منابع انسانی چه می‌کند؟

منابع انسانی بخش مهمی برای مشاغل در هر اندازه و در همه صنایع است. در این بخش، متخصصان نگرانی‌ها و نیازهایی را که به سرمایه انسانی سازمان یا افرادی که برای کسب و کار کار می‌کنند مربوط می‌شود، مدیریت می‌کنند. چه در حال بررسی شغلی در منابع انسانی باشید و چه نیاز به جذب متخصصان منابع انسانی برای کسب و کار خود داشته باشید، درک وظایف و مسئولیت‌های اصلی آنها مفید است. در این مقاله به کارهایی که منابع انسانی انجام می‌دهند، از جمله وظایف کلیدی آن‌ها می‌پردازیم.

نیروی انسانی چه می‌کند؟

متخصصان منابع انسانی مسئول رسیدگی به نگرانی‌ها و نیازهای مرتبط با افراد هستند که در یک سازمان ایجاد می‌شود. آنها اغلب کارگزینی، استخدام و اخراج، و همچنین استخدام جدید و مدیریت فرآیند جهت‌دهی را مدیریت می‌کنند تا کارمندان را در نقش‌های جدید خود قرار دهند. هنگامی که مشکلاتی بین کارکنان ایجاد می‌شود، منابع انسانی ممکن است برای کمک به فرآیند حل و فصل مشارکت کنند. متخصصان همچنین باید سوابق دقیق کارمندان را در مورد هر اقدامی که برای مقاصد قانونی انجام می‌شود، حفظ کنند.

یک بخش منابع انسانی کارآمد می‌تواند ساختار یک کسب و کار را حفظ کند و به سرمایه انسانی سازمان که به عنوان افراد آن نیز شناخته می‌شود، پشتیبانی و کمک کند. برخی از متخصصان روی حوزه‌های خاصی از صنعت، مانند حقوق و دستمزد، مزایا یا آموزش تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر وظایف کلی‌تری را برای کسب و کار انجام می‌دهند.

وظایف و مسئولیت‌های کلیدی منابع انسانی

درک وظایف و مسئولیت‌های خاص منابع انسانی می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از اهمیت این بخش در هر کسب و کاری داشته باشید.

1. جذب نیرو

استخدام شامل یافتن افراد واجد شرایط برای موقعیت‌های باز در سازمان و همچنین تکمیل مراحل لازم برای بررسی آنها برای بررسی استخدام است. به عنوان بخشی از فرآیند استخدام، متخصصان منابع انسانی ممکن است به ایجاد و ارسال شرح شغل، جستجوی افراد واجد شرایط برای درخواست موقعیت‌های آزاد، غربالگری نامزدها و انجام مصاحبه کمک کنند. این مسئولیت نقش عمده‌ای در توسعه نیروی کار یک سازمان دارد.

2. ایجاد محیط کار ایمن

حصول اطمینان از ایمنی محل کار مسئولیت حیاتی منابع انسانی است. بنابراین متخصصان منابع انسانی با نظارت و انجام آموزش‌های ایمنی، مدیریت گزارش‌های مربوط به آسیب‌های محل کار و گزارش و رسیدگی به نیازهای جبران خسارت کارگر از این الزام حمایت خواهند کرد.

3. مدیریت روابط کارکنان

روابط کارکنان به روابط بین نیروی کار و رهبری اشاره دارد که به عنوان روابط کارفرما و کارمند نیز شناخته می‌شود. منابع انسانی در این نقش در محیط‌های کاری اتحادیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا متخصصان به تقویت روابط بین مدیران و سرپرستان و کارکنان کمک می‌کنند. وظایف اضافی روابط کارکنان شامل پاسخ به طرح‌ها و کمپین‌های سازمان اتحادیه، مذاکره در مورد توافقنامه‌ها و تفسیر هر گونه موضوع قرارداد کار است.

4. اداره حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد شامل پرداخت حقوق کارکنان برای ساعات کار می‌شود و بسیاری از متخصصان منابع انسانی می‌توانند خدمات مدیریت حقوق و دستمزد را برای یک تجارت ارائه دهند. برنامه‌ها و منابع نرم‌افزاری مدرن، پردازش حقوق و دستمزد را برای سازمان‌ها ساده کرده‌اند، که به متخصصان بدون تجربه گسترده حقوق و دستمزد اجازه می‌دهد تا بتوانند این کار را انجام دهند.

5. مدیریت بسته های پاداش و مزایا

کارکنان در ازای کاری که برای یک سازمان انجام می دهند، بسته های پاداش و مزایا دریافت می کنند و بخش منابع انسانی اغلب این بسته ها را مدیریت، نظارت و تایید می کند. یک متخصص ممکن است به ایجاد ساختار جبران خسارت یک کسب و کار و تعیین نوار دستمزد برای نقش ها و موقعیت های خاص کمک کند. HR همچنین ممکن است بررسی کند که آیا دستمزدها رقابتی هستند تا اطمینان حاصل شود که سازمان به طور عادلانه به کارکنان بر اساس استانداردهای بازار پرداخت می کند.

6. رسیدگی به نیازهای انضباطی

انضباط در محل کار در پاسخ به قانون شکنی یا رفتار نادرست کارکنان در محل کار رخ می‌دهد. منابع انسانی نظم و انضباط کارکنان را کنترل می‌کند و هرگونه اقدامی را که در پاسخ به رفتار نادرست انجام می‌شود، مستند می‌کند. نمونه‌هایی از رفتارهای نادرست که ممکن است مستلزم اقدام انضباطی باشد عبارتند از: کوتاهی در انجام صحیح وظایف شغلی، رفتار بد با کارکنان یا مشتریان یا عدم مدیریت برنامه مناسب. یک متخصص منابع انسانی معمولاً هنگام انجام اقدامات انضباطی باید فرآیندی را دنبال کند، مانند صدور یک هشدار شفاهی، به دنبال آن یک هشدار کتبی قبل از تعلیق یا خاتمه کارمند.

7. حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات کار

علاوه بر حفظ محیط کار ایمن برای کارکنان، HR مسئول اطمینان از اینکه سازمان با سایر مقررات و قوانین کار قابل اجرا مطابقت دارد، می‌باشد. عدم رعایت می‌تواند منجر به شرایط کاری ناامن، شکایت از کسب و کار و نارضایتی عمومی شود. برخی از مقررات اصلی قابل اجرا شامل موارد مربوط به شیوه‌های شغلی منصفانه و شیوه‌های پرداخت مناسب است. این قوانین ممکن است تحت قانون ملی روابط کار، قانون حقوق مدنی و قانون استانداردهای کار منصفانه قرار گیرند.

8. نظارت بر برنامه‌های آموزشی

آموزش و توسعه از وظایف حیاتی یک بخش منابع انسانی موفق است. کارکنان برای انتقال به سازمان و درک الزامات شغل خود و همچنین حفظ انطباق با هرگونه تغییر فرآیند یا مقررات قانونی نیاز به آموزش منظم و مداوم دارند. دپارتمان‌های منابع انسانی همچنین ممکن است آموزش‌های رهبری را به مدیران و سرپرستان مرتبط با مدیریت عملکرد و روابط کارکنان ارائه دهند.

9. حمایت از توسعه کارکنان

دپارتمان‌های منابع انسانی علاوه بر ارائه آموزش مداوم، می‌توانند فرصت‌های توسعه و آموزشی کارکنان را نیز فراهم کنند. توسعه حرفه‌ای می‌تواند به کارکنان کمک کند تا مهارت‌های جدید را بیاموزند و مهارت‌هایی را که برای انجام مؤثرتر کارشان نیاز دارند، بهبود بخشند. علاوه بر این، حمایت از اهداف توسعه شخصی آنها می‌تواند رضایت کارکنان را افزایش دهد و وفاداری به سازمان را تشویق کند.

برخی از شرکت‌ها برنامه‌های توسعه رسمی را با دوره‌هایی در دسترس کارکنانی که می‌خواهند در مورد موضوعات خاص بیاموزند و مهارت‌های جدیدی کسب کنند، ارائه می‌کنند. سازمان‌ها همچنین می‌توانند با ارائه کمک شهریه یا بازپرداخت از کارکنان در تلاش‌های آموزشی خود حمایت کنند.

10. کمک به کارکنان

کارکنان ممکن است نیازها و چالش‌های شخصی داشته باشند که هنگام کار برای یک سازمان به وجود می‌آیند و بخش منابع انسانی ممکن است بتواند منابع و کمک‌هایی را ارائه کند. بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌های کمک به کارکنان را به عنوان یک مزیت برای کارمندان خود ارائه می‌دهند که می‌تواند منبعی برای کارمندی باشد که با چالش‌های شخصی دست و پنجه نرم می‌کند. R

مهارت های تحلیلی

رهبری در محل کار: ۱۰ مهارت برای توسعه

تست های شخصیتی استخدام: چیستی و تیپ‌های رایج (۱)

بهترین شغل برای شخصیت‌های INTJ شاخص مایرز-بریگز

مهارت­های حل مسئله در محیط کار

چه مهارت‌هایی برای مدیران منابع انسانی مورد نیاز است؟

۱۵ مهارت سخت و نرم برای توسعه مدیر سیستم فناوری اطلاعات

ده مهارت برای قرار دادن در رزومه

مهارت های کلیدی رهبر تیم منابع انسانی

مهارت های رهبری در تیم منابع انسانی