INFJ

تیپ شخصیتی INFJ یکی از ۱۶ تیپ شخصیت شناسی در تست MBTI می باشد. اشخاص این گروه شخصیتی آرام هستند و به ملایمت حرف می‌زنند. دوست ندارند توجه دیگران را به خود جلب کنند و اغلب ترجیح می‌دهند که پشت پرده کار کنند. در ادامه پس از توضیح مختصری در باره تست شخصیت شناسی MBTI توضیحات کاملی درباره این تیپ شخصیت شناسی بیان می کنیم.

اگر در تست MBTI شرکت نکرده اید، کلیک کنید:

تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I  و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.

چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

 ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم. باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی INFJ در یک نگاه

کارکردها: درون گرا، کلی‌نگر، همدل، منظم

عنوان: تسریع کننده تغییرات مثبت

رمز موفقیت یک INFJ این است که:

به جزییات توجه داشته باشد، انعطاف پذیر باشد و خود به خود دست به عمل بزند.

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی INFJ

INFJها (مشاوران)

کرسی و دیگران INFJها را مشاور (Counselor) نامیده‌اند. آنها میل و رغبت فوق‌العاده‌ای در فراهم آوردن رفاه دیگران دارند و قادرند تعاملات شخصی قدرتمندی را با مردم برقرار کرده، رشد شخصی و درونی آنها را فراهم آورند و آنها را بگونه‌ای هدایت کنند تا قدرت‌های بالقوه انسانی خود را درک کنند. اگرچه آنان هنگام کارکردن (نظیر نویسندگی) که نیاز به خلوت و توجه بالا دارد خوشحال هستند، اما مشاوران هنگام کارکردن با افراد و گروه‌ها به خوبی عمل کرده و رابطه‌ای را برقرار می‌کنند که به هیچ وجه سطحی و ظاهری نیست و هر جایی که بتوانند یک زمان ساکت و خصوصی پیدا می‌کنند تا بتوانند باتری‌های خود را شارژ کنند! مشاوران در مدیریت دیگران هم مهربان هستند و هم مثبت؛ شنوندگان چیره دستی بوده و به نظر می‌رسد که به صورت بالفطره و طبیعی علاقمند کمک به دیگران هستند تا بتوانند مشکلات شخصیشان را حل کنند.

یکپارچگی

 INFJهاکه اغلب رهبران مشهود و نمایانی نیستند ترجیح می‌دهند با نزدیکان خود کار کنند و تأثیراتشان را در پشت صحنه اعمال کنند. INFJهاکمیاب می‌باشند، شاید بتوان گفت حدود ۳ درصد جمعیت جامعه، و تا زمانیکه تمایل نداشته باشند درونی ترین افکارشان و یا عکس العمل‌های عاطفی قدرتمندشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، البته به غیر از کسانی که دوستشان دارند، شناختن آنها بسیار مشکل خواهد بود. آنها افرادی هستند به شدت خصوصی، با یک زندگی درونی پیچیده و به طور غیرمعمولی غنی. دوستان و همکارانی که آنها را برای مدتهای طولانی می‌شناسند شاید از ظاهرشدن آنها در کنارشان و یا در جمع دوستان متعجب شوند. این بدان معنا نیست که مشاوران افرادی دمدمی مزاج و پراکنده هستند بلکه به یکپارچگی ارزش بالایی قائل می‌شوند اما به هر حال کسانی هستند که شخصیت‌های مرموز و به هم تنیده‌ای دارند که حتی گاهی اوقات خودشان را نیز گیج می‌کند.

قدرت ارتباطی

مشاوران تمایل دارند تا به صورت مؤثری در سازمان‌ها فعالیت کنند. به هماهنگی کارکنان ارزش گذاشته و هر کاری می‌کنند تا به کارکرد صحیح و بی عیب و نقص سازمان کمک کنند. آنان نظام‌های انسانی را می‌شناسند و به‌صورت خلاقانه‌ای از آن استفاده می‌کنند. در مشاوره دادن و همکاری با دیگران به خوبی عمل می‌کنند. مشاوران چه در نقش کارفرما باشند چه در نقش کارمند، به احساسات دیگران اهمیت داده و می‌توانند به خوبی میزان احساسات افراد را در سازمان‌ها اندازه‌گیری کنند. به INFJهاقدرت تخیل زنده و روشنی هدیه شده است و اغلب آنها را جزو شاعرانه‌ترین افراد در میان تمام تیپ‌ها می‌دانند و در واقع در بخش اعظمی از گفتگوهای روزانه‌شان از تخیلات شاعرانه استفاده می‌کنند. استعداد شگرف آنها در قدرت‌های زبانی – هم به صورت نوشتاری هم گفتاری – معمولا نوعی قدرت ارتباطی به آنها بخشیده است که می‌توانند با افراد به شیوه‌های شخصی ارتباط برقرار کنند.

کلی‌نگر

مشاورین به شدت شهودی هستند و می‌توانند احساسات یا قصد و نیت افراد را – چه خوب چه بد – تشخیص بدهند حتی پیش از اینکه خود شخص متوجه شود. چنین حساسیت فوق العاده نسبت به دیگران می‌توانند بر پایه توانایی قابل توجه مشاورین در تجربه تمام پدیده‌های روانی بسیار به نفع آنان باشد. INFJها از حل مسائل و گرفتاری‌ها لذت می‌برند. آنها تحت تأثیر فرایند یافتن راه حل های خلاق، انرژی و نیرو می گیرند. زمینه استرس‌زا برای INFJها عدم اطمینانی است که در مورد رسیدن به هدف های سالانه وجود دارد. کارکرد سوم INFJها که حسابگر است به او کمک کرده است تا به لحاظ احساسی درگیر باشد و درباره تصمیمات شغلی خود رفتار عینی تری را به نمایش بگذارد. آنها به راحتی می توانند انتقادات را بپذیرند و انتقادات را به دل نمی گیرند.

INFJ یعنی چه؟

درون گرا (I)

درون گرایی با اولویت تمرکز بر جهان درون مشخص می‌شود. به عنوان فردی درونگرا، INFJها با صرف وقت به تنهایی یا با یک گروه کوچک و آشنا، انرژی می‌گیرند. آن‌ها اجتماعات بزرگ گروهی را ترک می‌کنند زیرا به جای وسعت روابط به دنبال عمق هستند. همانند سایر درونگراها، INFJها اطلاعات را به صورت داخلی پردازش می‌کنند. آن‌ها غالبا شنوندگان عالی هستند.

کلی‌نگر (N)

افراد دارای شهود در آینده زندگی می‌کنند. آن‌ها در دنیای امکانات غوطه ور هستند. آن‌ها اطلاعات را از طریق الگوهای و برداشت‌ها پردازش می‌کنند. به عنوان فردی شهودی، INFJها الهام بخش هستند و تخیل را ارزشمند می‌سازند. آن‌ها با مطالعه دانش جمع می‌کنند. ماهیت انتزاعی آن‌ها، آن‌ها را به سمت ایده‌های عمیق، مفاهیم و استعاره‌ها سوق می‌دهد.

همدل (F)

به عنوان فردی همدل، INFJها وابسته به طرز تفکر درونی خودشان هستند. آنها بر اساس اصول و ارزش های خود تصمیم گیری می کنند. عقل آنها بر قلبشان حاکم است. INFJها موقعیت ها و دیگران را بر اساس احساس و شرایط تسکین می‌دهند و داوری می کنند. آنها به دنبال خوشحال کردن دیگران هستند و می خواهند از کارشان قدردانی شود. آنها برای هماهنگی و همدلی ارزش قائل هستند.

منظم (J)

به عنوان داور مردم، INFJها به صورت متوالی فکر می‌کنند. آن‌ها برای نظم و سازمان ارزش قائل هستند. زندگی آن‌ها برنامه ریزی و ساختار یافته است. INFJها از انجام وظایف لذت می‌برند. آن‌ها مهلت‌ها را جدی می‌گیرند. آن‌ها کار می‌کنند و سپس بازی می‌کنند. داوری به معنای قضاوت نیست. داوری به چگونگی برخورد با فعالیتهای روزمره اشاره دارد. 

از نقاط قوت خود استفاده کنید:

بهترین و ساده ترین توصیه ای که می توانیم به شما بکنیم این است که از توانمندی ها ونقاط قوت خود استفاده نمایید و در مقام ترمیم نقطه ضعف های خود بکوشید.با آنکه اشخاص همه منحصر به فرد هستند به عنوان یک INFJ بسیاری از نکات زیر باید درشما مصداق داشته باشد.

نقات قوت

 نقاط قوت کاری شما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس حمیت که می تواند سبب شود دیگران به نظرات شما توجه کنند.
  • توجه داشتن به پروژه هایی که برایتان جالب هستند.
  • داشتن قاطعیت و مهارت های سازمانی قدرتمند
  • خلاقیت و توانایی دستیابی به راه حل های بکر
  • احساس همدلی و توانایی پیش بینی کردن نیازهای دیگران
  • توانایی دیدن تصویر جامع و کاربرد آتی اعمال و ایده ها
  • توانایی درک مفاهیم پیچیده
  • علاقه اصیل به دیگران و استعداد کمک کردن به دیگران برای اینکه رشد کنند
  • میل به مولد بودن و رسیدن به هدف های خود
  • تعهد عمیق به کاری که به آن ایمان دارید

نقات ضعف

نقاط ضعف کاری شما شامل موارد زیر می شود: 

  •  نداشتن انعطاف کافی
  • برداشت غیرواقع بینانه درباره زمان و مدت انجام برنامه ها
  • دشواری کار کردن روی پروژه هایی که با ارزش های شما در تضاد است
  • دشواری کار کردن در شرایط رقابت آمیز و تنش دار
  • اکراه در بررسی یا تغییر دادن تصمیمات اتخاذ شده
  • دشواری در رو به رو شدن با تعارض ها و اختلافات
  • دشواری در ایجاد نظم و ترتیب در کارکنان زیردست
  • دشواری در تغییر دادن سریع برنامه ها و دستورالعمل ها
  • دشواری انتقال دادن ایده های پیچیده
  • تمایل به داوری کردن


رضایت شغلی از دید یک INFJ

به عنوان یک INFJ رضایت شغلی، انجام دادن کارهایی است که:

 ١ – به من امكان بدهد روی ایده ها و نقطه نظرهایی کار کنم که به رشد و تعالی دیگران کمک کند. 

 ۲ – به من امکان بدهد محصولات و خدماتی تولید کنم که به آنها اعتقاد دارم و به خاطرشان احساس افتخار میکنم.

 ۳- به حرفه نویسندگی و مالکیت من واهتمام های منحصر به فردی که می توانم داشته باشم توجه کند و به آن بها بدهد.

 ۴- به من اجازه بدهد که خودم را ابراز کنم و نتیجه پنداره خود را ببینم.

 ۵- به من اجازه بدهد از ایده های خود برای یاری رسانی به دیگران استفاده کنم.

 ۶-بتوانم کارم را در محیطی دوستانه و عاری از تنش انجام دهم.

 ۷- بتوانم به طور مستقل کار کنم، اما نظراتم را با دیگران در میان بگذارم و از محیطی دوستانه برخوردار باشم.

 ۸- به من امکان بدهد که اوقات و محیط کار خودم را سازمان دهی کنم و روی جریان و نتیجه کار کنترل کافی داشته باشم.

۹ – به من فرصت کافی بدهد که نقطه نظرهایم را صورت بندی و پردازش نمایم، به طوری که در شرایط آمادگی مطلوب قرار بگیرد.

 ۱۰ – با ارزش ها و باورهای شخصی من هماهنگی داشته باشد و به من امکان بدهد از حمیت و کمال شخصی و حرفه ای خوب برخوردار باشم.

جست و جوی شغل دلخواه

 اطلاع از نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی خود به شما امکان می دهد تا در جست و جوی شغل مناسب خود موفق گردید. تفاوت میان تیپ های شخصیتی در مواقعی بسیار ضعیف و در مواردی چشمگیر است و همین تفاوت، موفق بودن یا نبودن در بازار کار را رقم می زند. مفهوم شبکه سازی و یا ملاقات کردن با اشخاص برای جمع آوری اطلاعات درباره مشاغل بالقوه، نمونه خوبی است که می توان به آن اشاره کرد.

برونگراها، اغلب از شبکه سازی استقبال می کنند و توصیه می شود که این کار را به میزان وسیع انجام دهند اما درون گراها شبکه های محدودتر و کوچک تر را ترجیح می دهند. آنها بخصوص ترجیح می دهند با کسانی که آنها را می شناسند شبکه سازی کنند. جزئی‌نگرها ترجیح می دهند در یک محدوده تعریف شده شبکه سازی کنند، اما کلی‌نگرها ممکن است با کسانی کنار بیایند که در ظاهر با علایق آنها همخوانی ندارند.

همدل‌ها شبکه سازی را انجام می دهند و از برقراری ارتباط مؤثرلذت می برند. اما حسابگرها عینی تر فکر می کنند و سرانجام به منظم۲ها می رسیم که کمتر سوال می کنند و سؤالات منسجمی می پرسند. در این میان منعطف‌ها می توانند در تمام مدت روز انواع و اقسام سؤالات رابپرسند.

مشاغل مناسب برای INFJها

 در کار فهرست کردن مشاغل مناسب برای INFJها، باید به این نکته اشاره کرد که در همه کارها به اشخاص با تیپ های شخصیتی متفاوت برخورد می کنید که بسیار موفق ظاهر می شوند. با این حال آنچه در ادامه مطلب می خوانید حرفه هایی وجود دارند که بخصوص برای INFJها مفید هستند و به آنها رضایت خاطر شغلی می دهند. البته این هرگز جامع ترین فهرستی که می تواند وجود داشته باشد نیست، اما ممکن است دربرگیرنده مشاغلی باشد که شما قبلا به آن فکر نکرده بودید. با توجه به شرایط موجود پیش بینی می شود که برخی از این مشاغل در اینده از توجه و اعتبار بیشتری برخوردارخواهند شد.

مشاوره، آموزش

  • مشاوره در امور شغلی
  • روان شناس بالینی
  • آموزگار: در دبیرستال یا کالج در رشته های زبان، هنر، موسیقی، علوم
  • اجتماعی ،تئاتر و نمایشنامه نویسی.
  • مشاور تحصیلی
  • کتابدار
  • آموزگار آموزش های ویژه
  • آموزگار آموزش های دوزبانه
  • آموزگار آموزش های اولیه
  • دستیار مشاوره کارکنان
  • مشاور رفاه کودکان
  • مددکار اجتماعی
  • جامعه شناس
  • مشاور مشکلات مربوط به سومصرف مواد
  • کارمند پژوهش های موزه
  • آموزش دهنده بهداشت عمومی
  • درمانگر شغلی
  • مدیر برنامه های آموزشی
  • مدرس طرز نگهداری و مراقبت از فرزندان، مدرس دوره های آموزشی رشد کودک 
  • روان شناس متخصص رشد

نکته:

این مشاغل به INFJها امکان می دهد تا از دانش و نقطه نظرهای خود برای کمک به دیگران استفاده کنند. زمینه های مشاوره و آموزش به تبادل های به شدت خصوصی احتیاج دارند و این به INFJها امکان می دهد تا با دیگران ارتباط عمیق پیدا کنند.

تکنولوژی 

  • مدیر روابط مشتریان 
  • مشاور تکنولوژی
  • مدیر پروژه
  • استخدام کننده منابع انسانی

مذهب

  • مدیر آموزش های دینی
  • کشیش، روحانی، راهب، راهبه
  • مددکار مذهبی

نکته:

کارهای دینی مستلزم تعهد عمیق شخصی است.باید فلسفه کاری در میان باشد که بتوان آن را یک مأموریت دانست. INFJها از اینکه بتوانند فلسفه و باورهای خود را با دیگران در میان بگذارند لذت می برند.

کارهای خلاق

  • نقاش
  • نمایشنامه نویس
  • رمان نویس 
  • شاعر 
  • طراح داخلی
  • طراح گرافیک اطلاعاتی 
  • مهندس طراحی عمومی 
  • برنامه ریز رسانه های گروهی
  • سردبیر، مدیر بخش هنری (مجله) 
  • متخصص درخت خانوادگی
  • تولیدکننده چند رسانه ای 
  • مدیر هنری 
  • تدوینگر سینمایی 
  • فیلمساز مستند
  • طراح صحنه 
  • تهیه کننده نرم افزار آموزشی 
  • طراح نمایش 
  • متخصص طراحی لباس 
  • طراح آگهی های تجارتی
  • ناشر

نکته:

علاقه INFJها به هنر ناشی از توانایی اش در خلق آثار منحصر به فرد، با استفاده از ایده ها و پنداره های اوست. هنر به INFJها امکان می دهد که خود را به شکلی شخصی ابراز کنند و نتیجه اش اغلب تأثیرگذاری بر دیگران است. با این حرفه ها کار معمولا به شکل مستقل انجام می شود و به INFJها امکان می دهد که محیط را کنترل و سازماندهی کند.

مراقبت های بهداشتی – خدمات اجتماعی 

  • مدیر مراقبت های بهداشتی 
  • مدیر آژانس خدمات اجتماعی 
  • میانجی: برطرف کننده اختلاف وتعارض 
  • دانشمند علوم اجتماعی
  • مددکار اجتماعی
  • مشاور بهداشت روان 
  • متخصص رژیم غذایی
  • متخصص آسیب شناسی زبان گفتار
  • متخصص طب کل نگر
  • متخصص ماساژ درمانی 
  • درمانگر مشاغل
  • کایرو پراکتور 
  • هماهنگ کننده وام 
  • مدیر کسب درآمد و تهیه پول 
  • میانجی حقوقی 
  • درمانگر اصلاحی 
  • دستیار تدوین قانون

نکته:

کسانی که در زمینه خدمات اجتماعی کار می کنند متعهدند که به دیگران کمک کنند. اغلب INFJها کار کردن در این زمینه را دوست دارند، بخصوص آنکه جمع محدوی به این مهم بپردازند. خدمات اجتماعی به INFJها فرصت می دهد تا به دیگران کمک کنند. 

امور بازرگانی و تجارتی 

  • مدیر منابع انسانی 
  • بازاریاب (ایده ها یا خدمات) 
  • مشاور توسعه و بهسازی سازمانی
  • هماهنگ کننده یا مشاور برنامه های کارکنان 
  • تحلیل گر شغل 
  • نماینده فروش مشتریان
  • برنامه ریز کالا 
  • حقوقدان امور محیط زیست 
  • مفسر – مترجم 
  • مشاور مسائل انسان دوستانه 
  • متصدی کتاب خانه 
  • مشاور در امور کارکنان مازاد بر احتیاج

نکته:

با آنکه INFJها در مجموع به کارهای بازرگانی و تجارتی علاقه نشان نمی دهند در زمینه هایی از تجارت و بازرگانی علاقه مند هستند. منابع انسانی، امور پرسنلی، مشاوره درباره بهسازی سازمانی، موضوعاتی است که این تیپ شخصیتی ممکن است به آن علاقه مند گردد.

از کارتان لذت ببرید

اگر نمی توانید به کاری که دوست دارید مشغول شوید، کار فعلی تان را بیشتر دوست بدارید. واقعیت این است، به استثنای کار روی خط مونتاژ کارخانه، اغلب کارهای دیگر از ماهیتی برخوردارند که می توانید در انجام دادن آنها انعطاف داشته باشید. در ادامه مطلب به نکاتی اشاره کرده ایم که می تواند کارتان را برای شما مناسب تر کند.

  • مطمئن شوید که فرصت کافی برای فکر کردن دارید؛ لحظاتی در اتاقتان را ببندید و تلفن ها جواب ندهید.
  • داوطلب شوید که در کمیته های برنامه ریزی شرکت کنید تا بتوانید نظرات خود را به سمع دیگران برسانید.
  • با همکاران خود درگیری های شخصی پیدا نکنید.
  • سعی کنید در هر زمان تنهایی روی یک پروژه کارکنید.
  • داوطلب شوید که در طراحی و تنظیم گزارش مأموریت سازمان خود مشارکت نمایید.
  • ایده های خود را با اشخاص دیگری در میان بگذارید.
  • سعی کنید ایده ها و نقطه نظرهای خود را مکتوب کنید و آنها را جایی به چاپ برسانید.
  • و مراقبت باشید که تعادلی میان زندگی شخصی و کارتان وجود داشته باشد.
  • تلاش کنید دررشته ای که در آن تخصص دارید یک مربی با آموزش دهنده شوید.
  • از آنچه دارید برای به دست آوردن آنچه به آن نیاز دارید استفاده کنید

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

تعاملات INFJ با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افراد از انواع زیر بیشتر از همه مشتمل بر ارزش ها ، علایق و رویکرد کلی INFJ به زندگی هستند. آنها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

ISFJ , INFP , INFJ , ENFJ

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد INFJ دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد INFJ جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد INFJ فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین INFJها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

ISFP , INTP, INTJ , ENFP

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

INFJها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد INFJ را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

ISTJ , ESFJ , ENTP, ENTJ

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با INFJ را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد  INFJ هستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف  INFJ است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

ISTP , ESTP, ESTJ , ESFP

INFJها در عشق

در روابط، INFJها پشتیبان و هدایت کننده‌ی احساس و صداقت هستند. علاقه INFJها به توسعه انسانی در مورد همسرانشان نیز صدق می کند و آنها رویاها، آرزوها و دستاوردهای شریک زندگی خود را تشویق می‌کنند. INFJ می‌خواهند هماهنگی را در روابط خود حفظ کنند و برای حل و فصل مناقشات بسیار انگیزه دارند. آنها تمایل دارند که برای حل مسئله خلاق باشند و به دنبال هسته یک موضوع باشند. اگرچه آنها مایل به همکاری هستند، اما آنها حاضر نیستند با ایده‌ای که احساس اصالت برای آنها نمی‌کند، پیش بروند. وقتی صحبت از ارزش‌های اصلی و اخلاق آنها می‌شود، آنها مایل به سازش نیستند. INFJها خواهان صمیمیت و درگیری عاطفی زیادی هستند و وقتی افکار خود را با همسرانشان به اشتراک می‌گذارند خوشبخت هستند. INFJها از شریکی که به ارزش‌ها و اخلاق عمیق نگه داشته‌شده آن‌ها احترام بگذارد، و کسی که از خلاقیت و الهام آنها استقبال می‌کند، قدردانی می‌کنند.

INFJها به عنوان والدین

به عنوان والدین، INFJها فداکار و دوست داشتنی هستند. آنها تمایل دارند با فرزندان خود پیوندهای محکمی برقرار کنند و از نزدیک با حالات عاطفی آنها پیوند برقرار می کنند. والدین INFJ، طبیعتاً امکان رشد و توسعه را در فرزندان خود می بینند و آنها را ترغیب می کنند تا پتانسیل های خود را توسعه دهند. اگرچه آنها از فرزندان خود در راستای منافع فردی خود پشتیبانی می کنند. والدین INFJ به خصوص در مورد خصوصیات اخلاقی و انضباطی محکم هستند. آنها به سلامت عاطفی و روحی فرزندان خود اهمیت می‌دهند و می خواهند فضایی پرورش دهند که رشد و بهزیستی را ارتقا بخشد.

سبک ارتباطی INFJها

INFJها در مورد ارتباطات محفوظ هستند و غالباً گرانترین ایده ها و بینش های خود را خصوصی نگه می دارد. آنها به ارزشها و ارتباط خود با دیگران اهمیت می‌دهند و در اطلاعاتی که می گیرند به جستجوی معنا می پردازند. آنها عمیقاً فکر می کنند و اغلب قبل از آمادگی برای به اشتراک گذاشتن ایده های خود ، نیاز به زمان برای پردازش و ارزیابی دارند. آنها به دنبال اعتبارسنجی هستند و برای قدردانی از دیگران و ایده هایشان وقت می گیرند. آنها غالباً در ایجاد ارتباطات برای جمع آوری مردم و ادغام ایده ها، ارزش ها و پتانسیل های انسانی مستعد هستند.

مقاله تیپ شخصیتی INFJ

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, , ,

پست های مرتبط

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست