تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.

چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم.

باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی INTJ در یک نگاه

کارکاردها: درون گرا، شمي، فكری، داوری کننده

عنوان: شایستگی + استقلال = كمال

رمز موفقیت برای یک INTJ فراگرفتن این نکته است:

توجه به واقعیت‌های عملی، توجه به ارزش کار دیگران و متعادل ساختن زندگی کاری و زندگی خانوادگی

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی INTJ

۱٫ استراتژیست

INTJها که کرسی آنها را استراتژیست (Mastermind) نامیده است، یک سر و گردن از بقیه در برنامه ریزی در شرایط احتمالی بالاتر هستند. عملیات پیچیده که مستلزم مراحل متعدد، یکی پس از دیگری و پی در پی هستند به راحتی توسط استراتژیست‌ها مورد واکاوی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند و حتی آنها خود را برای شرایط و موقعیتهای پیچیده تر و سخت تر آماده می‌کنند به‌گونه‌ای که همیشه راه حل دیگری برای آن مسائل در نظر می‌گیرند. INTJها هر احتمالی را در نظر می‌گیرند و در زمان کار بر روی یک پروژه هیچ گاه صرفا به برنامه A در ذهن خود اکتفا نمی‌کنند، بلکه اگر نیاز باشد همیشه برنامه B یا C و یا حتی D را نیز در نظر خواهند داشت.

فراوانی جمعیتی استراتژیست‌ها در جامعه بسیار پایین است، شاید یک یا دو درصد از جمعیت جامعه را تشکیل دهند. به ندرت بیرون از اداره، کارخانه، دانشگاه یا آزمایشگاه خود دیده می‌شوند. با این وجود رهبرانی به شدت لایق و کارآمد هستند؛ به هیچ وجه اشتیاقی به فرمان دادن ندارند و ترجیح می‌دهند همیشه در پشت صحنه کار خود را انجام دهند مگر اینکه دیگران قادر به انجام وظایف خود نباشند، اینجاست که آنها وارد میدان عمل خواهند شد. زمانیکه مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند به طور تمام و کمال عملگرایی خود را به اثبات می‌رسانند. استراتژیستها معتقدند که کارآمدی برای هر سازمان ساختاریافته‌ای ضروری است و اگر با ناکارآمدی روبرو شوند – هرگونه اتلاف منابع انسانی و مادی – به سرعت عملیات بازبینی و انتساب مجدد پرسنل را انجام می‌دهند.

۲٫ حل مساله

رویه‌ها و روال‌های ثابت هیچگاه دست و پای استراتژیست‌ها را نمی‌بندد. آنان تنها ایده‌های قابل لمس را می‌پذیرند و آنهایی را که غیر ملموس‌اند به راحتی کنار می‌گذارند، کاری هم ندارند که بقیه در موردشان چه فکری می‌کنند. این موضوع یادتان باشد: هدف آنها بهره‌وری و کارایی حداکثری است.

استراتژیست در موقعیتهای کاری معمولا به مدارج بالای مسئولیتی دست پیدا می‌کنند. طولانی مدت کار کرده و خود را وقف رسیدن به اهدافشان می‌کنند؛ هرگز وقت و انرژی خود و همکاران یا کارمندانشان را نیز هدر نمی‌دهند. یکی از مسائلی که استراتژیست را به راحتی تحریک می‌کند حل مسأله است. آنها عاشق پاسخدهی به سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که نیازمند توجه و تمرکز دقیق و فراوانی است. آنها معمولا اتفاقات و شرایط مثبت را بازگو کرده و از نظردهی به اتفاقات منفی پرهیز می‌کنند. بیشتر علاقمند این هستند که سازمان را رو به جلو هدایت کنند تا اینکه در اشتباهات گذشته درجا بزنند.

استراتژیستها نسبت به دیگر تیپ‌های بینشی متکی به خود و مصمم هستند و معمولا دارای اراده ای قوی می‌باشند. به راحتی تصمیم می‌گیرند؛ در حقیقت تا وقتی که همه چیز مشخص نشده و در مورد آنها تصمیمی گرفته نشده است به خودشان اجازه استراحت نخواهند داد. اما پیش از اینکه تصمیمی بگیرند باید به طور کامل در مورد آن موضوع تحقیق و جستجو کرده باشند. استراتژیست‌ها به شدت اهل نظریه پردازی هستند، اما پیش از اینکه بخواهند ایده ای را مطرح کنند باید تمام داده‌ها و اطلاعات مرتبط با آن ایده را بررسی کرده باشند. نسبت به هر ایده و یا گفته‌ای که بر اساس تحقیقات مبهم و ناقص و یا برخلاف واقعیت مطرح شده باشد، مشکوک بوده و هرگز آن را نمی‌پذیرند.

۳٫ مسئولیت‌پذیری

در انجام کارها بسیار دقیق ومسئولیت پذیر است. فرد INTJ ساعات طولانی کار می‌کند و به جزئیاتی بها می‌هد که دیگران به راحتی از کنار آن می‌گذرند. انجام کار برای این تیپ‌ها بسیار هیجان انگیز و لذت بخش است. افراد این تیپ بسیار کمال طلب هستند. کارهای روزمره و تکراری را دوست ندارند. “تهیه گزارشات ماهانه، دوباره فکر کردن به آنچه قبلا  درباره‌اش زیاد فکر کرده اند را ابدا دوست ندارند”.

گرفتن تصمیمات عمده و مهم برای افراد INTJ دشوار است. این افراد می‌خواهند بر صلاحیت‌ها و توانمندی‌های خود بیفزایند و پیوسته اطلاعات جدیدی به دست آورند و به مفاهیم تازه ای مسلط شوند. یکی از چیزهایی که INTJ به آن توجه دارد، صلاحیت و شایستگی است. او در تمام مراحل کار برای رسیدن به هدف فعالیت می‌کند. این گونه می‌تواند کمال طلبی خود را سیراب کند و در هر کاری در حد بهترین قرار گیرد. او از چالش‌های مختلف انگیزه می‌گیرد و به سختی تلاش می‌کند که حتی  معیارهای عالی و سطح بالای خود را باز هم بالاتر ببرد.

این افراد شمی درون گرا دارند. او با داشتن این خصوصیات می‌تواند احتمالات و کارهای بالقوه شدنی را بهتر ببیند. بیشترین این امکانات و احتمالات زاییده ذهن خودش است. او عاشق راهکارهای برنامه ریزی است، دوست دارد نظریه‌های مختلف را لحاظ کند و عملی بودن نقطه نظرهای جدید خود را پیش بینی کند. کارکرد فکری این افراد برون گراست. او از این ویژگی برای تحلیل کردن، هماهنگ نمودن و تدوین ایده‌های خود برای به کار بردن برنامه‌های مختلف استفاده می‌کند. او مسایل مختلف موجود در سیستم‌ها را شناسایی میکند و از اندیشه منطقی خود برای تحلیل و سازماندهی راه حل‌ها استفاده می‌نماید.

INTJ یعنی چه؟

درون گرا (I)

درون گرایی با اولویت تمرکز بر جهان درون مشخص می‌شود. به عنوان فردی درونگرا، INTJ‌ها با صرف وقت به تنهایی یا با یک گروه کوچک و آشنا، انرژی می‌گیرند. آن‌ها اجتماعات بزرگ گروهی را ترک می‌کنند زیرا به جای وسعت روابط به دنبال عمق هستند. همانند سایر درونگراها، INTJ‌ها اطلاعات را به صورت داخلی پردازش می‌کنند. آن‌ها غالبا شنوندگان عالی هستند.

شهودی (N)

افراد دارای شهود در آینده زندگی می‌کنند. آن‌ها در دنیای امکانات غوطه ور هستند. آن‌ها اطلاعات را از طریق الگوهای و برداشت‌ها پردازش می‌کنند. به عنوان فردی شهودی، INTJها الهام بخش هستند و تخیل را ارزشمند می‌سازند. آن‌ها با مطالعه دانش جمع می‌کنند. ماهیت انتزاعی آن‌ها، آن‌ها را به سمت ایده‌های عمیق، مفاهیم و استعاره‌ها سوق می‌دهد.

منطقی (T)

تفکر عینیت را در اولویت قرار می‌دهد. به عنوان فردی متفکر، INTJ‌ها بر اساس واقعیت تصمیم می‌گیرند. آن‌ها عقلشان به قلبشان حاکم است (اما بدون احساسات نیستند). INTJ‌ها موقعیت‌ها و دیگران را بر اساس منطق داوری می‌کنند. آن‌ها حقیقت را بیش از تاکتیک ارزیابی می‌کنند و به راحتی می‌توانند نقص‌ها را شناسایی کنند. آن‌ها به سمت حل مسئله گرایش دارند.

قضاوتی (J)

به عنوان داور مردم، INTJ‌ها به صورت متوالی فکر می‌کنند. آن‌ها برای نظم و سازمان ارزش قائل هستند. زندگی آن‌ها برنامه ریزی و ساختار یافته است. INTJ‌ها از انجام وظایف لذت می‌برند. آن‌ها مهلت‌ها را جدی می‌گیرند. آن‌ها کار می‌کنند و سپس بازی می‌کنند. داوری به معنای قضاوت نیست. داوری به چگونگی برخورد با فعالیتهای روزمره اشاره دارد.

از نقاط قوت خود استفاده کنید

تا حدی که می‌توانید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید واز شدت نقاط ضعف خود بکاهید این کار می‌تواند تفاوت میان موفقیت یا شکست شما را رقم بزند.

نقاط قوت

نقاط قوت مرتبط با کار شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • توانایی توجه نمودن و تمرکز کردن روی موضوعات
  • توانایی در دیدن امکانات
  • لذت بردن از چالش‌های پیچیده و نظری
  • شایستگی در حل مسایل، توانایی در بررسی منطقی و عینی مشکلات
  • توانایی رسیدن به هدف حتی با وجود مخالفت‌ها
  • اعتماد داشتن به پنداره خود
  • انگیزه فراوان برای رسیدن به سطح شایستگی
  • توانایی به تنهایی کار کردن
  • اخلاق کاری سطح بالا و داشتن معیارهای ارزشمند
  • توانایی به وجود آوردن سیستم‌ها و الگوهایی به منظور رسیدن به هدفها راحت بودن با تکنولوژی
  • قاطعیت و داشتن مهارت‌های فراوان سازمانی
نقاط ضعف

نقاط ضعف مرتبط با کار شما می‌تواند به قرار زیر باشد:

  • بی علاقه شدن به پروژه‌ها بعد از تکمیل شدن فرایند خلاق
  • تمایل به کار کشیدن دیگران به حدی که از خودتان کار می‌کشید
  • ناشکیبایی با کسانی که به سرعت شما کار نمی‌کنند.
  • دشواری در کار کردن با کسانی که فاقد صلاحیت کافی هستند.
  • ابی علاقه بودن به جزییات
  • نداشتن انعطاف درباره ایده‌های خود
  • تمایل به بهبود بخشیدن به چیزهایی که نیازی به این بهبودی ندارند.
  • تمایل به توجه بیش از اندازه به مسایل نظری و بی توجهی به واقعیت‌ها
  • تمایل به قدردانی نکردن به قدر کافی از همکاران و کارکنان زیردست
  • اکراه در بحث کردن درباره مواردی که قبلا درباره آن‌ها تصمیم گیری شده است.
  • توجه بیش از اندازه به زندگی کاری و بی توجهی به زندگی خانوادگی

رضایت شغلی از دید یک INTJ

“من به علت رضایت خاطر شغلی ام حاضرم تمام روز هفته را کار کنم. برایم مهم نیست که روز تعطیل باشد یا نباشد”

به عنوان یک INTJ رضایت شغلی به معنای انجام دادن کاری است که:

  1. به من امکان بدهد راه حل‌های مبتکرانه برای حل مسائل موجود پیدا کنم تا سیستم‌های موجود را بهبود ببخشد.
  2. به من امكان بدهد انرژی خود را صرف به عمل در آوردن ایده‌های خوب کنم و به شکلی منطقی فعالیت داشته باشم.
  3. به من امکان بدهد تا با سایر اشخاص آگاه و با وجدان کار کنم، کسانی که من به تخصص، هوش و صلاحیت هایشان احترام می‌گذارم.
  4. به من به خاطر نقطه نظرهایم اعتبار بدهد و برای به اجرا درآوردن اختیاری برایم فراهم آورد.
  5. به من امکان بدهد که به طور مستقل کار کنم و در ضمن بتوانم گه گاه با گروههای کوچکی از اشخاص روشنفکر و آگاه تبادل نظر داشته باشم.
  6. مرا در جریان اطلاعات جدید قرار دهد و شرایطی فراهم آورد که بتوانم بر توانمندی‌ها وصلاحیت‌های خود بیفزایم.
  7. به من امكان دهد محصولی فراهم آورم که با معیارهای بالای من همخوانی داشته باشد.
  8. شغلم حالت تکراری و روزمره نداشته باشد
  9. به من استقلال واختیار فراوان بدهد تا بتوانم تغییراتی را ایجاد کنم و به رشد اشخاص و سیستم‌ها کمک کنم.
  10. با معیارهای بالا و منصفانه همخوانی داشته باشد و در ضمن با توجه به اهتمامی که به خرج می‌دهم به من جبران منصفانه بدهد.

جست و جوی شغل دلخواه

با اطلاع از نقاط قوت و ضعف خود می‌توانید در انتخاب شغل دلخواهتان مؤثرتر عمل کنید. با تهیه و تدارک مناسب، با کسب اطلاع از شرایط استخدامی و کیفیت مصاحبه کننده و نیز با نوشتن گزارش می‌توانید به شیوه ای مؤثرتر به جست وجوی شغل دلخواه خود بروید. می‌توانید با استخدام کننده‌ها درباره حقوق و مزایای خود صحبت کنید. وقتی بتوانید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری لازم را به عمل آورید، می‌توانید در رسیدن به شغل دلخواه تان به شکلی موفقیت آمیز عمل کنید.

تفاوت تیپ‌های شخصیتی گاه ظریف و نامحسوس و در مواقعی کاملا چشم گیر است. با رعایت توصیه‌های کتاب می‌توانید تفاوتی میان موفقیت و شکست در انتخاب شغل پدید آورید. مفهوم شبکه سازی و یا ملاقات و صحبت با اشخاص به منظور کسب اطلاعات لازم درباره مشاغل بالقوه، مثال خوبی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

برونگراها طبیعتا از شبکه سازی لذت می‌برند و توصیه می‌شود که این کار را در مقیاس وسیع انجام دهند. اما درونگراها با اشخاص محدودتری کار می‌کنند و از آن گذشته در زمره این اشخاص محدودتر هم ترجیح می‌دهند با آشنایان و دوستان نزدیک رایزنی و کسب اطلاع کنند. حسی‌ها می‌خواهند در حیطه‌های تعیین شده و مشخص کارشبکه سازی را انجام دهند در حالی که شمی‌ها حتی در جمع کسانی که به زمینه کاریشان ارتباط ندارد، شبکه سازی را انجام می‌دهند.

احساسی‌ها شبکه سازی را مانند هر کار دیگری بسیار شخصی ارزیابی می‌کنند. آنها از برقراری ارتباط مؤثرلذت می‌برند از سوی دیگر فکری ها، رفتارشان عینی تر است و سرانجام می‌توانیم به داوری کننده‌ها اشاره کنیم که سوالات کمتر اما سازمان یافته بیشتری می‌پرسند. در این میان ملاحظه کننده‌ها می‌توانند در تمام مدت روز انواع سوال‌ها را بپرسند.به هر صورت روش‌های مختلفی در کار است تا هرکس با توجه به تیپ شخصیتی خود از آن بهره ببرد.

مشاغل مناسب INTJها

در زمینه فهرست کردن مشاغل مناسب INTJها به این نکته توجه داشته باشید بسیاری از تیپ‌های شخصیتی دیگر هم در این مشاغل حضور موفق داشته اند. اما  INTJها ممکن است بخصوص این مشاغل را مناسب خود ارزیابی کنند.

تجارت – امور مالی
  • خزانه دار
  • مدیر بخش خصوصی
  • ارزیاب ملک و املاک
  • امنیت ارتباطات از راه دور
  • مشاور:کامپیوتر،اطلاعات،بازاریابی
  • سازماندهی دوباره اقتصاد دان
  • پژوهشگر دارویی
  • برنامه ریز مالی
  • بانکداری سرمایه گذاری
  • بانکداری بین المللی
  • تحلیل گراعتبارات مالی
  • تحلیل گر مالی
  • برنامه ریز استراتژیک
  • تحلیل گر بودجه

نکته: حرفه‌های تجارتی و مالی که فهرست شده اند به توانایی‌های تحلیلی سطح بالا احتیاج دارند که بسیای از INTJها دارای آن هستند.

تکنولوژی   
  • پژوهشگر علمی، دانشمند
  • تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری
  • تکنسین: الکتریکی، الکترونیک
  • ستاره شناس
  • برنامه نویس کامپیوتر
  • برنامه ریز محیطی
  • پژوهشگر و مهندس بیومدیکال
  • تحلیل گر پژوهش عملیات
  • خدمات اطلاعات
  • پژوهشگر نرم افزار و سیستم
  • خدمات اطلاعات
  • وب مستر
  • سرپرست منبع داده‌های آماری
  • تحلیل گر سیستم‌ها
  • مدیر شبکه مناطق محلی
  • مهندسی کامپیوتر
  • متخصص وب
  • تحلیل گر تجاری
  • آرشیتکت کاربردی
  • تهیه کننده نرم افزار
  • متخصص امنیت کامپیوتر
  • مهندس پخش برنامه
  • متخصص شبکه

نکته: رشته‌های تکنیکی با روحیه INTJها که به سیستم‌های منطقی توجه دارد سازگار است. گاه INTJها می‌توانند با استفاده از خلاقیت خود سیستم‌های بدیع و جدید به وجود آورند.

آموزش
  • آموزگار
  • ریاضیدان
  • انسان شناسی
  • متصدی کتاب خانه
  • متصدی آرشیو
  • طراح برنامه‌های درسی
  • مدیر مدرسه

نکته: تحصیلات عالی به مراتب بیش از آموزش‌های مربوط به دبستان و دبیرستان مورد توجه INTJها قرار دارد. زیرا تدریس در دانشگاه اغلب در زمینه‌های نظریه‌های پیچیده با دیدگاه‌های فراگیرتر است. فراهم آوردن برنامه‌های درسی یا سیستم‌ها و اطمینان از توام با کارایی از آنها به INTJها امکان می‌دهد که پیشرفت هایی را تولید کنند.

– دنیای تحصیلات عالی هم با میل و علاقه این تیپ شخصیتی سازگاراست INTJها علاقه مند به کار کردن در محیط هایی هستند که بتوانند در آنجا میزان صلاحیت و دانش خود را بسط بدهند.

مراقبت‌های بهداشتی – پزشکی
  • روانپزشک
  • روان شناس
  • متخصص بیماری‌های اعصاب
  • مهندس بیومدیکال
  • متخصص بیماری‌های قلب و عروق
  • داروساز
  • پژوهشگر امور دارویی
  • پژوهشگر بیومدیکال
  • آسیب شناس
  • میکروب شناس
  • متخصص ژنتیک
  • جراح
  • تکنسین قلب و عروق

نکته: INTJها در زمینه‌های فنی تر مربوط به حرفه‌های پزشکی به موفقیت‌های شایان توجه دست پیدا می‌کنند. در این زمینه‌ها INTJ‌ها می‌توانند با حداقل دخالت دیگران به طور مستقل کار کنند.

رشته‌های حرفه ای 
  • وکیل
  • وکیل دعاوی
  • مشاور مدیریت
  • برنامه ریز استراتژیک
  • تحلیل گر بازرگانی، سرمایه گذاری
  • مدیر
  • قاضی
  • مهندس فضایی
  • مهندس هسته ای
  • معمار
  • دانشمند محیط زیست
  • متخصص هوش
  • روانپزشک
  • متخصص امور جنایی
  • خلبان
  • نویسنده، تحلیلگر خبری
  • مهندس
  • مهندس متالوژی
  • مهندس خدمات شهری

نکته: INTJها به مشاغل حرفه ای که از تنوع فراوان برخوردار است علاقه‌مند هستند.

فعالیت‌های خلاق
  • نویسنده، سردبیر
  • نقاش
  • مخترع
  • طراح گرافیک اطلاعاتی
  • برنامه ریز رسانه ای
  • ویراستار، سردبیر، مدیر هنری
  • روزنامه نویس، منتقد، مفسر
  • سازنده و طراح نمایش
  • طراح گرافیک
  • آرشیتکت
  • آرشیتکت طرح جهانی

نکته: INTJها از کارهای خلاق و بکر لذت می‌برند. نویسنده‌ها و نقاشان از شم خود برای خلق ابرازها و عبارات استفاده می‌کنند. مخترعین می‌توانند سیستم‌ها و طرح‌های جدید خلق کنند که بر کیفیت زندگی جاری اضافه می‌کند.

تمامی این رشته‌ها  به غیراز کار مدیریت نیازمند پژوهش و برنامه ریزی مستقل است. به وجود آوردن راهکارها، سیستم‌ها و برنامه‌های بلند مدت شمی بودن INTJ‌ها را به کار می‌گیرد. INTJها با توجه به قابلیت‌های خود می‌توانند به شکلی منطقی به خواسته‌های خود برسند. مدیر INTJ وقتی در سازمان‌های کوچک کار بکند، از کارش لذت می‌برد. او ترجیح می‌دهد که کارکنانش به او شباهت داشته باشند.

از کارتان لذت ببرید

اگر نمی‌توانید شغل مورد علاقه تان را داشته باشید، کاری را که هم اکنون می‌کنید بیشتر دوست بدارید. واقعیت این است که به استثنای کار در بخش خط مونتاژ، در اغلب کارها امکان فعالیت توام با انعطاف را دارید. با رعایت چند توصیه زیر می‌توانید از کاری که می‌کنید بیشتر لذت ببرید.

  • سعی کنید در بخش برنامه ریزی استراتژیک کار کنید.
  • سیستم هایی به وجود آورید و سعی کنید که در سازمان خود آن‌ها را به مرحله عمل درآورید.
  • سعی کنید بدون اینکه کسی مزاحم شما شود روی پروژه‌های مورد علاقه تان کار کنید.
  • دنبال فرصت‌های مناسب حرفه ای بگردید.
  • در دوره‌های آموزش پیشرفته شرکت کنید.
  • در زمینه شغلی خود، بررسی و پژوهش کنید و مطالبی را در این خصوص به چاپ برسانید.
  • از گزارش‌های مستقیم استفاده نمایید.

تعاملات INTJ با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افرادی با تیپ‌های شخصیتی زیر بیشتر از همه بر اساس ارزش‌ها، علاقه‌ها و رویکرد عمومی به فرد INTJ شبیه هستند. آن‌ها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد INTJ دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد INTJ جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد INTJ فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین INTJ‌ها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

 

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

INTJها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد INTJ را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

  

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با INTJ را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد INTJ هستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف INTJ است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

 

INTJها در عشق

در روابط، INTJ وفادار اما مستقل است.INTJ‌ها غالباً اشتیاق به بهبود خود دارند و شریک خود را برای رسیدن به هدفش تشویق می‌کنند. با این حال، آن‌ها معمولاً نیازی به ادای محبت نمی‌بینند. آن‌ها احساس می‌کنند که فداکاری آن‌ها باید مشهود باشد.

شرکای INTJها اغلب احساسات را به راحتی نشان نمی‌دهند. آن‌ها روند بحث در مورد احساسات را بیش از حد آشفته و بی نظم می‌یابند. آن‌ها از حل مشکلات دشوار لذت می‌برند، اما معمولاً حل مسائل شخصی، غیر منطقی و غیرقابل پیش بینی، از توانایی آن‌ها خارج است.

INTJ‌ها از شریکی که به آن‌ها اجازه می‌دهد مستقلانه برای رسیدن به اهداف خود بپردازند، قدردانی میکنند. همچنین کسی را که از کارآیی، بینش و توانایی آن‌ها در ارائه راه حل‌های خلاقانه برای مشکلات قدردانی می‌کند، می‌پرستند.

والدین دارای شخصیت INTJ

به عنوان والدین، INTJ‌ها فداکار و پشتیبان هستند. آن‌ها محدودیت‌های محکمی را تعیین می‌کنند، اما در این ساختار، فضای زیادی به فرزندانشان میدهند تا علایق و پتانسیل‌های خود را کشف کنند. آن‌ها مشوق‌های فکری کودکان خود هستند و مشتاق اشتراک دانش هستند.

INTJ‌ها از روند رشد ذهن جوان لذت می‌برند و رضایت زیادی از فرزندپروری دارند. آن‌ها می‌خواهند فرزندان پربار، شایسته و خودکفایی داشته باشند که برای خودشان فکر می‌کنند و تصمیم میگیرند.

سبک ارتباطات INTJ

INTJ‌ها در ارتباطات خود مستقیم و جدا هستند. آن‌ها غالباً به طور طبیعی می‌بینند که چگونه می‌توان کاری بهتر انجام داد. معمولاً انتقادات خود را با روشی صریح و منطقی بیان میکنند. آن‌ها معمولاً مستقل و آرام هستند. آن‌ها چنان نگران دوست داشته شدن یا قدردانی نیستند که از داشتن صلاحیت و اندیشیدن باشند. ارتباطات آن‌ها معمولاً کاملاً متفکرانه، با بصیرت و استراتژیک است. آن‌ها غالباً برای آینده برنامه ریزی می‌کنند و تجزیه و تحلیل بزرگی را برای بهبود سیستم ارائه می‌دهند.

مقاله تیپ شخصیتی INTJ

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

مقالات مرتبط:

کاربرد تست MBTI در منابع انسانی / چرا شخصیت شناسی مهم است؟

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, ,

پست های مرتبط

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست