INTP

به طور کلی تیپ شخصیتی INTP، که صفت بارزش فکری بودن است، به شدت منطقی و تحلیل‌گر است.می‌تواند مفاهیم، نقطه نظرها و مسائل را در ذهنش مرور کندتا به یک ترکیب مفید و معقول برسد. آنها که مردمانی روشنفکر، بافراست و جامع هستند، پیوسته به چالش‌های خلاق و دشوار نظر دارند. در ادامه پس از توضیح مختصری در مورد تست MBTI ، همه چیز را در مورد این تیپ شخصیتی آورده ایم.

اگر در تست MBTI شرکت نکرده اید کلیک کنید:

تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I  و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.

چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

 ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم. باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی INTP در یک نگاه

کارکردها: درون‌گرا، کلی‌نگر، حسابگر، منعطف

عنوان: نبوغ در حل مسئله

رمز موفقیت برای یک INTP آموختن موارد زیر است:

سازمان یافتگی بهتر، داشتن صبر و شکیبایی با اشخاصی که از هوش و فراست کمتری برخوردارند و تلاش برای رسیدن به مهارت های اجتماعی بیشتر

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی INTP

INTPها (مهندسین)

ما از این پس INTPها را مهندس (Architect) می‌نامیم. از این به بعد دیگر لازم نیست که مهندسین را صرفا افرادی بدانیم که در حال طراحی نقشه‎های معماری برای ساختمانها، جادهها و یا پلها هستند. آنها طراحان چیره دست تمام انواع سیستمهای نظری می‌باشند از قبیل طراحی ساختار آموزشی مدارس، استراتژیهای سازمانی و فناوریهای نوین. از نظر مهندسین، دنیا را باید تحلیل، درک، توصیف و از نو طراحی کرد. از نظر آنها واقعیتهای بیرونی به خودی خود اهمیتی ندارند و بیشتر شبیه اطلاعات خامی هستند که باید تبدیل به مدلهای ساختاریافته شوند. آنچه که برای مهندسین اهمیت دارد این است که آنها اصول بنیادین و قوانین طبیعی را به خوبی درک کرده و در طراحیهایشان که زیبا، کارآمد و یکپارچه است به کار ببرند. مهندسین و معماران بسیار اندک هستند شاید بتوان گفت یک درصد از جمعیت جامعه و دقت بسیار بالایی را در افکار و سخنانشان به کار می‌برند.

قدرت بیان

INTPها عادت دارند که تفاوت‌ها و ناهنجاری‌ها را بلافاصله رصد کرده و تناقض‌ها را فارغ از آنکه کی و کجا بوجود آمده اند شناسایی کنند. برای یک INTP سخت است که حتی در یک مکالمه عادی حرفهای بی ربط و نامحسوس بشنود و مطمئن باشید که حتما آن نکات مبهم را به گوینده تذکر می‌دهد. INTPها در مذاکرات و مکالمه‌های جدی ویران کننده هستند زیرا مهارت آنها در چارچوب بندی مکالمات قدرت فوق العاده‌ای به آنها می‌دهد. INTPها به تمام گفتگوها به چشم جستجویی برای دانستن می‌نگرند و معتقدند که عمل آنها قدمی در جهت رفع ناسازگاری‌هاست. همین امر شاید باعث شود که دیگران از گفتار آنها احساس راحتی نداشته باشند. آنان در مورد عملی کردن ایدههایشان هیچ اغماضی نمی‌کنند، به شدت کنجکاو بوده و همیشه به دنبال بهترین وسیله‌ها برای رسیدن به اهدافشان بوده و از هر اسلوب و قاعده ای که به دست بیاورند اقدام به یادگیری می‌کنند.

تمرکز بالا

INTPها به صحبت‌های تازه کاران به خوبی گوش می‌کنند اگر ایده‌هایشان جالب و مفید باشد، و اگر گفته ای را بلااستفاده تشخیص دهند حتی اگر یک متخصص آن حرف را زده باشد هیچ اهمیتی به حرفش نمی‌دهند. صلاحیت و اعتباری که به واسطه سازمان، اعتبارات و یا معروف بودن به دست آمده باشد بر روی آنها تأثیرگذار نخواهد بود. INTPها تنها به چیزهایی علاقمند می‌شوند که برایشان ملموس و محسوس باشد و هر حرفی که دارای یکپارچگی و ثبات باشد برای آنها دارای اهمیت خواهد بود. در اغلب اوقات شناخت INTPها مشکل است. معمولا گفته‌ها حاکی از آن است که آنها به غیر از دوستان نزدیکشان با بقیه خجالتی هستند و به سختی می‌توان به عمق شخصیتی آنها پی برد. INTPها بیش از هر تیپ دیگری قادر به تمرکز هستند و اغلب ترجیح می‌دهند که در محل کار خود تنها باشند و ساعت‌های متمادی سرشان به کار مشغول باشد.

حل مسائل

تجزیه و تحلیل معمولا INTPها را آزار می‌دهد و همین امر نیز باعث ناراحتی و طرد دیگران می‌شود. وقتی درگیر یک مسأله می‌شوند، کاملا در لاک خود فرو می‌روند و تا وقتی که مسأله را به طور کامل حل نکنند و تمام ابعاد پیچیدگی آنرا واکاوی نکنند دست بردار نخواهند بود. آنها به هوش و فراست ارزش بالایی قائلند و و عطش سیری ناپذیری که برای کشف ساختار عالم دارند به نظر دیگران مغرور به نظر رسیده و حتی گاهی اوقات با کسانی که توانایی‌ها و انگیزه‌های پایین‌تری دارند رفتار نامناسبی خواهند داشت. شاید تنها دستمایه استرس آنها این باشد که نمی توانند همه ایده ها و نقطه نظرهایشان را به مرحله اجرا بگذارند.

INTP یعنی چه؟

درون گرا (I)

درون گرایی با اولویت تمرکز بر جهان درون مشخص می‌شود. به عنوان فردی درونگرا، INTPها با صرف وقت به تنهایی یا با یک گروه کوچک و آشنا، انرژی می‌گیرند. آن‌ها اجتماعات بزرگ گروهی را ترک می‌کنند زیرا به جای وسعت روابط به دنبال عمق هستند. همانند سایر درونگراها، INTPها اطلاعات را به صورت داخلی پردازش می‌کنند. آن‌ها غالبا شنوندگان عالی هستند.

کلی‌نگر (N)

افراد دارای شهود در آینده زندگی می‌کنند. آن‌ها در دنیای امکانات غوطه ور هستند. آن‌ها اطلاعات را از طریق الگوهای و برداشت‌ها پردازش می‌کنند. به عنوان فردی شهودی، INTPها الهام بخش هستند و تخیل را ارزشمند می‌سازند. آن‌ها با مطالعه دانش جمع می‌کنند. ماهیت انتزاعی آن‌ها، آن‌ها را به سمت ایده‌های عمیق، مفاهیم و استعاره‌ها سوق می‌دهد.

حسابگر (T)

تفکر عینیت را در اولویت قرار می‌دهد. به عنوان فردی متفکر، INTPها بر اساس واقعیت تصمیم می‌گیرند. آن‌ها عقلشان به قلبشان حاکم است (اما بدون احساسات نیستند). INTPها موقعیت‌ها و دیگران را بر اساس منطق داوری می‌کنند. آن‌ها حقیقت را بیش از تاکتیک ارزیابی می‌کنند و به راحتی می‌توانند نقص‌ها را شناسایی کنند. آن‌ها به سمت حل مسئله گرایش دارند.

منعطف (P)

درک کردن به سازگاری و انعطاف پذیری شخص اشاره دارد. و کلا INTPها متفکران تصادفی هستند که ترجیح می دهند گزینه های خود را باز نگه دارند. آنها غیر منتظره شکوفا می شوند و برای تغییر آماده هستند. آنها فردی خودجوش هستند و اغلب چندین پروژه را به طور هم زمان حل می کنند. آنها از شروع یک کار بیشتر از اتمام آن لذت می برند. INTPها در حین کار کردن بازی می کنند

از نقاط قوت خود استفاده کنید:

بهترین توصیه این است که از نقاط قوت تیپ شخصیتی خود بهره بگیرید و سعی کنید نقاط ضعف خود را ترمیم نمایید. این گونه می توانید تفاوت میان شکست و موفقیت را  در کارتان رقم بزنید. برای کمک به شما به شمه ای از نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی شما اشاره کرده ایم و با آنکه اشخاص جملگی منحصر به فرد هستند، به عنوان یک INTP باید بسیاری از موارد زیر در شما صادق باشد.

نقات قوت

نقاط قوت کاری شما می تواند شامل موارد زیر باشد: 

  • علاقه مندی به در نظر گرفتن امکانات جدید
  • توانایی در فهم ایده های پیچیده و بسیار انتزاعی
  • مهارت فراوان در حل کردن خلاق مسایل
  • استقلال رأی و شجاعت در قبول خطر،امتحان کردن چیزهای جدید و غلبه بر موانع
  • توانایی بهره برداری از انبوه اطلاعات 
  • کنجکاوی روشنفکرانه و داشتن مهارت برای دریافت اطلاعات مورد نیاز
  • توانایی تحلیل منطقی، حتی در شرایط استرس
  • اعتماد به نفس فراوان و میل افزودن بر علم و اطلاعات خود
  • خلاقیت، و برخورد غیر شخصی با مسایل
  • اعتماد داشتن به نقطه نظرها و پنداره های خود 
  • توانایی دیدن تصویر بزرگ و جامع 
  • داشتن سازگاری فراوان و دادن تغییر مسیر سریع در صورت نیاز

نقات ضعف

نقاط ضعف کاری شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گرایش به بی سازمانی، بی علاقگی به تشکیلات 
  • اعتماد به نفس بیش از اندازه 
  • ناشکیبایی با اشخاص فاقد تخیل و بی صلاحیت 
  • دوست نداشتن انجام کارها به شکل سنتی 
  • از دست دادن علاقه به کاری که مسئله اش حل شده است. 
  • دشواری در منتقل ساختن ایده های دشوار به شکل ساده 
  • تمایل به موضوعات نظری تا آن حد که به واقعیت ها توجه نکنید. 
  • بی توجهی به جزییات مهم 
  • بی علاقگی به انجام دادن کارهای تکراری 
  • ناشکیبایی با ساختارها و اشخاص بی انعطاف
نقاط قون و ضعف تیپ شخصیتی INTP

رضایت شغلی از دید یک INTP

به عنوان یک INTP رضایت شغلی، انجام دادن کارهایی است که:

 ١- به من اجازه بدهد ایده های جدیدی ارایه دهم و آنها را نقد و تحلیل کنم. ٢- به من امكان بدهد توجه و انرژی خودم را صرف جریان کار خلاق کنم و صرفا به نتیجه کار نظر نداشته باشم.

 ۳- چالش داشته باشد و با مسایل پیچیده رو به رو باشد و من بتوانم خارج از روش های متعارف برای انجام دادن آنها اقدام کنم.

۴- به من فرصتی بدهد تا مستقل کار کنم. وقت کافی و فراوانی داشته باشم که به طورخصوصی و در خلوت کارهایم را انجام دهم.

۵- به من امکان بدهد که استانداردها و معیارهای خودم را در کارها لحاظ کنم.

 ۶- به من امكان بدهد با انعطاف کافی کارهایم را انجام دهم. و ساختارهای موجود و قواعد و رویه های بی مورد سدی در برابر من ایجاد نکند.

 ۷- به من امكان دهد با گروه کوچک اما واجد شرایط و با صلاحیتی کارها را انجام بدهم.

 ۸- به من امكان بدهد که صلاحیت ها و شایستگی های خودم را پیوسته زیادتر کنم و بااشخاص واجد شرایط و پر صلاحیت در تماس باشم. 

۹- به من امکان بدهد که ایده های خلاق ارایه دهم و انجام کارها و تحقق خواسته هایم را به دیگران محول نمایم.

 ۱۰- نیازی به این نداشته باشد که مستقیما اوقات خود را مصروف سازماندهی سایرین بکنم.

جست وجوی شغل مناسب 

با اطلاع از نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی خود می توانید در پیدا کردن شغل مناسب بسیار موفق شوید. در تمامی مراحل پیدا کردن کار از بررسی و مطالعه گرفته تا اطلاع یابی از مشاغل و سمت های موجود، آشنا شدن با استخدام کنندگان بالقوه، تهیه رزومه،شرکت در مصاحبه های استخدامی، مذاکره درباره حقوق و سرانجام قبول سمت پیشنهادی،اشخاص با توجه به تیپ شخصیتی خود رفتار می کنند. اگر بتوانید ار نقاط قوت خود استفاده کنید و برای ترمیم  نقاط ضعف خود اقدام نمایید مسلما در یافتن شغل مناسب بهتر عمل خواهید کرد. تفاوت میان تیپ های شخصیتی گاه کاملا بارز و عیان و در مواردی پنهان و ظریف  است. اما این تفاوت های ظریف است که باید به آن توجه داشته باشد اینها در واقع تفاوت میان شکست و موفقیت را رقم می زنند. شبکه سازی و کسب اطلاع درباره مشاغل موجود حایز کمال اهمیت است.

برونگراها اغلب از شبکه سازی استقبال می کنند و توصیه می شود که این کار را به میزان وسیع انجام دهند اما درون گراها ازشبکه سازی محدود استفاده می کنند و ترجیح می دهند که با گروه های اندک رابط داشته باشند. حسی ها در محدوده های معین و تعیین شده شبکه سازی می کنند و این در حالی است که شمی ها ممکن است با اشخاص گوناگون و حتی کسانی که با موضوع کارشان رابطه ای ندارند شبکه سازی کنند. احساسی ها، شبکه سازی را شخصی ارزیابی می کند آنها از برقراری ارتباط مؤثر با اشخاص لذت می برند. فکری ها عینی تر عمل می کنند و سرانجام داوری کننده ها در جریان شبکه سازی سؤالات کمتر و با ساختار بیشتر می پرسند و ملاحظه کننده ها می توانند در تمام طول روز با انواع اشخاص مختلف تماس بگیرند و کسب اطلاع کنند.

مشاغل مناسب INTPها

به هنگام فهرست کردن مشاغل مناسب INTPها لازم است به این نکته توجه شود که بسیاری از تیپ های شخصیتی دیگر هم ممکن است در این مشاغل با موفقیت های شایان توجه رو به رو شوند. با این حال آنچه می خوانید مشاغلی هستند که على الأصول برای INTPها مناسب هستند.

مراقبت های بهداشتی – فنی 

  • متخصص اعصاب
  • فیزیکدان 
  • جراح پلاستیک
  • پژوهشگر داروسازی 
  • مهندس و پژوهشگر بیومدیکال 
  • میکروبیولوژیست 
  • ژن شناس
  • داروساز 
  • دانشمند: شیمی، بیولوژی

نکته:

این حرفه ها و تخصص های پزشکی و تکنولوژی های علمی استفاده خوبی برای INTPها فراهم می کند.حرفه های به سرعت در حال رشد عصب شناسی،جراحی پلاستیک و پژوهش های بیومدیکال و دارویی اغلب برای INTPها جالب توجه هستند. فیزیک، شیمی و بیولوژی فرصت های مناسبی فراهم می آورند که اشخاص با مفاهیم  پیچیده رو به رو گردند، پیوسته مطالب جدیدی بیاموزند. این حرفه ها به خصوص اگر با بررسی و پژوهش همراه باشند به  INTPها فرصت می دهند که مستقل کار کنند.

کامپیوتر – تکنولوژی

  • طراح نرم افزار کامپیوتر
  • برنامه نویس کامپیوتر
  • متخصص بررسی و توسعه 
  • تحلیلگر سیستم ها 
  • برنامه ریز استراتژیک
  • متخصص خدمات اطلاعاتی – برنامه نویسی کامپیوتر 
  • خدمات اطلاعاتی – به وجود آورنده حرفه های جدید 
  • متخصص شبکه – ارتباط از راه دور 
  • مشاور مدیریت در کار تغییر 
  • برنامه ریز مالی 
  • بانکدار سرمایه گذاری 
  • مشاور مدیریت خدمات کامپیوتری
  • متخصص اینترنت 
  • برنامه نویس 
  • مدیریت شبکه 
  • آرشیتکت اینترنت 
  • تحلیل گر
  • تولید وب 
  • انیماتور کامپیوتر
  • مهندس کامپیوتر 
  • برنامه نویس جاوا – تحلیلگر 
  • تحلیلگر شغل و تجارت 
  • متخصص امنیت کامپیوتر

نکته:

مشاغلی که در این بخش آمده اند به INTPها فرصت می دهد تا دست به کاری بزنند که به بهترین وجه انجام می دهند. – تحلیل مسایل و فراهم آوردن راه حل های مبتکرانه. اغلب INTPها از کار کردن در زمینه های فنی لذت می برند. این تیپ شخصیتی دوست دارد با مسایل پیچیده رو به رو شود و راه هایی برای برطرف ساختن و حذف نقاط ضعف ارایه دهند.

حرفه ای – تجارتی

  • کارفرما 
  • وکیل و حقوقدان 
  • اقتصاددان
  • سرمایه دار کسب و کار
  • تحلیلگر شغل و حرفه 
  • روان شناس، روان تحلیلگر 
  • تحلیلگر مالی
  • مسئول تفریح و سرگرمی
  • آرشیتکت
  • فیزیکدان
  • محقق
  • متخصص بیوفیزیک 
  • وکیل دارایی و ملک و املاک
  • انسان شناس 
  • میانجی حقوقی
  • متخصص اطلاعات

نکته:

این مشاغل نیز به INTPها فرصت فراوان می دهند. تا مسایل پیچیده را تحلیل و آن را حل و فصل نمایند. این مشاغل که غالبا پرچالش هستند. اغلب به اندیشه فراوان و روش های مبتکرانه برای برخورد با مسایل و چالش ها نیاز دارند. فرایند خلاق برای آرشیتکت و روان شناس، نقش مهمی را ایفا می کند.

آکادمیک

  • ریاضی دان 
  • منطق دان 
  • باستان شناس
  • مدیر کالج 
  • مورخ
  • اقتصاد دان 
  • فيلسوف 
  • استاد کالج
  • پژوهشگر
  • مفسر ، مترجم
  • ستاره شناس

نکته:

دنیای جالب توجه آکادمی اغلب مورد توجه INTPهاست. این تیپ شخصیتی بخصوص از اینکه به استادی دانشگاه برسد لذت می برد. آنها بخصوص از اینکه به دانشجویان ممتاز درس بدهند لذت می برند. این اشخاص زمانی بهتر کار می کنند که تحت تاثیر رویه و مقررات اضافی نباشند. آنها از بروکراسی و دیوان سالاری فراری هستند و این چیزی است که بسیاری از کالج ها و دانشگاه ها نمی توانند از آن اجتناب کنند.

کارهای خلاق

  • عکاس
  • نویسنده خلاق
  • نقاش 
  • سرگرم کننده، رقصنده 
  • موسیقی دان 
  • مخترع 
  • طراح گرافیک
  • روزنامه نگار، منتقد، مفسر 
  • فراهم آورنده ارکستر – کار در ارکستر 
  • کارگردان
  • طراح صحنه 
  • ادیتور فیلم 
  • مدیر هنری

نکته:

یکی از دلایل جذابیت این مشاغل برای INTPها این است که آنها می توانند چیزهای بكر خلق کنند. INTPها از جریان خلاق کار لذت می برند و دوست دارند با اشخاص مختلف با زمینه های متفاوت کار کنند. INTPها معمولا کار کردن به تنهایی را دوست دارند و در نهایت ترجیح می دهند با گروه های کوچک که دارای ذوق و استعداد خوب باشند کار کنند.توجه داشته باشید مشاغلی که برشمردیم تنها برخی از زمینه هایی هستند که INTPها از کار کردن در آن لذت می برند.

مشاغل مناسب تیپ شخصیتی INTP

از کارتان لذت ببرید

اگر نمی توانید در حال حاضر به کار مورد علاقه تان بپردازید، شغل موجودتان را دوست بدارید. در حقیقت به جز کار در بخش خط مونتاژ یک کارخانه می توانید به کار فعلی خود تنوع دهید. می توانید با انعطاف بیشتری با کارتان برخورد کنید. در ادامه مطلب به نکاتی اشاره کرده ایم که به کمک آنها می توانید بر خوشایندی کارتان بیفزایید:

  • درصورت امکان کارهای روزمره را به دیگران واگذار نمایید.
  • سعی کنید به قدر کافی خلوت داشته باشید تا ایده های خلاق خود را بروز دهید.
  • اشخاص خلاقی را پیدا کنید تا ایده شما را به کار بگیرند.
  • در نوبت کاری های مختلف کار کنید. 
  • سعی کنید اشخاص حمایتگری را بیابید که سازمان یافته باشند و در انجام جزییات کار مسلط باشند.
  • در دوره های آموزشی و سمینارهای مختلف شرکت کنید تا بر علم و اطلاع خود بیفزایید.
  • به موضوعات چالش دار توجه کنید. 
  • دوستانی منتقد فراهم آورید و به اتفاق به نقد کارهای خود بنشینید 
  • سعی کنید با اشخاص واجد شرایط کار کنید، کسانی که به استعدادوصلاحیتشان احترام بگذارید.

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

تعاملات INTP با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افراد از انواع زیر بیشتر از همه مشتمل بر ارزش ها ، علایق و رویکرد کلی INTP به زندگی هستند. آنها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

INTP , INTJ , INFP , ENTP

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد INTP دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد INTP جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد INTP فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین INTPها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

ISTP , INFJ ,ENTJ , ENFP

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

INTPها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد INTP را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

ISTJ , ISFP , ESTP , ENFJ

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با INTP را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد  INTP هستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف  INTP است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

ISFJ , ESTJ , ESFP , ESFJ

INTPها در عشق

INTPها شرکای مستقل و باهوشی هستند. آنها از تعامل فکری لذت می‌برند و یک شریک باهوش می خواهند که بتواند توانایی آنها را در تفکر انتقادی با خود منطبق کند. INTPها اشتیاق کمی به جنبه های دنیوی زندگی دارند و ممکن است آیین های معمول یک رابطه را نادیده بگیرند. آنها به ندرت به سنت علاقه مندند. INTPها تمایل دارند که تئوری‌ای که پشت همه چیز است را تحلیل کنند. ممکن است وقتی دیگران نتوانند منطق رفتار INTPها را درک کنند، در برخورد با آنها دچار مشکل شود. وقتی اوضاع خیلی احساساتی می شوند ، ممکن است به دنیای افکار و عقاید خود عقب نشینی کنند. INTPها فضای زیادی را در یک رابطه می‌خواهند تا افکار، ایده‌ها و علایق خود را کشف کنند. آنها از شریکی که از نبوغ و توانایی حل مسئله آنها قدردانی می‌کند، و کسی را که نیاز آنها به استقلال را درک می‌کند، قدردانی می‌کنند.

INTPها به عنوان والدین

به عنوان والدین، ​​INTPها حل مستقلانه مسئله را تشویق می کنند. آنها غالباً به راحتی احساسات فرزندان خود را درک نمی‌کنند، اما با شور و شوق به آنها کمک می کنند تا یک معضل پیچیده را حل کنند. INTPها معمولاً در پروژه‌ها یا ایده های خود درگیر هستند و به طور معمول خیلی از کارهای روزمره مراقبت از کودکان لذت نمی برند. در نتیجه ، ممکن است والدین INTP بعضی اوقات از فرزندان خود دور باشند ، اما لذت واقعی آنها از والدین بودن در به اشتراک گذاشتن ایده ها و مفاهیم هیجان انگیز با ذهن جوانان است.

سبک ارتباطات INTPها

INTPها وقتی ارتباط برقرار می کند می توانند ارتباطات روشنگری داشته باشند. البته ممکن است نیاز زیادی به مکالمه نداشته باشند، اما هنگام بحث درباره مفاهیم پیچیده یا ایده های نوآورانه می توانند کاملاً هیجان‌زده شوند و اطلاعات و بینش زیادی را به نمایش بگذارند. آنها هنگام برخورد با مشکلات منطقی و تحلیلی عمل می‌کنند.

مقاله تیپ شخصیتی INTP

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, , , ,

پست های مرتبط

11 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست