تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.

چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم.

باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی ENTJ در یک نگاه

کارکردها: برون گرا، شمي، فكري، داوری کننده

عنوان: “همه چیز عالی است… سررشته امور در دست من است”

رمز موفقیت برای یک ENTJ فراگرفتن این نکته است که بیاموزد:

 آرام بگیرد، به جزییات توجه کند و با خواسته ها و نیازهای دیگران همخوانی به دست آورد.

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی ENTJ

  • ENTJها (ژنرال‌ها)

ENTJها که ما آنان را ژنرال(Fieldmarshal) می‌نامیم دارای بالاترین میزان مدیریت میدانی و سازماندهی در شرایط مختلف هستند. دومین خصوصیت بارز ژنرالها سازماندهی در شرایط حساس و غیرمترقبه است که خوشبختانه آنها در این مورد دارای قدرت بالفطره ای هستند. اگرچه مهندسی ساختاری و عملیاتی تا حدی در عملیات سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ژنرالها در این زمینه کمی نسبت به دیگر تیپهای بینشی عقب هستند و با مرور زمان می‌توانند این مهارت را در خود تقویت کنند. به هر حال باید گفت که هر نوع تمرین استراتژیک می‌تواند توانایی‌های افزون‌تری را به قابلیت‌های مهندسی و نیز مهارت‌های سازماندهی آنان بیفزاید.

ژنرال‌ها افرادی هستند که برای رهبری به دنیا آمده‌اند و از همان دوران کودکی نیز می‌توان تشخیص داد که به گروه‌های کوچک دوستانشان دستور می‌دهند. در برخی موارد آنها خودشان را مسئول گروه‌ها می‌دانند و بعضی اوقات گیج می‌مانند که این اتفاق چگونه رخ داد. اما می‌توان دلیل این اتفاق را این‌گونه توجیه کرد که آنها از همان دوران کودکی در هر جایی که باشند قدرت بالفطره و طبیعی در دستور دادن و فرماندهی دارند تا بتوانند افراد را در میادین مختلف اداره کرده و آنان را برای رسیدن به اهداف موردنظر هدایت کنند.

آنها در تهیه نقشه برای یک کار، شرکت و یا سازمان همانند سرپرستها یا ESTJها عمل می‌کنند اما ژنرالها بیشتر به جای آنکه به دنبال قوانین و رویه‌ها باشند به دنبال سیاستها و اهداف می‌باشند. آنها نمی‌توانند سازمان‌ها را ایجاد کرده و نمی‌توانند اهدافشان را پیاده سازی کنند. زمانیکه ژنرالها مسئولیت یک سازمان را بر عهده دارند، خواه نظامی و آموزشی باشد خواه دولتی، بیش از هر تیپ دیگری این قدرت را دارند که مسیر و افق نهایی که سازمان باید به آن برسد را به تصویر بکشند و همچنین به راحتی می‌توانند آن تصویر را با دیگران به اشتراک بگذارند.

  • مهارت‌های سازمانی

مهارتهای سازماندهی و همکاری ENTJها به خوبی توسعه یافته است، و این بدان معناست که در قاعده بخشیدن به موضوعات مختلف، رتبه بندی اولویتها، کلیت بخشی، خلاصه سازی، مدیریت میدانی و به تصویرکشیدن ایده‌هایشان دارای قدرتهای بالایی هستند. به نظر می‌رسد قدرت سازماندهی آنها از قدرت تحلیل کردنشان قویتر است و اگر رهبران ENTJ بخواهند قدرت تحلیلشان را افزایش دهند باید تبدیل به مخترع (ENTP) و یا مهندس (INTP) شوند.

ژنرالها در جامعه به مراتب رفیع مسئولیتی و مدیریتی می‌رسند و از این موضوع نیز خرسندی کامل دارند. آنها از اینکه تمام انرژیشان را صرف اهداف و کارشان کنند هیچگاه احساس خستگی نکرده و به راحتی می‌توانند دیگر بخشهای زندگیشان را به خاطر مسائل کاری بلوکه کنند. ژنرالها در هر حوزه ای اعم از پزشکی، حقوق، تجارت، آموزش، حکومت و نظامی‌گری، مدیرانی برجسته بوده و می‌توانند بخشهای تحت مدیریت خود را با سیستمهای ظریف و دقیق عملیاتی، برنامه ریزی صحیح در جهت پیشرفت و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت اجرایی رهبری کنند.

یک ژنرال برای انجام هر کاری همیشه باید یک دلیل هدف‌مند داشته باشد و احساسات افراد نیز معمولا دلیل کافی برای آنها نمی‌باشد. آنان ترجیح می‌دهند که تصمیماتشان بر اساس اطلاعات غیرشخصی باشد و می‌خواهند بر روی برنامه‌هایی کار کنند که به خوبی طرح ریزی شده باشند – مانند استفاده از عملیات مهندسی شده – و انتظار دارند که بقیه نیز از این روش تبعیت کنند.

  • خواسته‌ها

از خواسته‌های آنها می‌توان به کاهش خطوط قرمز کاغذبازی، دوباره‌کاری‌ها و سردرگمی بی‌هدف در محیط کار اشاره کرد و کارمندانی را که نمی‌توانند خودشان را با برنامه‌های آنها وفق دهند و کاراییشان را افزایش دهند به راحتی اخراج می‌کنند. با این وجود ENTJها با رویه‌های ثابت شده و بدون تغییر مشکل دارند و هر دستورالعملی را که قصد ناکارآمدسازی آنها در دستیابی به اهدافشان باشد به راحتی نقض کرده و کنار می‌گذارند.

یکی از خصوصیات ژنرالها این است که به راحتی می‌توانند ناکارآمدی‌ها و مشکلات را ریشه‌یابی کرده و از بین ببرند و نیز در مقابل تکرار خطاها هیچ صبر و حوصله‌ای از خود نشان نمی‌دهند. ENTJها افرادی سخت کوش هستند و این را به حساب امتیازات خود می گذارد. این افراد عاشق انجام دادن و تحقق بخشیدن کارها هستند. خواسته این افراد این است که تعادلی میان مشغله کاری و زندگی خانوادگی برقرار سازند.

این افراد از اینکه دیگران بگویند او دارای اطلاعات فراوانی است لذت می برند و مطمئن می‌شوند که اطلاعاتشان می تواند به دیگران کمک کند. همچنین از حل مسایل دشوار و مجرد لذت می برند. فرد ENTJ تفکر منطقی را دوست دارد و مشخص می کند که برای برآورده ساختن هدف های دیگران چه اقداماتی باید صورت گیرد. ENTJها  کارهای روزمره و یکنواخت و تکراری را دوست ندارند. همچنین وقتی کاری بیش از اندازه ساده می شود دیگر حوصله انجام دادن کار را ندارند.

  • رمز موفقیت

رمز موفقیت یک ENTJ برای رسیدن به هدف هایش این است که او ابتدا تلاش می کند کارش را به خوبی انجام دهد و بعد از آن سعی می کند کارش را دیگران بفهمند و از او تقدیر و تمجید کنند. کار ENTJها رشد دادن توانمندی بالقوه تشکیلات و اشخاص است. این افراد از چالش های بسیار عظیم استقبال می کند و دوست دارند برای مسایل دشوار جواب هایی تدارک ببینند. همچنین برای افزایش صلاحیت های خود و دیگران به شدت تلاش می کنند.

ENTJها به خاطر برونگرای فکری بودنشان دوست دارند با توجه به معیارهای سالم و منطقی برنامه‌ریزی کنند و تصمیم بگیرند. آن‌ها فردی منطقی  هستند و به راحتی می توانند نتایج برنامه های پیشهاد شده را پیش بینی کنند. این افراد به دلیل کارکرد معین خود که شمی درون‌گراست می توانند تصاویر بزرگ را ببینند. همچنین می دانند که چگونه بخش های مختلف را کنار هم قرار دهند تا مجموعه کامل شود.

ENTJها به  ایده های جدید علاقه مند هستند و می توانند به طور طبیعی ارتباط ها را ببینند: ارتباط میان اشخاص، میان گذشته و آینده و اینکه شرایط چگونه هستند و چگونه می توانند باشند. سومین کارکرد ENTJها حسی بودن است. این افراد تحت تأثیر این کارکرد عمل گراتر شده‌اند و به جزییات و واقعیت ها توجه دارند. همچنین می دانند چه قدمی را باید بردارند تا برنامه‌ای قوام پیدا کند. عموما ENTJها از حسی بودن خود به میزان بیشتری استفاده می کنند و از آن برای رسیدن به رضایت و نشاط بیشتر سود می‌جویند.

ENTJ یعنی چه؟

برونگرا (E)

برون گرا ها تمایل دارند انرژی خود را از وقت گذرانی در اطراف افراد دیگر جلب کنند. فعال. انرژی بالایی دارد دوست دارد مبتکرانه عمل کند. علاقه زیادی به محیط بیرون دارد. بیشتر صحبت کننده است تا شنونده.

شهودی (N)

دارای قوه تصور بالا، خلاق و درون نگر. در تجزیه و تحلیل موضوعات پیچیده خوب هستند. به جای زمان حال ، روی آینده تمرکز دارد. به غرایز درونی اعتماد دارد.

منطقی (T)

تصمیم گیری را براساس منطق انجام می دهد تا احساسات. مغزش بر او حاکم است نه قلب. بیشتر با حقایق ارتباط برقرار می کنند تا احساسات.

قضاوتی (J)

سازمان یافته، استراتژیک و منضبط. مسئولیت‌پذیر با اخلاق کاری قوی. دوست دارد از چک‌ لیست استفاده کند و با برنامه‌ریزی کار کند. دوست دارد برای هر چیزی آماده باشد و همه چیز را از قبل برنامه ریزی کند. داوری به معنای قضاوت نیست. داوری به چگونگی برخورد با فعالیتهای روزمره اشاره دارد.

از نقاط قوت خود استفاده کنید

تا حدی که می‌توانید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید واز شدت نقاط ضعف خود بکاهید این کار می‌تواند تفاوت میان موفقیت یا شکست شما را رقم بزند.

نقاط قوت

نقاط قوت کاری شما می تواند به قرار زیر باشد:

  • توانایی در دیدن امکانات و احتمالات
  • توانایی حل خلاق مسئله
  • درک مباحث پیچیده
  • میل و انگیزه فراوان برای موفق شدن
  • توانایی مدیریتی سطح بالا
  • انگیزه فراوان برای رسیدن به سطح رضایت بخش
  • معیارهای بالا و دانستن اخلاق کاری قدرتمند
  • توانایی خلق سیستم ها و الگوها برای رسیدن به هدف ها
  • شجاعت دست به کار شدن و به سمت هدف حرکت کردن
  • مهارت های منطقی و تحلیلی در تصمیم گیری
  • راحت بودن با تکنولوژی، شما این را سریع می آموزید.

نقاط ضعف

نقاط ضعف شغلی شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناشکیبایی با کسانی که به سرعت شما درک و کارنمی کنند
  • نداشتن دیپلماسی لازم
  • تصمیم گیری شتابزده
  • بی علاقگی به جزییات
  • گرایش به بهبود دادن کسی که علاقه به این کار ندارد
  • تمایل به وقت صرف نکردن کافی برای تشکر از همکاران و سپاسگزاری از کارکنان
  • اکراه در بررسی مباحثی که قبلا در مورد آن تصمیم گیری شده است
  • گرایش در بها دادن به کار بیش از پرداختن به مسایل خانوادگی

رضایت شغلی از دید یک ENTJ

به عنوان یک ENTJ رضایت شغلی به معنای انجام دادن کارهایی است که:

  1. به من امكان رهبری و ریاست بدهد، کنترل امور به دست من باشد، سیستم های عملیاتی یک سازمان را سازماندهی کنم تا بتواند به هدف های خود برسد.
  2. به من امکان بدهد برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت داشته باشیم و بتوانیم روش هایی ابتکاری و منطقی برای حل انواع مسایل ارایه دهم.
  3. در محیطی خوب سازمان یافته انجام شود،جایی که من و دیگران در یک محدوده معین با خطوط راهنمای مشخص کار کنیم.
  4. کنجکاوی عقلی مرا سبب گردد و به من امکان بدهد با مسائل پیچیده و اغلب دشوارکار کنم.
  5. به من فرصت دهد با اشخاص لايق و توانمند کار کنم.
  6. به من امكان دهد در محدوده سازمان رشد کنم و بر صلاحیت های خود بیفزایم.
  7. جالب و چالش برانگیز باشد، حالت رقابت آمیز داشته باشد، جایی که موفقیت های مرا دیگران ببینند.
  8. به من امكان بدهد با اشخاصی هوشمند، خلاق و هدفمند کار کنم.
  9. به من امکان هدف گذاری بدهد و شرایطی فراهم آورد که من و دیگران به هدف اصلی سازمان فکر کنیم.
  10. به من امكان دهد که دیگران را اداره و مدیریت کنم. از معیارهای منطقی استفاده کنم و از توانمندی های دیگران بهره بگیرم.

جست و جوی شغل دلخواه

اطلاع داشتن از جنبه های قوت و ضعف تیپ شخصیتی می تواند شما را دریافتن شغل دلخواه تان تا حدود زیاد یاری دهد. در جریان بررسی و پژوهش در مورد انتخاب شغل،شناسایی کارفرمایان بالقوه و تماس گرفتن با آنها، فراهم آوردن ابزار بازاریابی شخصی ما نند رزومه، انجام مصاحبه استخدامی، مذاکره درباره حقوق و مزایا تا قبول شغل مورد نظر، اشخاص با توجه به تیپ شخصیتی خود عمل می کنند.

تفاوت میان تیپ های شخصیتی گاه، بارز و گاه آن قدرها علنی نیست. توجه به موارد پوشیده و غیرآشکار است که می تواند تفاوت میان انتخاب شغل موفق و ناموفق را مشخص سازد. مفهوم شبکه سازی و یا به عبارت دیگر ملاقات با اشخاص مختلف به منظور کسب اطلاعات لازم درباره مشاغل مورد نظر، نمونه خوبی است که می توان به آن اشاره کرد.

برون گراها طبیعتا از شبکه سازی استقبال می کنند و توصیه این است که این کار را در سطح وسیع انجام دهند. اما درون گراها به شبکه های کوچک تر بسنده می کنند. بخصوص برای این اشخاص برقراری تماس با کسانی که با آنها آشنا هستند راحت تر است.

حسی ها در دامنه معین و تعریف شده اقدام به شبکه سازی می کنند و این در حالی است که شمی ها با انواع و اقسام اشخاصی که حتی ممکن است با کارشان تناسبی نداشته باشند تبادل نظر و به عبارتی شبکه سازی می کنند.

احساسی ها، شبکه سازی را مثل هر چیز دیگر شخصی ارزیابی می کنند. فکری ها عینی تر هستند. و سرانجام داوری کننده ها سؤالات کمتر و با ساختار بیشتر می پرسند و ملاحظه کننده ها می توانند در تمام مدت روز انواع و اقسام سؤالات رابپرسند. همان طور که ملاحظه می کنید اشخاص با توجه به کارکردهای شخصیتی خود راه های مختلفی را در زمینه شبکه سازی طی می کنند.

 

مشاغل مناسب برای تیپ ENTJ

به هنگام فهرست کردن مشاغلی که ENTJ به آن علاقه مند هستند، توجه به این نکته اهمیت دارد که در همه مشاغل می توان حضور موفق سایر تیپ های شخصیتی را مشاهده کرد. اما آنچه در ادامه مطلب می خوانید مشاغلی هستند که ENTJها بخصوص به آن علاقه مند هستند.

در حالی که همه این مشاغل به طور بالقوه رضایت بخش هستند، تقاضای آتی برای برخی از مشاغل پیش بینی  می شود که بیشتر باشد.

تجارت و بازرگانی 
  •  مقام بلندپایه اجرایی
  • مدیر ارشد
  • مدیر داخلی
  • مدیر پرسنلی
  • مدیر فروش
  • مدیر بازاریابی
  • متخصص شبکه(ارتباط از راه دور)
  • معلم فنی
  • خدمات اطلاعاتی – راه انداز واحدهای جدید
  • مشاور لجستیکی
  • مشاور مدیریت:کامپیوتر ، خدمات اطلاعاتی، بازاریابی ، سازماندهی جدید مدیر تبلیغات
  • مقام ارشد بازاریابی: رادیو، تلویزیون، صنعت و پخش برنامه
  • برنامه ریز رسانه ای
  • فروش و بازاریابی بین المللی
  • مدیر کالج و دانشگاه
  • مدیر ویرایش و بررسی
  • کارگردان تئاتر
  • سرپرست پلیس و کاراگاهی
  • مدیر منابع انسانی
  • مدیر و مشاور
  • مدیر برنامه
  • مدیر پروژه
  • مدیر خرده فروشی
  • مدیر بنگاه معاملات ملکی
  • مدیر رستوران و خدمات غذایی
  • مدیر فروش لوازم بهداشتی و دارویی
  • مدیر خدمات سلامتی

نکته: ENTJها از دنیای تجارت و بازرگانی استقبال می کنند و از آن لذت می برند. دوست دارند در موقعیت اختیار و اقتدار، کنترل و رهبری باشند. به عنوان نمونه مدیران واحدهای تجاری می توانند از اندیشه های بلند مدت خود برای تدوین برنامه و تهیه نقشه  برای رسیدن به هدف های خود استفاده نمایند.

ENTJها از سبک مدیریت مستقیم و  صریح استقبال می کنند، می توانند تصمیمات شدید و با این حال منصفانه بگیرند. دوست دارند با اشخاص مستقل و نتیجه گرا کار کنند، کسانی که نیاز چندانی به سرپرستی مستقیم نداشته باشند .ENTJها اغلب به رده های بالای مدیریت شرکت و مؤسسه ای که در آن کار می کنند می رسند. آنها برای رسیدن به این مهم از توانایی خود برای تاثیرگذاری براشخاص و با ایجاد شبکه سازی استفاده می کنند.

امور مالی 
  • برنامه ریز مالی
  • تحلیلگر اقتصادی
  • واسطه در وثیقه و وام
  • واسطه اوراق بهادار، بورس و سهام
  • بانکدار سرمایه گذاری و مدیر امور مالی شرکت
  • بانکداری بین المللی
  • اقتصاد دان
  • خزانه دار، کنترل کننده و رییس ارشد امور مالی
  • سرمایه دار زمینه های خطیر

نکته: ENTJها اغلب در حوزه مالی موفق هستند. از کسب درامد لذت می برند و کار کردن با پول دیگران را هم دوست دارند. آنها از رقابت لذت می برند و می توانند به راحتی و به سرعت تغییر کنند. ENTJ ها می توانند به راحتی روند بازار را پیش بینی کرده و از فرصت های مناسبی که دست می دهد حداکثر بهره برداری را بکنند.

 تکنولوژی 
  • مدیر شبکه
  • مدیر مرکز اطلاعات
  • مدیر سیستم ها
  • تحلیل گر سیستم ها
  • مدیر شبکه حوزه محلی
  • مدیر پروژه
  • مدیر شبکه رباتی
  • مدیر برنامه

نکته: بسیاری از ENTJ ها به حرفه های مرتبط با کامپیوتر علاقه مند هست استفاده از اینترنت بر ابعاد این مشاغل افزوده است. ENTJ ها می توانند اطلاعات پیچیده را درک و پردازش کنند. این اشخاص ذهن به شدت منطقی دارند و می توانند به راحتی تصاویر جامع و کلی را درک کنند و به مهارت های سازمانی تجهیز شوند.

مشاوره – آموزش 
  • مشاور تجاری
  • مشاور مدیریت
  • مشاور تحصیلی
  • طراح برنامه
  • مدرس مدیریت
  • متخصص استخدام
  • مدیر روابط شغلی
  • مشاور ایمنی ارتباط از راه دور
  • مدرس گروه شرکتی
  • معاون حقوقی
  • مشاور امور سیاسی

نکته: ENTJها از تنوع و استقلال موجود در مشاغل مشاوره لذت می برند. این زمینه در سال های اخیر رشد چشمگیر داشته است و این به ENTJها فرصت مناسبی داده تا روحیه کارفرمایی خود را سیراب نمایند و با انواع مردم در انواع مشاغل کاری کنند و به تناسب کاری که می کنند حقوق و دستمزد بگیرند. ENTJها اغلب در رشته های مشاور بازرگانی و مشاور مدیریت عالی ظاهر می شوند و می توانند آموزش دهندگانی عالی و بی کم و کاست باشند. آنها معمولا محیطی چالش دار با طرح های خلاق و جلسات پویا به وجود می آورند. آنها تقریبا همیشه علاقه مند به پروژه های جدید هستند و از آموزش دادن به اشخاص مشتاق و بلند پرواز لذت می برند تا بر میزان صلاحیت و شایستگی آنها بیفزایند.

امور حرفه ای
  • وکیل
  • قاضی
  • مهنا سس بیومدیکال
  • روانپزشک
  • قاضی
  • مهندسی محیط زیست
  • روان شناس
  • دانشمند امور سیاسی
  • مدرس علوم و علوم اجتماعی
  • پاتولوژیست
  • مهندسی شیمی
  • خلبان
  • وکیل در زمینه های دارایی و مایملک

نکته: این مشاغل، شأن اجتماعی و سطح نفوذی را که ENTJها برای رسیدن به آن تلاش می کنند فراهم می آورد. ENTJها اغلب از زمینه های حقوقی استقبال می کنند و در شغل وکیل و قاضی به موفقیت های شایان توجه دست می یابند. چالش روان شناسی روانپزشکی خوشایند بسیاری از ENTJهاست. آنها همچنین به زمینه های مهندسی شیمی و زمینه های رو به رشد محیط زیست و مهندسی بیومدیکال علاقه مند هستند.

در زمینه آموزش، ENTJها اغلب ترجیح می دهند در کلاس های بالاتر درس بدهند. بخصوص تدریس در دوره های دبیرستانی آموزش بزرگسالان در سطح کالج را دوست دارند. آنها از اینکه دانش خود را در دنیای پیرامون خود به کار ببرند لذت می برند و اغلب مشاغلی را انتخاب می کنند که مسئولیت های آموزشی آنها به زمینه های دیگر امتداد پیدا می کند که از جمله می توان به امور سیاسی یا مشاوره سیاسی اشاره کرد.

از کارتان لذت ببرید

اگر نمی توانید شغل مورد علاقه تان را به دست آورید، شغلی را که در آن به سر می برید بیشتر دوست بدارید. واقعا این است که به استثنای کار در بخش خط مونتاژ کارخانه، اکثر مشاغل می توانند با انعطاف قابل ملاحظه ای همراه باشند. می توانید با توسل به بعضی روش ها، کاری کنید که شغل فعلی شما خوشایندی لازم را به دست آورد.

  • سعی کنید در کمیته های برنامه ریزی استراتژیک راه پیدا کنید.
  • مرشد و راهنمایی برای خود پیدا کنید.
  • فرصت هایی برای رسیدن به اوج سازمان خود فراهم آورید.
  • گروهی را به عنوان دوست خود در نظر بگیرید.
  • از فرصت های مناسب و مستمر آموزشی استفاده کنید.
  • در دوره های آموزشی پیشرفته ثبت نام نمایید.
  • در انجمن های حرفه ای وابسته به کارتان عضو شوید.
  • از گزارش های مستقیم اطلاعات بیشتری به دست آورید.
  • با استفاده از آنچه به دست آورده اید برای رسیدن به آنچه به آن نیاز دارید سود بجویید

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

تعاملات INTJ با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افرادی با تیپ‌های شخصیتی زیر بیشتر از همه بر اساس ارزش‌ها، علاقه‌ها و رویکرد عمومی به فرد ENTJ شبیه هستند. آن‌ها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند

 

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد ENTJ دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد ENTJجالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد ENTJ فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین ENTJها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

 

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

ENTJها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد ENTJرا جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با ENTJرا دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد ENTJهستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف ENTJاست و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

 

ENTJها در عشق

در روابط، ENTJ یک شریک فرمانده و چالش برانگیز است. ENTJ ها انتظارات زیادی از خود و شرکای خود دارند و خواهان همسری هستند که زمان و تلاش لازم را برای ایجاد یک زندگی موفق در کنار هم قرار دهد.

ENTJ ها ترجیح می دهند خانه و زندگی‌شان ساختار یافته و سازمان یافته باشد و ممکن است در تحمیل این ساختار بر دیگران تسلط داشته باشند. آنها تمایل دارند که تصور روشنی در مورد چگونگی انجام کارها داشته باشند و ممکن است احساس کنند دیگران باید از آنها پیروی کنند.

ENTJ ها حل کننده مشکل هستند و به نزاع پیش می روند. آنها در حل مسائل بی طرف هستند. آنها ممکن است از بروز احساسات در زندگی مشترک خود غفلت کنند. آنها همچنین به دلیل تمایل جدی برای حل مسئله ، می توانند با گوش دادن و صبر و شکیبایی مشکل داشته باشند.

ENTJ ها معمولاً جاه طلب هستند و ممکن است زمان زیادی را در محل کار یا در غیر این صورت موفقیت شغلی را دنبال کنند. آنها اغلب به شریکی احتیاج دارند که مستقل و پشتیبان اهداف خود باشد. ENTJ ها از شریکی که به صلاحیت ، هوش و اثربخشی آنها احترام می‌گذارد، قدردانی می کنند.

ENTJ به عنوان والدین

به عنوان والدین ، ​​ENTJ ها فرزندان و خانواده هایشان را کنترل می کنند. ENTJ ها انتظارات روشنی دارند و می دانند که قوانین آنها پیروی می شود. آنها با ایجاد عواقب واضح در مورد رفتار نادرست ، معمولاً منضبط و منطقی هستند و معمولاً فرزندان خود را مطیع می کنند.

ENTJ ها اغلب تمرکز جدی روی حرفه دارند ، بنابراین ممکن است مدت زمان محدودی را در خانه و خانواده بگذرانند. اما ، آنها اهمیت زیادی به وظیفه پدر و مادر شایسته و مؤثر بودن می‌دهند. آنها غالباً اطمینان می دهند که از زمانی که با فرزندان خود می گذرانند ، به خوبی استفاده می شود ، و به آنها امکان می دهد ارزش های سخت کار ، بهره وری و موفقیت را تجربه کنند.

سبک ارتباطات ENTJ

ENTJ ها در رابطه‌های خود فرمانده هستند. غالباً با ایده ای واضح از کارهایی که باید انجام شود و نگرش متعهدانه نسبت به سازماندهی افراد و پروژه ها کار میکند. ENTJ ها در تفکرشان سازمان یافته و استراتژیک هستند. آنها دیدگاه و برنامه خود را برای اجرای آن به روشی منطقی و وظیفه محور ارتباط می دهند.

ENTJ ها نقصان در ایده ها و برنامه ها را به سرعت می بینند و انتقاد را آزادانه بیان می کنند. آنها از تجزیه و تحلیل ایده ها لذت می برند ، اما در نهایت به سمت عمل گرایش می یابند. آنها می خواهند اطلاعات را یکپارچه کنند ، یک برنامه بلند مدت تدوین کنند و سپس به جلو حرکت کنند.

مقاله تیپ شخصیتی ENTJ

برای دریافت مقاله به صورست فایل WORD و PDF کلیک کنید:

مقالات مرتبط:

کاربرد تست MBTI در منابع انسانی / چرا شخصیت شناسی مهم است؟

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
3.5 based on 3 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, ,

پست های مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست