ویژگی‌های شخصیت

ویژگی‌های شخصیتی شما بر اساس شخصیت، اخلاقیات، اخلاق و اعتقادات شماست. شناخت بهترین ویژگی‌های شخصیتی و توسعه‌ی آنها می‌تواند به شما کمک کند تا از این ویژگی‌ها در حرفه خود به نفع خود استفاده کنید، از نوشتن یک رزومه متقاعد کننده یا نامه پوششی گرفته تا درخواست ترفیع. در این مقاله ما 15 ویژگی شخصیتی را تعریف می‌کنیم که می‌تواند شغل شما را رونق بخشد.

ویژگی‌های شخصیتی چیست؟

ویژگی‌های شخصیت بخش‌های فردی از شخصیت و رفتارند که بیانگر شخصیت شما هستند. این جنبه‌های شخصیتی شما می‌تواند به مدیر استخدامی بگوید که چگونه با دیگران کار می‌کنید یا وظایف را انجام می‌دهید. برجسته کردن بهترین و مرتبط‌ترین ویژگی‌های شخصیتی در رزومه و مصاحبه می‌تواند به استخدام شما کمک کند.

15 نمونه از بهترین ویژگی‌های شخصیتی در محل کار

در حالی که بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند به موفقیت شغلی کمک کنند، در اینجا برخی از مهمترین آنها وجود دارد که می‌تواند به پیشرفت شما در محل کار کمک کند:

1. بلندپروازی

یک فرد بلندپرواز کسی است که تمایل زیادی برای دستیابی به موفقیت از طریق رسیدن به اهداف خود دارد. زمانی که برای غلبه بر یک چالش یا فراتر از اهداف شرکت کار سخت و فداکاری انجام داده‌اید، بلندپروازی نشان داده‌اید.

2. خلاقیت

یک فرد خلاق می‌تواند از تخیل خود برای ساختن یا اختراع چیزی استفاده کند. خلاقیت فقط در مورد نقش‌های هنری صدق نمی‌کند. برای حل یک مشکل دشوار، ارائه اطلاعات به شیوه‌ای واضح و جالب یا یافتن راه‌های بهتر برای تکمیل کارها به خلاقیت نیاز دارد.

3. دلسوزی

شخص دلسوز کسی است که هم می‌تواند با دیگران احساس همدردی کند و هم ابراز همدردی کند. هنگامی که به یک همکار کمک می‌کنید تا بر یک چالش دشوار غلبه کند، ممکن است دلسوزی نشان دهید. شفقت یک ویژگی مفید در هر موقعیتی است، اما می‌تواند به ویژه در نقش‌های خدمات مشتری مفید باشد.

4. وظیفه‌شناسی

یک فرد وظیفه‌شناس مراقب است و اقدامی هدفمند انجام می‌دهد. آنها در فکر انجام دادن آنچه درست است و انجام وظیفه هستند. عموماً افراد با وجدان از سطح بالاتری از نظم و انضباط شخصی برخوردارند و تلاش می‌کنند تا هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند.

5. شجاع

یک کارمند شجاع کسی است که در برخورد با چالش‌ها و مشکلات دلسرد نمی‌شود. آنها احتمالاً پروژه‌هایی را که دیگران از آن می‌ترسند انجام می‌دهند که ممکن است خیلی سخت باشد یا به کار بیش از حد نیاز داشته باشد. آنها همچنین ممکن است ریسک‌های حساب شده‌تری را در محل کار انجام دهند که می‌تواند منجر به سود برای یک شرکت شود.

6. انعطاف‌پذیری

افراد انعطاف‌پذیر می‌توانند به سرعت با تغییرات در برنامه‌ها، مانند کوتاه شدن جدول زمانی پروژه یا نیازهای مشتری جدید، سازگار شوند. توانایی اصلاح رفتارهای خود بر اساس تغییرات در محیط کار برای موفقیت در نقش‌ها و شرکت‌های سریع ضروری است.

7. صداقت

یک فرد صادق همیشه صادق و راستگو است و عموماً از شرکت در اعمال فریبکارانه احساس راحتی نمی‌کند. در حالی که صداقت در همه موقعیت‌ها ضروری است، به ویژه در صنایعی که به شدت تنظیم شده‌اند مانند مراقبت‌های بهداشتی و مالی مهم است.

8. فروتنی

افراد فروتن می‌توانند تواضع نشان دهند. آنها از لاف زدن در مورد دستاوردهای خود پرهیز می‌کنند و در هنگام کسب تمجید یا قدردانی احترام قائل هستند. اگر رهبری هستید که حواستان جمع است  تا برای دستیابی به یک هدف، به کل تیم شما اعتبار داده شود، ممکن است این ویژگی را داشته باشید.

9. جوانمرد و بزرگوار

شخص بزرگوار دارای صداقت است و به اصول و اخلاق خود عمل می‌کند. یک کارمند شریف کسی است که اطمینان حاصل می‌کند، همیشه به گونه‌ای رفتار کند که در شرکتی که در آن کار می‌کند، انعکاس مثبت داشته باشد.

10. وفاداری

یک کارمند وفادار از یک سازمان و مأموریت آن حمایت می‌کند. می‌توان به فردی وفادار با اطلاعات حساس اعتماد کرد و احتمال بیشتری دارد که در یک شرکت طولانی مدت بماند.

11. صبوری

افراد صبور می‌توانند شکست‌ها، تاخیرها یا چالش‌های غیرمنتظره را بدون اینکه مضطرب یا عصبانی شوند تحمل کنند. داشتن صبر برای مشاغلی که ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نتایج تلاش‌های شما را ببینید، مانند زمانی که یک تیم بازاریابی یا کمپین را رهبری می‌کنید، ضروری است.

12. با پشتکار

کارکنانی که پیگیر هستند در تعقیب بی وقفه اهداف کار می‌کنند. آن‌ها علیرغم موانع یا مشکلاتی که در این راه با آن مواجه می‌شوند به مسیر خود ادامه می‌دهند. پشتکار یک ویژگی عالی برای شخص در مشاغلی مانند فروش، روزنامه نگاری، خدمات عمومی یا حقوق است.

13. تاب‌آوری

یک فرد تاب آور کسی است که می‌تواند به سرعت از شکست‌ها، استرس‌ها، موقعیت‌های نامطلوب یا تغییرات غیرمنتظره بهبود یابد. به عنوان مثال، ممکن است زمانی که در رسیدن به هدفی شکست می‌خورید، کارمند انعطاف‌پذیری باشید، اما به سرعت برنامه‌ای برای فراتر از هدف بعدی خود تنظیم می‌کنید.

14. منضبط

فردی که خویشتنداری دارد، می‌تواند بر وسوسه‌های منحرف شدن از مسیر موفقیت، مانند اهمال کاری و شک و تردید، غلبه کند. کارمندان خویشتندار به سختی کار می‌کنند و اغلب نیاز به نظارت کمی دارند.

15. کنجکاوی

کنجکاوی یک ویژگی شخصیتی مهم است که می‌تواند بدون اینکه از قبل از او خواسته شود، سعی کند تا مهارت‌ها، اطلاعات و توانایی‌های جدید را بداند یا بیاموزد. کارمندان کنجکاو به دلیل توانایی آنها در ایجاد انگیزه مستقل برای یادگیری و رشد در نقش‌ها و کارشان ارزشمند هستند. کنجکاو بودن یک ویژگی مهم برای بسیاری از مشاغل است، به ویژه مشاغلی که می‌توان آنها را به عنوان مشاغلی باز، انعطاف‌پذیر و استراتژیک توصیف کرد.

این‌ها فقط نمونه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی مثبت هستند که می‌تواند به شما در موقعیت شغلی که می‌خواهید یا موفقیت در نقشی که دارید کمک کند. اگر مطمئن نیستید که چه ویژگی‌هایی برای شما اعمال می‌شود، از همتایان مورد اعتماد خود بپرسید که آنها چه ویژگی‌هایی را با ارزش‌ترین ویژگی‌های شما می‌دانند و هر روز به دنبال راه‌هایی برای اعمال آنها در کار باشید.

این ویژگی‌های شخصیتی مثبت نمونه‌هایی از شخصیت‌ها و رفتارهایی هستند که کارفرمایان، مدیران استخدامی و استخدام‌کنندگان هنگام استخدام نامزدها به دنبال آن هستند. در حالی که هر شغلی به مهارت ها و توانایی‌های متفاوتی نیاز دارد، اینها نمونه‌هایی از نقاط قوت شخصیت می‌تواند به شما کمک کند برای کارفرمایان جذاب‌تر به نظر برسید. درک بهترین و مرتبط‌ترین ویژگی‌های شخصیت شما در محل کار می‌تواند از تعیین اهداف برای حرفه‌تان، جستجوی شغل جدید، دریافت بررسی عملکرد یا درخواست افزایش حقوق یا ترفیع حمایت کند.R

نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

آزمون MBTI آنلاین کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه در طول مصاحبه بر نقاط قوت شخصی خود تأکید کنید

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)