مهارت‌های تسهیلگری

مهارت‌های تسهیلگری شما را قادر می‌سازد تا به گروه‌هایی از افراد کمک کنید تا به طور مؤثر و سازنده با هم کار کنند. استفاده از مهارت‌های تسهیل‌کننده مانند انعطاف‌پذیری و مدیریت زمان به شما این امکان را می‌دهد که پیشرفت کنید و در زندگی روزمره خود به موفقیت برسید. تمرین این مهارت‌ها می‌تواند به جستجوی شغل شما و همچنین در محل کار پس از استخدام برای شغل کمک کند. در این مقاله به نمونه‌هایی از مهارت‌های تسهیل گری، چگونگی تبدیل شدن به یک تسهیل گر موثر و نحوه استفاده از این مهارت ها در محیط کار می پردازیم.

مهارت‌های تسهیل‌گری چیست؟

مهارت‌های تسهیلگری، توانایی‌هایی هستند که شما برای فراهم کردن فرصت‌ها و منابع برای گروهی از افراد استفاده می‌کنید که آنها را قادر به پیشرفت و موفقیت می‌کند. برخی از مثال‌ها عبارتند از آماده‌بودن، تنظیم دستورالعمل‌ها، انعطاف‌پذیر بودن، گوش دادن فعال و مدیریت زمان.

مهارت های تسهیل گری کمتر به این است که یک رهبر صریح باشید و بیشتر در مورد اجازه دادن به دیگران برای مشارکت است. به عنوان یک تسهیل کننده، تیم را گرد هم می آورید و یک هدف مشترک ایجاد می کنید که همه می توانند بخشی از آن باشند. سپس مکالمه را به سمت هدف مشترک پیش می برید و هر آنچه را که برای موفقیت تیم خود لازم است را فراهم می کنید. هدف اصلی یک تسهیلگر این است که تیم خود را بدون دخالت مستقیم با تشویق مشارکت و خلاقیت رهبری کند.

چرا تسهیلگران مهم هستند؟

تسهیل‌کننده‌ها از این جهت مهم هستند که گروه‌ها و تیم‌ها را قادر می‌سازند تا پیشرفت مؤثری داشته باشند. یک تسهیل کننده کمتر یک مدیر است و بیشتر کمک کننده فرآیند و تأثیرگذار موفقیت است. در اینجا سه دلیل اصلی برای اهمیت تسهیل‌گران وجود دارد:

۱٫ کمک به حل تعارضات

تسهیل گر فردی بی طرف است که به هر دو طرف بحث گوش می دهد. تسهیل گر مشکلات را با رسیدن به نقاط مشترک بین دو یا چند نفر حل می کند.

۲٫ پیشرفت کردن

یک تسهیل کننده آنچه را که برای پیشرفت در یک گروه لازم است انجام می دهد. بهره وری زمانی برای تسهیل کننده در پیشرفت در مهلت های زمانی حیاتی است.

۳٫ موفقیت الهام بخش

تسهیل گر کسی است که می تواند تیمی از افراد را برای حل مشکلات و موفقیت در اهداف خود الهام بخشد. تسهیل گر در مورد چگونگی دستیابی گروه به هدف نهایی خود بی طرف می ماند. تا زمانی که یک نتیجه موفقیت آمیز به دست آید، تسهیل کننده کار خود را انجام داده است.

نمونه هایی از مهارت های تسهیل گری

انواع مختلفی از مهارت‌های تسهیلگری وجود دارد که می‌توانید یاد بگیرید و تمرین کنید تا به شما کمک کند تا به یک تسهیل‌گر مؤثر تبدیل شوید. آنها عبارتند از:

امکان تنظیم دستورالعمل

تنظیم دستورالعمل ها از ابتدای پروژه به گروه اجازه می دهد تا یک هدف مشترک را به اشتراک بگذارند. زمانی که همه اعضای تیم دستورالعمل ها را درک کنند و بدانند تسهیل کننده چه می خواهد، اغلب سریعتر پیشرفت می کند.

بی طرفی

توانایی بی طرف ماندن در طول یک تلاش تیمی است. بی طرف ماندن به عنوان یک تسهیل کننده بسیار مهم است زیرا به شما امکان می دهد تیم را بدون داشتن دستور کار هدایت کنید. موفقیت تیم اولویت شماست، مهم نیست چه انتخابی می کنند.

تشویق

یک تسهیل کننده افراد را تشویق می کند تا در گفتگو مشارکت کنند، که اغلب باعث پیشرفت می شود. تشویق اعضای تیم حتی به خجالتی ترین افراد نیز اجازه می دهد تا در آن شرکت کنند و احساس کنند که در آن مشارکت دارند.

آمادگی

آماده بودن یک عامل کمک کننده برای پیشرفت و تسهیل گروه است. تسهیلگری که آماده باشد می‌تواند منابعی را که تیم برای پیشبرد گفتگو به سمت یک هدف مشترک نیاز دارد، فراهم کند.

انعطاف پذیری

انعطاف پذیری توانایی سازگاری با تغییرات است. یک تسهیل کننده می تواند هر زمان که لازم باشد با تطبیق با دیدگاه و طرز فکر فعلی تیم این کار را انجام دهد.

گوش دادن فعال

این شامل توجه کامل به هر یک از اعضای تیم است. مردم زمانی که احساس می کنند شنیده می شوند بیشتر مشارکت می کنند. یک تسهیل کننده باید مطمئن شود که به همه چیزهایی که یک فرد می گوید گوش می دهد.

مدیریت زمان

هنگامی که اهداف باید برآورده شوند یا ایده ها باید در یک ضرب الاجل ایجاد شوند، مدیریت زمان لازم است تا همه متمرکز شوند. یک تسهیل کننده از مهارت های مدیریت زمان خود برای اطمینان از پیشرفت در طول یک پروژه یا جلسه گروهی استفاده می کند.

چگونه می توان مهارت های تسهیل گری را بهبود بخشید

تمرین مهارت های تسهیل گری و توسعه نقاط قوت شما را قادر می سازد که تسهیل گر بهتری شوید. این نکات به این بهبود کمک می کند:

نقاط قوت خود را توسعه دهید

تمرکز بر نقاط قوت به شما این امکان را می دهد که بلافاصله تسهیلگری را تمرین کنید. مهارت های خود را درک کنید و از آنها برای گرد هم آوردن گروهی از افراد برای پیشرفت استفاده کنید. به عنوان مثال، وقتی به شما فرصتی داده می شود که رهبر یک گروه باشید، به جای اینکه مانند رئیس رفتار کنید، نقاط قوت تسهیل گری خود را تمرین کنید. احتمالاً پیشرفت بیشتری خواهید داشت و در اهداف خود موفقیت بیشتری خواهید داشت.

نقاط ضعف خود را بپذیرید

برای اینکه یک تسهیل کننده عالی باشید، نقاط ضعف خود را در نظر بگیرید. درک نقاط ضعف به شما این امکان را می دهد که حتی قبل از اینکه فرصتی برای تسهیل ارائه شود، فعالانه روی آنها کار کنید. برای مثال، اگر فکر می‌کنید می‌توانید مهارت‌های گوش دادن فعال خود را بهبود ببخشید، آن‌ها را در طول هر مکالمه‌ای که دارید تمرین کنید. تکیه بر نقاط ضعف خود با یک یا دو نفر می تواند به شما کمک کند برای یک گروه بزرگتر آماده شوید.

به دنبال فرصت هایی برای تسهیل باشید

همانطور که مهارت های تسهیل گری خود را توسعه می دهید، جستجوی فرصت هایی برای تسهیل، تمرین عالی را برای شما فراهم می کند. چه در حال تسهیلگری برای دو نفر باشید و چه ۲۰ نفر، تمرین مهارت های خود به شما کمک می کند تا تبدیل به یک تسهیل کننده موفق شوید. به عنوان مثال، هنگامی که دو نفر برای تکمیل یک پروژه نیاز به همکاری دارند، می توانید مهارت های تسهیل گری خود را با آماده شدن، گوش دادن فعال و تشویق هر یک از آنها در طول فرآیند تمرین کنید.

مهارت های تسهیل گری در محیط کار

در حالی که مهارت‌های تسهیل‌گری زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تمرین و توسعه دهید، در اینجا چند راه خاص برای تسهیل‌کننده مؤثرتر در کار وجود دارد:

فعالانه به همه اعضای تیم خود گوش دهید

شنونده فعال بودن هم یک مهارت تسهیل کننده و هم مهارت اجتماعی است. تمام تلاش خود را بکنید تا به حرف های همکارانتان گوش دهید و توجه خود را به همه جلب کنید. گوش دادن فعالانه به هر یک از اعضای تیم می تواند احترام فوق العاده ای از خود نشان دهد، زیرا آنها احساس می کنند که شنیده می شوند. تمرین این مهارت در محل کار ممکن است باعث شود دیگران شما را به عنوان تسهیل کننده در پروژه گروهی بعدی انتخاب کنند.

مرتباً به پیشرفت فکر کنید

هنگامی که به طور مداوم به پیشرفت فکر می کنید، مهارت های تسهیل گری شما رشد می کند. به عنوان مثال، زمانی که یک پروژه باید تا پایان هفته تکمیل شود، فکر کردن در مورد پیشرفت مورد نیاز ممکن است به تسهیل به طور طبیعی اجازه دهد.

در طول هر کاری زمان خود را به طور موثر مدیریت کنید

مدیریت زمان جزء مهم تسهیل و پیشرفت است. به عنوان مثال، وقتی مدیرتان کاری را به شما می‌دهد که باید تا پایان روز تکمیل شود، آن کار را به قطعات تقسیم کنید و زمان مشخصی را به خود اختصاص دهید تا هر کدام را به طور موثر به پایان برسانید. هرچه در مدیریت زمان خود مؤثرتر باشید، بهتر می توانید زمان کل گروهی از مردم را تسهیل کنید.

انعطاف پذیر باشید و خود را با تغییرات وفق دهید

وقتی کارها طبق برنامه پیش نمی رود، انعطاف پذیری خود را تمرین کنید. وقتی فهمیدید که موفقیت همیشه از یک برنامه دقیق پیروی نمی کند، می توانید با تغییرات در طول روز سازگار شوید. به عنوان مثال، زمانی که پیشرفت به دلیل تغییر در یک پروژه متوقف می شود، انعطاف پذیر باشید و یک برنامه جدید ایجاد کنید. یک تسهیلگر می‌داند که چگونه با تغییر وفق دهد تا به هدف نهایی برسد.

همدلی با دیگران را تمرین کنید

همدلی یک مهارت اجتماعی است که به شما امکان می دهد نسبت به آنچه دیگران احساس می کنند دلسوزی داشته باشید. تمرین همدلی می تواند به طور مستقیم به ادامه پروژه متوقف شده کمک کند. به عنوان مثال، وقتی یک تیم معتقد است که یک پروژه می تواند بهتر باشد و در مورد نتیجه نهایی مطمئن نیست، دلسوزی می تواند باعث شود آنها احساس درک کنند. به تیم خود نشان دهید که احساسات آنها را درک می کنید ممکن است آنها را تشویق کند و اجازه دهد تا پیشرفت ادامه یابد.

چگونه مهارت های تسهیل گری را برجسته کنیم

مهارت های تسهیل گری شما می تواند در هر مرحله از جستجوی شغل شما برجسته شود. وقتی نشان دهید که یک تسهیل کننده عالی هستید، می توانید خود را کاندیدای بهتری برای شغل معرفی کنید. در اینجا چند راه برای برجسته کردن مهارت های تسهیل گری خود در هر مرحله از فرآیند وجود دارد.

مهارت های تسهیل کننده برای رزومه

رزومه شما مکان مناسبی برای برجسته کردن مهارت های تسهیلگری شماست. می توانید برخی از این مهارت ها را در بخش مهارت های رزومه خود قرار دهید. برای مثال، مدیریت زمان می تواند مهارت بسیار خوبی باشد. می‌توانید مهارت‌های دیگری مانند تشویق و انعطاف‌پذیری را در هنگام توصیف سابقه شغلی قبلی خود بگنجانید. به عنوان مثال: “پروژه های روزانه و هفتگی انجام شده در مهلت های زمانی دقیق و در عین حال تطبیق با تغییرات برنامه ها.”

مهارت های تسهیل در نامه پوششی

گنجاندن مهارت‌های تسهیل‌کننده‌تان در پوشش نامه‌تان، ساده و راه خوبی برای جلب توجه کارفرما است. در مورد شرکتی که در آن درخواست می کنید فکر کنید و مهارت هایی را که دارید و آنها به دنبال آن هستند را در نظر بگیرید. اگر آنها به دنبال شخصی هستند که بتواند تحت فشار با دستورالعمل های سختگیرانه کار کند، مهارت های مدیریت زمان و انعطاف پذیری خود را در نظر بگیرید. اگر آنها به دنبال فردی هستند که بتواند تیمی را مدیریت کند، توانایی خود را در تعیین اهداف و تشویق برای ارتقاء پیشرفت ذکر کنید. ارسال یک پوشش نامه به خوبی نوشته شده که مستقیماً به مهارت های مورد نیاز آنها مربوط می شود، می تواند به تحت تاثیر قرار دادن یک کارفرمای بالقوه کمک کند.

مهارت های تسهیل در مصاحبه شغلی

مصاحبه شغلی اولین فرصتی است که باید در مورد مهارت های تسهیل گری خود صحبت کنید. یک تسهیل کننده موفق آماده است و زمان خود را به طور موثر مدیریت می کند، بنابراین حضور زودهنگام در مصاحبه اولین گام مفید برای نشان دادن مهارت های شماست. می‌توانید با گوش دادن فعالانه به صحبت‌های مصاحبه‌گر از لحظه‌ای که در اتاق راه می‌رود، به نشان دادن مهارت‌های تسهیل‌کننده خود ادامه دهید. S

چه مهارت‌هایی برای مدیران منابع انسانی مورد نیاز است؟

تفکر انتقادی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

مهارت های بین فردی

۱۰ مهارت ارتباطی برای موفقیت شغلی

مهارت های مهم کار گروهی

۵ مهارت برتر کارشناس فروش

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست