مدیر اجرایی (مدیر عامل)

مدیر اجرایی (CEO) چیست؟

(CEO) بالاترین رتبه اجرایی در یک شرکت است. به طور کلی، مسئولیت‌های اصلی یک مدیر اجرایی شامل تصمیم‌گیری‌های اصلی شرکت، مدیریت کل عملیات و منابع یک شرکت، عمل به عنوان نقطه اصلی ارتباط بین هیئت مدیره و عملیات شرکت است. در بسیاری از موارد، مدیر اجرایی به عنوان چهره عمومی شرکت عمل می‌کند. مدیر عامل توسط هیئت مدیره و سهامداران آن انتخاب می‌شود. آنها به رئیس و هیئت مدیره که توسط سهامداران منصوب می‌شوند، گزارش می‌دهند.

شناخت مدیران اجرایی (مدیرعامل)

نقش یک مدیر عامل از یک شرکت به شرکت دیگر بسته به اندازه، فرهنگ و ساختار شرکت متفاوت است. در شرکت‌های بزرگ، مدیران عامل معمولا فقط با تصمیمات استراتژیک بسیار سطح بالا و تصمیماتی که رشد کلی شرکت را هدایت می‌کنند، سروکار دارند. برای مثال، مدیران عامل ممکن است روی استراتژی، سازمان و فرهنگ کار کنند. به طور خاص، آنها ممکن است به نحوه تخصیص سرمایه در شرکت یا نحوه ایجاد تیم برای موفقیت نگاه کنند. در شرکت‌های کوچک‌تر، مدیران عامل اغلب دستی‌تر هستند و درگیر وظایف روزمره هستند. مدیران عامل می‌توانند چشم انداز و گاهی اوقات فرهنگ سازمان خود را تعیین کنند.

تفاوت بین مدیرعامل و COB

مدیر عامل جنبه‌های عملیاتی یک شرکت را هدایت می‌کند. در مقایسه، هیئت مدیره – به رهبری رئیس هیئت مدیره COB  – بر شرکت به عنوان یک کل نظارت دارد. CEO قدرت ابطال هیئت مدیره را ندارد. در حالی که هیئت مدیره این اختیار را دارد که تصمیمات مدیرعامل را رد کند. در برخی موارد، CEO و رئیس هیئت مدیره می‌توانند یک فرد باشند، اما بسیاری از شرکت‌ها این نقش‌ها را بین دو نفر تقسیم می‌کنند، زیرا این امر باعث حاکمیت و نظارت بهتر بر کار مدیرعامل می‌شود.

تفاوت بین مدیرعامل و مدیر مالی

CFO مدیر ارشد مالی یک شرکت است. در حالی که مدیران عامل عملیات کلی را مدیریت می‌کنند، مدیران مالی به طور خاص بر روی مسائل مالی تمرکز می‌کنند. یک CFO نقاط قوت مالی شرکت را تجزیه و تحلیل می‌کند و توصیه‌هایی را برای بهبود ضعف‌های مالی ارائه می‌دهد. CFO همچنین جریان نقدینگی را ردیابی می‌کند و بر برنامه‌ریزی مالی شرکت مانند سرمایه‌گذاری‌ها و ساختار سرمایه نظارت می‌کند. مانند مدیران عامل، CFO به دنبال ارائه بازده به سهامداران از طریق تمرکز بر نظم مالی و افزایش حاشیه و درآمد است.

یک مدیر عامل چه کاری انجام می‌دهد؟

مدیران عامل مسئول مدیریت عملیات کلی یک شرکت هستند. این ممکن است شامل تفویض و هدایت دستور کارها، افزایش سودآوری، مدیریت ساختار سازمانی شرکت، استراتژی و ارتباط با هیئت مدیره باشد.

آیا مدیرعامل مالک شرکت است؟

بستگی دارد. در برخی موارد، مدیران عامل مالک یک شرکت هستند. در برخی دیگر، مدیران عامل توسط هیئت مدیره انتخاب می شوند.

مدیر عامل یا مدیر مالی بالاتر است؟

CEO بالاترین مقامی است که در یک شرکت می‌توان تصاحب کرد. مدیر مالی، که مسئولیت انضباط مالی یک شرکت را به همراه شناسایی نقاط قوت و ضعف یک شرکت بر عهده دارد، در نهایت به مدیر عامل گزارش می‌دهد.

چه سمتی بالاتر از مدیر عامل است؟

یک مدیر عامل اغلب به هیئت مدیره گزارش می‌دهد. هیئت مدیره بر عملکرد مدیرعامل نظارت می‌کند و در صورتی که احساس کنند عملکرد مدیران اجرایی نتایجی را که می‌خواهند ببینند ایجاد نمی‌کند، می‌تواند انتخاب کند که مدیرعامل را عزل یا جایگزین کند.

نکته پایانی

مدیر عامل مسئول تصمیم گیری‌های اصلی شرکت، مدیریت عملیات کلی و تعیین جهت استراتژیک شرکت است. آنها در برابر هیئت مدیره یا ذینفعان شرکت پاسخگو هستند و اغلب چهره عمومی سازمان هستند. مدیران عامل معمولاً تجربه زیادی در صنعت خود دارند و وظیفه دارند شرکت خود را به سمت موفقیت و سودآوری هدایت کنند. S

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

آزمون آنلاین NEO ( تست نئو )

رابطه شخصیت با رفتار سازمانی

چگونه فرهنگ سازمانی را ارتقا دهیم؟

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

کارشناس فروش چیست ؟