ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

ارتباط غیرکلامی بخش مهمی از به اشتراک‌گذاری و جمع‌آوری اطلاعات در تعاملات بین فردی است و به اندازه ارتباطات کلامی در بیشتر مکالمات نقش مهمی دارد. این نوع ارتباط که معمولاً به صورت ناخودآگاه بیان می‌شود، نگرش، خلق و خو، سطح انرژی و احساسات شما را منتقل می‌کند. در این مقاله، ارتباط غیرکلامی را تعریف می‌کنیم، چگونگی استفاده از آن را در محیط کار بررسی می‌کنیم و مثال‌هایی برای کمک به شما برای بهبود مهارت‌های ارتباط غیرکلامی ارائه می‌دهیم.

ارتباط غیرکلامی چیست؟

هر روشی است که می‌توانید برای ارسال پیام‌هایی که شامل کلمات نیستند، ارتباط غیرکلامی، که به عنوان زبان بدن نیز شناخته می‌شود. ارتباط غیرکلامی چیزی است که هر بار که با کسی تعامل می‌کنید، صرف نظر از اینکه متوجه آن شوید یا نه، از آن استفاده می‌کنید. به خاطر داشته باشید که ارتباط غیرکلامی به توانایی فرد در کنترل حرکات بدنی خود بستگی دارد.

یادگیری «صحبت کردن» به صورت غیرکلامی و خواندن پیام‌های غیرکلامی دیگران یک مهارت ارتباطی حیاتی است. توانایی تفسیر ماهرانه سیگنال‌های غیرکلامی به شما کمک می‌کند در محل کار ارتباط مؤثرتری داشته باشید.

انواع ارتباط غیرکلامی

چندین نوع متمایز از ارتباط غیرکلامی وجود دارد که می‌توانید با آنها آشنا شوید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

حالات چهره

حالات چهره یکی از بارزترین اشکال ارتباط غیرکلامی است. آنها عبارتند از لبخند، اخم، پیشانی چروکیده و چرخش چشم. حالات چهره معمولاً واکنشی هستند. وقتی خوشحال هستید لبخند می‌زنید، وقتی ناامید هستید اخم می‌کنید و وقتی عصبی هستید ممکن است لبتان را گاز بگیرید. این سیگنال‌ها پیام‌های خاصی را درباره نحوه واکنش شما به یک رویداد، موقعیت یا شخص دیگر ارسال می‌کنند.

خواندن حالات چهره دیگران مفید است. اگر ایده جدیدی را به اشتراک می گذارید و طرف مقابل بینی خود را چروک می‌کند، احتمالاً چیزی را که شما گفته‌اید ناپسند یا عجیب می‌بیند. اگر از یک همکار بخواهید که در پروژه ای به شما کمک کند و آنها با یک لبخند واقعی پاسخ دهند، احتمالاً به تیم شما اضافه خواهند شد. هرچه زمان بیشتری برای آشنایی با حالات چهره دیگران صرف کنید، آنها را با دقت بیشتری تفسیر خواهید کرد.

حرکات

ژست‌ها نوع مهم دیگری از ارتباط غیرکلامی هستند. ژست‌ها شامل حرکات فیزیکی هستند که با بدن خود انجام می‌دهید، مانند تکان دادن، شانه‌ بالا انداختن و نشان دادن شست به کسی. حرکات می‌توانند واضح باشند، مانند ضربه زدن به پشت کسی که از او راضی هستید، یا ظریف، مانند ضربه زدن با انگشت خود بر لبه میزتان. صرف نظر از حرکت، هر حرکتی اطلاعاتی را منتقل می‌کند.

ژست‌ها اغلب می‌توانند برای شخصی که از آنها استفاده می‌کند منحصر به فرد باشند. برای برخی از افراد، پراندن پاهای خود در زیر میز می‌تواند نشانه ای از عصبی بودن یا ناراحتی باشد. برای دیگران، می‌تواند به معنای هیجان یا شدت باشد. گاهی اوقات تنها راهی که می‌توانید تفاوت را بدانید این است که بتوانید حرکات آنها را به طور منظم مشاهده کنید. آموزش دادن به الگوهای رفتاری دیگران سریع‌ترین راه برای بهبود مهارت‌های ارتباط غیرکلامی شماست.

وضعیت بدن

پوسچر به وضعیت بدن شما هنگام ایستادن، نشستن یا راه رفتن اشاره دارد. وضعیت بدن شما اغلب یکی از واضح‌ترین نشانه‌های انرژی، خلق و خوی شما و سطح توجه شماست. حالت‌های مختلف شامل خمیدگی، خم شدن و راست ایستادن است. در یک جلسه یا مصاحبه، افرادی که صاف روی صندلی خود می‌نشینند، توجه بهتری نسبت به افرادی که خمیده‌اند، نشان می‌دهند. تکیه دادن به آرنج، جابجایی وزن از یک پا به پای دیگر و تکیه دادن به پشت از روی میز، نمونه‌های دیگری از پیام‌های غیرکلامی هستند که از طریق وضعیت بدنی منتقل می‌شوند.

وضعیت بدنی عنصر مهمی از ارتباطات غیرکلامی است، زیرا مردم اغلب از آن ناخودآگاه هستند. اگر از حرف‌هایی که شخص دیگری به شما می‌گوید ناراحت هستید، به راحتی می‌توانید این واقعیت را با استفاده از وضعیت بدن خود منتقل کنید. خم شدن از آنها، قوز کردن بازوها یا قوز کردن شانه‌ها همه نشان می‌دهد که شما ناراحت هستید. یادگیری استفاده از وضعیت بدنی خود برای برقراری ارتباط موثر به همان اندازه مهم است که یاد بگیرید برای تفسیر وضعیت دیگران.

حرکت چشم

حرکت چشم نوع پیچیده‌ای از ارتباط غیرکلامی است. به طور سنتی، برقراری تماس چشمی به عنوان نشانه‌ای از تعامل، تمرکز و احترام در نظر گرفته شده است. کسی که از تماس چشمی اجتناب می‌کند ممکن است عصبی، ناصادق یا بی‌حوصله باشد. از طرف دیگر، برقراری تماس چشمی با کسی که اغلب برای مدت طولانی است، می‌تواند به عنوان بیش از حد شدید تفسیر شود. یادگیری استفاده دقیق و تفسیر حرکات چشم برای برقراری ارتباط، دارایی بسیار مهمی برای یک ارتباط‌گر ماهر است.

چندین عامل موثر در استفاده و خواندن دقیق حرکات چشم وجود دارد. هنگامی که تماس چشمی و سیگنال‌های مشابه را در نظر می‌گیرید، سرنخ های زمینه بسیار مهم هستند. اگر کسی از برقراری تماس چشمی اجتناب می‌کند، ممکن است رفتار او را بی‌ادبی بدانید. با این حال، دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است کسی تماس چشمی برقرار نکند. برخی افراد تماس چشمی را استرس‌زا یا ناراحت‌کننده می‌دانند. در بسیاری از فرهنگ‌ها، حفظ ارتباط چشمی با کسی که نمی‌شناسید، مبارزه‌جویانه، بی‌ادب یا رو به جلو در نظر گرفته می‌شود. دانستن زمینه موقعیت شما در تفسیر سیگنال‌های نامشخص کمک زیادی به شما می‌کند.

سایر اشکال ارتباط غیرکلامی

از آنجایی که برخی از افراد ممکن است نتوانند از ارتباطات غیرکلامی مانند دیگران استفاده کنند، مهم است که برخی از جایگزین‌ها را به خاطر بسپارید. انواع دیگر ارتباطات غیرکلامی شامل ارتباطات تقویتی و جایگزین (AAC) از طریق حالت‌های ارتباط بدون کمک و کمکی، مانند زبان اشاره آمریکایی یا دستگاه های دیجیتال است.

همچنین مهم است که بدانیم چگونه برخی از اشکال ارتباط غیرکلامی، مانند حرکات، ممکن است معانی متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال، علامت «OK» که معمولاً با دست با استفاده از انگشت شست و اشاره ساخته می‌شود، در برخی کشورها معانی منفی دارد. در ایالات متحده معمولاً به معنای قابل قبول یا تأیید تعبیر می‌شود.

مثال‌های ارتباط غیرکلامی

می‌توانید از ارتباطات غیرکلامی برای انتقال پیام‌های خاصی استفاده کنید که در موقعیت‌های خاص می‌تواند برای شما مفید باشد. در اینجا سه مثال خاص از نگرش‌هایی که می‌توانید با استفاده از ارتباطات غیرکلامی بیان کنید آورده شده است:

اعتماد به نفس

یکی از چیزهایی که ممکن است بخواهید مرتباً با آن ارتباط برقرار کنید، اعتماد به نفس است. این یک کیفیت جالب است زیرا شما به راحتی می‌توانید آن را حتی زمانی که آن را احساس نمی‌کنید منتقل کنید. اعتماد به نفس برای انتقال در طول مصاحبه‌های شغلی، ارائه‌ها یا فروش‌ها ضروری است. شما می‌توانید اعتماد به نفس را از طریق:

  • حفظ میزان مناسب تماس چشمی
  • ابتکار عمل برای دست دادن
  • ژست‌های خود را هدفمند و مؤثر کنید
  • صاف بایستید و وزن خود را به طور یکنواخت متعادل کنید
  • حفظ حالت چهره دلپذیر و در عین حال خنثی

تمرکز

پیام غیرکلامی مهم دیگری که می‌توانید ارسال کنید، سطح تمرکز یا توجه شماست. در یک محیط حرفه‌ای، مهم است که وقتی دیگران با شما صحبت می‌کنند به دقت گوش دهید. این شامل مصاحبه‌های شغلی، گفتگوهای یک به یک و جلسات تیمی است. راه های انتقال تمرکز عبارتند از:

  • نگاه کردن به چشم‌های گوینده
  • روی صندلی نشستن
  • وقتی موافقت کردید سرتان را تکان دهید
  • خم کردن شانه‌ها به سمت فردی که در حال صحبت است
  • بازوها و دستان خود را در کنار یا در دامان خود در حالت استراحت و آرامش قرار دهید
  • اطمینان حاصل کنید که زبان بدن شما با زبان گفتاری شما در تضاد نیست
اشتیاق

سومین نگرشی که می‌توانید با استفاده از پیام‌های غیرکلامی ارتباط برقرار کنید، اشتیاق است. به راحتی می‌توان گفت «من خیلی هیجان زده هستم!» و «این واقعا جالب است»، اما برای انتقال زبان بدنی که منعکس کننده آن پیام‌های کلامی است، می‌توان کمی تلاش کرد. نگرش اشتیاق زمانی مهم است که ایده‌های جدید را به اشتراک می‌گذارید یا با مشتریان در تعامل هستید. برخی از کارهایی که می‌توانید برای برقراری ارتباط با اشتیاق انجام دهید عبارتند از:

  • لبخند بزنید و ابروهایتان را بالا ببرید
  • تکان دادن سر
  • حرکت دادن دست‌ها برای نشان دادن ایده‌ها یا بیان یک نکته
  • استفاده از تن صدای بالاتر یا شدیدتر
  • پر انرژی صحبت می‌کند
  • بدن خود را به سمت فردی که با او صحبت می‌کنید، بچرخانید

نحوه استفاده از ارتباطات غیرکلامی در محیط کار

یادگیری نحوه استفاده خاص از ارتباطات غیرکلامی در محل کار می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر اثربخشی ارتباطات حرفه‌ای شما داشته باشد. در اینجا چند مرحله برای استفاده از ارتباطات غیرکلامی در محل کار آورده شده است:

1. خودآگاه باشید

اولین قدم برای استفاده از ارتباطات غیرکلامی در محل کار این است که از پیام‌هایی که ارسال می‌کنید خودآگاه باشید. احتمالاً عادت‌های غیرکلامی خاصی دارید که روزانه از آنها استفاده می‌کنید. اگر می‌دانید که لب‌هایتان را گاز می‌گیرید، ابروهایتان را بالا می‌آورید یا بی‌حرکت می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید یا به نفع خود استفاده کنید. خودآگاهی از ارتباطات خود نیز می‌تواند به شما کمک کند تا تفسیر اعمال دیگران را یاد بگیرید.

2.  همدل باشید

ارتباطات غیرکلامی اغلب تحت تأثیر موقعیت یا شرایط فعلی است. برای تفسیر دقیق سیگنال‌های دیگران، ممکن است لازم باشد زمینه را در نظر بگیرید و بر این اساس همدلی کنید. برای مثال، اگر یک همکار با دست‌های روی هم و شانه‌های قوز کرده نشسته باشد، ممکن است به نظر ناامید یا ناراحت به نظر برسد. با این حال، اگر زمینه را در نظر بگیرید، ممکن است متوجه شوید که بخاری اداری خراب است و ژاکت نپوشیده‌اند. به جای اینکه حالت آنها را خصمانه تفسیر کنید، می‌توانید همدلی کنید و ببینید که آنها فقط احساس سردی می کنند.

3.  عمدی باشید

اغلب، افراد بدون اینکه متوجه باشند، سیگنال‌های غیرکلامی ارسال می‌کنند. اگر بتوانید واکنش‌ها و پاسخ‌های فیزیکی خودکار خود را کنترل کنید، می‌توانید آنها را برای انتقال دقیق‌تر و کارآمدتر پیام‌ها تنظیم کنید. مراقب باشید فقط در صورتی نشانه‌های غیرکلامی ارسال کنید که بدانید به خوبی دریافت می‌شوند و به طور دقیق تفسیر می‌شوند. خم شدن روی شانه یک نفر برای نگاه کردن به کارش می‌تواند کاملا طبیعی و ضروری تلقی شود. با این حال، اگر حریم شخصی قابل توجهی را ترجیح می‌دهند، می‌تواند آن‌ها را ناراحت کند. به یاد داشته باشید که همیشه مراقب پیام‌هایی که ارسال می‌کنید باشید. R

بیشتر بخوانید:

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

انیاگرام برای رهبران کسب و کار

نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر و انتخاب‌های شغلی