شایستگی منابع انسانی

شایستگی‌ها مهارت‌ها و ویژگی‌هایی هستند که متخصصان می‌توانند برای موفقیت در یک زمینه خاص به آن‌ها کمک کنند. کسانی که با سمت شغلی در منابع انسانی (HR) کار می‌کنند ممکن است از تمرکز انرژی خود بر توسعه شایستگی‌های کلیدی برای کمک به مدیریت کارکنان، رسیدگی به تعارضات و نمایندگی سازمان‌ها سود ببرند. درک شایستگی‌های مورد نیاز برای متخصصان منابع انسانی ممکن است به شما کمک کند شکاف‌های مهارتی حیاتی را پر کنید و مزیت رقابتی در حرفه خود ایجاد کنید.

در این مقاله به تعریف شایستگی منابع انسانی می‌پردازیم، 10 شایستگی اصلی را که ممکن است به شما کمک کند تا به برتری برسید را مورد بحث قرار می‌دهیم و توضیح می‌دهیم که چگونه شایستگی‌های منابع انسانی خود را در چهار مرحله بهبود دهید.

شایستگی منابع انسانی چیست؟

شایستگی منابع انسانی یک ویژگی کلیدی است که به یک متخصص منابع انسانی کمک می‌کند تا در مسئولیت‌های خود برتری یابد و از اهداف سازمان حمایت کند. این شایستگی‌ها معمولاً شامل توانایی شما در برقراری ارتباط و تعامل با دیگران است.

بسیاری از دپارتمان‌های منابع انسانی نیز به مهارت‌های مربوط به میانجی‌گری در تعارض و ایجاد فرهنگ شرکتی مثبت اهمیت می‌دهند. از آنجایی که متخصصان منابع انسانی معمولاً بر طیف وسیعی از وظایف نظارت می‌کنند، توسعه مجموعه گسترده‌ای از قابلیت‌ها از جمله مهارت‌های سخت و نرم مفید است.

10 شایستگی اساسی منابع انسانی

هر شرکت بسته به چشم انداز و اهداف شرکت به کیفیت‌ها و مهارت‌های متفاوتی در یک کارمند ارزش می‌دهد، اما در اینجا برخی از مهم‌ترین شایستگی‌ها برای یک تجارت مدرن آورده شده است:

1. دانش منابع انسانی

این حیاتی است که متخصصان منابع انسانی از روندهای استخدامی و قوانین کار آگاه باشند. دپارتمان‌های منابع انسانی اغلب اسناد پیچیده‌ای را مدیریت می‌کنند که می‌تواند بر نحوه دریافت حقوق و دسترسی کارکنان به مزایای آنها تأثیر بگذارد. شما می‌توانید دانش خود را از طریق دوره‌های آموزشی دانشگاهی، تجربه کاری یا برنامه‌های صدور گواهینامه توسعه دهید. همچنین مهم است که در مورد فناوری و استراتژی‌های در حال ظهور در این زمینه برای کمک به سازمان‌ها در رقابت باقی بمانید.

2. ارتباطات

متخصصان منابع انسانی اغلب به کارکنان کمک می‌کنند تا قوانین و انتظارات را درک کنند. داشتن مهارت‌های ارتباطی نوشتاری عالی برای نوشتن کتاب‌های راهنمای شرکت و تهیه شرح شغل مفید است. سخنرانی عمومی و ارتباطات شفاهی می‌تواند به آنها کمک کند تا جهت گیری‌ها و کارگاه‌های آموزشی جدید را برای کارمندان رهبری کنند و به سؤالات کارکنان پاسخ دهند. ارتباطات می‌تواند یک عامل تعیین کننده در توانایی یک شرکت برای دستیابی به اهداف و معرفی ابتکارات جدید در نیروی کار باشد.

3. سازمان

دپارتمان‌های منابع انسانی اغلب مسئول نگهداری سوابق گسترده در مورد کارمندان و کاندیداها هستند، بنابراین سازماندهی آنها بسیار مهم است. متخصصان منابع انسانی نیز اغلب با بهترین نرم افزارها و سیستم‌ها برای سازماندهی و مرتب سازی حجم زیادی از داده‌ها آشنا هستند. مهارت‌های سازمانی همچنین ممکن است به متخصصان منابع انسانی کمک کند تا برخی از مسئولیت‌های اداری خود را انجام دهند، مانند پر کردن فرم‌ها و ایجاد نمودارها و گزارش‌ها.

4. حل مسئله

نمایندگان منابع انسانی اغلب تعارضات بین کارکنان را میانجیگری می‌کنند و به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا نیازهای کارکنان را برآورده کنند. آنها ممکن است راه حل‌های خلاقانه‌ای برای مشکلات پیچیده بین فردی ابداع کنند تا در عین حال که در بودجه شرکت باقی بمانند، کارکنان را راضی نگه دارند. حل مسئله یک شایستگی مهم در منابع انسانی است زیرا غلبه بر چالش‌ها می‌تواند به پیشرفت و نوآوری و افزایش حفظ کارکنان کمک کند.

5. اخلاق و صداقت

شرکت‌ها برای حفظ اخلاق در سازمان به کارکنان منابع انسانی متکی هستند. عمل با صداقت از کسب و کارها و کارمندان با کمک به شرکت کمک می‌کند تا با صداقت عمل کند و استانداردهای بالا را در صنعت خود رعایت کند. متخصصان منابع انسانی اغلب اطلاعات و موقعیت‌های حساس را مدیریت می‌کنند، بنابراین بسیار مهم است که سطح بالایی از اعتماد و حرفه‌ای بودن را نشان دهند.

6. تجزیه و تحلیل داده‌ها

بسیاری از کسب و کارها می‌خواهند تصمیمات منابع انسانی مبتنی بر داده اتخاذ کنند. متخصصان منابع انسانی که نحوه جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و استخراج معنا از داده‌ها را می‌دانند، ممکن است به سازمان‌ها کمک کنند تا استراتژیک عمل کنند.

بسیاری از متخصصان منابع انسانی نیز از داده‌ها برای سنجش عملکرد کارکنان و ارزیابی اثربخشی سیاست‌های منابع انسانی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است داده‌های داخلی را تجزیه و تحلیل کنند تا بفهمند که کارکنان به طور متوسط از چند روز تعطیلات استفاده می‌کنند و از آن اطلاعات برای تعیین میزان مناسب روزهای ارائه شده استفاده کنند.

7. رعایت

یک وظیفه اصلی برای اکثر متخصصان منابع انسانی کمک به کسب و کارها است که مطابق با آنها عمل کنند. بسیار مهم است که این افراد درک کامل و به روزی از قوانین فدرال و محلی حاکم بر تجارت داشته باشند. درک کامل قوانین شرکت می‌تواند به متخصصان منابع انسانی کمک کند تا تصمیمات حیاتی بگیرند، برای ممیزی آماده شوند، رویدادهای محل کار را به درستی ثبت کنند و یک محیط کار ایمن را ترویج کنند.

8. مدیریت استعداد

هدف متخصصان منابع انسانی معمولا ایجاد روابط مثبت با کارکنان و تسهیل رشد حرفه‌ای آنهاست. درک چگونگی توسعه، ایجاد انگیزه و پاداش به کارکنان ممکن است به شما کمک کند به عنوان یک متخصص منابع انسانی بهتر به کارفرمای خود خدمت کنید. توانایی استفاده از سیستم‌های مدیریت استعداد برای دیجیتالی کردن فرآیند و نگهداری سوابق کامل نیز ممکن است مفید باشد.

9. استخدام

اگر شغلی را در زمینه منابع انسانی دنبال می‌کنید، ممکن است نامزدهای مناسبی برای موقعیت‌های باز در یک شرکت پیدا کنید. متخصصان کارآمد منابع انسانی می‌دانند که چگونه نیازهای سازمان را تجزیه و تحلیل کنند تا تعیین کنند کدام مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی در اولویت هستند.

آنها همچنین از روش‌های مختلفی برای یافتن نامزدهای واجد شرایط استفاده می‌کنند، مانند کاوش در شبکه‌های اجتماعی حرفه‌ای، استفاده از تابلوهای شغلی و اجرای برنامه‌های ارجاع. توانایی یافتن، ارزیابی، مصاحبه و انتخاب نامزدهای با کیفیت می تواند ارزشمند باشد.

10. تغییر رهبری

رهبری تغییر عمل نظارت بر تغییرات سازمانی در یک شرکت است. متخصصان منابع انسانی اغلب در محل کار شخصیت‌های معتبری هستند و ممکن است تغییرات را برای کارکنان توضیح دهند و اجرای سیاست‌ها، فرآیندها و فناوری‌های جدید را مدیریت کنند. توانایی کمک به تیم‌ها برای تطبیق با تغییرات پرسنل، برنامه‌های آموزشی جدید و تغییر خط مشی ممکن است موفقیت را تسهیل کند، مشارکت کارکنان را ارتقا دهد و به سازمان کمک کند تا به اهداف خود برسد.

نحوه بهبود شایستگی‌های منابع انسانی

در اینجا چند مرحله وجود دارد که می‌توانید برای اعمال شایستگی‌های منابع انسانی در شغل خود دنبال کنید:

مدل شایستگی شرکت خود را درک کنید

درک شایستگی‌هایی که شرکت شما برای آنها ارزش بیشتری قائل است می‌تواند به شما در توسعه مهارت‌های مرتبط با منابع انسانی کمک کند. بسیاری از سازمان‌ها مدل‌های شایستگی دارند، که اسنادی هستند که جزئیات مهارت‌هایی را که برای هر موقعیت در شرکت ضروری می‌دانند، شرح می‌دهند.

همچنین می‌توانید شایستگی‌های کلیدی کارفرمای خود را با پرسش در مورد ماموریت و ارزش‌های اصلی شرکت شناسایی کنید. به این ترتیب، می‌توانید اهداف و رفتارهای شخصی خود را با کارفرمای خود هماهنگ کنید.

خود ارزیابی کنید

هنگامی که متوجه شدید که می‌خواهید روی کدام شایستگی‌ها تمرکز کنید، برنامه‌ای برای ارزیابی پیشرفت خود ایجاد کنید. بسیاری از افراد با نوشتن نظرات یا برنامه‌ریزی جلسات منظم با مدیران خود، پیشرفت حرفه‌ای خود را دنبال می‌کنند.

همچنین ممکن است با ردیابی معیارهای مربوطه و ارزیابی تغییرات در آنها به صورت دوره‌ای از یک رویکرد مبتنی بر داده استفاده کنید. هدف گذاری برای موفقیت و ارزیابی جایی که می‌توانید پیشرفت کنید یک استراتژی عالی برای بهبود عملکرد شما است.

به دنبال مربی باشید

با نگاه کردن به موفقیت دیگران، می‌توانید آرزوی بهبود دانش منابع انسانی خود را داشته باشید. فرصت‌های مربیگری می‌تواند رسمی یا غیر رسمی باشد. ممکن است در نظر بگیرید که کدام یک از همکاران باتجربه شما توانایی‌های حیاتی منابع انسانی را به خوبی تجسم می‌دهند و از آنها راهنمایی بخواهید. شما همچنین می‌توانید یک کارمند ارشد منابع انسانی را تحت الشعاع قرار دهید و ببینید که چگونه مهارت‌های خود را توسعه می‌دهند.

توسعه حرفه‌ای را دنبال کنید

فرصت‌های توسعه حرفه‌ای زیادی برای کسانی که علاقه‌مند به تقویت شایستگی‌های منابع انسانی خود هستند وجود دارد. شما همچنین می‌توانید به سازمان‌های حرفه‌ای بپیوندید که دانش و آموزش در این زمینه را ترویج می‌کنند.

شرکت در کارگاه‌ها و کلاس‌های منظم می‌تواند زندگی کاری شما را غنی کند و به شما کمک کند به عنوان یک کارمند برجسته شوید. ممکن است از کارفرمای خود بپرسید که آیا فرصت‌های توسعه حرفه‌ای را در داخل برای کمک به رشد شما و هم تیمی‌هایتان ارائه می‌دهد یا خیر. R

بیشتر بخوانید:

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

انیاگرام برای رهبران کسب و کار

نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر و انتخاب‌های شغلی