ESFJ

تیپ شخصیتی ESFJ یکی از ۱۶ تیپ‌ شخصیتی تست MBTI است. تست MBTI یک تست شخصیت شناسی می‌باشد، که در ادامه توضیح کوتاهی در مورد این تست بیان می‌کنیم. اما به طور کلی در این مقاله همه چیز را درباره تیپ شخصیتی ESFJ آورده‌ایم.
اگر در تست MBTI شرکت نکرده‌اید کلیک کنید:

تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I  و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.

چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

 ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم.

باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی ESFJ در یک نگاه

کارکردها: برون گرا، جزئی‌نگر، همدل، منظم

رمز موفقیت برای یک ESFJ یاد گرفتن موارد زیر است:

آرام گرفتن، توجه به امکاناتی که در حال حاضر وجود ندارد، و شخصی به دل نگرفتن مسایل

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی ESFJ

ESFJها(پشتیبانان)

ESFJ‌ها که کرسی آنان را پشتیبان (Provider) نامیده، کسانی هستند که تمام تلاششان را می‌کنند تا سلامت و رفاه افرادی که برایشان اهمیت دارند را برآورده کنند. اما باید گفت که در میان دیگر سنتی‌ها آنان اجتماعی ترینشان هستند، بنابراین بخش اعظمی از وظیفه خدمت رسانی به مؤسسات اجتماعی نظیر مدارس، کلیساها، باشگاه‌های اجتماعی و گروه‌های مدنی را تشکیل می‌دهند. باید گفت که پشتیبانان حدود ۱۰ درصد از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و البته این برای بقیه دیگر تیپ‌ها جای خوشبختی است زیرا خدمات اجتماعی مهرورزانه کلیدی‌ترین خصوصیت شخصیتی آنهاست. آنها هر کجا که بروند با کمال میل و رغبت زمان و انرژی خود را برای برآورده کردن نیازهای دیگران صرف کرده و مطمئناً این کارکرد اجتماعی برای آنان مایه موفقیت خواهد بود.

روحیه همکاری

ESFJها که روحیه تعاون و همکاری بسیار بالایی دارند، در حفظ و نگهداری گروه‌های کاری مهارت بالایی داشته و از اینکه تمام توجه خود را معطوف ارائه محصولات و خدمات بکنند هیچگاه احساس خستگی نمی‌کنند. در پذیرفتن مسئولیت برگزاری مهمانی‌ها، مراسم، گردهمایی‌ها و جلسات امور خیریه بسیار عالی عمل کرده و قادرند بدون هیچ کمکی همچون اساتید سخن‌وری به راحتی و با اطمینان بالا در میان جمع به صحبت کردن بپردازند. شایان ذکر است که ESFJها میزبانان فوق‌العاده‌ای هستند که هر کسی را با نام کوچک شناخته و ظاهراً می‌دانند که هر شخص در حال انجام چه کاری است. ESFJها عاشق سرگرم کردن دیگران هستند و همیشه به فکر نیاز مهمانان خود بوده و خواهان آن هستند که همه چیز برای مهمانانشان مهیا باشد.

مردم‌دار

ESFJها دوست داشتنی، قابل اطمینان، مهربان و در یک کلام مردم‌دار هستند. آنچنان‌که اگر آنها را از مردم جدا کنید به شدت بی‌طاقت خواهند شد. عاشق حرف زدن با دیگران هستند و در اغلب اوقات به راحتی سر صحبت را با غریبه‌ها باز می‌کنند و خیلی راحت و دل‌پذیر در مورد مسائل مختلف و هر آنچه که به ذهنشان می‌آید صحبت می‌کنند. دوستی برای آنها مسأله بسیار مهمی است و اغلب مکالمه‌ای که سال‌ها پیش با دوستانشان داشته‌اند خاطرات خوشی را برایشان تداعی می‌کند. همچنین همیشه تاریخ تولدها و سالگردها را به خوبی به خاطرشان می‌سپرند. زمانی که از دوستان و یا همسایه‌های خود خبر جدیدی به آنها می‌رسد با حالت جذاب و قابل توجهی عکس العمل نشان می‌دهند. اگر ما بخواهیم از اتفاقاتی که در جامعه، محله یا هر جای دیگری مطلع شویم، آنها با خوشحالی و رغبت تمام اتفاقات را با جزئیات کامل به ما خواهند گفت.

دلسوز

پشتیبانان نسبت به احساسات دیگران بسیار حساس هستند که همین موضوع شاید باعث شود که آنها در میان دیگر تیپ‌ها دلسوزترین افراد باشند که البته نکته منفی این امر این است که آنها تاحدی کمرو می‌شوند و به شدت در مورد این که دیگران در موردشان چه فکر می‌کنند حساس خواهند شد. آنها افرادی هستند که به دیگران عشق و توجه فراوانی می‌دهند، ولی در عوض نیاز به این دارند که از سوی دیگران دوست داشته شوند. در حقیقت باید گفت، ESFJها به راحتی در مقابل انتقادهای شخصی آسیب‌های جدی می‌بینند و زمانی در اوج خوشحالی هستند که هم از خودشان و هم از خدمات بی‌وقفه‌ای که به دیگران می‌دهند مورد ستایش و تقدیر فراوان قرار گیرند.

علاقه‌مندی‌ها

ESFJها انجام کاغذ بازی ها، تهیه اسناد و مدارک را ابرا دوست ندارند. ESFJها برای برخورد با استرس فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهند. ورزش کردن، حرف زدن با دیگران و … . هرچه بیشتر اینکار را انجام دهند مشکلات آنها کمتر می‌شود. ESFJها اغلب کارهای دستی را دوست دارند. دوست دارند قدم بزنند. از طبیعت لذت می برند، نقاشی و خواندن را دوست دارند. ESFJها از آموزش و یادگیری خسته نمی‌شوند و همیشه علاقه‌مند به یادگیری هستند. ESFJها همیشه سعی میکنند صمیمی و وفادار باشند. آنها حساس و صادق هستند و به هرکس  که ملاقات می کنند، مهر می‌ورزند. اصولا آنها تعریفی برای رضایت خاطر شغلی ندارند. اما به این مسئله آگاه هستند که موفقیت شغلی با خود رضایت شغلی به همراه می آورد. وقتی به معیارها و استانداردهایشان می رسند از کارشان راضی می شوند. اغلب آنها در زندگی احساس خوشبختی می‌کنند.

ESFJ یعنی چه؟

 برونگرا (E)

برونگرایی با اولویت تمرکز بر جهان خارج از خود مشخص می شود. ESFJها توسط اجتماعات، مهمانی‌ها و فعالیت‌های گروهی انرژی می گیرند. برونگراها معمولاً مشتاق ، جمعیت دوست و متحرک هستند. سبک ارتباطی آنها کلامی و ادعایی است. به عنوان برونگرا، ESFJها اغلب صحبت کننده هستند. آنها از اینکه در کانون توجه قرار بگیرند راضی هسنتد.

جزئی‌نگر (S)

شاخصه جزئی‌نگر بر زمان حال متمرکز است. ESFJها به دنبال اطلاعات واقعی هستند و اطرافشان را از طریق حواس پنجگانه پردازش می کنند. آنها همه چیز را آنگونه که هستند می بینند زیرا متفکران مشخص و تحت اللفظی هستند. آنها به آنچه مسلم است اعتماد دارند. واقع گرایی و عقل سلیم ESFJها ارزش دارد. آنها ایده هایی را که با کاربردهای عملی همراه هستند‌، دوست دارند.

همدل (F)

به عنوان فردی همدل، ESFJها وابسته به طرز تفکر درونی خودشان هستند. آنها بر اساس اصول و ارزش های خود تصمیم گیری می کنند. عقل آنها بر قلبشان حاکم است. ESFJها موقعیت ها و دیگران را بر اساس احساس و شرایط تسکین می‌دهند و داوری می کنند. آنها به دنبال خوشحال کردن دیگران هستند و می خواهند از کارشان قدردانی شود. آنها برای هماهنگی و همدلی ارزش قائل هستند.

منظم (J)

به عنوان فردی منظم، ESFJها پی در پی فکر می کنند. آنها برای سازمان ارزش قائل هستند. ESFJها بسیار منظم هستند. زندگی آنها برنامه ریزی شده و ساختار یافته است. ESFJها به دنبال تعطیلی هستند اما ناگفته نماند که از انجام وظایف لذت می برند. آنها مسولیت پذیر هستند و مهلت انجام کارها را جدی می گیرند. آنها پس از اتمام کارشان به تفریحاتشان می‌پردازند. داوری به معنای قضاوت نیست. داوری به چگونگی برخورد با فعالیت‌های روزمره اشاره دارد.

از نقاط قوت خود استفاده کنید:

بهترین توصیه برای شما این است که از نقاط قوت خود بهره برداری کنید و بکوشید نقاط ضعف خود را به حداقل برسانید. در ادامه مطلب به نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی شما اشاره کرده ایم.

نقات قوت

نقاط قوت کاری شما می تواند شامل موارد زیر شود: 

  • انرژی زیاد و میل به انجام دادن کارها 
  • توانایی همکاری و ایجاد رابطه هماهنگ با دیگران 
  • طرز تلقی های واقع بینانه و توجه به جزییات و واقعیت ها 
  • داشتن توجه و علاقه به دیگران، تأیید رفتار خوب دیگران 
  • داشتن قاطعیت 
  • توانایی حفظ سنت های یک سازمان 
  • مهارت های سازمانی قوی 
  • وفاداری و توجه داشتن به ارزش ها 
  • داشتن احساس مسئولیت 
  • توانایی رعایت رویه و مقررات جاری 
  • عقل سلیم و داشتن چشم اندازهای واقع بینانه

نقات ضعف

نقاط ضعف کاری شما می تواند شامل موارد زیر شود: 

  • بی میلی به آزمودن نقطه نظرهای جدید 
  • حساسیت داشتن به انتقادات 
  • میل توجه داشتن به لحظه اکنون به جای آینده 
  • دشواری سازگار شدن با تغيير
  • داشتن حساسیت فراوان و اجتناب از موقعیت های ناخوشایند
  • دشواری در کار کردن به تنهایی در مدتی طولانی 
  • میل به جانبداری 
  • تمایل به دوش کشیدن بار احساسات دیگران 
  • تصمیم گیری های عجولانه 
  • توجه به جزییات و بی توجهی به تصویر بزرگ مسایل 
  • نداشتن انعطاف کافی 
  • دشواری در شنیدن نقطه نظرهای متفاوت 
  • مأیوس شدن در غیاب تحسین و تمجید 
  • دشواری در توجه کردن به نیازهای آتی


رضایت شغلی از دید یک ESFJ

به عنوان یک ESFJ رضایت شغلی، انجام دادن کارهایی است که:

  1. من امکان بدهد با دیگران روابطی گرم و صمیمانه داشته باشم و بتوانم به تغییر شرایط زندگی دیگران کمک کنم.
  2. برای دیگران منافع عملی و ملموس داشته باشد و به من فرصت دهد که مهارت های ضروری را قبل از استفاده از آنها بیاموزم.
  3. به من امکان اعمال کنترل بدهد، بتوانم با اشخاص متعددی کار کنم، به آنها کمک کنم تادر جهت رسیدن به اهداف خود گام بردارند.
  4. انتظارات روشن و واضح داشته باشد و معیارها و ملاک های موجود در آن روشن باشد.
  5. در محیطی با حس همکاری مشترک صورت پذیرد. محیطی رها از تعارض و تنش میان همکاران، سرپرستان، مراجعان، بیماران و غیره.
  6. به من امکان بدهد که تصمیم گیری کنم و از روش های کارامد استفاده نمایم. 
  7. به من فرصت کافی دهد تا با دیگران تبادل نظر کنم و نقشی در تصمیم گیری ها داشته باشم
  8. به من امكان بدهد تا کارم را سازماندهی کنم و در این کار به اطرافیانم هم کمک کنم تا مطمئن گردم که کارها به روال و سیاق درست به جریان می افتند.
  9. در محیطی دوستانه انجام گیرد. دیگران از موفقیت های من تعریف کنند. جایی که کار من تأیید گردد و من احساس کنم که همکارانم دوستان من هستند.
  10. با توجه به ساختارها و رویه های موجود انجام شود، در آن خط فرماندهی رعایت شود و به مقام بالا دست احترام گذاشته شود.


جست و جوی شغل دلخواه

 با داشتن علم و اطلاع درباره نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی خود، از امتیاز بسیار قابل ملاحظه ای در پیدا کردن شغل برخوردار می شوید. اگر بتوانید در روی نقاط قوت خود کار کنید و در ضمن از میزان نقاط ضعف خود بکاهید، می توانید تفاوت میان شکست و موفقیت را برای خود رقم بزنید. تفاوت میان تیپ های شخصیتی در مواقعی کاملا عیان و در مواردی ظریف و نهان است. این تفاوت های ترین و نهان است که تفاوت میان موفقیت و شکست را مشخص می سازد.

مفهوم شبکه سازی موضوع مهمی است که به عنوان مثال می توان به آن اشاره کرد. برونگراها از شبکه سازی در حد وسیع استفاده می کنند، درونگراها شبکه سازی را با گروه های محدود و در ضمن آشنا انجام می دهند. حسی ها ترجیح می دهند با اشخاص درمحدوده های معین و تعریف شده شبکه سازی کنند. شمی ها، حتی با کسانی که در ظاهر ارتباطی با کارشان ندارد شبکه سازی می کنند. احساسی ها، شبکه سازی را مانند هر کار دیگری شخصی و خصوصی ارزیابی می کنند. و این در حالی است که فکری ها عینی تر عمل می کنند. داوری کننده ها سؤالات محدود و سازمان یافته تر می پرسند و بالاخره ملاحظه کننده ها حاضرند از صبح تا شب انواع سؤالات را از اشخاص مختلف بپرسند.

مشاغل مناسب ESFJها

به هنگام فهرست کردن مشاغلی که برای ESFJها مفيد و مناسب است، این نکته اهمیت دارد که بسیاری از تیپ های شخصیتی دیگر هم می توانند در این مشاغل به موفقیت های چشم گیر برسند. اما آنچه می خوانید مشاغلی هستند که ESFJها به خصوص در آن موفقیت بیشتری به دست می آورند. 

تحصیلات و آموزش 

  • آموزگار دبستان 
  • آموزگار آموزش های ویژه 
  • مراقبت از کودک 
  • مدرس اقتصاد خانواده 
  • مربی ورزشی
  • آموزگار آموزش های دو زبانه 
  • بازرس پرستاری 
  • مدیر آموزش های دینی 
  • رییس مدرسه

نکته:

ESFJها با دخالت شخصی اقدام به آموزش میکنند. دانش آموزان جوان تر و آنهایی که نیاز های ویژه دارند بیشتر مورد توجه ESFJها قرار میگیرند. این تیپ شخصیتی ازاینکه  مهارت های اولیه را به اشخاص آموزش دهد لذت می برد. کار کردن مستقیم با کودکان خردسال با استقبال ESFJها رو به رو می شود.

مراقبت های بهداشتی و پزشکی 

  • دستیار پزشکی، دندانپزشکی 
  • آسیب شناس گفتار 
  • فیزیولوژیست ورزشی 
  • پزشک خانواده 
  • پرستار 
  • دندانپزشک 
  • منشی پزشک 
  • متخصص رژیم های غذایی 
  • ماساژ درمانگر
  • بینایی سنج
  • تکنسین داروسازی 
  • متخصص بیماری های تنفسی 
  • دامپزشک 
  • پرستار بالینی
  • پرستار خانگی
  • پزشک مراقبت های اولیه 
  • فیزیوتراپ 
  • مددکار اجتماعی خانگی 
  • مربی آمادگی های جسمانی 
  • کارگر بیمارستان 
  • درمانگر تفریحی 
  • رادیولوژیست 
  • مدیر بخش خدمات بهداشتی 
  • سلامتی
  • کایروپراکتور (درمانگر ستون فقرات) 
  • درمانگر اصلاحی 
  • متخصص بهداشت دندان 
  • تکنسین بخش دیالیز 
  • مربی تمرینات ایروبی

نکته:

جذابیت مراقبت های درمانی و بهداشتی برای ESFJها این است که آنها می توانند مستقیما با دیگران در تماس باشند. ESFJها ، خواه در نقش پزشک و پرستار باشند یا کارهای مشابه دیگر را بکنند از اینکه از مهارت های خود برای کمک به دیگران استفاده کنند لذت می برند. آنها دوست دارند که زندگی مردم را راحت تر کنند و از شدت تألمات آنها بکاهند. این مشاغل به ESFJها کمک می کند تا روابط قدرتمندی با بیماران وهمکاران خود ایجاد کنند.

خدمات اجتماعی – مشاوره 

  • مددکار اجتماعی 
  • کارمند رفاه جامعه 
  • داوطلب حرفه ای 
  • مدرس علوم دینی 
  • مشاور 
  • کشیش، روحانی 
  • مشاور کمک به کارکنان 
  • مشاور رفاه کودک
  • مشاور ترک اعتیاد 
  • مددکار اجتماعی (نگهداری از سالمندان و کودکان) 
  • منشی حقوقی 
  • دستیار قانونگذاری 
  • منشی دادگاه 
  • گزارشگر دادگاه 
  • دستیار حقوقی

نکته:

ESFJها از جمله حامیان قدرتمند جامعه ای هستند که در آن زندگی می کنند. آنها اغلب داوطلب می شوند تا در ایجاد و حفظ سازمان های شهری تلاش کنند. پیوند شخصی فعالیت های مددکاری اجتماعی، کمک به اشخاص و خانواده های آنها برای غلبه به مسایل و تبدیل شدن به اعضای مولد جامعه برای بسیاری از ESFJها مناسب و قابل توجه است. راحتی آنها در ملاقات کردن اشخاص و صحبت برای گروه ها، اقدامات اجتماعی را برای برخی از ESFJها راحت تر می کند. مشاوره کردن، آموزش های دینی وکشیش و روحانی بودن ESFJها را جلب می کند زیرا آنها در هر شرایطی مایل به کمک دیگران هستند.

کسب و کار – تجارت 

  • مقام بلندپایه روابط عمومی
  • مسئول وام و مشاور 
  • نماینده فروش 
  • عرضه کننده کالاهای ارتباطی 
  • مدیر اداره 
  • خرده فروش 
  • مسئول پذیرش 
  • مشاور مدیریت 
  • نماینده بیمه 
  • مشاور اعتبار 
  • برنامه ریز کالا و مال التجاره
  • مدير خدمات مشتریان 
  • مدیر باشگاه های سلامتی 
  • هتل داری، میهمان خانه داری 
  • مدیر املاک مسکونی و تجاری 
  • مدیر مراکز مراقبت از کودکان 
  • مدیر روابط مشتریان 
  • مدیر خدمات غذایی 
  • مدیر پرستاری 
  • مدیر هتل و متل 
  • ارزیاب ملک و مستغلات

نکته:

دنیای تجارت به ESFJها فرصتی می دهد تا با اشخاص گوناگون ملاقات کنند و به آنها کمک نمایند که به خواسته ها و هدف هایشان برسند. آنها از سرعت کار و تحول در بسیاری از مشاغل لذت می برند و تماس داشتن با مشتریان و مراجعان را دوست دارند. فروش زمینه دیگری است که ESFJها در آن به موفقیت های شایان توجه می رسند. این تیپ شخصیتی اغلب فروش کالاهای ملموس را ترجیح می دهد. خرده فروشی یکی از کارهای مورد علاقه ESFJهاست.

فروش – خدمات 

  • میهماندار هواپیما 
  • نماینده خدمات مشتریان 
  • آرایشگر مو، آرایش و زیبایی 
  • میهماندار و مسئول پذیرایی 
  • جمع آوری کننده اعانه
  • کارمند آژانس مسافرتی
  • متخصص جلب توریسم 
  • عامل بنگاه معاملات ملکی 
  • متخصص بازاریابی صنعت پخش برنامه رادیو، تلویزیون، ماهواره
  • مترجم، مفسر
  • شجره شناس
  • فروشنده تجهیزات توریستی
  • فروشنده فرآورده های مراقبت های بهداشتی
  • متخصص اجاره دادن زمین و ساختمان

نکته:”

ESFJها به این سبب که دوست دارند با مردم در تماس باشند و به آنها خدماتی را ارایه کنند که زندگی شان از استرس کمتری برخوردار باشد، به کارهای خدماتی علاقه نشان می دهند. کار خدمات مشتریان به آنها فرصت می دهد که به این خواسته خود برسند . ESFJها در مواقع سختی و دشواری مردمانی قابل اعتماد هستند.

کارهای کارمندی 

  • منشی، سکرتر 
  • مسئول پذیرش 
  • اپراتور اداری
  • کتابدار
  • ماشین نویس

نکته:

اغلب ESFJها سوای مهارت های میان فردی که در بسیاری از دفاتر مورد نیاز است از استادی و مهارت های شخصی فراوان برخوردارند. وقتی ESFJها مهارتی را می آموزند، آن را هرگز فراموش نمی کنند. این تیپ شخصیتی می تواند کارهای روزمره را با دقت فراوان انجام دهد.

از کارتان لذت ببرید

 از این رو اگر نمی توانید شغل مورد علاقه تان را به دست آورید، شغلی فعلی تان را دوست بدارید. این یک واقعیت است که به استثنای کار در بخش خط مونتاژ کارخانه ها، می توانید در هرکار دیگری، انعطاف به خرج دهید، از جمله به نکات زیر توجه کنید

  • تلاش کنید به اختلافات خود با همکارانتان پایان دهید.
  • از رییستان بپرسید که دقیقا از عملکرد شما چه انتظاری دارد .
  • در واحدی که تنش های میان فردی زیاد در آن وجود دارد کار نکنيد.
  • داوطلب شوید که در واحد خود یا بیرون از آن کاری صورت دهید.
  • دقت کنید که طی روز به قدر کافی تحریک شوید و انگیزه بگیرید
  • از سیستم های کارآمد استفاده کنید.
  • اگر مدیر نیستید پروژه های بالقوه ای بیابید و داوطلب شوید که بر اجرای آن نظارت داشته باشید.
  • از اشخاص واجد شرایط بخواهید شما را راهنمایی کنند.
  • هدف های کوتاه مدت قابل دسترسی برای خود در نظر بگیرید.

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

تعاملات ESFJ با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افراد از انواع زیر بیشتر از همه مشتمل بر ارزش ها ، علایق و رویکرد کلی ESFJ به زندگی هستند. آنها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

ISFJ , ESTJ , ESFP , ESFJ

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد ESFJ دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد ESFJ جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد ESFJ فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین ESFJ‌ها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

ISTJ , ISFP , ESTP , ENFJ

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

ESFJ‌ها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد ESFJ را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

ISTP , INFJ , ENTJ , ENFP

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با ESFJ  را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد  ESFJ هستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف  ESFJ است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

INTP ,INTJ , INFP , ENTP

ESFJ  در عشق

در روابط، ESFJها پشتیبان و قابل اعتماد هستند. ESFJها یک زندگی سازمان یافته را دوست دارند و می خواهند شرکایشان در یک زندگی منظم و برنامه ریزی شده شرکت کنند. آنها کاملاً به قانون اخلاقی خود پایبند هستند ، و شریکی می خواهند که با آنها در مورد مسائل درست و غلط موافقت کند. وجدان کاری برای ESFJها مهم است ، و وقتی آنها با مسئولیت پذیری وعده های خود را دنبال می کنند، از دیگران نیز انتظار دارند. ESFJها از درگیری متنفر نیستند و انگیزه دارند تا سریعاً آن را حل کنند. آنها روابط پایدار و هماهنگ را ترجیح می دهند. ESFJها از شریکی که متوجه تلاش هایش برای تأمین نیازهای خانواده‌اش می شود، قدردانی می کنند.

ESFJ به عنوان والدین

به عنوان والدین، ESFJها ساختار و مرزهای مشخصی را ارائه می دهند. آنها علاقه مند هستند خانه ای امن و باثبات را با منابع كافی فراهم كنند. به فرزندان خود بسیار واقف هستند و به طرز عظیمی پیگیر هستند تا مطمئن شوند که همه چیز برای فرزندانشان فراهم شده است. ESFJها معمولاً رفتار فرزندان خود را کنترل می‌کنند و در هنگام موفقیت احساس غرور فوق العاده‌ای می کنند. اما هنگام عدم موفقیت در هنگام انجام کار، احساس ناکامی عظیمی دارند. ESFJها ممکن است برای کودکانی که مطابق آنچه انتظار می رود رفتار نکنند، شرم‌آور و منتقد باشند. آنها می خواهند فرزندانشان نظام ارزشمند خودشان را اتخاذ و پیروی کنند.

سبک ارتباطی ESFJ

ESFJ‌ها در ارتباطات مشتاق و دلسوز هستند. آنها می خواهند افراد را به مشارکت دعوت کنند و آنچه را که باید انجام شود، انجام دهند. آنها تمایل دارند که فردی دوستانه باشند و به راحتی با دیگران همراه شوند. آنها برای جزییات ، به ویژه حقایق در مورد افراد دیگر حافظه خوبی دارند و از آشنایی با افراد و درک نیازهای آنها لذت می برند. ESFJ‌ها در ارتباطات خود واقعی هستند ، اما به طور کلی از انتقاد و درگیری ناراحت نمی‌شوند و ترجیح می دهند به جای آن ، دیگران را حمایت و تشویق کنند.م

مقاله تیپ شخصیتی ESFJ

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایلWPRD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
Online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
0
, ,

پست های مرتبط

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست