توسعه شغلی: تعریف و نکات

کار کردن برای رسیدن به یک هدف سبب می‌شود تا انگیزه بیشتری برای تکمیل پروژه‌های با کیفیت داشته باشد. توسعه شغلی شما را نسبت به کاری که انجام می‌دهید مشتاق‌تر می‌کند. همچنین شما را به چالش می‌کشد تا مهارت‌ها و توانایی‌های خود را ارتقا دهید. شما می‌توانید با تعیین اهداف برای خود و ایجاد برنامه‌های عملی برای رسیدن به هر یک در نقش خود پیشرفت کنید. در این مقاله به این سوال که توسعه شغلی چیست؟ ما همچنین اهمیت آن را مورد بحث قرار می‌دهیم، مراحل توسعه شغلی را ترسیم می‌کنیم و راه‌هایی را که می‌توانید در حرفه خود توسعه دهید، شرح می‌دهیم.

توسعه شغلی چیست؟

توسعه شغلی فرآیندی است که در آن می‌خواهیم یک موقعیت شغلی داشته باشیم و مهارت‌ها، دانش و انگیزه‌ای را برای دستیابی به آن در نهایت توسعه دهیم. ممکن است وقتی جوان‌تر هستید متوجه شغلی شوید و با افزایش سن سعی کنید در مورد مسئولیت‌ها و وظایف مربوط به نقش بیشتر بدانید، یا ممکن است بعداً در زندگی خود به شغل جدیدی علاقه مند شوید.

همانطور که در مورد یک حرفه بیشتر می‌آموزید و شروع به دنبال کردن آن می‌کنید، می‌توانید به توسعه مهارت‌های خود و کشف بیشتر در مورد شغل مورد نظر خود ادامه دهید تا زمانی که شرایط لازم برای کار در این نقش را کسب کنید. این به شما این امکان را می‌دهد تا با بهبود مهارت‌های خود و کسب تجربه ارزشمندتر، به سمت نقش‌های مدیریتی یا رهبری برسید. این پیشرفت شغلی معمولاً تا زمان بازنشستگی ادامه دارد.

همانطور که در حال تعیین شغلی هستید که ممکن است برای شما بهترین باشد یا اگر می خواهید در نقش فعلی خود پیشرفت کنید، عوامل مختلفی ممکن است بر تصمیم شما تأثیر بگذارد. عواملی که بر پیشرفت شغلی تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • شخصیت، ویژگی‌ها و علایق
  • دانش و مهارت
  • منابع مالی و تعهدات
  • سن
  • حمایت و تعهدات خانواده
  • قدرت و توانایی‌های بدنی

این عوامل ممکن است شما را از دنبال کردن نقشی که در ابتدا فکر می‌کردید می‌خواهید باز دارد و در عوض ممکن است شما را به موقعیت جدیدی هدایت کند. به عنوان مثال، اگر شما فردی برون‌گرا هستید که از تعامل با مردم لذت می‌برید، ممکن است تصمیم بگیرید که موقعیتی مانند بازاریابی یا روابط عمومی را دنبال کنید که شامل همکاری منظم با دیگران است نه نقشی که شامل تعامل محدود با دیگران است.

چرا توسعه شغلی مهم است؟

توسعه شغلی اغلب چیزی است که شما را به ایجاد اهداف شخصی و حرفه‌ای تشویق می‌کند که به شما امکان می‌دهد در حرفه خود پیشرفت کنید. تنظیم برنامه‌ها و استراتژی‌ها برای کمک به دستیابی به اهدافتان می‌تواند کار را لذت‌بخش‌تر کند و زندگی شما را معنادارتر کند. کارفرمایان ممکن است اشتیاق شما را برای بهبود خود تشویق کنند و منابع مختلفی را ارائه دهند که به شما کمک می‌کند دانش و مهارت‌های خود را گسترش دهید.

اگر به طور مداوم برای ارتقاء مجموعه مهارت‌های خود تلاش می‌کنید و نقشی را ایفا می‌کنید که شما را خوشحال می‌کند، ممکن است سازمان شما از کارهای ارزشمندی که برای آنها تولید می‌کنید بهره‌مند شود. کارفرمایان همچنین ممکن است از اشتیاق شما برای پیشرفت در حرفه خود لذت ببرند زیرا ممکن است انگیزه شما را برای ماندن در شرکت برای پیشرفت در نقش خود بیشتر کند.

مراحل پیشرفت شغلی

مراحل مختلفی وجود دارد که ممکن است در حین رشد در رشته خود، طی کنید. در حالی که مسیر شغلی هر کس متفاوت است، مراحل توسعه شغلی که بسیاری از متخصصان تجربه می‌کنند در اینجا آمده است:

رشد: مرحله رشد شامل توسعه مهارت‌های طبیعی و مشاهده موقعیت‌های شغلی مختلف است. شما شروع به یادگیری می‌کنید که نقاط قوت و ضعف شما کجاست و چگونه با مشاغل بالقوه مطابقت دارد.

کاوش: این مرحله شامل یادگیری بیشتر در مورد مشاغلی است که ممکن است شما را مجذوب خود کند و کشف وظایف و مسئولیت‌هایی که هر شغل بر عهده دارد. ممکن است در یک نقش تحصیلات و تجربه کاری بیشتری دریافت کنید و ممکن است تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید در این زمینه به کار ادامه دهید یا شغل دیگری را دنبال کنید.

استقرار: در این مرحله، شما معمولاً تصمیم می گیرید که کدام حرفه را دنبال کنید و در تلاش هستید تا در نهایت در نقش ارتقا پیدا کنید. ممکن است به طور مداوم سعی کنید در فرصت‌های آموزشی بیشتری شرکت کنید که بهتر شما را برای موقعیت‌های رهبری یا مدیریت آماده کند.

نگهداری: در این مرحله، شما باید از نقش خود راضی باشید و ممکن است به بسیاری از اهداف خود دست یافته باشید. می‌توانید به ساختن و موفقیت‌های بیشتر ادامه دهید یا تصمیم بگیرید که نقش یا زمینه دیگری را دنبال کنید.

افول: با بازنشستگی، تمرکز و بهره‌وری شما در حرفه‌تان ممکن است کاهش یابد، زیرا بر حفظ سلامت شخصی خود با استراحت و استراحت تمرکز می‌کنید. ممکن است ساعات کاری شما در این مرحله کاهش یابد یا به طور کامل متوقف شود.

چگونه در شغل خود پیشرفت کنید

مراحل زیر را دنبال کنید تا بیاموزید که چگونه می‌توانید به طور موثر در حرفه خود پیشرفت و رشد کنید:

  • نقاط قوت و زمینه‌های خود را برای بهبود ارزیابی کنید.
  • در مورد مشاغل احتمالی که با نقاط قوت و توانایی‌های شما همسو هستند تحقیق کنید.
  • یک چشم انداز ایجاد کنید و اهداف شغلی را برای خود تعیین کنید.
  • مجموعه مهارت‌ها و تحصیلاتی را که برای پیشرفت در حرفه خود نیاز دارید، تعیین کنید
  • دانش و مهارت‌های خود را توسعه و ارتقا دهید

1. نقاط قوت و زمینه‌های خود را برای بهبود ارزیابی کنید

همه مشاغل برای موفقیت و ارائه کار با کیفیت نیاز به قدرت ها و مهارت های خاصی دارند. همانطور که در مورد شغلی که ممکن است بخواهید دنبال کنید فکر می کنید، سعی کنید نقاط قوت خود را تجزیه و تحلیل کنید. اگر این به شما کمک می‌کند توانایی‌های خود را بهتر تصور کنید، می‌توانید نقاط قوت و مهارت‌های خود را یادداشت کنید. هنگامی که آنها را یادداشت کردید، مهارت‌هایی را که می‌دانید باید بهبود دهید را یادداشت کنید.

2. در مورد مشاغل احتمالی که با نقاط قوت و توانایی های شما همخوانی دارند، تحقیق کنید

هنگامی که به درک درستی از استعدادهای بالقوه‌تان، دست یافتید، آنها را با مسئولیت‌ها و وظایف برخی موقعیت‌ها مقایسه کنید. همچنین باید علایق خود را بررسی کنید و متوجه شوید که چقدر می‌توانید از آنها برای ایفای نقش‌های خاص استفاده کنید. برای مثال می‌توانید با جستجوی عباراتی مانند «شغل‌هایی که از خلاقیت و مهارت‌های ارتباطی استفاده می‌کنند»، موقعیت‌های احتمالی را آنلاین جستجو کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مسیرهای شغلی مختلف، می‌توانید با مشاوران شغلی صحبت کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از آنچه که هر نقش مستلزم آن است به دست آورید و اینکه آیا مشاغل دیگری با مسئولیت‌های مشابه برای ویژگی‌های شما مناسب‌تر است یا خیر.

3. یک چشم انداز ایجاد کنید و اهداف شغلی را برای خود تعیین کنید

اکنون که ایده ای در مورد شغلی که می‌خواهید دنبال کنید دارید، می‌توانید یک استراتژی و برنامه عمل برای دستیابی به این اهداف ایجاد کنید. بیاموزید که برای این حرفه به چه تحصیلات، مدارک و مهارت‌هایی نیاز دارید و برای به دست آوردن آنها اهدافی را تعیین کنید. یک بیانیه چشم انداز ایجاد کنید تا به خودتان ایده بدهید که برای چه چیزی تلاش می کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما تبدیل شدن به یک طراح گرافیک است، بیانیه چشم انداز شما می‌تواند این باشد: “من می خواهم در پنج سال یک طراح گرافیک شوم و وب سایت‌های شرکتی را برای یک آژانس تبلیغاتی ایجاد کنم.”

شما باید اهدافی را ایجاد کنید که باید به آنها برسید تا به بیانیه چشم انداز خود برسید. علاوه بر این مثال، اهداف شما می تواند حضور در دانشگاه و دریافت مدرک مرتبط، شرکت در یک دوره کارآموزی طراحی گرافیک و دنبال کردن یک موقعیت طراحی گرافیک سطح ابتدایی پس از فارغ التحصیلی باشد. بیانیه چشم انداز شما می تواند با توسعه توانایی ها و دانش های جدید تغییر کند که ممکن است برای فرصت های دیگر مناسب تر باشد.

4. مجموعه مهارت‌ها و تحصیلات مورد نیاز برای پیشرفت در حرفه خود را تعیین کنید

هنگامی که به حرف‌ ای که می‌خواستید رسیدید، می‌توانید اهداف جدیدی را تعیین کنید. اینها می‌توانند استراتژی‌هایی برای تقویت نقاط قوت و به چالش کشیدن خود در نقش خود باشند. شما می توانید اهدافی را بسازید که شامل دریافت پست های مدیریتی یا رهبری یا مسئولیت بیشتر باشد. نوع آموزش، نقاط قوت یا تجرب‌ ای را که برای دستیابی به هر یک باید داشته باشید، بیاموزید.

5. دانش و مهارت‌های خود را توسعه و ارتقا دهید

به توسعه مهارت‌ها و دانش خود ادامه دهید تا خود را واجد شرایط حرکت صعودی در حرفه خود کنید. راه‌های مختلفی که می‌توانید خود را به چالش بکشید و بهبود بخشید عبارتند از:

  • شرکت در کارگاه‌ها یا کنفرانس‌ها برای ایجاد دانش صنعت خود
  • برای مشاوره و راهنمایی با سایر متخصصان در زمینه خود شبکه سازی کنید
  • با سرپرست خود ملاقات کنید تا بهتر بفهمید چه چیزی باید بهبود یابد
  • فرصت‌های کاری جدید را به دست آورید و خود را در نقش خود به چالش بکشید

نکات توسعه شغلی

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید:

با نوشتن اهداف خود را بهتر تصور کنید

اگر به خوبی از آنها آگاه باشید و خود را برای دستیابی به آنها مسئول بدانید، داشتن اهداف و ایجاد یک برنامه راحت‌تر به انجام می‌رسد. یک راه موثر برای انجام این کار، نوشتن هر یک است. این آنها را در ذهن شما تازه نگه می‌دارد و بعداً هنگامی که به دنبال انگیزه در طول یک پروژه چالش برانگیز هستید، ارجاع آنها آسان‌تر است.

اهداف توسعه خود را برای سرپرست خود ذکر کنید

راه دیگر برای مسئول نگه داشتن خود برای دستیابی به اهدافتان این است که با سرپرست خود ملاقات کنید و با آنها برای ایجاد یک استراتژی همکاری کنید. آنها ایده بهتری در مورد اینکه چگونه می‌توانید در نقش خود پیشرفت کنید دارند و می‌توانند به شما در ایجاد برنامه‌ای برای آماده‌سازی بهتر شما برای پیشرفت کمک کنند. این همچنین تعهد شما را به بهبود خود ثابت می‌کند، که ممکن است مدیر شما را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود که آنها شما را برای فرصت‌های رهبری در نظر بگیرند.R

نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

آزمون MBTI آنلاین کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه در طول مصاحبه بر نقاط قوت شخصی خود تأکید کنید

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

سوالات متداول شخصیتی که در مصاحبه پرسیده می‌شود

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

فایل word و pdf مقاله: