوطلب شدن برای سازمان‌هایی باشید که می‌توانید تخصص و زمان خود را در حین یادگیری در مورد صنعت یا بهبود مهارت‌های خاص ارائه دهید. این تجربه همچنین به شما این امکان را می‌دهد که با افراد در آن زمینه صحبت کنید و بدانید که چرا از کار لذت می‌برند و چه قدم‌هایی برداشته‌اند تا به جایی که امروز هستند برسند. R