چگونه به عنوان یک رهبر تیم تاب‌آوری را تقویت کنیم

به عنوان یک رهبر کسب و کار، شما می‌خواهید برای رویارویی با چالش‌ها در زمان بروز و شرایط سخت تاب‌آوری باشید. اما چه کسی می‌تواند رویدادهای جهانی که در سال‌های اخیر در حال رخ دادن است، را پیش‌بینی کند – چه رسد به اینکه برای آن آماده شود؟ همه‌گیری و بازتاب‌های اقتصادی آن محدودیت‌های حتی بهترین برنامه‌ها را آشکار می‌کند. پیش‌بینی هنوز مهم است، اما هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید به‌طور کامل آنچه را که پیش رو دارید، سنجید.

در چنین شرایطی، با ایجاد تیم‌های تاب‌‍آور و متعهد، می‌توانید به ایجاد سازمانی کمک کنید که قادر به سازگاری و پیشرفت در مواجهه با تغییرات مداوم باشد. در این مقاله  به این موضوع می‌پردازیم که چرا تاب‌آوری بسیار مهم است و چگونه می‌توانید به بهترین شکل از اعضای تیم خود در توسعه آن حمایت کنید.

چرا تاب‌آوری مهم است؟

وقتی کارمندان تاب‌آور باشند، می‌توانند در شرایط چالش برانگیز مقاومت کنند و از پس آن برآیند. آنها همچنین به احتمال زیاد درگیر تلاش‌های خود هستند، که به بهره‌وری بیشتر و ایجاد یک محیط کار بسیار شادتر منجر می‌شود. به طور خلاصه، کارکنان متعهد – آنهایی که تعهد روانی به یک تیم، سازمان، و/یا نقش دارند- دارای موتور قدرتمندی برای رشد و یک مزیت رقابتی حیاتی هستند.

تاب‌آوری در کار چگونه به نظر می‌رسد؟

وقتی صحبت از تاب‌آوری در کار می‌شود، احتمالاً وقتی آن را می‌بینید، آن را می‌شناسید. اما ممکن است آنقدر که دوست دارید آن را نبینید. چگونه می‌توانید به‌عنوان یک رهبر، ویژگی‌هایی را که برای موفقیت بسیار حیاتی هستند، اما در ظاهر نادر هستند، تشویق و پرورش دهید؟ بیایید با بررسی چندین جنبه کلیدی انعطاف‌پذیری و مشارکت در کار شروع کنیم: ایمنی، اعتماد، هدف و پیشرفت.

1. ایمنی

احساس اساسی امنیت روانی، پایه و اساس حیاتی برای تاب‌آوری و مشارکت در تیم‌ها در محل کار است. اگر کارمندان به دلیل ترس از عواقب منفی در صحبت کردن یا ریسک کردن احساس راحتی نکنند، زمانی که مشکلی پیش می‌آید زنگ خطر را به صدا نخواهند آورد و احتمال اینکه راه‌حل‌های نوآورانه توسعه دهند بسیار کمتر است. با این حال، هنگامی که کارکنان در یک تیم احساس امنیت می‌کنند، احساس راحتی نیز می‌کنند، در چنین شرایطی:

  • قبل از اینکه به مشکلات بزرگتری تبدیل شوند، مسائل را فعالانه مطرح کنید.
  • برای مقابله با چالش‌ها ریسک‌های هوشمندانه انجام دهید.
  • از شکست درس بگیرید و به حرکت رو به جلو ادامه دهید.

2. اعتماد

کارکنانی که کاملاً به رهبران تیم خود اعتماد دارند، 14 برابر بیشتر احتمال دارد که به طور کامل در کار خود مشارکت داشته باشند. و هنگامی که آنها کاملاً به همکاران، رهبر تیم و رهبران ارشد خود اعتماد دارند، 42 برابر بیشتر احتمال دارد که تاب‌آوری بالایی داشته باشند.

به هر حال منطقی است. اگر کارمندان وقت و انرژی خود را صرف نگرانی در مورد مسیری که تیم‌شان می‌رود یا جایگاهشان در آن است، نمی‌کنند، آن‌ها آزادند روی کار در حال انجام تمرکز کنند. و زمانی که آنها معتقدند می‌توانند روی حمایت رهبری حساب کنند، تحمل زمان‌های چالش برانگیز و بازگشت به عقب بسیار آسان‌تر است.

3. هدف

درک اینکه چرا احساس هدف در محیط کار بسیار ضروری است، آسان است. دهه‌ها تحقیق نشان می‌دهد که افراد تمایل ذاتی به اهمیت و معنا در کار خود دارند. و وقتی باور کنند که تلاش‌هایشان مهم است، چهار برابر بیشتر احتمال دارد که درگیر، با انگیزه و کامل باشند.

تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که، اگرچه اکثر رهبران می‌دانند که هدف به عنوان یک عامل انگیزشی چقدر مهم است، اما تعداد بسیار کمی از آنها واقعاً آن را در تیم خود پرورش می‌دهند. در یک نظرسنجی اخیر که از طریق bonus صورت گرفت، نشان داد که، 79٪ از رهبران شرکت‌کننده موافق بودند که ارتباط افراد با یک هدف الهام بخش برای موفقیت بسیار مهم است، اما تنها 27٪ به طور فعال به آن می‌پردازند.

4. پیشرفت

حس پیشرفت ممکن است برای هر یک از اعضای تیم شما کمی متفاوت به نظر برسد، اما بسیار مهم است. برای یک فرد، پیشرفت ممکن است به معنای پیشرفت در مسیر شغلی باشد. برای دیگری، ممکن است مهارت‌های جدید ایجاد شود یا با مجموعه جدیدی از چالش‌ها روبرو شود.

یک چیز واضح است: کارکنانی که احساس می‌کنند در نقش خود گیر کرده‌اند، درگیر یا تاب‌آور نیستند. تبلیغات قابل مشاهده‌ترین شاخص پیشرفت هستند و در بسیاری از محیط‌ها مهم هستند. اما فرصت‌های یادگیری و توسعه – از جمله فرصتی برای انجام پروژه‌ها یا تکالیف جدید – می‌تواند در تقویت حس پیشرفت و رشد در سازمان نیز کلیدی باشد.

چگونه می‌توانید به عنوان یک رهبر تاب‌آوری را تقویت کنید؟

خبر خوب؟ تاب‌آوری ویژگی‌ایی نیست که برخی از افراد با آن متولد می‌شوند و برخی دیگر نیستند. به عنوان یک رهبر در سازمان خود، می‌توانید از اعضای تیم خود در توسعه این کیفیت در طول زمان حمایت کنید.

چیزهای کوچک مهم هستند. . .

برای تقویت تاب‌آوری بیشتر در تیم خود، مجبور نیستید یک ابتکار بزرگ را با چک کردن‌های سه ماهه و شاخص‌های کلیدی عملکرد راه‌اندازی کنید. پرورش انعطاف‌پذیری واقعی بیشتر به لحظات کوچک و معنی‌دار مربوط می‌شود: برای مثال، تشویق اعضای تیم به مرخصی، به آنها اجازه می‌دهیم تا بدانند که پشتیبانی به راحتی در دسترس است، یا تشخیص سخت‌کوشی و سازگاری.

متنوع بودن دیدگاه‌ها و امنیت را تضمین کنید

هنگامی که تیم شما با یک پایگاه دانش گسترده‌تر کار می‌کند، می‌توانید مشکلات را از زوایای بیشتری مشاهده کنید و برای حل آنها از طیف وسیع‌تری از ایده‌ها استفاده کنید و سازگاری و تاب‌آوری کلی را افزایش دهید. این به این معنی است که نه تنها اطمینان حاصل کنید که تیم شما شامل کارمندانی است که تجربیات و دیدگاه‌های متنوعی را ارائه می‌دهند، بلکه از شما می‌خواهد امنیت روانی لازم را برای مشارکت کامل همه اعضای تیم ایجاد کنید. R

بیشتر بخوانید:

پرسشنامه شخصیت برای مشاغل

انیاگرام برای رهبران کسب و کار

نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر و انتخاب‌های شغلی