دستورالعمل بهداشت منابع انسانی کرونا coronavirus

منابع انسانی و کرونا

امروزه در کشورمان با بحرانی بی سابقه مواجه شده‌ایم. کرونا!

اکثر مدیران منابع انسانی در مواجهه با این بحران منابع انسانی سردرگم‌اند و نمی‌دانند چگونه باید رفتار کنند. در این مقاله سعی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم که در مواقع اضطراری راحت‌تر برای سازمان خود تصمیم بگیرید که چگونه با این مشکل مقابله کنید. از سال ۲۰۰۲ تا کنون ۳ نوع کرونا با نام اختصاری سارس و مرس در جهان پخش شده است که خوشبختانه هیچ کدام در ایران مانند ویروس کرونا (coronavirus )خطرناک نبوده‌است، اما متاسفانه، امروز شیوع ویروس کرونا ترس و وحشت را در جامعه به همراه داشته است. پس در آینده هم ممکن است ویروس‌های جدیدی جامعه را درگیر کنند. در شرکت‌ها مهم‌ترین واحدی که باید واکنش سریع و به موقع در برابر بحران انجام دهد واحد منابع انسانی است.

چگونه بحران بیماری کرونا را مدیریت کنیم؟

  1. در ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید.

    مدیران منابع انسانی، منبع آرامش دهنده به سازمان هستند. پس هنگام مواجهه با بحران نباید دچار سردرگمی و استرس شوند. از وارد کردن استرس به افراد سازمان و ترساندن آن‌ها خودداری کنید

  2. از مراجع رسمی و علمی معتبر هر نوع اطلاعاتی که به روشن‌تر شدن قضیه برای خودتان کمک می‌کند اطلاعات کسب کنید.

    سپس این اطلاعات را در اختیار مدیر عامل یا مدیران ارشد سازمان قرار دهید. اگر آن‌ها به اندازه شما درباره میزان و شدت خطر مطلع نباشند با شما همراهی نخواهند کرد. در ادامه این مقاله ما تمام اطلاعات در مورد ویروس کرونا  coronavirus را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  3. به یاد داشته باشید شما تامین کننده منافع سازمان هستید اما نه منافع کوتاه مدت!

    بلکه باید افق‌های بلندتری را در رابطه کارمندان و سازمان در نظر داشته باشید. اگر با بی توجهی شما بیماری در شرکت فراگیر شود، هزینه‌های سنگین آن را نه تنها شما و سازمانتان متحمل می‌شوید بلکه ممکن است کل جامعه تحت تاثیر قرار بگیرند.

  4. باید برای شغل‌های مختلف در برابر این بحران واکنش‌های متفاوت داشته باشید.

    مثلا با افرادی که کار آن‌ها وابسته به محل کارشان می‌باشد( مثل فروشنده یا خدمات پشتیبانی حضوری)، نسبت به افرادی که می‌توانند کارها را به صورت دورکاری انجام دهند (مثل دیجیتال مارکتر)، واکنشی یکسان داشته باشید. اما فراموش نکنید که این موضوع نباید موجب تبعیض و بروز مشکلات منابع انسانی در آینده شود. بهتر است پس از اتمام بحران، از افرادی که کمال همکاری را انجام دادند و خطرات را به جان خریدند تشکر کنید. و در حین فعالیت نیز باید با تمام قوا از سلامتشان پشتیبانی کنید.

  5. جلسه ای فوری با افراد تاثیر گذار در سازمان برگزار نمایید.

    تصمیم بگیرید که بهترین روند کاری و تمهیدات بهداشتی در این شرایط برای هر واحد و بخش چگونه می‌تواند باشد. سپس این مصوبات را اجرا کنید.

  6. توصیه‌های بهداشتی و دستور العمل‌هایی برای بهداشت فردی و سازمانی تهیه و ابلاغ کنید

    در انتهای این متن چند نمونه کامل قرار داده‌ایم که می‌توانید دانلود و استفاده کنید.

  7. از اجرای ضوابط بهداشتی اطمینان حاصل کنید.

    همچنین همزمان با دورکاری پرسنل، شما باید کار آن‌ها را پیگیری و نظارت کنید و اطمینان حاصل کنید که افراد در انجام کار خود کوتاهی نمی‌کنند و آن را با بالاترین عملکرد انجام می‌دهند.

 

قوانین بهداشت منابع انسانی

رعایت احتیاط معمولاً در قوانین بهداشت و ایمنی تحت “بند وظیفه عمومی قانون کار” انجام می‌شود که وظیفه کارفرمایان را بر عهده دارد تا همه اقدامات احتیاط آمیز را برای جلوگیری از صدمات و حوادث در محیط کار انجام دهند. اگر بخواهیم جلوی شیوع این بیماری را بگیریم‌،  تمام بخش‌های جامعه ما – از جمله مشاغل و کارفرمایان – باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.
کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که برای حفظ امنیت و سالم نگه داشتن محیط‌های‌های کاری در مقابل ویروس کرونا، هر کاری را که لازم است، انجام می‌دهند. با توجه به اینکه کارفرمایان وظیفه قانونی برای فراهم کردن یک محل کار ایمن برای کارمندان دارند، باید برخی اقدامات اساسی را برای جلوگیری از شیوع بیماری و سالم نگه داشتن کارمندان انجام دهند:

  • آموزش پیشگیری از بیماری در محیط کار برای همه کارکنان ضروری است، و کارفرمایان باید اطمینان حاصل کنند که محل کار آن‌ها آموزش‌های مناسبی را ارائه می‌دهد.
  • مطمئن شوید که محل کار شما تمیز و بهداشتی است.
  • لازم است سطوح (به عنوان مثال میز و جداول) و اشیاء (مانند تلفن‌، صفحه کلید، دکمه آسانسور و …) با ضد عفونی کننده مرتبا پاک شوند.

 

نکاتی برای رعایت بهداشت محیط کار

  • شستشوی منظم و کامل دست تمام افراد سازمان

– دستگاههای ضدعفونی کننده دستی را در نقاط برجسته اطراف محیط کار قرار دهید.

-پوسترهایی را که شستشوی دست را تبلیغ می‌کنند در محیط کار قرار دهید – به www.WHO.int مراجعه کنید.

– افرادی مجربی را برای تشکیل جلسات توجیحی و آموزشی برای کارمندان اختصاص دهید. این جلسات شامل نکاتی در رابطه با روش‌های جلوگیری از انتقال ویروس و رعایت نکات بهداشت فردی می‌شود.

– اطمینان حاصل کنید که کارمندان‌،  پیمانکاران و مشتریان پس از انجام هر کاری، دستان خود را با آب و صابون بشویید

زیرا شستشو، ویروس را روی دستان شما می‌کشد و از شیوع کرونا جلوگیری می‌کند

  • بهداشت مناسب تنفسی را در محیط کار ترویج کنید

-پوسترهای تبلیغ کننده بهداشت تنفسی را در محیط شرکت و در معرض دید همگان قرار دهید. این عمل را با سایر اقدامات مربوطه مانند ارائه راهنمایی از افسران بهداشت و ایمنی شغلی و همچنین تشکیل جلسه توجیهی برای انتقال اطلاعات مربوط به رعایت بهداشت تنفسی و غیره ادغام کنید.

-اطمینان حاصل کنید که ماسک‌های صورت و دستمال کاغذی در محل کار شما وجود دارد. همچنین برای کسانی که دچار آبریزش بینی یا سرفه در محل کار هستند، تعبیه‌ی سطل‌های در‌دار برای دفع زباله‌های آلوده‌ی آن‌ها الزامی است. (نکته مهم: تهیه کیسه پلاستیکی یک بار مصرف برای جلوگیری بهتر از شیوع ویروس کرونا بسیار مهم و ضروری می‌باشد)

چرا؟ زیرا بهداشت مناسب تنفسی مانع از انتشار بیماری کرونا  می‌شود

بهداشت تنفسی برای مقابله با ویروس کرونا

  • به کارمندان و پیمانکاران توصیه کنید قبل از سفرهای کاری‌، با مشاوره سفر ملی مشورت کنند.

– به کارمندان‌،  پیمانکاران و مشتریان خود تاکید کنید که اگر ویروس کرونا coronavirus  شروع به گسترش در جامعه خود کند‌،  هر کسی حتی با سرفه خفیف یا تب درجه پایین (۳۷٫۳ درجه سانتیگراد یا بیشتر) نیاز به ماندن در خانه دارد. آن‌ها همچنین اگر مجبور به مصرف داروهای ساده مانند پاراستامول / استامینوفن‌،  ایبوپروفن یا آسپیرین هستند‌،  بهتر است در خانه بمانند (یا در خانه کار کنند) که ممکن است ناقل این ویروس باشد

– تبلیغ این پیام و اطمینان حاصل کردن از اینکه افراد باید در خانه بمانند، حتی اگر فقط علائم خفیف کرونا داشته باشند، از امور ضروری به حساب می‌‌آید.

– پوسترهایی را با این پیام‌ها در مکان‌های کاری خود قرار دهید. این عمل را در سایر کانالهای ارتباطی که معمولاً در سازمان یا شرکت شما استفاده می‌شود نیز انتشار دهید.

– برای کارمندان روشن کنید که آن‌ها می‌توانند از مرخصی خود به عنوان مرخصی استعلاجی استفاده کنند.

آماده سازی محل کار در برابر ویروس کرونا

نکاتی که باید هنگام مسافرت کارمندان خود در نظر بگیرید

  • قبل از سفر

– اطمینان حاصل کنید که سازمان و کارمندان آخرین اطلاعات را در مورد مناطقی که ویروس کرونا در آن پخش شده است، داشته باشند. شما می‌توانید این موضوع را در سایت زیر پیگیری کنید.

سایت بهداشت جهانی

– براساس آخرین اطلاعات‌،  سازمان شما باید مزایا و خطرات مربوط به برنامه‌های سفر آینده را ارزیابی کند.

– از فرستادن کارمندانی که ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری باشند (به عنوان مثال کارمندان مسن و کسانی که دارای شرایط پزشکی مانند دیابت‌،  بیماری‌های قلبی و ریوی هستند) به مناطقی که ویروس کرونا coronavirus در آن پخش می‌شود خودداری کنید.

– اطمینان حاصل کنید که کلیه افرادی که قصد سفر به مکان‌های آلوده به ویروس کرونا دارند، توسط یک متخصص واجد شرایط آمورش‌های لازم را ببینند. (مثلاً خدمات بهداشتی کارمندان، نکات مهم برای شستشو و رعایت بهداشت فردی، بایدها و نبایدهای اعمال افراد برای مقابله با ویروس، و …)

– در نظر بگیرید که کارمندانی را که قصد سفر دارند، به بطری‌های کوچک (زیر ۱۰۰ CL)   شامل محلول‌های الکلی و ضدعفونی کننده تجهیز کنید. این عمل می‌تواند شستشوی منظم دست را تسهیل کند.

  • هنگام سفر:

– کارمندان را تشویق کنید که مرتباً دست خود را بشویند و حداقل یک متر از افرادی که سرفه می‌کنند یا عطسه می‌کنند‌،  فاصله بگیرند.

– پیگیری كنید كه كاركنان در صورت احساس بیماری در هنگام مسافرت باید چه كاری را انجام دهند و با چه کسانی تماس بگیرند.

– اطمینان حاصل كنید كه كاركنان شما از دستورالعمل‌های مقامات محلی كه در آنجا مسافرت می‌كنند پیروی می‌كنند. به عنوان مثال‌،  اگر به مقامات محلی گفته شود كه به جایی نروند‌،  باید این كار را انجام دهند. کارمندان شما باید محدودیت‌های محلی در سفر‌،  حرکت و اجتماعات بزرگ را رعایت کنند.

  • بعد از سفر:

– اطمینان حاصل کنید که کارمندانی که از منطقه ای که ویروس کرونا در آن پخش شده است بازگشتند، خود را برای مدت ۱۴ روز خود را قرنطینه کنند و بر روی علائم خود نظارت داشته باشند همچنین ۲ بار در روز دمای بدن خود را اندازه گیری کنند.

– اگر حتی دچار سرفه خفیف یا تب درجه پایین شوند (به عنوان مثال دمای ۳۷٫۳ درجه سانتیگراد یا بیشتر) شوند باید در خانه بمانند تا از انتقال ویروس به افراد دیگر پیشگیری کنند. این به معنای جلوگیری از تماس نزدیک (یک متر یا نزدیکتر) با افراد دیگر‌،  از جمله اعضای خانواده است. آن‌ها همچنین باید با ارائه دهنده خدمات درمانی یا بخش بهداشت عمومی محلی (شماره گیری ۴۰۳۰) تماس بگیرند و جزئیات سفر و علائم اخیر خود را به آن‌ها ارائه دهند.

آماده‌سازی محل کار خود برای ویروس کرونا

در صورت ورود ویروس کرونا به سازمان خود چه کاری انجام دهیم؟

  • اگر شخصی مشکوک به ویروس کرونا در محل کار شما باشد، برنامه ای را تهیه کنید.

– این برنامه شامل قرار دادن فرد بیمار در یک اتاق یا منطقه ای است که از دیگران در محیط کار جدا شده و تعداد افرادی که با فرد بیمار در تماس است را محدود می‌کند. در این حین با اورژانس(۱۱۵) تماس حاصل کنید.

– در نظر بگیرید که چگونه افرادی را که در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند شناسایی و از آن‌ها پشتیبانی کنید.

آماده سازی محیط کار برای مقابله با ویروس کرونا

  • دورکاری را در برنامه کاری سازمان خود قرار دهید.

اگر شیوع  کرونا در جامعه شما وجود داشته باشد، ممکن است مقامات بهداشتی به مردم توصیه کنند که از استفاده از حمل و نقل عمومی و همچنین تردد در مکان‌های شلوغ خودداری کنند. دورکاری به سازمان شما کمک می‌کند تا در حالی که کارمندان شما در مکانی امن و به دور از ویروس کرونا  coronavirus باشند، کار خود را ادامه دهد.

دورکاری برای مقابله با ویروس کرونا

  • ایجاد یک برنامه احتمالی برای تداوم کسب و کار در زمان مواجهه شرکت شما با ویروس کرونا

– این برنامه به سازمان شما کمک می‌کند تا هم زمان که شما در حال مقابله با ویروس کرونا  هستید کسب و کار خود را ادامه دهید. همچنین این فرآیند از متحمل شدن شرکت شما به ضرر جلوگیری می‌کند.

– این برنامه باید به چگونگی ادامه فعالیت شرکت بپردازد، حتی اگر تعداد قابل توجهی از کارمندان‌،  پیمانکاران و تأمین کنندگان نتوانند به محل کار شما بیایند.  (این می‌تواند به دلیل محدودیت‌های محلی در سفر یا به دلیل بیماری آن‌ها باشد)

– کارمندان و پیمانکاران خود را در مورد برنامه مطلع کرده و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها از آنچه باید انجام دهند (یا انجام ندهند) طبق این برنامه آگاه باشند.

تبعیض ممنوع!

ویروس COVID-19  یا همان کرونا بر همه اقوام تأثیر می‌گذارد. جدا کردن کارمندان به دلیل قومیت برای آزمایش‌،  مرخصی یا سایر اقدامات مرتبط با ویروس می‌تواند به اتهام تبعیض منجر شود. به همین دلیل همه سیاست‌ها باید به شکلی یکنواخت و مداوم اجرا شوند. در داخل چین‌،  از آنجا که اقدامات قرنطینه اکنون توسط دولت‌های محلی انجام می‌شود‌،  هر کارمندی که از طرف دولت محلی به آن‌ها قرنطینه شود (از جمله بیماران‌،  بیماران مظنون و افرادی که به عنوان تماس نزدیک نزدیک طبقه بندی می‌شوند)‌،  نباید از پرداخت دستمزد آن‌ها تأثیر بگذارد. این واقعیت است که به دلیل اقدامات قرنطینه آن‌ها نمی‌توانند کار خود را در دوره ویژه انجام دهند.

حواستان باشد با افرادی که در معرض ویروس هستند برخورد مناسب، و بدون خشونت و تبعیض گونه داشته باشید. این می‌تواند شامل افرادی باشد که اخیراً به منطقه مبتلا به ویروس سفر کرده‌اند‌،  یا پرسنل دیگری که شرایطی دارند که آن‌ها را در معرض خطر جدی بیماری قرار می‌دهد (مثلاً دیابت‌،  بیماری‌های قلبی و ریه‌،  سن بالاتر).

نکات کلیدی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در محیط کار

همه کارفرمایان باید در صورت بروز شیوع بیماری، در نظر بگیرند که چگونه می‌توانند شیوع بیماری‌های حاد تنفسی و تأثیر ویروس کرونا را در محل کار خود کاهش دهند. کلیه کارفرمایان باید ضمن حفظ اطمینان از استمرار کارهای شرکت، راهکارهایی را برای محافظت از نیروی کار خود در برابر ویروس کرونا آماده کنند.

در رابطه با همین مساله فایلی برای شما در نظر گرفتیم:

نتیجه:

مسائل بهداشتی و ایمنی مربوط به زمان ویروس کرونا  coronavirus ممکن است در هفته و ماه‌های آینده ذهن کارفرمایان را درگیر کند. اکنون زمان آماده شدن برای مقابله با ویروس کرونا  فرا رسیده است. اقدامات احتیاطی و برنامه ریزی ساده می‌تواند تفاوت بزرگی برای سازمان و جامعه ایجاد کند. اکنون با رعایت موارد ذکر شده در این مقاله می‌توانید از کارمندان، سازمان و جامعه خود به نحو احسن محافظت کنید. ما همچنان شما را از هرگونه تحولات جدید و یا رهنمودهای صادر شده توسط مقامات دولتی مطلع خواهیم کرد.

 

مقاله دستورالعمل بهداشت منابع انسانی کرونا

برای دریافت مقاله دستورالعمل بهداشت منابع انسانی کرونا به صورت فایل  word  و pdf  کلیک کنید:

مقاله مرتبط: دورکاری

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 6 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, , ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست