نحوه درک زبان بدن در محل کار

در این مقاله به توضیح زبان بدن، انواع زبان بدن، اهمیت درک زبان بدن در محیط کار و نحوه درک زبان بدن دیگران می‌پردازیم. مهارت‌های ارتباط موثر در محل کار شامل چیزی بیش از صحبت کردن یا نوشتن خوب نیست. درک سیگنال‌های غیرکلامی که انسان برای انتقال احساسات و افکار استفاده می‌کند به همان اندازه مهم است. تفسیر دقیق زبان بدن مستلزم توجه، همدلی و خودآگاهی است.

ارتباط غیرکلامی یکی از ابزارهای بسیاری است که می‌تواند به شما کمک کند در مصاحبه‌ها و زندگی حرفه‌ای خود تأثیر خوبی داشته باشید. با این حال، ارزیابی نامزدها باید بر اساس مهارت‌ها و صلاحیت‌ها باشد و محیط‌های کاری باید در تلاش باشند تا تفاوت‌های فردی در سبک‌های ارتباطی را درک کنند.

زبان بدن چیست؟

طیف وسیعی از روش‌های ارتباط غیرکلامی است که می‌توانید برای بیان اهداف و احساسات خود از آنها استفاده کنید. زبان بدن شامل حالات چهره، ژست‌ها، حالت ها و سایر سیگنال‌های مبتنی بر حرکت است. زبان بدن می‌تواند آگاهانه یا ناخودآگاه باشد و اغلب با ارتباط کلامی ترکیب می‌شود. در بسیاری از موقعیت‌ها، زبان بدن یکی از مهم‌ترین عناصر ارتباطی است.

انواع زبان بدن

برخی از انواع خاص زبان بدن عبارتند از:

  • حالات چهره مانند لبخند زدن، اخم کردن یا چرخاندن چشمان خود
  • حرکاتی مانند تکان دادن، اشاره به کسی که نزدیک‌تر شود یا بر روی انگشتان خود شمارش کنید
  • حالت‌هایی مانند افتادن، صاف نشستن یا خم شدن از کسی
  • تماس چشمی یا عدم تماس چشمی
  • انواع لمس مانند دست دادن، در آغوش گرفتن یا دست زدن به بازو
  • حرکات بدن مانند بالا انداختن شانه یا کف زدن

اهمیت درک زبان بدن

هر بار که با یک همکار صحبت می‌کنید، در یک جلسه حاضر می‌شوید یا خود را به مشتری معرفی می‌کنید، تقریباً مطمئناً از نوعی زبان بدن استفاده می‌کنید. زبان بدن می‌تواند چندین پیام مهم را در طول یک روز کاری منتقل کند، از جمله:

سطح علاقه یا تمرکز شخصی:

اگر شخصی با شما تماس چشمی برقرار کند، هنگام صحبت کردن سر تکان دهد یا در حین صحبت به سمت شما خم شود، احتمالاً توجه کامل او را به خود جلب کرده‌اید. اگر کسی به پشتی صندلی خود تکیه داده باشد، مدام از شما نگاه می‌کند یا انگشتانش را تکان می‌دهد، ممکن است حوصله‌اش سر رفته یا حواسش پرت شود.

تناقض بین آنچه که شخص می‌گوید و واقعاً فکر می‌کند:

 پیام‌های غیرکلامی می‌توانند کلماتی را که شخص می‌گوید تقویت یا در تناقض قرار دهند. این پیام‌های مختلط گاهی بی‌اهمیت هستند، اما این پیام‌ها همچنین به شما توجه می‌کنند تا بینش ارزشمندی را در مورد آنچه که شخص دیگری فکر می‌کند به شما ارائه دهد.

اعتماد به نفس:

تمرین زبان بدن با اعتماد به نفس می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند و شما را از اعمال خود و پیامدهایی که بر دیگران می‌گذارد آگاه کند. مزیت دیگر شامل بهبود روابط و کمک به دیگران برای قضاوت بهتر در مورد شما بر اساس نحوه برقراری ارتباط غیرکلامی است.

چگونه زبان بدن را بفهمیم

اگر می‌خواهید تفسیر و استفاده از زبان بدن خود را بهبود ببخشید، این مراحل را دنبال کنید:

1. مراقب باشید

اولین قدم در درک زبان بدن، توجه به آن است. بهبود مهارت‌های مشاهده شما ممکن است کار ساده‌تر از آنچه فکر می‌کنید باشد. شما به احتمال زیاد هر روز بدون اینکه متوجه شوید زبان بدن را تفسیر می‌کنید. به صمیمی‌ترین کارمندی که در محل کار خود با آن برخورد می‌کنید فکر کنید. وقتی در سالن از کنارشان رد می‌شوید لبخند می‌زنند؟ آیا آنها تماس چشمی خود را حفظ می‌کنند و وقتی با آنها صحبت می‌کنید سر تکان می‌دهند؟ زبان بدن آنها احتمالاً باعث می‌شود که آنها را دوستانه درک کنید.

بهبود مهارت‌های مشاهده زبان بدن شامل افزایش ذهن آگاهی شما می‌شود. ذهن آگاهی در مورد زبان بدن به معنای تلاش متمرکز برای توجه به افراد دیگر و اعمال آنهاست. اگر بر آشنایی خود با استانداردهای رفتار عادی دیگران تمرکز کنید، شانس بیشتری برای تفسیر صحیح ارتباطات غیرکلامی آنها خواهید داشت.

به عنوان مثال، جهش یا تکان دادن پای خود در زیر میز معمولاً نشانه‌ای از عصبی بودن یا ناراحتی است. با این حال، اگر مشاهده کنید که کارفرمای شما همیشه وقتی هیجان زده یا علاقه مند است پای خود را تکان می‌دهد، می‌توانید آن زبان بدن را به درستی تفسیر کنید. یا، اگر متوجه شدید که یک همکار بدون توجه به موقعیت، پای خود را به زیر میز می‌پرد، ممکن است استنباط کنید که این فقط یک عادت اوست و لزوماً به احساس او ارتباطی ندارد.

2. همدل باشید

این مرحله به بحث قبلی ما در مورد در نظر گرفتن زبان بدن در چارچوب مناسب آن مربوط می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها برای درک زبان بدن دیگران، همدلی و تلاش برای درک دیدگاه آنهاست. با در نظر گرفتن شخصیت یک فرد یا جزئیات خاص موقعیت او، می‌توانید ایده بهتری از آنچه که زبان بدن او ممکن است ارتباط برقرار کند به دست آورید.

به عنوان مثال، اگر به یک همکار سلام کنید و او از تماس چشمی اجتناب کند، لب‌هایش را به هم فشار دهد و دست هایش را روی هم بگذارد، ممکن است فکر کنید که از دست شما عصبانی یا ناامید است. با این حال، اگر مایل به همدلی باشید، ممکن است متوجه شوید که آنها به دلیل ضرب‌الاجل آینده تحت استرس زیادی هستند. با در نظر گرفتن شرایط آنها، درک واضح‌تری از زبان بدن آنها و آنچه که با آنها ارتباط برقرار می کند به دست می‌آورید.

3. خودآگاه باشید

گام سوم در بهبود مهارت‌های ارتباطی زبان بدن، آگاهی بیشتر از پیام‌های غیرکلامی خود است. شما می‌توانید در خواندن زبان بدن دیگران متخصص باشید، اما اگر از زبان خود آگاه نباشید، ممکن است با پتانسیل کامل خود ارتباط برقرار نکنید. خودآگاهی از زبان بدن شامل توجه به نحوه تعامل فیزیکی با دیگران و تمرین عمدی بودن با حرکات و حالات صورت است. با تمرین ارتباطات غیرکلامی خود، می‌توانید توانایی نشان دادن علاقه، مشارکت و حرفه‌ای بودن را با استفاده از زبان بدن در خود پرورش دهید. R

بیشتر بخوانید:

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

انیاگرام برای رهبران کسب و کار

نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر و انتخاب‌های شغلی