5 گام برای ایجاد یک برنامه توسعه شغلی

تعیین اهداف توسعه شغلی خاص و قابل اندازه‌گیری می‌تواند به شما کمک کند تا به سطح بعدی در حرفه خود برسید. در حالی که توسعه یک برنامه شغلی می‌تواند مستلزم مقدار قابل توجهی کار باشد، به شما کمک می‌کند تا بفهمید شغل بعدی به کجا می‌خواهید بروید و برای رسیدن به آن چه کاری باید انجام دهید. ایجاد و اجرای یک برنامه توسعه شغلی کارمند به شما امکان می‌دهد در کار احساس انگیزه کنید، حتی اگر هنوز شغل رویایی خود را پیدا نکرده باشید، زیرا به شما کمک می‌کند تا برنامه‌های مشخصی برای رسیدن به آن انجام دهید. در اینجا، ما یک الگوی برنامه توسعه شغلی را تعریف می‌کنیم و پنج مرحله را برای ایجاد آسان و کارآمد یک برنامه توسعه فردی برای خود بیان می‌کنیم.

برنامه توسعه شغلی چیست؟

برنامه توسعه شغلی یک برنامه اقدام شخصی است که می‌توانید از آن برای ایجاد یک نقشه راه برای حرفه خود استفاده کنید. نمونه طرح توسعه شغلی معمولی به شرح زیر است:

نقطه شروع: جایی که اکنون در حرفه خود هستید.

مقصد: جایی که می‌خواهید در حرفه خود برسید.

شکاف: موانعی که برای رسیدن به مقصد باید بر آنها غلبه کنید.

مسیر: چگونه شکاف را برای رسیدن به مقصد مورد نظر خود ببندیم.

برنامه توسعه شخصی به شما کمک می‌کند تا اهداف شغلی خاص و قابل دستیابی را شناسایی کنید و سپس استراتژی‌هایی را برای رسیدن به اهداف خود طراحی و اجرا کنید.

چگونه یک برنامه توسعه شغلی ایجاد کنیم

برای ایجاد یک برنامه توسعه شغلی برای خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • موقعیت فعلی خود را مشخص کنید.
  • مقصد خود را مشخص کنید.
  • تجزیه و تحلیل شکاف انجام دهید.
  • برنامه توسعه شغلی خود را ایجاد کنید.
  • پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید و آماده ارزیابی مجدد باشید.

1. موقعیت فعلی خود را مشخص کنید

اولین قدم در هر طرح توسعه شغلی این است که مشخص کنید اکنون در کجای حرفه خود هستید. این مرحله همچنین به شما امکان می‌دهد تا در مورد مهارت‌ها و نقاط قوت فعلی خود فکر کنید. در این مرحله باید سوالاتی از این قبیل را در نظر بگیرید:

  • تجربیات گذشته من چیست؟
  • از انجام چه کاری لذت می‌برم؟
  • چه نوع مهارت‌ها و استعدادهای طبیعی دارم؟
  • وقتی در کار احساس هیجان یا انگیزه بیشتری می‌کنم، چه کار می‌کنم؟
  • آیا رهبری یک گروه، کار با همسالان را ترجیح می‌دهم یا به تنهایی کار کنم؟
  • چه چیزی به من انرژی می‌دهد؟ چه چیزی انرژی من را تخلیه می‌کند؟
  • آیا تماس خاصی در زندگی دارم؟
  • چه چیزی در مورد شغل من به من انگیزه می‌دهد که صبح از خواب بیدار شوم و به سر کار بروم؟

کمی وقت بگذارید و پاسخ این سوالات را یادداشت کنید. به موقعیت فعلی خود در رشته خود توجه کنید، از جمله اینکه آیا تحصیلات خود را به پایان رسانده‌اید یا می‌خواهید تحصیلات تکمیلی بیشتری را دنبال کنید و اینکه در چه مرحله‌ای از نردبان شغلی قرار می‌گیرید.

2. مقصد خود را مشخص کنید

در مرحله بعد، با انجام کارهای زیر مشخص کنید که می‌خواهید با شغل خود به کجا برسید:

ایده‌پردازی.

هر گونه مانع یا مانعی را که ممکن است مانع شما شود کنار بگذارید. شغل رویایی شما چیست؟ اگر هیچ چیز مانع شما نمی‌شد، دوست دارید پنج تا 10 سال دیگر کجا باشید؟ هدف نهایی شغلی خود را درج کنید. اگر رویای شما این است که مدیر عامل یک شرکت متوسط باشید، آن را در برنامه خود بگنجانید.

اهداف مشخص‌تری را در قالب بیانیه‌های مختصر ایجاد کنید.

مشخص کردن پایین‌ترین حدی که دوست دارید در آن قرار بگیرید می‌تواند مفید باشد. با توجه به جایی که هستید و مهارت‌هایی که دارید، دوست دارید دو سال دیگر شغلتان به کجا برسد؟

پنج تا 10 سال آینده را در نظر بگیرید.

در مرحله بعد، به این فکر کنید که می‌خواهید پنج تا 10 سال دیگر کجا باشید. این یک گام اساسی‌تر است و از شما می‌خواهد فرصت‌هایی را تصور کنید که می‌توانند دو یا سه پله بعد از خط ایجاد شوند. آیا می‌خواهید همچنان در شرکت فعلی خود باشید، اما در نقشی ارشدتر باشید؟ آیا می‌خواهید در شرکت دیگری کار کنید؟ یا شاید بخواهید به طور کلی شغل خود را تغییر دهید. اطمینان حاصل کنید که اهداف اعلام شده شما با آن چیزی که بیشترین انگیزه را در شما ایجاد می‌کند، مطابقت دارد. هنگامی که این دو مرحله اول را کامل کردید، باید درک بهتری از مهارت‌های خود و گزینه‌های شغلی در دسترس داشته باشید. اکنون آماده ارزیابی نحوه رسیدن به مقصد مورد نظر خود هستید.

3. تجزیه و تحلیل شکاف انجام دهید

در این مرحله، شما آماده انجام تجزیه و تحلیل شکاف هستید، که مشخص می‌کند اکنون کجا هستید و هدفتان کجاست. تجزیه و تحلیل شکاف را با انجام موارد زیر تکمیل کنید:

در مورد شغل هدف خود تحقیق کنید

با در نظر گرفتن اهدافی که به عنوان تمرکز شغلی دو ساله یا پنج ساله خود مشخص کرده اید، لیست های شغلی را برای نوع شغلی که می‌خواهید پیدا کنید. مطمئن شوید که توضیحات با مهارت‌ها و تجربه شما مطابقت دارند و الزامات با جاه‌طلبی نهایی شما مطابقت دارند.

با متخصصان باتجربه مشورت کنید

علاوه بر این، زمانی را برای مشورت با سرپرست، مربی و همکاران خود در محل کار اختصاص دهید تا بفهمید آیا موارد کلیدی وجود دارد که باید به لیست اضافه کنید. در حالی که ممکن است نخواهید به سرپرست خود بگویید که آیا هدف شما این است که شغلی با درآمد بهتر در شرکت دیگری پیدا کنید، اما همچنان می‌توانید مهارت‌های خاصی را که می‌خواهید در نقش فعلی خود بیاورید به آنها بیان کنید. از آنجایی که این نوع پیشرفت حرفه‌ای به نفع تیم شما و شرکت و همچنین شما به عنوان یک فرد خواهد بود، رئیس شما احتمالاً خوشحال خواهد شد که شما را به منابع مرتبط کند یا مسئولیت‌های مربوطه را به شما محول کند.

به مدارک خود امتیاز دهید

هنگامی که یک لیست از مهارت‌ها و تجربیات را جمع‌آوری کردید، خط به خط را مرور کنید و مهارت‌ها، تحصیلات و تجربیات فعلی خود را بر اساس الزامات ارزیابی کنید. یک سیستم رتبه بندی ساده از 1 تا 5 ایجاد کنید که 1 نشان دهنده هیچ تطابقی بین شما و نیاز نیست، و 5 به این معنی است که شما کاملاً نیاز را برآورده می‌کنید. با استفاده از این سیستم، هرچه امتیاز کمتر باشد، به زمان و انرژی بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بهبود نیاز خواهید داشت.

شکاف‌ها را شناسایی کنید و الگوها را تعیین کنید

هنگامی که این تمرین را کامل کردید، همه مناطقی را که در آن شکاف توسعه دارید شناسایی کنید. به دنبال مهارت‌ها و تجربیات مشترک باشید و آنها را در یک گروه کنار هم قرار دهید. احتمالاً متوجه الگوهایی خواهید شد که در آن مهارت‌ها یا تجربیاتی که در آنها پیشینه قوی دارید و کدام‌ها نیاز به توسعه بیشتر دارند. ببینید آیا مواردی وجود دارند که باید در یک دنباله خاص اتفاق بیفتند. به عنوان مثال، قبل از اینکه مسئولیت‌های اضافی در محل کار مربوط به یک نرم افزار خاص را بر عهده بگیرید، باید نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید. این لیستی از مهارت‌ها، تحصیلات و تجربیاتی است که باید روی آن تمرکز کنید.

4. برنامه توسعه شغلی خود را ایجاد کنید

اکنون که جزئیاتی در مورد مهارت‌هایی که برای پیشرفت شغلی خود نیاز دارید را در اختیار دارید، آماده هستید تا برای این کار برنامه‌ریزی کنید. این مرحله شامل فهرستی از مهارت‌ها، تحصیلات و تجربیاتی است که می‌خواهید در چند سال آینده کسب کنید و یک برنامه مشخص برای رسیدن به اهداف شغلی خود ایجاد کنید. در اینجا چه باید کرد:

اهداف کوچک وظیفه محور تعیین کنید

مجموعه‌ای از وظایف مربوط به هر مورد در لیست ایجاد کنید که به شما در رسیدن به آنها کمک می‌کند. به عنوان مثال، اگر یکی از مهارت‌هایی که می‌خواهید یاد بگیرید نحوه استفاده از یک نرم‌افزار خاص است، برنامه شما می‌تواند شامل ثبت‌نام در دوره‌ای برای یادگیری در مورد آن، تمرین با یک همکار و درخواست از سرپرست خود باشد تا به شما اجازه کار با آن را بدهد.

عاقلانه فکر کن

استفاده از الگوی هدف SMART می‌تواند به شما در تعیین اهداف دست یافتنی کمک کند. SMART مخفف Smart, Measurable, Achievable, Relevant and Time-bound است. به عنوان مثال، هدف بهبود درک شما از سیستم حقوق و دستمزد شرکت شما با کار انفرادی با سرپرست خود، یک هدف SMART است. طراحی اهداف خود با پیروی از الگوی SMART کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که اهداف شما با افزایش زمان از پیش تعیین شده ملموس و قابل دستیابی هستند.

ضرب الاجل کار را ایجاد کنید

بهترین راه برای مسئول نگه داشتن خود در قبال برنامه این است که برای هر کار تاریخ تعیین کنید. به خودتان یک تاریخ «شروع تا» بدهید که تا آن زمان باید روی یک کار مشغول باشید. اطمینان حاصل کنید که هر مرحله اولیه برای هر مورد را نیز برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال، قبل از ثبت نام در دوره توسعه حرفه‌ای، ممکن است لازم باشد کتاب‌های درسی مورد نیاز را درخواست و خریداری کنید. در این مرحله، شما یک برنامه توسعه شغلی دارید.

5. پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید و آماده ارزیابی مجدد باشید

برنامه توسعه شغلی شما پس از ایجاد آن به پایان نمی‌رسد. اکنون مرحله اجرا با مراحل زیر آغاز می شود:

پیگیری کنید

برای اینکه خود را پاسخگو نگه دارید، نحوه هماهنگی اجرای واقعی شما با تاریخ هایی که در مرحله چهار برای خود تعیین کرده اید، پیگیری کنید. حداقل دو بار در سال لیست را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به جدول زمانی تعیین شده ادامه می دهید.

نقاط عطف را در نظر بگیرید

هنگامی که فهرست مهارت‌ها، تحصیلات و تجربیات خود را شروع کردید، می‌خواهید بفهمید که چگونه پیشرفت در حرفه خود را اندازه‌گیری کنید. بررسی عملکرد مثبت، یافتن شغل جدید، ترفیع شغلی، ایجاد تماس‌های شغلی مفید یا برنده شدن یک جایزه می‌تواند معیارهایی برای موفقیت شغلی باشد.

اهداف را بر این اساس به روز کنید

اتفاقات و رویدادهای غیرمنتظره رخ خواهد داد. یک فرصت شغلی می‌تواند شغل شما را در مسیر شگفت انگیزی قرار دهد. R

بیشتر بخوانید:

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

انیاگرام برای رهبران کسب و کار

نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر و انتخاب‌های شغلی