تیم‌سازی برای مدیران

اگر مدیریت افرادی را بر عهده دارید، اولویت دادن به تیم سازی نه تنها مفید است، بلکه بسیار مهم است. با سازماندهی فعالیت‌های معنی‌دار و لذت‌بخش تیم‌سازی، می‌توانید بر روحیه کارکنان، بهره‌وری، حفظ و نگهداری و موارد دیگر تأثیر مثبتی داشته باشید – نه فقط در لحظه، بلکه به صورت روشی واقعی و پایدار.

ارزش تیم‌سازی در سبک مدیریتی شما

کار تیمی باعث می‌شود رویاها به نتیجه برسند، درست است؟ اما زمانی که تیم شما احساس  از هم گسیختگی، جدایی و نارضایتی می‌کند، ممکن است سازمان شما با کاهش قابل توجهی در عملکرد و حفظ آن مواجه شود. به همین دلیل است که مدیرانی که به تیم سازی اهمیت می‌دهند، باید در اولویت قرار گیرند.

در حالی که از گذشته مرسوم بوده که در محیط‌های کاری تیم‌های منابع انسانی اغلب تیم‌سازی را انجام می‌دادند، این مسئولیت فقط بر عهده منابع انسانی نیست که به کارمندان شما کمک کند تا با هم پیوند برقرار کنند و درگیر بمانند. این موضوع به مدیران هم بستگی دارد. هنگامی که شما با الگوسازی رهبری می‌کنید و تیم‌سازی را در اولویت قرار می‌دهید، به تیم خود نشان می‌دهید که ارتباط شما با آنها و یکدیگر چقدر معنا دارد.

بنابراین وقتی به طور منظم تیم سازی را وارد زندگی کاری خود می‌کنید، چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟ مطالعات نشان می‌دهد که تمرینات تیم‌سازی می‌تواند عملکرد تیم را بهبود بخشد، گردش مالی را کاهش دهد و خلاقیت را تقویت کند.

نکات تیم سازی در محیط کار

قبل از ایجاد یک تقویم کامل از رویدادهای تیم‌سازی، مهم است که کوچک‌نمایی کنید و به تصویر کلی توجه کنید: چرا در حال حاضر روی تیم‌سازی تمرکز کرده‌اید و آیا به نیازهای مختلف کارمندان می‌پردازید؟ این و سایر نکات مهم را در ذهن داشته باشید.

اهداف خود را مشخص کنید

 طبق گفته انجمن روانشناسی آمریکا، هدف مداخلات تیم سازی بهبود نحوه کار تیم‌ها با تقویت روابط بین فردی، شفاف سازی نقش‌ها و توسعه مهارت‌های حل مسئله گروهی است. تصمیم بگیرید که آیا یک فعالیت تیم‌سازی به شما کمک می‌کند تا به آن اهداف (یا هر هدف دیگری که ممکن است داشته باشید) برسید یا اینکه به دنبال این هستید که تیم خود سرگرم کنید.

یک گزینه حق انتخاب داشته باشید

 یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که وقتی تمرینات تیم سازی اجباری یا بیش از حد مزاحم بود، شرکت کنندگان این فعالیت را اتلاف وقت می‌دانستند. به همین دلیل، برخی از فعالیت‌های تیم‌سازی را اختیاری در نظر بگیرید و به اعضای تیم در فعالیت‌هایی که با هم انجام می‌دهید، حق انتخاب بدهید.

کمی وقت و فضای تنفس بگذارید

 پس از یک جلسه موفقیت آمیز تیم‌سازی، می‌تواند وسوسه انگیز باشد که تقویم تیم خود را با موارد بیشتری پر کنید تا به موج پیوند تیم ادامه دهید. یا ممکن است بخواهید یک آهنگ ماهانه را در نظر بگیرید. (یک نظرسنجی از 1000 کارمند تمام وقت نشان داد که اکثر پاسخ دهندگان فعالیت‌های ماهانه پیوند تیمی را به هفتگی یا سه ماهه ترجیح می‌دهند.)

اجازه دهید نقاط قوت هر فردی بدرخشد

 هیچ دو نفر دقیقاً نقاط قوت و ضعف یکسانی ندارند. به همین دلیل بسیار مهم است که انواع متفاوتی از فعالیت‌های تیم سازی را سازماندهی می‌کنید تا هر یک از اعضای تیم فرصتی برای نشان دادن استعدادهای منحصر به فرد خود داشته باشد.

فراگیر بودن را در ذهن خود نگه دارید

 مطمئناً، ایجاد فرصت‌هایی برای درخشش هر یک از اعضای تیم مفید است. اما وقتی صحبت از تمرینات تیم سازی می‌شود، مهم‌تر است؟ فراگیر بودن. به ترکیب متنوع تیم خود فکر کنید. قبل از اینکه در رویداد تیم سازی بعدی خود بنشینید، در نظر بگیرید که آیا و چگونه همه اعضای تیم شما می‌توانند بسته به محل کار، سن و علایق و نگرانی‌های مربوط به دسترسی، شرکت کنند. R

تست بلبین

آزمون بلبین به عملکرد فرد و تیم کمک می‌کند. تست بلبین رفتار محور است و با ارائه یک زبان مشترک و رویکرد دوستانه، برای بهبود عملکرد افراد و تیم‌ها بسیار موثر است.
همچنین می‌توانید برای دیدن سایر تست‌های شخصیت‌شناسی کلیک کنید.

در آزمون بلبین برای تیم‌سازی، ۹ عامل مد نظر است. هر کدام از این عوامل بیانگر نقش افراد در یک گروه می‌باشد. در نهایت شما می‌توانید با توجه به نقش‌تان در تیم، نقاط ضعف خود را کاهش و نقاط قوت خود را توسعه داده و به عملکرد بالایی در گروه برسید.

برای انجام تست بلبین به صورت آنلاین کلیک کنید

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

اهمیت کار تیمی در مدیریت منابع انسانی

مهارت های کلیدی رهبر تیم منابع انسانی

تیم فروش موفق

خلاقیت و نوآوری در کار تیمی

راهکارهای بهبود کار تیمی

برای دریافت فایل word و pdf کلیک کنید: