رهبر در مقابل مدیر: تفاوت چیست؟ راهنمای سوالات مصاحبه

اکثر متخصصان در فرآیند کاریابی برای نقش‌های مختلف، مصاحبه‌های رسمی انجام می‌دهند. اگر در حال آماده شدن برای مصاحبه در مقام رهبری هستید، دانستن اینکه چگونه به سوالات مصاحبه استاندارد برای این نقش پاسخ دهید، مفید است. دانستن اینکه چگونه به سوالات رایجی که مدیران استخدامی در طول مصاحبه‌های رهبری می‌پرسند پاسخ دهید، می‌تواند شانس استخدام شما را افزایش دهد. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که چرا مدیران استخدامی سؤال رایج مصاحبه رهبری را می‌پرسند، «تفاوت بین رهبر و مدیر چیست؟»، راهنمای گام به گام پاسخ به این سؤال را به اشتراک می‌گذاریم و چهار نمونه پاسخ را بررسی می‌کنیم.

چرا کارفرمایان می‌پرسند «تفاوت بین یک رهبر و یک مدیر چیست؟»

کارفرمایان ممکن است این سوال را بپرسند: «تفاوت بین یک رهبر و یک مدیر چیست؟» به دلایل مختلف مدیران استخدام ممکن است این سوال را بپرسند تا درباره کارهایی که به نظر شما یک رهبر انجام می‌دهد و آنچه یک مدیر در محل کار انجام می‌دهد بیشتر بدانند. آنها همچنین ممکن است این سوال را بپرسند تا بینش خود را در مورد اینکه چه ویژگی‌ها یا مهارت‌هایی در صورت منصوب شدن به سمت رهبری یا مدیریت از خود نشان می‌دهید، بپرسند. هر اطلاعاتی که هنگام پاسخ دادن به این سؤال مصاحبه ارائه می‌کنید، می‌تواند به مدیران استخدام کمک کند تا در مورد شخصیت شما، چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر شخصی، اطلاعات بیشتری کسب کنند.

مدیران استخدام نیز ممکن است در صورت تمایل به شنیدن همان نوع پاسخ، انواع مختلفی از این سوال را بپرسند. نمونه هایی از سؤالات مشابه که ممکن است به پاسخ یکسانی نیاز داشته باشند معمولاً عبارتند از:

آیا بین رهبر و مدیر تفاوت وجود دارد؟

آیا می توانید توضیح دهید که چگونه یک رهبر و یک مدیر تفاوت دارند؟

یک مدیر چه کاری انجام می‌دهد که یک رهبر انجام نمی‌دهد؟

به من بگویید تفاوت بین مدیر و رهبر بودن چیست؟

چگونه می توان به «تفاوت بین یک رهبر و یک مدیر» پاسخ داد؟

برای پاسخگویی موثر به این سوال مصاحبه استاندارد، این سه مرحله را دنبال کنید:

1. در نظر بگیرید که هر کدام چه کاری انجام می‌دهند

برای پاسخ به این سوال مصاحبه، ابتدا مشخص کنید که یک رهبر چه کاری انجام می‌دهد و یک مدیر در محل کار چه می‌کند. هر شغلی دارای مسئولیت‌ها و مهارت‌های مشابهی است که در موقعیت خود به ارمغان می‌آورد، اما تعیین ویژگی‌های منحصر به فرد برای هر موقعیت مفید است. به عنوان مثال، در حالی که یک مدیر ممکن است مهارت‌های سازمانی و مدیریتی عالی داشته باشد، یک رهبر ممکن است مهارت‌های انگیزشی و بین فردی قوی از خود نشان دهد.

2. به مثال‌های واقعی فکر کنید

در نظر گرفتن مثال‌های واقعی از رهبران و مدیرانی که با آنها روبرو شده‌اید، می‌تواند به شما در پاسخ به این سؤال مصاحبه کمک کند. مقایسه نحوه عملکرد مدیران گذشته و رهبران گذشته شما می‌تواند بینشی در مورد اینکه چگونه نقش‌ها می‌توانند متفاوت باشند و هر کدام برای شما چه معنایی دارد، ارائه دهد. همچنین ممکن است به شما کمک کند تشخیص دهید که کدام نوع نقش با شخصیت شما مطابقت دارد و به دنبال کدام موقعیت هستید.

3. مهارت‌هایی را که می‌خواهید کمک کنید، مشخص کنید

هنگامی که تفاوت‌های بین یک رهبر و یک مدیر و نحوه ارتباط آنها با زندگی شما را به وضوح مشخص کردید، می‌توانید تعیین کنید که اگر در یکی از این نقش‌ها بودید، چه مهارت‌ها، ویژگی‌ها و ارزش‌هایی را ارائه می‌کردید. به عنوان مثال، اگر در یک موقعیت رهبری هستید، ممکن است به کارکنان سبک رهبری به عنوان مثال ارائه دهید و از مهارت‌های بین فردی استثنایی برای ایجاد ارتباطات معنادار با دیگران استفاده کنید. اگر در یک موقعیت مدیریتی هستید، ممکن است به کارکنان تخصص سازمانی و تمایل به تقویت همکاری در تیم ارائه دهید.

نمونه پاسخ به “تفاوت بین رهبر و مدیر چیست؟”

در حین آماده شدن برای مصاحبه، مرور چند نمونه از پاسخ به این سوال رایج رهبری مفید است. این پاسخ‌ها به مؤلفه‌های مختلفی می‌پردازند که یک مدیر استخدام ممکن است در پاسخ به دنبال آنها باشد. در اینجا چهار نمونه از پاسخ‌ها برای شروع کار آورده شده است:

مثال 1

«من فکر می‌کنم در حالی که یک رهبر می‌تواند دیگران را به سمت هدف بهبود خود در محل کار الهام بخشد، یک مدیر می‌تواند به طور فعال به کارمندان کمک کند تا به این هدف برسند. من معتقدم مدیران به طور مستقیم با کارکنانی که مدیریت می‌کنند درگیر هستند و می‌خواهند موفقیت آنها را ببینند. بنابراین، آنها مسئول تسهیل این موفقیت از طریق استراتژی‌های مختلف و کمک به کارکنان خود به هر طریقی هستند.»

«در مقابل، من فکر می‌کنم یک رهبر می‌تواند دیگران را تشویق کند تا همان مسیری را که آنها برای رسیدن به موفقیت در پیش گرفته‌اند دنبال کنند. من فکر نمی‌کنم که آنها به‌طور مستقیم به اندازه‌ای که مدیران تمایل دارند درگیر باشند. بلکه معمولاً آنها بیشتر یک راه‌حل هستند. حضور انگیزشی که افراد را تشویق می‌کند تا خود را بهبود بخشند و برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند.»

مثال 2

«تفاوت اصلی که بین یک رهبر و یک مدیر می‌بینم، مجموعه مهارت‌هایی است که آنها دارند. به عنوان مثال، آخرین مدیر پروژه من به طور منظم با تیم من در ارتباط بود، بنابراین همه ما به روز و تا حد امکان مطلع بودیم. رهبر بخش من پرشور و سخت کوش بود، اما آنها مسئول آگاه کردن یا سازماندهی همه ما نبودند. آنها در عوض مهارت‌های رهبری عالی داشتند که ما را به ماندن در برنامه برای رسیدن به اهدافمان ترغیب می کرد. رهبر ما اطمینان حاصل کرد که همه ما برای تکمیل کارمان انگیزه داشتیم، حتی زمانی که با چالش هایی روبرو می‌شدیم.»

مثال 3

«تفاوت اولیه بین یک رهبر و یک مدیر مسئولیت شغلی است. رهبران افرادی هستند که استعداد طبیعی برای راهنمایی و ارتباط با دیگران و ایجاد انگیزه در آنها برای تلاش در جهت یک هدف مشترک دارند. در این میان مدیران در درجه اول مسئول رهبری دیگران هستند. در تلاش‌های کاری و اطمینان از رضایت‌بخش بودن نتایج نهایی، قطعاً مدیران بسته به سبک مدیریتی خود می‌توانند رهبر باشند، اما رهبران لزوماً در پست‌های مدیریتی کار نمی‌کنند و وظایف مدیریتی دارند. اساساً همه مدیران رهبر نیستند و همه رهبران نیستند. مدیران هستند.»

مثال 4

«من فکر می‌کنم تفاوت اصلی بین یک رهبر و یک مدیر این است که یک نفر افرادی دارد که برای آنها کار می‌کنند و یکی افرادی دارد که آنها را دنبال می‌کنند. رهبران ممکن است افرادی داشته باشند که برای آنها کار می‌کنند ، اما خود رهبران دارای مهارت‌ها و ویژگی‌های رهبری هستند ، مانند توانایی ایجاد انگیزه در افراد. مدیران ممکن است رهبران طبیعی باشند، اما کارکنان تحت نظارت آنها در نهایت مسئول تکمیل کار هستند.» R

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

سوالات مصاحبه شغلی بر اساس نقش – متخصصان توسعه کسب و کار

آزمون هوش در مصاحبه استخدامی

مدل RIASEC (کدهای هالند)

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

تحلیل فیلم « مانی بال » Money ball

برای دریافت فایل word و pdf مقاله کلیک کنید.