ESFP

تیپ شخصیتی ESFP بازیگرانی طبیعی هستند و می‌خواهند دیگران را شگفت‌زده و سرگرم کنند. آنها اشخاصی گرم، معاشرتی و دوستانه هستند و اغلب شاداب، سرزنده و اهل بگووبخند می‌باشند. این تیپ شخصیتی یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی در تست MBTI است. در ادامه همه چیز را درباره تیپ شخصیتی ESFP بیان می‌کنیم.
اگر در تست MBTI شرکت نکرده‌اید، کلیک کنید:

تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I  و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.

چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

 ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم. باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی ESFP در یک نگاه

کارکردها: برون گرا، جزئی‌نگر، همدل، منعطف

رمز موفقیت برای یک  ESFP یاد گرفتن موارد زیر است:

توجه به کاربردهای آتی، شخصی به دل نگرفتن مسایل و مشکلات و پایبندی به تعهدات

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی ESFP

ESFPها (مجریان)

 ESFPها یا مجریان (Performers) در میان دیگر تجربه گرایان، توانایی خارق‌العاده‌ای در شاد کردن افراد اطراف خود دارند. آنها این کار را با گرمی خاص خود، حس طنزگونه‌ی ذاتی و اغلب مهارت‌های شگفت‌انگیز در موسیقی، کمدی و درام انجام می‌دهند. مجریان چه در محیط کار باشند چه در منزل، افرادی پر از هیجان و شادی هستند. علاقه اجتماعی فوق‌العاده آنها انگیزه دادن به افراد دور و بر خود است تا زمانی را برای استراحت به آنها بدهند تا از استرس‌های کار و نگرانی خلاصی یافته و از زندگی لذت ببرند. تعداد مجریان زیاد است، شاید حدود ۱۰ درصد جمعیت، و این نکته بسیار خوبی است زیرا آنان باعث می‌شوند که زندگی ما شادتر شود. آنها به صورت مادرزادی سرگرم کننده هستند، عاشق به هیجان آوردن بینندگان بوده و هر جایی که باشند به سرعت به کانون توجه بدل می‌شوند.

بذله‌گو

ESFPها اصلا دوست ندارند تنها باشند و هروقت که بتوانند دنبال یار و همراه می‌گردند، که اغلب موفق به انجام این کار می‌شوند. مجریان افرادی زرنگ، پرحرف و بذله‌گو می‌باشند؛ به نظر می‌رسد همیشه آخرین جوک‌ها و داستان‌ها را می‌دانند. در کنایه زدن و بازی با کلمات چیره دستی مثال زدنی دارند و خدا نکند اگر بخواهند این کار را برای تفریح انجام دهند. آنان دوست دارند در هر چیزی از دیگران پیشی بگیرند، نمونه‌اش هم این است که همیشه لباس‌های مد روز، غذاها و نوشیدنی‌های جدید و آخرین موسیقی‌ها را امتحان می‌کنند. عصاره اصلی زندگی آنها سرزندگی و آزادی و رها بودن است؛ در میهمانی‌ها در مرکز توجه و انرژی بوده و تمام تلاششان را می‌کنند تا افراد اطراف خود را ترغیب به خوردن و نوشیدن و شادبودن کنند.

تنوع طلبی

استعداد خدادادی ESFPها برای لذت بردن از زندگی، بخش زنده و اصلی آنها می‌باشد. ولی باید به این موضوع نیز توجه داشت که همین لذت جویی از زندگی باعث می‌شود که وسوسه‌های بیشتری نیز نسبت به سایر تیپ‌ها سراغ آنان بیاید. لذت به خودی خود می‌تواند برای آنها هدف باشد و تنوع طلبی نیز چاشنی زندگی. بنابراین ESFPها سعی می‌کنند هر چیزی که اوقات خوبی را برای آنان رقم بزند مورد آزمایش و تجربه قرار دهند، که البته در اغلب موارد به سرانجام و عواقب کار خود فکر نمی‌کنند. ESFPها همانند دیگر تجربه گرایان، به شدت مثبت اندیش می‌باشند. شعار اصلیشان این است: «همیشه به نیمه پر لیوان نگاه کن» – و تا آنجا که بتوانند با نادیده گرفتن نیمه خالی لیوان از نگرانی‌ها و دردسرها دوری می‌کنند.

سخاوتمند

در میان تمام تیپ‌ها، ESFPها سخاوتمندترین آنها می‌باشند ولی از نظر مهربانی بعد از ISFPها قرار می‌گیرند. ESFPها بسیار صادق می‌باشند –آنچه به آنان تعلق دارد به شما نیز تعلق دارد– بنابراین از نظر صرفه‌جویی و حفظ منابع و سرمایه کمی ضعیف عمل می‌کنند. آنان هر چه را که در اختیار داشته باشند بدون هیچ چشم‌داشت و توقعی به شما می‌دهند، فقط به خاطر اینکه رها بودن و بخشیدن را دوست دارند. ESFPها اعتقاد دارند، زندگی آنقدر بخشنده است که منبعی لایزال و تمام نشدنی از جریان حیات و لذت است. آنچه برای ESFPها اهمیت بیشتری دارد این است که در محل کارشان به بهترین شکل ممکن ظاهر شوند. بیرون از محیط کار ESFPها از ورزش کردن و وقت صرف کردن با خانواده خود لذت می برند، که این یکی از اولویت های مهم برای آنهاست.

ESFP یعنی چه؟

 برونگرا (E)

برونگرایی با اولویت تمرکز بر جهان خارج از خود مشخص می شود. ESFPها توسط اجتماعات، مهمانی‌ها و فعالیت‌های گروهی انرژی می گیرند. برونگراها معمولاً مشتاق ، جمعیت دوست و متحرک هستند. سبک ارتباطی آنها کلامی و ادعایی است. به عنوان برونگرا، ESFPها اغلب صحبت کننده هستند. آنها از اینکه در کانون توجه قرار بگیرند راضی هسنتد.

جزئی‌نگر (S)

شاخصه جزئی‌نگر بر زمان حال متمرکز است. ESFPها به دنبال اطلاعات واقعی هستند و اطرافشان را از طریق حواس پنجگانه پردازش می کنند. آنها همه چیز را آنگونه که هستند می بینند زیرا متفکران مشخص و تحت اللفظی هستند. آنها به آنچه مسلم است اعتماد دارند. واقع گرایی و عقل سلیم ESFPها ارزش دارد. آنها ایده هایی را که با کاربردهای عملی همراه هستند‌، دوست دارند.

همدل (F)

به عنوان فردی همدل، ESFPها وابسته به طرز تفکر درونی خودشان هستند. آنها بر اساس اصول و ارزش های خود تصمیم گیری می کنند. عقل آنها بر قلبشان حاکم است. ESFPها موقعیت ها و دیگران را بر اساس احساس و شرایط تسکین می‌دهند و داوری می کنند. آنها به دنبال خوشحال کردن دیگران هستند و می خواهند از کارشان قدردانی شود. آنها برای هماهنگی و همدلی ارزش قائل هستند.

منعطف (P)

درک کردن به سازگاری و انعطاف پذیری شخص اشاره دارد. و کلا ESFPها متفکران تصادفی هستند که ترجیح می دهند گزینه های خود را باز نگه دارند. آنها غیر منتظره شکوفا می شوند و برای تغییر آماده هستند. آنها فردی خودجوش هستند و اغلب چندین پروژه را به طور هم زمان حل می کنند. آنها از شروع یک کار بیشتر از اتمام آن لذت می برند. ESFPها در حین کار کردن بازی می کنند.

از نقاط قوت خود استفاده کنید:

بهترین توصیه ما به شما این است که از توانمندی ها و نقاط قوت خود استفاده نمایید استفاده از این توانمندی ها می تواند تفاوت میان شکست و موفقیت را در شما رقم بزند.

نقات قوت

نقاط قوت کاری شما احتمالا شامل موارد زیر می شود 

  • انرژی زیاد و لذت بردن از کار فعال 
  • توانایی سازگار کردن خود با تغییر و تحولات 
  • داشتن حساسیت نسبت به خواسته ها و امیال دیگران 
  • طبیعت توجه، شما یک عضو خوب فعالیت های تیمی هستید
  • توانایی تفریحی کردن محیط کار 
  • توجه به جنبه های عملی و داشتن عقل سلیم عالی 
  • وفاداری به کارکنان و شرکتی که در آن کار می کنید
  • توانایی فراهم آوردن فضای مناسب در محل کار 
  • انعطاف پذیری و تمایل به قبول ریسک های حساب شده 
  • میل به همکاری و کمک به سایر کارکنان 
  • توانایی ارزیابی منابع و شرایط موجود

نقات ضعف

نقاط ضعف کاری شما می تواند به شرح زیر باشد 

  • دشواری در به تنهایی کار کردن
  • توجه داشتن به ظواهر و بی توجهی به جنبه های عمیق تر 
  • بی علاقگی به تدارک مقدماتی، دشواری در سازماندهی
  • دشواری دردیدن  فرصت ها و گزینه هایی که در حال حاضر وجود ندارند.
  • شخصی به دل گرفتن انتقادات و بازخوردهای منفی 
  • دشواری در تصمیم گیری 
  • تکانه ای بودن و سریعا وسوسه شدن 
  • بی علاقگی به رویه و مقررات فراوان 
  • دشواری در تصمیم گیری های منطقی، اگر این تصمیم گیری ها با احساسات شما در تضادبا شند 
  • مقاومت در برابر هدف گذاری بلند مدت و دشواری در تمام کردن به موقع کارها 
  • دشواری در نظم و انضباط دادن به کارهای خود و دیگران
نقاط قودت و ضعف تیپ شخصیتی ESFP


رضایت شغلی از دید یک ESFP

به عنوان یک ESFP رضایت شغلی، انجام دادن کارهایی است که:

  1. به من امکان بدهد که از تجارب خود مطلبی بیاموزم، اطلاعات لازم را جمع آوری کنم وبعد برای حل مسئله اقدام نمایم.
  2. به من امکان بدهد که شخصأ در مسایل دخالت کنم، بتوانم مستقیما با مشتریان ومراجعان صحبت کنم. . 
  3. به من امكان بدهد که با اشخاص مختلفی سروکار داشته باشم، در کارم تفریح واستقلال داشته باشم.
  4. بتوانم با مهارت با اشخاص و با مشکلات آنها روبه رو شوم و از تنش میان آنها بکاهم.
  5. بتوانم به فعالیت های مختلف بپردازم.
  6. بتوانم در طی روز با اشخاص مختلفی که شور و اشتیاق مرا دارند همکاری کنم.
  7. بتوانم به پروژه هایی بپردازم که بهردهی  فوری  داشته باشد و نیازهای اشخاص مختلف را برآورده سازد.
  8. بتوانم در محیطی آرام و دوستانه کار کنم 
  9. به سخت کوشی من پاداش بدهد و من احساس کنم به خاطر کارم از من تشکرو قدردانی می شود 
  10. بتوانم خوش باشم، همه روزه از کارم لذت ببرم و حداقل بوروکراسی در آن باشد.


جست و جوی شغل دلخواه

 با آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود می توانید شغل دلخواه خود را به راحتی بیشتری به دست آورید. در تمام مراحل شغل یابی، از مطالعه درباره مشاغل موجود گرفته تا اطلاع یابی از سمت های خالی و نیز تهیه رزومه و شرکت در مصاحبه استخدامی و مذاکره درباره حقوق و مزایا و سرانجام شروع به کار، اشخاص با توجه به خصوصیات تیپی خود عمل می کنند. تفاوت میان تیپ های شخصیتی گاه کاملا بارز و عیان و زمانی بسیار ظریف و پنهان هستند. اما این تفاوت های ظریف هستند که اغلب فاصله میان موفقیت و شکست را رقم می زنند. از جمله می توان به موضوع شبکه سازی به منظور کسب اطلاع اشاره کرد.

برونگراها به راحتی و با اشخاص مختلف شبکه سازی را انجام می دهند. درونگراها شبکه سازی محدود و آن هم با اشخاص آشنا را ترجیح می دهند. حسی ها در زمینه های شخصی شبکه سازی می کنند، شمی ها با اشخاص مختلف و حتی کسانی که در ظاهر هیچ ارتباطی با موضوع مورد علاقه آنها ندارند شبکه سازی می کنند. احساسی ها شبکه سازی را مانند هر کار دیگری بسیار برای ارزیابی می کنند و مایل اند با اشخاص ارتباط گرم و مؤثر برقرار سازند. فکری ها رفتاری عینی و منطقی را به نمایش می گذارند داوری کنندها سؤالات کمتر و سازمان یافته تر می پرسند و سرانجام ملاحظه کننده ها می توانند از صبح تا شب انواع و اقسام سؤالات را بپرسند.

مشاغل مناسب برای ESFPها

در فهرست کردن مشاغل پر طرفدار میان ESFPها باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از تیپ های شخصیتی دیگر هم می توانند در این مشاغل موفق شوند. این فهرست هرگز کامل نیست، ممکن است در آنها به مشاغلی اشاره شده باشد که شما تاکنون از وجود آن بی اطلاع بودید. 

آموزشی – خدمات اجتماعی

  • آموزگار: دبستان و قبل از آن 
  • مراقبت از بچه
  • مشاور سوء مصرف مواد 
  • آموزگار: نقاشی، نمایشنامه، موسیقی
  • مشاور رفاه کودک 
  • آموزگار: معلولین
  • بیولوژیست دریایی 
  • مربی ورزشی
  • تهیه کننده نرم افزار آموزشی 
  • مددکار اجتماعی بهداشت و سلامتی 
  • آموزگار: آموزش های ویژه

نکته:

ESFPها اغلب کار آموزش و معلمی را دوست دارند. بخصوص از آموزش به کودکان لذت می برند. مدارس مقدماتی و پیش دبستانی اغلب از ساختار کمتری برخوردارند و به همین دلیل فرصت های یادگیری فراوانی صورت خارجی پیدا می کنند. ESFPها از آموزش های مهارت های اولیه استقبال می کنند. آنها به بچه ها کمک میکنند تا به سازگاری بیشتری با هم برسند. ESFPها در ضمن مربیان ورزشی خوبی هستند.  

مراقبت های بهداشتی و سلامتی 

  • پرستار بخش اورژانس بیمارستان ها 
  • مددکار اجتماعی 
  • تربیت کننده سگ 
  • دستیار پزشک 
  • دستیار دندانپزشک و بهداشت دندان 
  • پرستار بالینی مجاز 
  • فیزیوتراپ 
  • پزشک مراقبت های اولیه 
  • ماساژ درمانگر 
  • متخصص رژیم غذایی 
  • چشم پزشک ، بینایی سنج 
  • تکنسین اورژانس 
  • فیزیولوژیست ورزشی 
  • تکنسین داروخانه 
  • تکنسین رادیولوژی 
  • درمانگر بیماری های تنفسی
  • دامپزشک ، تکنسین دامپزشکی 
  • تراپیست حرفه ای 
  • مربی بدنساز 
  • مراقبت خانگی سالمند ان 
  • کارگر بیمارستان 
  • پزشک اتاق اورژانس 
  • پاپزشک (متخصص پینه و آماس پا) 
  • آسیب شناس اختلالات گفتاری 
  • پزشک متخصص اطفال 
  • مشاور احیا و بازسازی شغلی
  • درمانگر مسائل هنری 
  • کایروپراکتور
  • پرستار 
  • مربی پرستاری 
  • تکنولوژیست کاردیولوژی 
  • هماهنگ کننده پیوند اعضا

نکته:

مراقبت های پزشکی و مددکاری اجتماعی به ESFPها فرصت می دهد تا به دیگران کمک کنند. این قبیل کارها مستلزم داشتن مهارت های کافی و تکرار و تمرین است. اغلب ESFPها از اینکه با دیگران کار کنند لذت می برند. پرستاری اتاق اورژانس بیمارستان ها به تصمیم گیری سریع و برخورد با شرایط بحرانی احتیاج دارد. ESFPها از کار کردن باحيوانات و تعلیم دادن به آنها لذت می برند. آنها از اینکه زندگی را برای دیگران آسان تر و رضایت بخش تر کننده، لذت می برند.

سرگرمی – تفریحی 

  • اپراتور آژانس مسافرتی 
  • عکاس 
  • تولید کننده فیلم
  • موسیقی دان 
  • نمایش دهنده 
  • منبع خبر برای رسانه ها
  • مسئول هماهنگی حوادث ویژه 
  • نقاش، مجسمه ساز 
  • متخصص لباس های سنتی 
  • بازیگر 
  • متخصص پارک طبیعی 
  • مدرس پرواز 
  • خلبان هلیکوپتر بازرگانی 
  • مسئول سرگرمی، مجری ورزشی 
  • جنگلبان
  • اپراتور دوربین تلویزیونی 
  • تهیه کننده کارتون 
  • بازرس کلاهبرداری های بیمه ای 
  • بازرس آتش سوزی 
  • افسر پلیس 
  • گوینده رادیو و تلویزیون 
  • هنرمند قطعه کمدی کوتاه 
  • زارع 
  • نجار


نکته:

ESFPها از سرگرم کردن دیگران لذت می برند. آنها از زیبایی شناسی بهره فراوان دارند. بعضی از ESFPها از به نمایش گذاشتن هنر خود لذت می برند و بعضی دیگر می خواهند در جمع هنرمندان دیگر ظاهر شوند. این اشخاص مسافرت کردن را دوست دارند و می توانند آژانس های مسافرتی موفقی دایر کنند. آنها به خواسته های مشتریان خود خوب گوش می دهند و حداکثر تلاش خود را می کنند تا خواسته های آنها را به جا آورند.

تجارت – فروش

  • خرده فروش 
  • متخصص روابط عمومی 
  • جمع آوری کننده اعانه 
  • واسطه روابط کارگری 
  • مسئول پذیرایی 
  • برنامه ریزکالای تجاری 
  • مدیر تنوع بخشی: منابع انسانی
  • مربی تیم ورزشی
  • فروشنده آژانس مسافرتی 
  • عامل بیمه: بیمه سلامتی، بیمه عمر 
  • بنگاه دار معاملات ملکی 
  • فروشنده لوازم ورزشی بازاریابی 
  • مدیریت خرده فروش 
  • فروش اقلام بهداشتی خانگی 
  • نماینده خدمات تولیدی

نکته:

ESFPها معمولا از دنیای تجارت و بخصوص از دنیای شرکت ها دل خوشی ندارند. اما از مشاغلی که با مردم در ارتباط باشد استقبال می کنند و اگر کار فروش از ساختار کمتری برخوردار باشد از آن استقبال می کنند. این اشخاص از روابط عمومی، جمع آوری اعانه و واسطه شدن لذت می برند.

خدمات 

  • خدمه پرواز 
  • منشیگری، مسئول پذیرش 
  • خدمه رستوران 
  • میهماندار
  • مهندس طراحی نما 
  • سر آشپز و شف 
  • طراح داخلی
  • درمانگر امور تفریحی
  • مربی ورزش های ایروبیک 
  • مدیر چشم انداز و زمینه 
  • بریا کننده نمایش 
  • متخصص اکو توریسم 
  • عکاس حرفه ای 
  • جواهر ساز
  • علوم
  • دانشمند محیطی 
  • متخصص حفظ زمینه های اجتماعی 
  • حیوان شناس
  • بیولوژیست دریایی 
  • زمین شناس
مشاغل مناسب برای تیپ شخصیتی ESFP

از کارتان لذت ببرید

اگر نمی توانید در حال حاضر شغلی را که بیشتر دوست دارید داشته باشید شغلی فعلی خودتان را دوست بدارید. می توانید با تمهیداتی شرایط کاری خود را بهتر کنید. توصیه های زیر می توانند به شما کمک کنند: 

  • دقت کنید که با همکارانتان ارتباط کافی داشته باشید. 
  • در یک دوره آموزش مدیریت زمان شرکت کنید. 
  • از سرپرست خود بخواهید تا خواسته هایش را با صراحت مطرح سازد.  فرصتی در طی روز پیدا کنید، از محیط کار خارج شوید و کمی ورزش کنید. 
  • اشخاصی را با نقاط قوت متفاوت از خود پیدا کنید و با آنها مشورت نمایید. •داوطلب شوید تا به اجرای برنامه های تفریحی شرکت کمک کنید. 
  • به این فکر کنید که ۵ سال دیگر در همین زمان می خواهید در کجا قرار داشته باشید. 
  • هدف های کوتاه مدت و قابل حصولی برای خود در نظر بگیرید. 
  • سعی کنید کارتان در طی روز متنوع باشد. 
  • از کار کردن به تنهایی در مدت طولانی خودداری ورزید.

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

تعاملات ESFP با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افراد از انواع زیر بیشتر از همه مشتمل بر ارزش ها ، علایق و رویکرد کلی ESFP به زندگی هستند. آنها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

ISFP , ESTP , ESFP , ESFJ

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد ESFP دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد ESFP جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد ESFP فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین ESFPها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

ISTP , ISFJ , ENFP , ENFJ

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

ESFPها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد ESFP را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

ISTJ , INFP , ESTJ , ENTP

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با ESFP را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد  ESFP هستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف  ESFP است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

INTP , INTJ , INFJ , ENTJ

ESFPها در عشق

در روابط ، ESFPها سخاوتمندانه ، دوستانه ، دلسوز و مهربان هستند. ESFPها مشتاق هستند تا با شرکای خود از از همه چیز لذت ببرند و انگیزه لازم برای ایجاد یک خانه سرگرم کننده، هماهنگ و فعال را دارند. آنها غالباً از زندگی خانوادگی به طرز خارق العاده ای لذت می برند و به طور معمول معاشرت با عزیزان بیش از هر چیز دیگری را در اولویت قرار می دهند. ESFPها تمایل دارند که از درگیری جلوگیری کنند و ممکن است در جدی بودن با مشکل روبرو شوند. آنها به نیازهای اطرافیانشان توجه میکنند ، اما ترجیح می دهند کاری سازنده برای مراقبت از عزیزان خود انجام دهند ، نه اینکه وقت خود را برای برای حل مشکلات دشوار صرف کنند.

ESFPها طرفداران همسایگان خود هستند و سعی می کنند از خانواده خود مراقبت خوبی داشته باشند ، اما می توانند در پی لذت های زندگی پر انگیزه باشند. آنها ممکن است هم جهت باد حرکت کنند و از پیگیری مسئولیت ها غافل می شود. آنها از لحاظ شخصیتی خودجوش هستند و معمولاً از شیوه زندگی ساختاری متنفر نیستند. ESFPها شریکی می خواهد که از آنها در تعقیب مادام العمر از سرگرمی و هیجان حمایت کند. یک همسر ایده آل برای یک ESFP مهربان و قدردان از سخاوتمندی خود و متمایل به کمک به دیگران هستند.

ESFPها به عنوان والدین

به عنوان والدین، ​​ESFPهادوست داشتنی ، محبت آمیز و سرگرم کننده هستند و معمولاً دوست دارند اوقات خانواده های خود را سرشار شادی کنند. آنها ممکن است فرزندان زیادی داشته باشند و در پاسخگویی به نیازهای عملی خانواده خود خوب عمل کنند. ESFPهاممکن است کمی غیرقابل پیش بینی باشند و ترجیح می دهند همه را به جای تحمیل قوانین یا نظم و انضباط درگیر یک فعالیت سرگرم کننده کنند. آنها تمایل ندارند زندگی را جدی بگیرند و غالباً ایجاد هیجان و تفریح ​​را مهمتر از ایجاد ساختار یا ثبات برای فرزندان خود می دانند.

سبک ارتباطات ESFPها

ESFP در ارتباطات پرشور و سبک هستند. آنها معمولاً فقط تعامل با مردم را دوست دارند، بدون اینکه هدف خاصی در ذهن داشته باشند و تمایل دارند مکالمات را سرگرم کننده و پر از خنده نگه دارند. ESFPها هنگام حل مسائل عملی و بین فردی ، حل کننده مشکلات خوبی هستند. اما آنها تمایل دارند که از منفی بودن خودداری کنند.

مقاله تیپ شخصیتی ESFP

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 2 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, ,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست