سازگاری در مقابل انعطاف‌پذیری: تعاریف و تفاوت‌ها

سازگاری و انعطاف‌پذیری هر دو مهارت‌های نرمی هستند که بسیاری از افراد برای نشان دادن توانایی‌های خود در رزومه خود فهرست می‌کنند. برخی ممکن است از سازگاری و انعطاف‌پذیری به جای یکدیگر استفاده کنند، اما تفاوت‌های ظریفی وجود دارد که این دو را متمایز می‌کند. اگر در حال نوشتن یک رزومه یا نامه حمایتی هستید و مطمئن نیستید که از کدام عبارت استفاده کنید، یادگیری بیشتر در مورد معنای آنها می‌تواند مفید باشد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که سازگاری و انعطاف‌پذیری چیست، نمونه‌هایی از هر دو را ارائه می‌کنیم و تفاوت‌های آنها را بررسی می‌کنیم.

سازگاری چیست؟

سازگاری کلمه‌ای است که نامزدها اغلب در مواد کاربردی خود برای نشان دادن تمایل خود به سازگاری استفاده می‌کنند. این می‌تواند شامل تغییر استراتژی‌ها برای رسیدگی به موقعیت‌های جدید یا تغییر وظایف روزانه‌تان برای تطبیق با تغییرات باشد. همچنین می‌تواند شامل تغییر رفتار شما بر اساس موقعیت باشد تا به بهترین وجه برای اطرافیانتان مناسب باشد.

نمونه‌هایی از سازگاری

اینها چند نمونه از سازگاری هستند که می‌توانید برای درک بهتر معنی آن مرور کنید:

مثال 1

یک معلم مدرسه ابتدایی ممکن است با تغییر لحن و رویکرد خود برای کلاس‌های درس و گروه‌های سنی مختلف سازگاری نشان دهد. هنگام تدریس در کلاس اول، آنها ممکن است آهسته‌تر صحبت کنند یا دستورالعمل‌های خود را به گونه‌ای متفاوت قالب ‌ندی کنند تا به جوانان کمک کنند تا بهتر درک کنند. در کلاس ششم، آنها ممکن است شامل زبان پیچیده‌تری باشند و به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهند که وظایف را مستقل‌تر انجام دهند.

مثال 2

یک دانشجو ممکن است با تحصیل در خارج از کشور برای یک ترم سازگاری نشان دهد. آنها در حین تکمیل مطالعات منظم و یادگیری مطالب جدید، با فرهنگ و برنامه‌های روزانه در یک کشور دیگر سازگار می‌شوند. بسته به جایی که می‌روند، ممکن است به جای استفاده از زبان انگلیسی، استفاده از یک زبان ناآشنا را نیز یاد بگیرند و یاد بگیرند که به آن زبان مطالعه کنند و صحبت کنند.

مثال 3

یک عضو تیم برای یک تیم بازاریابی ممکن است با تغییر از کار در دفتر به کار در خانه سازگاری نشان دهد. آنها با تغییر روال خود، از دست دادن رفت و آمد و انطباق با روش‌های ارتباطی جدید، رفتار خود را برای موقعیت جدید تغییر می‌دهند. برعکس این، رفتن از کار در خانه به کار در دفتر، نیز می‌تواند سازگاری را نشان دهد.

انعطاف‌پذیری چیست؟

انعطاف‌پذیری اصطلاحی است که می‌توانید برای توصیف توانایی خود برای سازش استفاده کنید. این شامل مذاکره یا تغییر سطح مشارکت شما در یک کار است. انعطاف‌پذیری اغلب به ارائه بیشتر یا کمتر چیزی بسته به موقعیت اشاره دارد. این اصطلاحی است که می‌توانید برای نشان دادن اینکه مایلید در مورد شرایط با دیگران بحث کنید و تلاش خود را بر اساس توافق تغییر دهید استفاده کنید.

نمونه‌هایی از انعطاف‌پذیری

اینها چند نمونه از انعطاف‌پذیری هستند که می‌توانید برای درک بهتر معنای این اصطلاح مرور کنید:

مثال 1

یک صندوقدار در یک فروشگاه مواد غذایی، تماسی دریافت می‌کند که یکی از اعضای تیم آنها یک اورژانس خانوادگی دارد. صندوقدار در پایان هفته نوبت دارد، در حالی که عضو تیم آنها در ابتدای هفته نوبت دارد. عضو تیم می‌پرسد که آیا می‌توانند شیفت خود را تغییر دهند تا بتوانند برای مدیریت موقعیت خانوادگی خود وقت داشته باشند. وقتی صندوقدار موافقت می‌کند که شیفت‌ها را با عضو تیم خود تغییر دهد، انعطاف‌پذیری از خود نشان می‌دهد.

مثال 2

پس از شروع یک کار جدید، یک متخصص بازاریابی از فردی که قبلاً جایگاه او را پر کرده بود، کارهای عقب افتاده‌ای برای مدیریت دارد. متخصص بازاریابی با سرپرست تیم خود ارتباط برقرار می‌کند و توضیح می‌دهد که آنها ترجیح می‌دهند آخر هفته‌ها کار نکنند، اما می‌توانند در چند هفته اول انعطاف‌پذیر باشند تا به کارشان برسند. سرپرست تیم و متخصص به توافق می رسند که بعد از اینکه متخصص کارهای عقب افتاده را مدیریت کرد، سرپرست تیم انتظار نداشته باشد که آنها در آخر هفته کار کنند.

مثال 3

فروشنده مواد تولیدی با مشتری محلی مذاکره می‌کند. به دلیل شرایط پیش بینی نشده، فروشنده می‌خواهد قیمت مواد را افزایش دهد، اما مشتری می‌خواهد آنها را کاهش دهد. وقتی فروشنده و مشتری هر دو انعطاف‌پذیر باشند، می‌توانند به قیمتی برسند که مناسب هر دوی آنها باشد. فروشنده از دست دادن مشتری اجتناب می‌کند و مشتری مجبور نیست به دنبال تامین کننده جدیدی برای مواد تولیدی خود باشد یا به طور بالقوه کیفیت را به خطر بیندازد.

سازگاری در مقابل انعطاف‌پذیری

در اینجا چند تفاوت بین سازگاری و انعطاف‌پذیری وجود دارد:

معنی کلمه

انطباق‌پذیری به تغییر رفتار یا سازگاری با یک نوع موقعیت جدید اشاره دارد و می تواند شامل تغییرات جامع باشد. انعطاف‌پذیری معمولاً به شخصی اشاره دارد که در یک موقعیت کم و بیش بدون تغییر اجزاء یا تغییر رویکرد یا رفتار کلی خود، به او کمک می‌کند. یک فرد ممکن است با نقل مکان به یک شهر جدید برای شروع حرفه خود سازگار باشد و با موافقت با تغییر تاریخ انجام این کار، انعطاف‌پذیر باشد.

در محل کار استفاده کنید

انعطاف‌پذیری و سازگاری هر دو در محیط کار مهم هستند، اما می‌توانند در موقعیت‌های مختلف مفید باشند. هنگامی که اعضای تیم به نقش‌های جدید روی می‌آورند، بهتر است آنها سازگاری نشان دهند. اگر ضرب‌الاجل تغییر کند یا قیمت یک کالا در نوسان باشد، زمانی که تیم انعطاف‌پذیری نشان می‌دهد مفید است. در برخی شرایط، یک کارمند می‌تواند از سازگاری و انعطاف‌پذیری برای عملکرد خوب در یک موقعیت استفاده کند. برای مثال، اگر ضرب‌الاجل تغییر کند و نزدیک‌تر شود، کارمندان می‌توانند با موافقت با رعایت ضرب‌الاجل جدید انعطاف‌پذیر باشند و با تغییر رفتار خود برای مدیریت استرس، سازگار باشند. R

تاثیر بر رزومه

یکی دیگر از جنبه هایی که این دو عبارت با هم تفاوت دارند تأثیر آنها بر رزومه شما است. شما ممکن است سازگاری یا انعطاف پذیری را به جای هم بگنجانید، اما از آنجایی که معنای آنها کمی متفاوت است، بازبینی زبان و تنظیم آن می تواند مفید باشد. اگر می خواهید نشان دهید که برای تغییر یا تغییر برنامه آماده هستید، ممکن است خود را انعطاف پذیر توصیف کنید. با این حال، اگر می خواهید نشان دهید که چگونه می توانید استراتژی و رفتار خود را به سرعت با موقعیت های جدید تنظیم کنید، می توانید به جای آن از سازگاری استفاده کنید. R

بیشتر بخوانید:

از تایپ مایرز-بریگز Myers-Briggs خود برای پیشرفت شغلی خود استفاده کنید