ENFJ

شاید تا به جال با اسم تست MBTI مواجه نشده باشید. این تست، یک تست شخصیت شناسی می‌باشد که در ادامه توضیحات کاملی در رابطه با این تست آورده‌ایم. اما به طور کلی در این مقاله سعی داریم شما را با تیپ شخصیتی ENFJ در تست MBTI آشنا کنیم.

اگر می‌خواهید در تست MBTI شرکت کنید، کلیک کنید.

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.
چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم.

باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی ENFJ در یک نگاه

کارکردها: برون گرا، شمي، احساسی، داوری کننده

عنوان: متخصصان روابط عمومی

رمز پیروزی و موفقیت یک ENFJ این است که:

بیاموزد آرام بگیرد، بعضی از کنترل‌ها را رها کند و موضوعات را شخصی به دل نگیرد.

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی ENFJ

ENFJها (معلمان)

ENFJها که شاخص ترین نماد آن‌ها معلمان (Teachers) می‌باشند، تعدادشان از دیگر ایده‌آل‌گرایان بیشتر است و استعداد ذاتی در هدایت دانش آموزان یا کارآموزان دارند. اگر شغلشان معلمی نباشد پیوسته به فکر این کار هستند و قادرند توانایی بالقوه یادگیرندگان را به راحتی به آن‌ها یادآوری کنند. معلمان (که حدود ۲ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند) قادرند بدون هیچ تلاشی و تقریباً پیوسته در رؤیای فعالیت‌های آموزشی فریبنده و جذاب برای دانش آموزانشان به سر ببرند تا بتوانند آن‌ها را هر چه بیشتر علاقمند سازند.

در برخی معلمان، این قوه تخیل تا حدی زیاد است که آن‌ها را در زمره نوابغ قرار می‌دهد طوریکه دیگر تیپ‌ها قادر به تصور آن نیستند. اما شاید بتوان گفت که بزرگترین قدرت آن‌ها در اعتقاد راسخشان به دانش‌آموزانشان نهفته است.  معلمان همواره به دنبال بهترین چیزها در دانش‌آموزانشان هستند و قدرت‌های ناشناخته و بالقوه دانش آموزانشان را به آنان بازگو می‌کنند.

خون‌گرم و خوش بیان

معلمان در هر رشته‌ای که فعالیت داشته باشند، به افراد بالاترین اولویت را قائل شده و به صورت ذاتی با مسائل شخصی افراد ارتباط برقرار کرده و حس میل و رغبت آن‌ها را تحریک می‌کنند. معلمان افرادی خونگرم و خوش صحبت هستند، شاید بتوان گفت در میان تمام تیپ‌ها خوش بیان ترین آن‌ها هستند، در فنون زبانی و شفاهی قدرتمند بوده و این قدرت را در ارتباطات کلامی هنگام سخنرانی و گفتگوی چهره به چهره به اوج خود می‌رسانند. هرگز در رسا و گویا صحبت کردن درنگ نمی‌کنند و اجازه می‌دهند احساساتشان شناخته شود.

معلمان با شوق و اشتیاق وصف ناپذیر صحبت می‌کنند و صدایشان با یک زرق و برق جذاب و شورانگیز شنیده می‌شود و حتی با تمرین نیز می‌توانند به یک سخنگوی کاریزماتیک در جامعه تبدیل شوند. چنین توانایی‌های کلامی این فرصت را به معلمان می‌دهد تا نفوذ و تأثیر بسزایی در گروه‌ها داشته باشند و همیشه از آن‌ها خواسته می‌شود تا نقش رهبری را بر عهده بگیرند.

حس شهود بسیار قوی

معلمان نسبت به دیگران به شدت حساس هستند و گفته می‌شود که حس شهود آن‌ها به خوبی رشد کرده است.  به یقین می‌توان گفت که دیدگاه آن‌ها نسبت به خود و دیگران بی نظیر است. بدون شک آن‌ها می‌دانند که در درون افراد چه می‌گذرد و با قدرت و دقت باورنکردنی می‌توانند ضمیر افراد را بخوانند. نکته مثبت این است که به راحتی می‌توان آن‌ها را شناخت و حقیقتا می‌توانند خصوصیات، عواطف و اعتقادات افرادی که در اطرافشان هستند را بدست بیاورند.

به دلیل اینکه معلمان به صورت ناخودآگاه می‌توانند ضمیر افراد را تشخیص دهند، احساس نزدیکی زیادی را با اطرافیان خود دارند و به همین دلیل است که می‌توانند حس صمیمیت بالایی را با سختی‌ها و خوشی‌های کارمندانشان، همکارانشان، دانش آموزانشان، مشتریانشان و آن‌هایی که دوستشان دارند، برقرار کنند.

نظم

ENFJها کارهایی را دوست دارند که مشخص و سازماندهی شده باشند و ساعت‌ها برای کارهایشان زمان‌بندی خواهند کرد و البته فعالیت‌های اجتماعی در صدر کار آن‌هاست. آنان به حضور در چنین مجامعی به خود افتخار می‌کنند. ENFJها به انجام دادن همکاری‌های بین فردی و روابط هماهنگ ارزش بالایی گذاشته و نسبت به خطاهای دیگران قدرت چشم پوشی زیادی دارند و به راحتی از کنار آن می‌گذرند و به خاطر همین اخلاقشان هر جا که می‌روند محبوب دیگران هستند.

عدالت

از جمله صفات بارز ENFJها توجه شدید به عدالت و انصاف است. استرس شغلی برای ENFJها بیشتر ناشی از حد و مرزگذاری است. همچنین چون بیش از اندازه رفتار همدلانه دارند باید دست کشیدن و رها کردن را بیاموزند. اما همین برخورد همدلانه، توجه و علاقه شدید به اشخاص به او امکان می‌دهد تا آن‌ها را به شکلی که هستند درک کند.

ENFJها در زمینه کارشان حد و مرزهای روشنی دارند. دفتر کار آن‌ها حالت خصوصی دارد و اغلب به تنهایی غذا می‌خورند. در خانه هم تماس های آن‌ها با دوستانشان محدود است زیرا همسر و فرزندانش به قدر کافی وقت او را پر می‌کنند. ENFJها ایمان و اعتقاد معنوی قدرتمندی دارند که به مذهب و نهاد خاصی وابسته نیست.  ENFJها به شدت تحت تأثیر شادی‌ها و ناراحتی هایی هستند که روح و روان انسان می‌تواند آن را تجربه کند.

ENFJ یعنی چه؟

برونگرا (E)

برونگرایی با اولویت تمرکز بر جهان خارج از خود مشخص می شود. ENFJها توسط اجتماعات، مهمانی‌ها و فعالیت‌های گروهی انرژی می گیرند. برونگراها معمولاً مشتاق ، جمعیت دوست و متحرک هستند. سبک ارتباطی آنها کلامی و ادعایی است. به عنوان برونگرا، ENFJ ها اغلب صحبت کننده هستند. آنها از اینکه در کانون توجه قرار بگیرند راضی هسنتد.

شهودی (N)

افراد دارای شهود در آینده زندگی می کنند. ENFJها اطلاعات را از طریق الگوهای و برداشت ها پردازش می کنند. به عنوان فردی شهودی ، ENFJ ها الهام بخش هستند و قوه تخیل را ارزشمند می‌دانند. آنها با خواندن و مطالعه دانش مورد نیاز خود را جمع‌آوری می کنند. ماهیت انتزاعیENFJها آنها را به سمت ایده های عمیق ، مفاهیم و استعاره ها سوق می دهد.

احساسی (F)

به عنوان فردی احساسی، ENFJها وابسته به طرز تفکر درونی خودشان هستند. آنها بر اساس اصول و ارزش های خود تصمیم گیری می کنند. عقل آنها بر قلبشان حاکم است. ENFJها موقعیت ها و دیگران را بر اساس احساس و شرایط تسکین می‌دهند و داوری می کنند. آنها به دنبال خوشحال کردن دیگران هستند و می خواهند از کارشان قدردانی شود. آنها برای هماهنگی و همدلی ارزش قائل هستند.

قضاوتی (J)

به عنوان فردی قضاوتی در مورد مردم، ENFJها پی در پی فکر می کنند. آنها برای سازمان ارزش قائل هستند. ENFJها بسیار منظم هستند. زندگی آنها برنامه ریزی شده و ساختار یافته است. ENFJها به دنبال تعطیلی هستند اما ناگفته نماند که از انجام وظایف لذت می برند. آنها مسولیت پذیر هستند و مهلت انجام کارها را جدی می گیرند. آنها پس از اتمام کارشان به تفریحاتشان می‌پردازند. داوری به معنای قضاوت نیست. داوری به چگونگی برخورد با فعالیت‌های روزمره اشاره دارد.

از نقاط قوت خود استفاده کنید

تا حدی که می‌توانید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید واز شدت نقاط ضعف خود بکاهید این کار می‌تواند تفاوت میان موفقیت یا شکست شما را رقم بزند.

نقات قوت

نقاط قوت کاری شما می‌تواند موارد زیر را در بر بگیرد:

  • مهارت عالی در برقراری ارتباط و ارایه
  • رهبری جذاب و توانایی در رسیدن به رضایت خاطر
  • شور و اشتیاق و علاقه در جلب همکاری دیگران
  • مهارت های سازمانی و ابراز وجود
  • علاقه به در نظر گرفتن چیزهای جدید
  • برخورد همدلانه و توانایی شناسایی نیازهای دیگران
  • توانایی دیدن تصویر کلان
  • میل رسیدن به هدف های خود
  • دارای علایق متنوع و بررسی کننده سریع
  • تعهد عمیق به کاری که به واقع به آن معتقدید
نقات ضعف

نقاط ضعف کاری شما می‌تواند از موارد زیر تشکیل شود:

  • اکراه در کار کردن روی پروژه هایی که با ارزش های شما همخوانی ندارد. متمایل به آرمان سازی اشخاص و روابط با آن‌ها
  • دشواری در کار کردن در شرایط رقابت آمیز
  • بی صبری و ناشکیبایی با ساختارها و اشخاصی که ناکارامد و یاغیرمولد هستند.
  • اجتناب از اختلاف و تعارض و تمایل به نادیده انگاشتن ناخوشایندی
  • تمایل به تصمیم گیری های زودهنگام
  • بی میلی به نظم آموزی به کارکنان زیر دست
  • تمایل به اشتباه کردن به علت کمی وقت

رضایت شغلی از دید یک ENFJ

به عنوان یک ENFJ رضایت شغلی یعنی انجام دادن کارهایی که:

  1. به من امكان بدهد با همکاران، مراجعان، مشتریان و غیره روابط گرم و متقابلی داشته باشم.
  2. به من امکان بدهد راه حل هایی خلاق برای پروژه هایی که به آن‌ها اعتقاد دارم پیدا کنم و بتوانم نتایج مثبت تلاش هایم را برای دیگران ببینم.
  3. کار در محیطی انجام شود که انتظارات در آن روشن باشند و رشد شخصی تشویق گردد.
  4. به من اجازه بدهد عضوی از تیم سایر اشخاص خلاقی باشم که من به آن‌ها اعتماد دارم.
  5. به من فرصتی بدهد که راه حل هایی خلاق برای مسایل مختلف پیدا کنم و بعد آن‌ها را با سایراشخاص حمایتگر و علاقه مند در میان بگذارم.
  6. فعالیت در محیطی فعال و چالش گرانه انجام شود و به من امكان بدهد که در آن واحد به چند پروژه رسیدگی کنم.
  7. به من امکان بدهد که از مهارت های سازمانی و تصمیم گیری خود استفاده کنم و روی پروژه های خودم کنترل و مسئولیت داشته باشم.
  8. به من انواع مختلفی از فعالیت‌ها را بدهد تا به شکلی خوب، برنامه ریزی شده و منظم از آن‌ها استفاده کنم.
  9. شغل من در محیطی باشد که از تعارض و تنش بین افراد به دور باشد.
  10. مرا در معرض ایده های نو قرار دهد و به من امکان بدهد تا روشهای جدید بیازمایم و بخصوص به روش هایی توجه داشته باشم که زندگی دیگران را بهبوبخشد.

جست و جوی شغل دلخواه 

علم و اطلاع از نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی خود به شما امکان می‌دهد که به جست و جوی شغل دلخواه خود بروید. در تمامی جنبه های این فرایند، شناسایی استخدام کنندگان و داشتن تماس با آن‌ها، تهیه ابزارهای بازاریابی نظیر نوشتن رزومه حضور در مصاحبه های شغلی، مذاکره درباره حقوق برای قبول یک شغل، اشخاص مطابق تیپ خود رفتار می‌کنند. توانایی سرمایه گذاری روی دارایی‌ها و جبران کمبودها و کاستی‌ها تفاوت میان یک جست و جوی شغلی موفق و یا ناموفق را رقم می‌زند.

تفاوت میان تیپ های شخصیتی گاه بسیار ظریف و در مواقعی چشم گیر هستند. و اینها تفاوت میان جست و جوی موفق یا ناموفق شغل را رقم می‌زنند. مفهوم شبکه سازی و یا ملاقات یا صحبت با اشخاص به منظور گردآوری اطلاعات درباره مشاغل بالقوه مثال جالبی می‌تواند باشد. برونگراها طبیعت از شبکه سازی لذت می‌برند و به آن‌ها توصیه می‌شود که این کار را در مقیاس وسیع انجام دهند. اما درونگراها شبکه های محدود را می‌پسندند. و بخصوص دوست دارند با کسانی که آن‌ها را می‌شناسند شبکه سازی کنند. حسی‌ها ترجیح می‌دهند که با دامنه ای مشخص و تعريف شده با  دیگران تولید شبکه کنند، اما شمی‌ها ممکن است به سراغ کسانی بروند که با آن‌ها همخوانی ندارند.

از اینکه بگذریم احساسی‌ها شبکه سازی را مانند هر چیز دیگری به شدت شخصی ارزیابی می‌کنند. با دیگران ارتباط مؤثر صمیمانه و گرم ایجاد می‌کنند و این در حالی است که فکری‌ها به شکل عینی تری به مسئله نگاه می‌کنند. سرانجام به داوری کننده‌ها می‌رسیم که در جریان شبکه سازی سؤالات کمتر اما سازمان یافته ترمی پرسند و در این میان ملاحظه کنندها در تمام مدت روز می‌توانند در هر زمینه ای سوال کنند.

مشاغل مناسب ENFJها

ENFJها به سبب ترکیب ترجیحاتی خود، به طور طبیعی جذب مشاغل مختلف می‌شوند. در فهرست کردن مشاغلی که میان ENFJها علاقه مند و عمومیت دارد، توجه به این نکته ضرورت دارد که اشخاص موفقی از انواع تیپ‌ها در تمام مشاغل حضور دارند اما مشاغل زیر بیشتر مورد پسند ENFJ‌ها قرار می‌گیرد. برخی از دلایل آن هم مشخص است. این فهرست کاملا جامعی نیست اما سعی کرده ایم که در آن به مهم ترین مشاغلی که قبلا به آن توجه داشته اید اشاره کنیم. گرچه تمامی این حرفه‌ها پتانسیلی برای رضایت خاطر شغلی به دست می‌دهند، تقاضای آتی برای برخی از مشاغل احتمالا بیش از تقاضا برای مشاغل دیگر خواهد بود.

ارتباطات 
  • مدیر بخش تبلیغات
  • متخصص روابط عمومی
  • مدیر ارتباطات
  • نویسنده، روزنامه نگار
  • هنرمند، سرگرم کننده
  • مسئول جمع آوری وجوه و سرمایه
  • مسئول استخدام
  • مدیر برنامه های تفریحی
  • تولید کننده تلویزیونی
  • سیاستمدار
  • مدیر بازاریابی (رادیو، تلویزیون، برنامه های تلویزیون ماهواره ای) و طراح اطلاعات گرافیک
  • سردبیر ( مجلات)
  • هنر مند گرافیک
  • تولید کننده چند رسانه ای
  • نسخه بردار
  • گزارشگر و خبرنگار
  • مدیر ویرایش
نکته:

ENFJها ارتباط برقرار کننده های ماهری هستند. انگیزه آن‌ها برای درک و راضی کردن افراد قوی است. از این رو از ادب و آداب معاشرت و دیپلماسی سطح بالا برخوردارند. آن‌ها در مواقعی کلام را به نوشته ترجیح می‌دهند. اما بسیاری از ENFJها نویسندگان خوبی هم هستند. آن‌ها از فرایند جمع آوری اطلاعات از طریق ملاقات با اشخاص و مصاحبه با آن‌ها لذت می‌برند و به جنبه های شخصی و خصوصی بها می‌دهند. دنیای تبلیغات، روابط عمومی و جمع آوری وجوه سرمایه ای اغلب برای این جماعت شغل مناسبی است. ENFJها به سرعت با مراجعان، مشتریان و همکاران روابط حسنه برقرار میکنند و می‌توانند، متقاعد کننده، تولید کننده، استخدام کننده، و یاسیاستمدار باشند. اینها طبیعتأ سیاستمدارند و از اینکه کارگروه های بزرگ و کوچک را هموار کنند لذت می برند.

مشاوره
  • مفسر، مترجم
  • روان شناس
  • تسهیل کننده
  • مشاور شغلی
  • مشاور شخصی
  • روحانی
  • مشاور شرکت‌ها در امور استخدام
  • مشاور در سوء مصرف مواد
  • مشاور در کمک کردن به کارکنان
  • مشاور برنامه های تفریحی
  • روان شناس تحصیلی
  • مشاور راهنما
نکته:

شمار کثیری از ENFJها از اینکه به دیگران کمک کنند تا از زندگی خود لذت ببرند، شادمان می‌شوند. آن‌ها از اینکه به مراجعان خود کمک کنند تا از مباحث شخصی مطلع شوند و بر موانع غلبه کنند، لذت می‌برند. ENFJها معمولا گرم و پرمحبت و درمانگرهایی با نفوذ هستند. آن‌ها از داشتن شغل در کلیسا و در مجامع روحانی لذت می‌برند.

آن‌ها می‌توانند ارزش های خود را با دیگران در میان بگذارند و به خود وبه  دیگران کمک کنند که به حداکثر توانمندی خود برسند. آن‌ها به راحتی راه چاره‌ها و یا  انتخاب های احتمالی را تشخیص می‌دهند و می‌توانند به مشتریان و مراجعان خود کمک کنند تا آن‌ها هم اینها را ببینند.

امور آموزشی ، خدمات انسانی
  • آموزگار بهداشت، هنر، نمایشنامه نویسی، زبان
  • استاد کالج: دروس انسانی
  • مبصر دانش آموزان
  • کتاب داری
  • مددکار اجتماعی
  • مدیر سازمان های غیرانتفاعی
  • آموزگار تحصیلات ویژه
  • آموزگار کلاس های اول و دوم
  • آموزگار دو زبانه
  • مددکار رفاه کودک
  • مددکار اجتماعی (خدمات به سالمندان)
  • مدیر مرکز مراقبت از کودکان
  • مدیر برنامه آموزشی
  • مدیر خدمات اجتماعی
  • آموزگار علوم زندگی دبیرستان، کالج و تدریس مباحث مربوط به رشد کودک و مدیر موسیقی
  • مدرس بهداشت عمومی
  • مدیر کالج و دانشگاه
  • مدیر فعالیت های مذهبی
  • برنامه ریز شهری و منطقه ای
  • جامعه شناس سرپرست نگهداری از بالغ‌ها در طی روز
نکته:

ENFJها اغلب به امور آموزشی علاقه مند می‌شوند زیرا به آن‌ها فرصت می‌دهد تا مستقیما با سایر اشخاص کار کنند. به آن‌ها کمک می‌کند تا رشد کنند و توسعه پیدا کنه آن‌ها ترجیح می‌دهند مطالبی را تدریس کنند که بتوانند به معنای مطالب توجه داشته باشند. آن‌ها به محیط کاری هماهنگی احتیاج دارند تا به نقطه نظرها احترام بگذارند و احساسات و انتخاب هایشان را با یکدیگر سهیم شوند.

سازمان های خدمات انسانی اغلب برای ENFJها خوشایند است زیرا این سازمان‌ها شرایطی به وجود می‌آورند که شخص می‌تواند برای بهبود کیفیت زندگی خود تلاش کند. این اشخاص دوست دارند که در مشاغل رهبری ظاهرگردند وتا حد امکان پروژه های خود را کنترل کنند و از تلاش های خود نتایج مثبت بگیرند.

مراقبت های بهداشتی
  • پزشکی کل نگر
  • متخصص برنامه های غذایی – رژیمی
  • آسیب شناس زبان گفتار ، متخصص گوش
  • درمانگر مشاغل
  • کایروپراکتور
  • مسئول هماهنگی حمل و نقل
  • درمانگرهای اصلاحی
نکته:

در محدوده مراقبت های بهداشتی که به سرعت در حال رشد است، این حرفه‌ها از وجود ENFJها برای تشخیص و درمان بیماران استفاده فراوان می‌برند. ENFJها اغلب به عوامل روانی، احساسی و معنوی بیماری توجه دارند و اغلب در معرض روش های جدید درمانی به وجد می‌آیند. آن‌ها معمولا از عوامل حل کننده مشکلات شغلی و آسیب شناسی گفتار و زبان خشنود می‌شوند.

بازرگانی – مشاوره 
  • مدرس بهسازی نیروی انسانی
  • مدرس فروش
  • استخدام کننده پرسنلی
  • کار در آژانس های مسافرتی
  • مدیریت در واحدهای کوچک بازرگانی
  • طراح برنامه
  • مدیر فروش
  • مشاور مدیریت
  • مدرس تیم های شرکتی
  • مشاور در بیرون کردن کارکنان
  • متخصص اکو توریسم
  • مدیر روابط کار
  • برنامه ریز جلسات و کنوانسیون ها
  • روان شناس صنعتی – سازمانی
  • مدیر بخش تبلیغات
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر هتل و رستوران
  • مدیراستعدادیابی
  • برنامه ریز حوادث ویژه
نکته:

بسیاری از مشاغل مختلف در محدوده حرفه مشاوره می‌تواند برای ENFJها اسباب رضایت شود زیرا در حالی که این اشخاص می‌توانند از استقلال کافی برخوردار باشند می‌توانند با دیگران در ارتباط قرار بگیرند. ENFJها، ارایه کننده‌ها و آموزش دهندگان بسیار خوبی هستند، بخصوص اگر با اشخاصی کار کنند که به اثربخشی آن‌ها کمک نمایند. این اشخاص می‌توانند از خلاقیت فراوان بهره داشته باشند وبه آن‌ها کمک کنند تا اثر بخشی خود را افزایش بدهند. 

تکنولوژی
  • مدیر پروژه
  • مسئول استخدام نیروی انسانی
  • مدیر خدمات مشتریان
  • مشاور تکنولوژی
  • مربی
نکته:

در زمینه تکنولوژی، نیاز شدیدی به کسانی هست که تکنولوژی را درک می‌کنند.اما در ضمن از مهارتهای ارتباطی خوب برخوردارند. واسطه و رابط بودن میان اشخاص درگیر کار تکنولوژی و مصرف کنندگان تکنولوژی، خوشایند بسیاری از ENFJ‌ها است. زیرا این کار از یک سو نیاز آن‌ها را به کمک کردن مرتفع می‌سازد و بعد شرایطی فراهم می‌سازد تا با همکاران در ارتباط باشند.

از کارتان لذت ببرید

اگر نمی‌توانید هنوز آن شغلی را که دوست دارید داشته باشید، شغلی را که در آن به سر می برید بیشتر دوست بدارید. حقیقت ساده این است که به استثنای شغل حال حاضرتان، اکثر مشاغل می توانند با انعطاف قابل ملاحظه ای همراه باشند. می توانید با توسل به بعضی روش ها، کاری کنید که شغل فعلی شما خوشایندی لازم را به دست آورد.

  • در دوره‌های آموزشی درباره ارتباطات شرکت کنید.
  • سعی کنید در تعارضات شخصیتی میان همکاران دخالت نکنید.
  • سعی کنید در تدوین بیانیه ماموریت شرکت یا واحد خود مشارکت داشته باشید.
  • گروه حمایتگری درست کنید تا با کسانی که در ارتباط با مسایل شخصی یا کاری با مشکلات روبه رو هستند همکاری نمایید.
  • سعی کنید کارتان را محدود کنید به زمانی که در سرکار هستید.
  • سعی کنید در حیطه کاری خود یک آموزش دهنده باشید.
  • بگذارید رییس‌تان بداند که احساس قدرشناسی او روی کارکرد شما اثر می‌گذارد.
  • به طور داوطلبانه برای واحد یا سازمان خود، کار روابط عمومی انجام دهید.
  • سعی کنید مشاوره غیررسمی‌با همکاران را، بخصوص وقتی احساس می کنید کلافه شده اید و یا قبل از اینکه احساس کنید در شرایطی قرار گرفته اید که شانس پیروزی ندارید به حداقل برسانید.

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

تعاملات ENFJ با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افراد از انواع زیر بیشتر از همه مشتمل بر ارزش ها ، علایق و رویکرد کلی ENFJ به زندگی هستند. آنها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد ENFJ دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد ENFJ جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد ENFJ فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین ENFJها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

ENFJها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد ENFJ را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با ENFJ را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد ENFJ هستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف ENFJ است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

ENFJها در عشق

در روابط، ENFJها دریافت کمک را مشتاقانه پشتیبانی می کنند. آنها برای درک شرکای خود و انجام کارهایی که آنها را خوشحال می کند، پرانگیزه هستند و به احساسات و واکنش های همسرانشان توجه می کنند. ENFJها تشویق کننده های بزرگی هستند و همسران خود را ترغیب به توسعه و کشف پتانسیل های خود می‌کنند. آنها مشغول و آماده یاری رسانی هستند و به دنبال فرصت هایی برای پشتیبانی از همسران خود در کارهایشان هستند.

شرکای ENFJ بیش از هر چیز دیگری به هماهنگی اهمیت می‌دهند. درگیری برای ENFJها ناراحت کننده است، و آنها اغلب از آن جلوگیری می کنند. ENFJ ها به انتقاد بسیار حساس هستند و در صورت صدمه زدن به احساساتشان بسیار احساساتی و حتی مجازات می شوند. با این حال ، آنها بینش زیادی در مورد افراد ، احساسات و انگیزه ها دارند. آنها غالباً قادر به استفاده از این استعداد در حل مسائل هستند.

والدین دارای شخصیت ENFJ

به عنوان والدین ، ​​ENFJها نقش مهمی در هدایت رشد فرزندان خود دارند. آنها مشتاق به انجام این کار هستند. آنها از آموزش به فرزندان خود لذت می برند و ایده های صحیح و درست را از راه‌های صحیح به گرمی بیان می کنند.

ENFJها انتظارات زیادی از فرزندان خود دارند و غالباً آینده روشنی را برای آنها پیش بینی می کنند. آنها به پتانسیل فرزندان خود علاقه دارند و می خواهند از این پتانسیل برای پیشرفت آن‌ها الهام بگیرند. آنها ممکن است کارهای فرزندان خود را شخصاً انجام دهند، زیرا احساس می کنند که آنها نتوانسته اند ارزشهای قوی خود را القا کنند.

سبک ارتباطات ENFJ

ENFJها در ارتباطات گرم و دلسوزانه هستند که اشتیاق دیگران و ایده های آنها را نشان می دهند. آنها می خواهند درک کنند که برای دیگران چه چیزهایی اهمیت دارد تا بتوانند برای بهبود ارتباط اقدام کنند. ENFJها به آسانی از دیگران پشتیبانی می کنند، و به مردم اطمینان می دهند که ایده‌هایشان ارزش دارند. آنها در برقراری ارتباط با افراد مختلف و در ارائه راه حل هایی که پاسخگوی نیازهای دیگران باشد ، خوب هستند. آنها اغلب معلمان و مربیان خوبی هستند و راه را به دیگران نشان می دهند و به آنها برای پیشرفت خود کمک می کنند.

مقاله تیپ شخصیتی ENFJ

برای دریافت مقاله به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

مقالات مرتبط:

کاربرد تست MBTI در منابع انسانی / چرا شخصیت شناسی مهم است؟

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, ,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست