رفتار سازمانی (OB)

رفتار سازمانی (OB) چیست؟

BO مطالعه آکادمیک نحوه تعامل افراد در گروه‌ها است. اصول مطالعه BO عمدتاً در تلاشی در جهت کارآمدتر کردن مشاغل است.

درک رفتار سازمانی (OB)

مطالعه BO شامل حوزه‌های تحقیقاتی است که به بهبود عملکرد شغلی، افزایش رضایت شغلی، ارتقای نوآوری و تشویق رهبری اختصاص دارد. هر کدام از این حوزه‌ها،  اقدامات توصیه شده خود را دارند، مانند سازماندهی مجدد گروه‌ها، اصلاح ساختارهای جبران خسارت یا تغییر روش‌های ارزیابی عملکرد.

خاستگاه‌های رفتار سازمانی

مطالعه BO ریشه در اواخر دهه 1920 دارد، زمانی که شرکت وسترن الکتریک یک سری مطالعات معروف در مورد رفتار کارگران در کارخانه هاثورن ورکز خود در سیسرو، راه‌اندازی کرد.

محققان در آنجا قصد داشتند تا تعیین کنند که اگر محیط آنها با نورپردازی بهتر و سایر پیشرفت‌های طراحی ارتقا یابد، می‌تواند کارایی بیشتری را برای کارگران ایجاد کرد. در کمال تعجب، محققان دریافتند که محیط نسبت به عوامل اجتماعی اهمیت کمتری دارد. برای مثال،  اینکه افراد با همکاران خود کنار بیایند و احساس کنند که رئیس‌هایشان از آنها قدردانی می‌کنند، مهمتر است.

این یافته‌های اولیه الهام‌بخش مجموعه‌ای از مطالعات گسترده بین سال‌های 1924 و 1933 بود.

اثر هاثورن – که نحوه تغییر رفتار آزمودنی‌ها را هنگامی که می‌دانند مشاهده می‌شوند، توصیف می‌کند – شناخته‌شده‌ترین مطالعه درباره رفتار سازمانی است. به محققان آموزش داده می شود که بررسی کنند که آیا اثر هاثورن (و تا چه میزان) ممکن است یافته های آنها را در مورد رفتار انسان تغییر دهد یا خیر.

BO تا دهه 1970 توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا به‌عنوان یک رشته مطالعات آکادمیک به‌طور کامل به رسمیت شناخته نشد. با این حال، تحقیقات هاثورن برای اعتبارسنجی BO به‌عنوان یک زمینه مطالعاتی مشروع و پایه و اساس منابع انسانی است.

چرا رفتار سازمانی مهم است؟

رفتار سازمانی چگونگی تعامل افراد با یکدیگر در داخل یک سازمان، مانند یک کسب و کار را توصیف می‌کند. این تعاملات متعاقباً بر نحوه رفتار خود سازمان و نحوه عملکرد آن تأثیر می‌گذارد. برای کسب‌وکارها، رفتار سازمانی برای ساده‌سازی کارایی، بهبود بهره‌وری و ایجاد جرقه نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی به شرکت‌ها استفاده می‌شود.

4 عنصر رفتار سازمانی چیست؟

چهار عنصر رفتار سازمانی افراد، ساختار، فناوری و محیط بیرونی هستند. با درک نحوه تعامل این عناصر با یکدیگر، می‌توان بهبودهایی ایجاد کرد. در حالی که برخی از عوامل به راحتی توسط سازمان کنترل می‌شوند،  مانند ساختار آن یا افراد استخدام شده – هنوز باید بتواند به عوامل خارجی و تغییرات محیط اقتصادی پاسخ دهد.

3 سطح رفتار سازمانی چیست؟

اولین سطح فردی است که شامل روانشناسی سازمانی و درک رفتار و مشوق‌های انسانی است. سطح دوم گروه‌ها هستند که شامل روانشناسی اجتماعی و بینش جامعه شناختی در مورد تعامل انسانی و پویایی گروه می‌شود. سطح بالا، سطح سازمانی است، جایی که نظریه سازمان و جامعه شناسی برای انجام تجزیه و تحلیل در سطح سیستم و مطالعه نحوه تعامل شرکت‌ها با یکدیگر در بازار وارد عمل می‌شوند.

برخی از مشکلات رایجی که BO سعی در حل آنها دارد چیست؟

BO می‌تواند توسط مدیران و مشاوران برای بهبود عملکرد یک سازمان و رسیدگی به برخی مسائل کلیدی که معمولاً ایجاد می‌شود مورد استفاده قرار گیرد. اینها ممکن است شامل فقدان جهت یا چشم انداز استراتژیک برای یک شرکت، مشکل در جذب کارکنان با آن چشم انداز، آرام کردن تعارض در محل کار یا ایجاد یک محیط کاری مناسب‌تر، مسائل مربوط به آموزش کارکنان، ارتباطات یا بازخورد ضعیف و غیره باشد.

نمونه‌هایی از BO

یافته‌های حاصل از تحقیقات BO توسط مدیران اجرایی و متخصصان روابط انسانی برای درک بهتر فرهنگ یک کسب‌وکار، اینکه چگونه این فرهنگ به بهره‌وری و حفظ کارکنان کمک می‌کند یا مانع آن می‌شود، و نحوه ارزیابی مهارت‌ها و شخصیت نامزدها در طول فرآیند استخدام استفاده می‌شود.

تئوری‌های رفتار سازمانی به ارزیابی و مدیریت واقعی گروه‌های مردم کمک می‌کند. چندین مؤلفه وجود دارد:

شخصیت

 نقش زیادی در نحوه تعامل فرد با گروه ها و تولید کار دارد. درک شخصیت یک نامزد، چه از طریق آزمون یا از طریق گفتگو، به تعیین اینکه آیا آنها برای یک سازمان مناسب هستند یا خیر، کمک می کند.

رهبری

 اینکه چگونه به نظر می رسد و از کجا آمده است – موضوعی غنی از بحث و مطالعه در حوزه رفتار سازمانی است. رهبری می‌تواند گسترده، متمرکز، متمرکز یا غیرمتمرکز، تصمیم‌محور، ذاتی در شخصیت فرد یا صرفاً ناشی از یک موقعیت اقتدار باشد.

قدرت

 اقتدار و سیاست همگی در یک محل کار به هم وابسته هستند. درک روش‌های مناسب نمایش و استفاده از این عناصر، همانطور که در قوانین محل کار و دستورالعمل‌های اخلاقی توافق شده است، مؤلفه‌های کلیدی برای اداره یک تجارت منسجم است. R

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

آزمون آنلاین NEO ( تست نئو )

رابطه شخصیت با رفتار سازمانی

چگونه فرهنگ سازمانی را ارتقا دهیم؟

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

کارشناس فروش چیست ؟

برای دریافت فایل word و pdf این مقاله کلیک کنید: