در دهه گذشته، اصطلاح مدل کسب و کار به عنوان یکی از مهم ترین روش‌ها و رویکردها و استراتژی‌های نوآورانه تجارت، محبوبیت باورنکردنی به دست آورده است.

اکثر افراد (احتمالا 80 تا 90 درصد افراد)، این مفهوم را به عنوان برنامه یک شرکت برای افزایش درآمد تعریف می‌کنند. این اصطلاح هنوز هم نسبتأ جدید است و هنوز شک و تردیدهای زیادی در مورد تعریف و نحوه عملکرد آن وجود دارد. در واقع، تعریف این مفهوم کارآمد، بسیار جامع‌تر و عمیق‌تر از نحوه محاسبه هزینه‌های یک شرکت از مشتریان است. این شامل شناسایی بخش‌های بازار مشتری، کانال‌های توزیع، شرکای اصلی و موارد دیگر است. این موضوع فراتر از این است که یک شرکت چگونه پول در می‌آورد و چگونگی ایجاد و ارائه ارزش به مصرف کنندگان را توضیح می‌دهد.

یک اصطلاح شامل دو بخش است: بخشی از آن شامل فعالیت‌های مرتبط با تولید(طراحی، تدارکات، مواد اولیه، تولید)، است. اما بخش دوم این مدل، شامل سایر فعالیت‌های ضروری هنگام فروش محصول(یافتن مخاطب، فروش به منظور تسویه حساب، توزیع محصول، ارائه خدمات) می‌شود.

نحوه‌ی عملکرد یک مدل کسب و کار

برای درک بهتر نحوه عملکرد یک مدل کسب و کار، اجازه دهید به یک مثال نگاه کنیم. با نگاهی به صنعت خبر در قرن بیستم توضیح خواهیم داد که سه جزء اصلی یک مدل کسب‌وکار چگونه کار می‌کردند؟ صنعت خبر یا یک شرکت خبری چگونه ارزش ایجاد می کند؟ آنها از روزنامه نگاران می خواهند که مقاله بنویسند و روزنامه تولید کنند. آنها چگونه این ارزش را ارائه می دهند؟ آن‌ها افرادی داشتند که روزنامه‌ها را در محله‌ها توزیع می‌کردند. و چگونه ارزش را به دست می آورند؟ آن‌ها در روزنامه‌ها آگهی های تبلیغاتی چاپ می‌کردند.  

در حال حاضر در قرن 21 ام، صنعت خبر چگونه به نظر می رسد؟ این دقیقاً همان سه جز مطرح است، ایجاد، ارائه و گرفتن ارزش. اما به روش دیگری انجام می شود. بنابراین، افراد امروزه از پلتفرم هایی مانند گوگل و فیس بوک استفاده می کنند، بلاگرها به جای روزنامه‌نگاران امروز ارزش ایجاد کنند، بلاگرها تولید کننده محتوا هستند. در این سیستم عوامل اجتماعی مانند گوگل، فیس بوک، توییتر، اینستاگرام یا یوتیوب ارائه می شود. اینها همه پلتفرم هایی هستند که محتوایی را که بلاگرها ایجاد می کنند، ارائه می دهند. و آیا ارزش آن محتوای تحویل داده شده است؟ از طریق تبلیغات، تبلیغات گوگل، تبلیغات فیس بوک، تبلیغات یوتیوب ثبت می شود. بنابراین، روند همچنان یکسان است، اما بدیهی است که به روشی متفاوت به روز و نوآورانه شده است تا با فناوری قرن بیست و یکم تطابق داشته باشد.

اهداف مدل کسب و کار

اهداف مدل کسب و کار، شناسایی محصول و یا خدماتی است که قرار است فروخته شود.  همچنین مشتریانی که این محصولات و خدمات به آن‌ها عرضه می‌شود. در حالی که هزینه‌های مربوط به کل فرآیند تولید و فروش را برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده پیش‌بینی می‌کند.

مدل کسب و کار

این اصطلاح، یک طرح سطح بالا از نحوه فروش و عملکرد شرکت شما است. در عمل، جنبه‌های اساسی هر کسب و کار، مانند ارزش پیشنهادی، فرآیندها، مخاطبان هدف، پیشنهادات، استراتژی‌ها، ساختار سازمانی، فرآیندهای عملیاتی و سیاسی را شامل می شود.

به طور کلی، این مدل علاوه بر ارائه یک جهت کلی برای شرکت، به جذب سرمایه‌گذاران، جذب استعدادها و ایجاد انگیزه در تیم نیز کمک می‌کند. این پدیده یک ابزار مهم در دنیای تجارت‌های امروزی است.

چگونه یک مدل کسب و کار را توسعه دهیم؟

بهترین راه برای عملی کردن فرآیند توسعه مدل کسب و کار، استخدام افراد با تخصص‌های گوناگون در یک کارگاه بصری است. این توسعه شامل استفاده از ابزارهای بصری مانند بوم مدل کسب و کار است که به عنوان زبان مشترک بین شرکت کنندگان عمل می کند.

روش های مختلفی برای تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار وجود دارد. یک رویکرد بسیار رایج استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT برای درک نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است.

در مقاله بعدی انواع مدل‌های کسب و کار را بررسی خواهیم کرد.

منبع

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

برای دریافت فایل word و pdf کلیک کنید.