راهنمای نحوه نوشتن اهداف SMART (با مثال)

زمانی که قصد انجام کاری را دارید، تعیین هدفی برای کمک به شما برای تجسم و واقعی کردن موفقیتتان موثر است. استفاده از روش هدف SMART به شما این امکان را می‌دهد که گام‌های خاصی بردارید که میزان پیشرفت شما در رسیدن به هدف را تعیین می‌کند. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه با استفاده از استراتژی هدف SMART اهداف قابل دستیابی و قابل اندازه گیری تعیین کنید.

اهداف SMART چیست؟

SMART مخفف برای توصیف فرآیند تعیین اهداف است. مخفف عبارت «ویژه»، «قابل اندازه‌گیری»، «قابل دستیابی»، «مرتبط» و «محدود به زمان» است که از ویژگی‌های ضروری برای تعیین اهداف هستند. روش SMART راهی برای اندازه‌گیری پیشرفت شما و پاسخگو بودن برای موفقیت شما فراهم می‌کند. تعیین اهداف SMART به شما این امکان را می‌دهد که با ارزیابی اقداماتی که برای رسیدن به هدف خود انجام دهید، آنچه را که می‌خواهید به آن دست یابید، به طور واقع بینانه ارزیابی کنید.

برای مثال، ممکن است هدفی را برای «بهتر شدن» در تایپ تعیین کنید. با این حال، با ارزیابی این هدف با استفاده از روش SMART، می‌بینید که هدف شما کاملأ مبهم است. با بیان مجدد هدف خود با عبارات قابل اندازه‌گیری، مانند «توانایی تایپ کلمات بیشتری در دقیقه»، یک هدف SMART دارید که می‌توان به آن دست یافت. سپس می‌توان ویژگی‌های این هدف را به تفصیل بیشتر بیان کرد تا ویژگی‌های باقی مانده از فرآیند هدف SMART را منعکس کند.

اهداف SMART

نحوه تعیین اهداف SMART

وقتی تصمیم می‌گیرید برای خود هدفی تعیین کنید، مراحل SMART را دنبال کنید تا به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کند:

  • هدف خود را مشخص کنید.
  • هدف خود را قابل اندازه گیری کنید.
  • هدف خود را دست یافتنی کنید.
  • مطمئن شوید که مرتبط است.
  • یک برنامه زمان بندی شده ایجاد کنید.
1. هدف خود را مشخص کنید.

اولین قدم در ایجاد یک هدف دست یافتنی این است که با نحوه توصیف آن مشخص شوید. آن را در شرایط کمی در نظر بگیرید و مشخص کنید که برای رسیدن به آن چه اقداماتی نیاز دارید. مثال‌های زیر نشان می‌دهند که چگونه می‌توانید یک هدف گسترده را در یک هدف SMART خاص تنظیم کنید.

این هدف مثالی بیانیه گسترده‌ای دارد که می‌تواند رویکردها و اقدامات متفاوتی را ارائه دهد – مانند یادگیری تکنیک‌های مناسب تایپ یا نگاه نکردن به صفحه‌کلید در حین تایپ – و با ارزیابی اینکه کدام جنبه از تایپ را می‌توان به عنوان هدف تعیین کرد، آن را مشخص‌تر می‌کند. سپس این مثال را می‌توان بیشتر ارزیابی کرد تا بررسی شود که با معیارهای باقیمانده یک هدف SMART مطابقت دارد.

2. هدف خود را قابل اندازه‌گیری کنید

پس از تعیین هدف خاص خود، زمان آن است که ارزیابی کنید که چگونه برای اندازه‌گیری آن اقدام خواهید کرد. این مرحله در فرآیند SMART شما را تشویق می‌کند تا روش‌هایی را برای اندازه‌گیری پیشرفت خود در جهت دستیابی به هدف خود اعمال کنید. قابل اندازه‌گیری بودن همچنین هر اقدامی را که برای کمک به پیشرفت شما به سمت هدفتان انجام می‌دهید، در نظر می‌گیرد. برای مثال، این ممکن است به شکل ردیابی زمانی باشد که برای انجام یک اقدام یا رسیدن به یک نقطه عطف طول می‌کشد. مثال زیر تکامل یک هدف گسترده را به یک هدف خاص و قابل اندازه گیری نشان می دهد.

هدف مثال قبل از معیارهای "قابل اندازه گیری": "من سرعت تایپ خود را افزایش خواهم داد."
مثال هدف بعد از معیارهای "قابل اندازه گیری": "من می خواهم سرعت تایپ خود را از 50 کلمه در دقیقه به 65 کلمه در دقیقه افزایش دهم و می توانم با انجام تست های زمان بندی شده که افزایش سرعت تایپ من را نشان می دهد پیشرفت خود را اندازه گیری کنم."
3. هدف خود را دست یافتنی کنید

پس از نوشتن یک هدف خاص و ارزیابی نحوه اندازه‌گیری آن، در نظر بگیرید که آیا هدف تعیین شده شما چقدر قابل دستیابی است یا خیر. در نظر گرفتن اینکه چقدر طول می‌کشد، موانع احتمالی و روش‌های اندازه‌گیری همگی به شما کمک می‌کنند تا شانس واقعی دستیابی به هدف تعیین شده خود را تعیین کنید. هر چه هدف واقع بینانه‌تر و دست یافتنی‌تر باشد، احتمال ادامه کار برای رسیدن به آن بیشتر خواهد بود. مثال‌های زیر را در نظر بگیرید که تأثیر «قبل» و «بعد» را هنگام اعمال معیارهای «قابل دستیابی» به هدفتان نشان می‌دهند.

هدف مثال قبل از معیارهای "دست یافتنی": "من سرعت تایپ خود را 50 کلمه در دقیقه به 100 کلمه در دقیقه افزایش خواهم داد."
مثال هدف بعد از معیارهای «دست یافتنی»: «من می خواهم سرعت تایپ خود را از 50 کلمه در دقیقه به 65 کلمه در دقیقه افزایش دهم و می‌توانم با افزایش اندک در سرعت تایپ در هر هفته به این هدف برسم.

این جنبه از استراتژی SMART همچنین به قابل اندازه‌گیری بودن هدف شما مربوط می شود. با یک هدف قابل اندازه‌گیری خاص، احتمال دستیابی به آن بیشتر است زیرا می‌تواند به شما این امکان را بدهد که ببینید دقیقاً چگونه پیشرفت خود را در حین کار برای رسیدن به هدف به دست خواهید آورد. در حالی که هدف مثال رسیدن به 100 کلمه در دقیقه می‌تواند قابل دستیابی باشد، وقتی به بقیه معیارهای SMART مربوط می‌شود، می‌تواند این باشد که این هدف در بازه زمانی که برنامه‌ریزی کرده‌اید قابل دستیابی نباشد، یا به منابع بیشتری نیاز داشته باشد تا به دست آید. آنجا.

4. مطمئن شوید که مرتبط است

زمانی که هدفی مرتبط است، مستقیماً به یک مهارت یا استراتژی توسعه حرفه‌ای مربوط می‌شود که می‌خواهید آن را بهبود ببخشید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید در ارزیابی بعدی کارمند خود نمره بالایی دریافت کنید، منطقی است که هدفی تعیین کنید تا به شما کمک کند تا مهارت‌ها و گردش کار خود را برای پیشرفت به آن هدف بهبود بخشید. علاوه بر این، هر نقطه عطفی که تعیین می‌کنید یا اقداماتی که برای رسیدن به هدف خود انجام می‌دهید باید مستقیماً بر پیشرفت شما تأثیر بگذارد. مثال‌های زیر نشان می‌دهند که چگونه صفت «مرتبط» اعمال می‌شود.

هدف مثال قبل از معیارهای "مربوط": "من می خواهم سرعت تایپ خود را افزایش دهم، بنابراین هر روز 15 دقیقه را برای سازماندهی فضای کاری خود اختصاص می دهم."
هدف مثال بعد از معیارهای «مرتبط»: «من می‌خواهم سرعت تایپ خود را از 50 کلمه در دقیقه به 65 کلمه در دقیقه افزایش دهم، بنابراین هر روز 15 دقیقه را برای تمرین تایپ و تست‌های سرعت زمان‌بندی‌شده اختصاص می‌دهم».

این مثال یک اقدام مرتبط را نشان می دهد که می تواند برای کمک به پیشرفت به سمت دستیابی به هدف انجام شود. هدف و اقدامات قابل اندازه گیری شما باید به طور منسجمی مرتبط باشند.

5. یک برنامه زمانی محدود ایجاد کنید

محدودیت زمانی به جدول زمانی که برای کار به سمت اهداف خود تعیین می کنید و همچنین مدت زمانی که طول می کشد تا به نقاط عطف و رسیدن به نتایج نهایی خود برسید اشاره دارد. در نظر بگیرید که هدف شما یک هدف کوتاه مدت یا بلند مدت است. از آنجا می‌توانید یک جدول زمانی تعیین کنید و برای خود برنامه‌ریزی کنید تا ضرب الاجل‌ها را رعایت کنید و به هدفتان برسید. جدول زمانی شما نیز باید واقع بینانه باشد و به شما فرصت های زیادی را بدهد تا اهداف خود را از نظر ارتباط، ویژگی و دستیابی به آن اصلاح کنید. مرحله نهایی فرآیند SMART را در مثال زیر در نظر بگیرید.

هدف مثال قبل از معیارهای "محدود به زمان": "با اختصاص دادن 15 دقیقه هر روز به تمرین تایپ سرعت و انجام تست های زمان بندی شده، سرعت تایپ خود را 50 کلمه در دقیقه به 65 کلمه در دقیقه افزایش خواهم داد."
هدف مثال بعد از معیارهای "محدودیت زمانی": "من ظرف سه ماه سرعت تایپ خود را 50 کلمه در دقیقه به 65 کلمه در دقیقه افزایش خواهم داد. من هر روز 15 دقیقه را به تمرین با سرعت اختصاص می‌دهم و هر هفته تست‌های زمان‌بندی شده را برای اندازه‌گیری پیشرفت خود می‌گذارم.

این هدف اکنون با تمام معیارهای یک هدف SMART مطابقت دارد زیرا نشان می‌دهد که هدف چقدر خاص است، راهی برای اندازه‌گیری پیشرفت ترسیم می‌کند، قابل دستیابی است و با توسعه مهارت مورد نظر مرتبط است و یک جدول زمانی برای هر نقطه عطف و تکمیل هدف تعیین می‌کند. R

بیشتر بخوانید:

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

انیاگرام برای رهبران کسب و کار

نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر و انتخاب‌های شغلی