روانشناسی صنعتی

تاریخچه

مطالعه روانشناسی صنعتی _ سازمانی در اوایل دهه ۱۹۰۰ از طریق کار روانشناسان هوگو مونستربرگ و والتر دیل اسکات در ایالات متحده آغاز شد. روانشناسی صنعتی عمدتا از طریق مهندس صنایع آمریکایی، فردریک تایلور. پس از جنگ جهانی دوم به سرعت رشد کرد.

روانشناسی صنعتی چیست؟

روانشناسی صنعتی یا همان روانشناسی سازمانی که بعضاً از آن یاد می‌شود شاخه ای از روانشناسی است که تئوری‌های روانشناسی را در محیط‌های کار ، سازمان‌‌ها و کارمندان مطالعه و اعمال می‌کند. اما به طور کلی، روانشناسی صنعتی به روانشناسی سازمانی کاربردی اطلاق می‌شود. همانطور که قبلا در مقاله‌ی روانشناسی صنعتی و سازمانی گفته بودیم، از آن برای مطالعه، تحلیل و درک رفتار انسان در محیط کار استفاده می‌شود. همچنین برای درک بهتر چگونگی کار تجارت، عملکرد کارکنان و هدف سازمان نیز استفاده می‌شود. در نهایت روانشناسی صنعتی با استفاده از این موارد سازمان را برای رسیدن به بهره وری بیشتر هدایت می‌کند.

اهمیت روانشناسی صنعتی

برخی روانشناسان صنعتی روشهایی را برای انتخاب و آموزش پرسنل ایجاد می‌کنند. در حالی که برخی دیگر سبک‌ها و اثربخشی مدیران یا روشهای مطالعه برای بهبود روحیه محیط کار ، رضایت شغلی و بهره وری را تحلیل می‌کنند. اما روانشناسی صنعتی به توسعه مهندسی فاکتورهای انسانی یا ارگونومی ‌نیز کمک می‌کند. شامل طراحی تجهیزات (به عنوان مثال طراحی صندلی و میز، بررسی محل مناسب برای قرار گرفتن نمایشگر‌ها و…). که این عوامل تاثیر بسزایی در بهره وری در سازمان و کسب سود بیشتر در تجارت می‌شود.

ارگونومی و روانشناسی صنعتی

روانشناسان صنعتی چه می‌کنند؟

روانشناسان صنعتي تئوري‌‌ها و اصولي را كه از طريق تحقيقات انجام مي شود را به كار مي برند. متخصصان این حوزه با افزایش سلامت جسمی و روانی کارکنان بر افزایش بهره وری در محل کار تمرکز می‌کنند. تنظیمات محل کار در هر اندازه و هر صنعتی می‌تواند از کمک یک روانشناس صنعتی بهره مند شود. این متخصصان با مطالعه نگرش‌‌ها و رفتارهای کارکنان در شرکت‌های خود ، قادر به شناسایی زمینه‌های بهبود و ایجاد تغییرات لازم از طریق محصولات جدید ، رویه‌‌ها و آموزش‌های رهبری هستند. متخصصان این حوزه باید درمورد مباحث اخلاقی ، مقررات اداری و دادرسی مربوط به فعالیت‌های محل کار آگاهی داشته باشند.

کاربرد روانشناسی صنعتی

 روانشناسی صنعتي نیازهای آموزش و توسعه را در زمینه‌هایی مانند بهره وری ، مدیریت و سبک‌های کار کارکنان شناسایی می‌کنند و به شرکت‌‌ها کمک می‌کنند تا با مربیگری کارکنان ، تدوین معیارهای ارزیابی عملکرد و ارزیابی استراتژی‌های بازار ، مشکلات را برطرف کنند. همانطور که گفتیم، روانشناسان صنعتی از اصول روانشناختی و روشهای تحقیق برای حل مشکلات در محیط کار و ارتقاء کیفیت زندگی استفاده می‌کنند. آن‌ها بهره وری و مدیریت در محیط کار و سبک‌های کار کارکنان را مطالعه می‌کنند. آن‌ها احساس روحیه و شخصیت یک شرکت یا سازمان را می‌گیرند. همچنین برای کمک به برنامه ریزی سیاست‌‌ها ، انجام برنامه‌های همایشی و جلسات آموزشی و تدوین برنامه ای برای آینده با مدیریت همکاری می‌کنند.

درک روانشناسی صنعتی

به طور کلی، به راحتی می‌توان فرض کرد که تن‌ها تعیین کننده یک تجارت موفق سودآوری است. از این گذشته، سودآوری راه را برای رشد هموار می‌کند و یک تجارت را رقابتی نگه می‌دارد. با این حال ، سودآوری اغلب به عوامل مختلفی وابسته است:

  • یک محصول خوب
  • تیم‌هایی که به خوبی ارتباط برقرار کنند
  • کارمندان با انگیزه، آموزش دیده و متعهد به اهداف شرکت

موفقیت همچنین به توانایی تجارت در شناسایی و حل مسائل محل کار در سطح فردی و سازمانی مرتبط است.

در نهایت این سبک از روانشناسی به بررسی سؤالاتی از قبیل: ارتباطات در تجارت چقدر مؤثر است؟ اعضای تیم چگونه تعامل و همکاری دارند؟ چه آموزش‌هایی منجر به سود سازمان می‌شود؟ می‌پردازند. دانستن و پاسخ به این سؤالات و بسیاری دیگر به صاحبان مشاغل کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که چه عواملی را در سیستم‌هایشان تغییر دهند تا عملکرد شرکتشان بهتر شود.

رسیدن به عملکرد بهتر از طریق روانشناسی صنعتی

مقاله روانشناسی صنعتی

برای دریافت مقاله فوق به صرت فایل word و PDF کلیک کنید:

مقالات مرتبط: روانشناسی صنعتی و سازمانی / سلامت روانی در محیط کار / مقایسه تست روانشناسی

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, ,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست