چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

در طول یک مصاحبه شغلی، مصاحبه کننده از شما چند سوال ساده و سرراست می‌پرسد، اما برخی مواقع ممکن است سوالات پیچیده یا غیرعادی باشند. آماده شدن برای برخی از این سوالات منحصر به فرد و عجیب و غریب مصاحبه می‌تواند به شما کمک کند تا از قبل یک پاسخ موثر داشته باشید. در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا کارفرمایان سوالات مصاحبه عجیب و غریب می‌پرسند و شش نمونه از سوالات عجیب و غریب مصاحبه را با نمونه پاسخ ارائه می‌دهیم.

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

تست هوش چندگانه گاردنر
تست نقاط قوت کلیفتون
تست نئو

چگونه از رزومه خود برای موفقیت در مصاحبه استفاده کنید
سوالات متداول شخصیتی که در مصاحبه پرسیده می‌شود

چرا کارفرمایان سوالات عجیب در مصاحبه می‌پرسند؟

کارفرمایان ممکن است به دلایل مختلفی سوالات عجیب و غریب در مصاحبه بپرسند. ابتدا، مصاحبه‌کننده می‌خواهد ببیند که شما به موارد غیرمنتظره چگونه پاسخ می‌دهید. به عنوان مثال، هنگامی که با پاسخ‌های تمرین شده آماده می‌شوید، ممکن است تعجب آور باشد که بشنوید: «اگر قرار بود انسان نباشید ترجیح می‌دادید چه موجودی بودید

سؤالات عجیب و غریب در مصاحبه پرسیده می‌شود تا کارفرما به غیر از رزومه و سؤالات مصاحبه سنتی، بیشتر با ویژگی‌ها و خصوصیات شما آشنا شود. مصاحبه‌کنندگان اغلب سوالات عجیب و غریب می‌پرسند تا ببینند آیا نامزدها با سایر کارمندان و فرهنگ شرکت تناسب خوبی دارند یا خیر.

علاوه بر این، کارفرمایان سوالات عجیب و غریب مصاحبه می پرسند تا تفکر انتقادی و تحلیلی متقاضی را بسنجند. به عنوان مثال، اگر از شما خواسته شود که مساحت کل ایران چقدر است، کارفرما به دنبال پاسخ دقیقی نیست. کارفرما مراقب است تا ببیند شما چگونه پاسخ را برآورد می‌کنید.

مهم نیست در مصاحبه از شما چه سوالی می پرسند، همیشه بهترین کار این است که پاسخ‌های صادقانه و حرفه‌ای بدهید.

سوالات عجیب مصاحبه با نمونه پاسخ

در یک مصاحبه شغلی، مهم است که برای هر چیزی آماده باشید. به طور معمول، برای سؤالات عجیب و غریب مصاحبه، ممکن است هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود نداشته باشد. با این وجود، در اینجا لیستی از سوالات عجیب و غریب مصاحبه همراه با نمونه پاسخ آمده است:

«شما بیشتر یک جوینده هستید یا یک گردآورنده؟»

«اگر در یک جزیره بودید و فقط می‌توانستید سه چیز را بیاورید، چه چیزی را می آورید؟»

«شما یک اضافه شده جدید به جعبه مداد رنگی هستید، چه رنگی خواهید داشت و چرا؟»

«شما با چه حیوانی بیشتر همذات پنداری می‌کنید؟»

«اگر فردا بفهمید که 500 میلیون تومان در قرعه‌کشی برنده شده‌اید، با این پول چه کار می‌کنید؟»

«اگر بتوان به شما ابرقدرتی اعطا کرد، دوست دارید چه ابرقدرتی دریافت کنید؟»

1. شما بیشتر یک جوینده هستید یا یک گردآورنده؟

پرسیدن این سوال راهی برای مصاحبه کننده شماست تا نقاط قوت و ضعف شما مطلع شود. برای پاسخ به این سوال، سعی کنید پاسخ خود را متناسب با شرایط آن شغل خاص تنظیم کنید. می‌توانید جوینده‌ها را تهاجمی‌تر و قاطع‌تر در نظر بگیرید که برای یک نقش رهبری مناسب‌تر است. گردآورندگان چند وظیفه‌ای هستند که در جمع آوری داده‌ها و سایر اطلاعات مهارت دارند.

مثال: «من یک گردآورنده هستم. من در جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها مهارت دارم. به جزئیات توجه زیادی دارم. من فردی چند کاره هستم که تصویر بزرگی را تجسم می‌کنم و همزمان طیف گسترده‌ای از وظایف روزمره انجام می‌دهم. »

2. اگر در یک جزیره بودید و فقط می‌توانستید سه چیز بیاورید، چه چیزی را می‌آورید؟

مصاحبه کننده شما ممکن است این سوال را بپرسد تا مشخص کند شما چقدر خلاق و نوآور هستید. این سوال همچنین راهی عالی برای کارفرما است تا ببیند کدام چیزها در زندگی شما اولویت‌های شما هستند. پاسخ شما باید جنبه خلاق شما را نشان دهد و توانایی شما را در حل مشکلات سخت نشان دهد.

مثال: «من یک لپ‌تاپ، یک ژنراتور خورشیدی و یک فندک می‌آوردم. از لپ تاپ برای کار و ارتباط با خانواده و دوستان استفاده می‌کردم. ژنراتور خورشیدی برای شارژ باتری لپ تاپ است. از فندک برای روشن کردن آتش برای گرم کردن و پخت و پز استفاده کنید.»

3. شما یک اضافه شده جدید به جعبه مداد رنگی هستید، چه رنگی خواهید داشت و چرا؟

این سوال به کارفرما اجازه می‌دهد تا ویژگی‌ها و خصوصیاتی را که از شما یک شخصیت منحصر به فرد می‌سازد، ببیند. پاسخ شما باید بیانگر فردیت شما باشد و جنبه خلاقانه شما را نشان دهد. شما همچنین می‌توانید مصاحبه کننده را با ارائه یک پاسخ منحصر به فرد مانند «درخشش» یا «روشن» غافلگیر کنید. در هر صورت، توضیح خواهید داد که آن رنگ برای شما چه معنایی دارد و چگونه شما را نشان می دهد.

مثال: «من مخلوطی از بنفش و آبی خواهم بود. بنفش چون رنگی ملایم و آرام بخش است و آبی چون روشن و پررنگ است. در محل کار، می‌توانم در حالی که تحت فشار هستم آرام بمانم، خلاقیت را به تیم بیاورم. همچنین همانطور که در تجربه کارآموزی من ذکر شده است، مهارت‌های رهبری را نشان می‌دهد.»

4. با کدام حیوان بیشتر همذات پنداری می‌کنید؟

این سوال به کارفرما کمک می‌کند تا ببیند چقدر خلاق هستید و چقدر می‌توانید سریع فکر کنید و پاسخی متفکرانه ارائه دهید. در پاسخ خود، می‌توانید نقاط قوت، ویژگی‌ها و شخصیت اخلاقی خود را مورد بحث قرار دهید.

مثال: « یک اسب خواهم بود زیرا اسب‌ها قوی هستند و می‌توانند کار را به صورت مستقل یا به عنوان بخشی از یک تیم انجام دهند. همچنین آنها سریع یادگیرند و در سازگاری با هر موقعیتی مهارت دارند.»

5. اگر فردا بفهمید که 500 میلیون تومان در قرعه‌کشی برنده شده‌اید، با این پول چه کار می‌کنید؟

کارفرمایان این سوال را می پرسند تا انگیزه شما برای شغلتان را کشف کنند. در یک مصاحبه، کارفرمایان به دنبال نامزدی هستند که فقط دغدغه مالی نداشته باشد، و در واقع از این شغل لذت هم ببرد. پاسخ شما به این سوال باید نشان دهنده علاقه واقعی شما به موقعیت شغلی بدون فکر کردن به حقوق باشد.

به عنوان مثال: «من از 500 میلیون تومان برای سفر، کمک به امور خیریه و تامین هزینه‌های خانواده‌ام استفاده می‌کنم. با این وجود، من همچنان دوست دارم در این شرکت کار کنم. من همیشه از کار در این صنعت لذت برده‌ام و معتقدم که این شرکت و من در شرایط خوبی هستم. احساس می‌کنم که می‌توانم در اینجا موفق باشم و یک دارایی ارزشمند برای تیم خواهم بود. بنابراین، اگرچه داشتن 500 میلیون تومان عالی است، اما روی اهداف حرفه‌ای من تأثیری نخواهد داشت.»

6. اگر بتوان به شما ابرقدرتی اعطا کرد، دوست دارید چه ابرقدرتی دریافت کنید؟

کارفرمایان این سوال را به عنوان راهی برای سنجش توانایی رهبری شما می‌پرسند. راه دیگری برای فکر کردن به این سوال این است که از خود بپرسید: «ترجیح می‌دهید در کانون توجه باشید یا پشت صحنه؟» کارفرمایان به دنبال کارمندی هستند که با فرهنگ شرکت همسو باشد و یک بازیکن تیمی ارزشمند باشد. هر پاسخی به این سوال باید به کار تیمی اشاره کند و باید نقاط قوت شما را برجسته کند.

به عنوان مثال: «من پرواز را انتخاب می‌کنم زیرا از مسئولیت‌پذیری و ابتکار عمل در پروژه ها لذت می‌برم. من بیشتر توانایی کار مستقل دارم، اما همچنین دوست دارم به عنوان بخشی از یک تیم همکاری کنم.” R

نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

برای انجام تست MBTI کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

فایل word و pdf مقاله :