چگونه بهره‌ وری کارکنان را افزایش دهیم؟

یافتن راه‌هایی برای حفظ انگیزه، بخش عمده‌ی مولد بودن در کار است. با داشتن تکنیک‌هایی برای شروع کار و متمرکز ماندن، می‌توانید کارهای بیشتری را انجام دهید و در حرفه خود پیشرفت کنید. در حالی که کارمندان می‌توانند به خود انگیزه دهند، کارهای زیادی نیز وجود دارد که مدیران می‌توانند برای کمک به آنها انجام دهند. در این مقاله اهمیت بهره وری کارکنان و چگونگی افزایش آن را به اشتراک می‌گذاریم.

بهره وری کارکنان چیست؟

بهره‌وری کارکنان معیاری است که کسب‌وکارها از آن برای اطلاع از میزان کاری که کارکنانشان انجام می‌دهند استفاده می‌کنند. مدیران با توجه به این معیار، خروجی تیم و مدت زمان لازم برای تکمیل این کار را اندازه گیری می‌کنند.

با اندازه‌گیری بهره‌وری کارکنان، مدیران می‌توانند ببینند که آیا همه در مسیر درستی قرار دارند یا نیاز به مداخله دارند. به عنوان مثال، اگر مدیری ببیند که تیمش ضرب الاجل‌ها را از دست می‌دهد، ممکن است نیاز به پیاده‌سازی یک سیستم پاداش برای حفظ انگیزه و تمرکز کارکنان داشته باشد. به همین ترتیب، زمانی که یک مدیر متوجه می شود بهره وری کارکنان بالاست، باید راه هایی برای پاداش دادن به تیم خود بیابد.

چرا بهره وری کارکنان مهم است؟

بهره وری کارکنان بخش مهمی از یادگیری سنجش کار است که یک گروه از مردم می‌توانند انجام دهند. اگر بهره وری شما پایین است، این می‌تواند نشان دهنده این باشد که کارمندان باید سخت تر کار کنند یا اینکه ممکن است یک شرکت نیاز به استخدام افراد بیشتری داشته باشد. همچنین می تواند به مدیران بگوید که چه کاری درست و غلطی انجام می‌دهند.

اگر کارمندان یک ماه کار زیادی انجام می‌دهند، مدیر آنها باید در مورد ماه فکر کند. آنها می‌توانند در نظر بگیرند که آیا کارمندان انگیزه بیشتری داشتند یا حتی کار لذت بخش‌تر بوده است. سوالات زیادی وجود دارد که مدیران می‌توانند از خود بپرسند تا علت بهره وری بالا را مشخص کنند.

کارمندان همچنین می‌توانند بهره وری خود را اندازه‌گیری کنند. اگر متوجه شدید که به اندازه کافی کار انجام نمی‌دهید، شاید لازم باشد استراتژی‌های جدیدی برای بازده ماندن پیدا کنید. با رعایت ضرب الاجل‌ها و انجام تمام وظایف خود، می‌توانید نشان دهید که کارمند قابل اعتمادی هستید. این می‌تواند منجر به فرصت‌های پیشرفت شغلی بیشتر شود، مانند ترفیع یا افزایش حقوق.

چه چیزی بر بهره وری کارکنان تأثیر می‌گذارد؟

عوامل زیر بر بهره وری کارکنان تأثیر می‌گذارد:

روحیه کارکنان

زمانی که کارمندان از محل کار خود احساس رضایت می‌کنند، ممکن است به کارفرمای خود احساس وفاداری کنند. این می‌تواند آنها را تحت تأثیر قرار دهد تا به کار خود اهمیت دهند و کارهای بیشتری انجام دهند.

فرهنگ اداری

استخدام کارمندانی که در کار باقی می‌مانند، می‌تواند یک فرهنگ سازمانی سازنده ایجاد کند. وقتی همه در حال رعایت ضرب الاجل های خود هستند و کار را انجام می‌دهند، الگوی خوبی برای کارمندان جدید هستند. این منجر به چرخه‌ای از کارفرمایان جدیدتر می‌شود تا انتظارات شرکت را درک کنند و همچنین افراد سازنده‌ایی باشند.

بازخورد مدیر

دریافت بازخورد مثبت به طور منظم برای کارآمدتر شدن کارمندان مفید است. وقتی مردم بدانند چه کاری را به خوبی انجام می‌دهند، ممکن است در کار خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و انگیزه خوب برای  ادامه داشته باشند. انتقاد سازنده می‌تواند مفید باشد، اما فقط در حد اعتدال.

نگرش کارکنان

وقتی کارکنان نگرش خوبی داشته باشند، تمایل دارند یکدیگر را ارتقا دهند. هدف مدیران باید یافتن راه‌هایی برای بهبود نگرش تیمشان در مورد کار باشد.

منابع موجود

داشتن ابزارهایی که برای انجام کار خود نیاز دارید، بخش عمده‌ای از سازنده بودن است. مدیران با کیفیت می‌دانند که بدست آوردن تمام منابع مورد نیاز تیم اهمیت دارد.

چگونه می‌توان بهره وری کارکنان را به عنوان یک مدیر افزایش داد

مدیران می‌توانند با دنبال کردن مراحل زیر بهره وری تیم خود را بهبود بخشند:

1. زمینه‌های بهبود را ارزیابی کنید

قبل از صحبت با تیم خود در مورد سطح بهره وری آنها، سعی کنید بفهمید که آنها چه چیزی را می‌توانند بهبود بخشند. سعی کنید مشخص کنید چه چیزی ممکن است باعث عقب افتادن تیم شما شود. به عنوان مثال، ممکن است کار زیادی برای انجام دادن داشته باشند، ممکن است فرصت اجتماعی زیادی وجود داشته باشد یا ممکن است به انگیزه بیرونی نیاز داشته باشند.

2. بررسی عملکرد را ارائه دهید

برگزاری بررسی عملکرد یک یا دو بار در سال یک راه عالی برای باز کردن ارتباط با تیم شما است. در طول این مکالمه، می‌توانید تمجیدهایی را به اشتراک بگذارید که مطمئنأ اعتماد به نفس و انگیزه اعضای تیم شما را افزایش می‌دهد. شما همچنین می‌توانید آنچه را که آنها می‌توانند روی پیشرفت کار انجام دهند به اشتراک بگذارید.

از این جلسه به عنوان زمانی استفاده کنید تا بدانید چه چیزی ممکن است مانع عملکرد تیم شما شود. همچنین می‌توانید با هر فردی برای تعیین اهداف کمک کنید. با داشتن برخی اهداف برای کار کردن، ممکن است شاهد افزایش سطح بهره وری آنها باشید.

3. ایجاد مشوق ها

اگر اعضای تیم شما انگیزه ذاتی داشته باشند، از انجام کار خود لذت می‌برند. اگر متوجه شدید که وظایف خاصی برای آنها چالش برانگیزتر است، ممکن است بخواهید انگیزه های بیرونی ارائه دهید. این می‌تواند هر چیزی باشد، از پاداش پایان سال تا به رسمیت شناختن شرکت. دادن چیزی به تیم خود برای کار کردن ممکن است سطح بهره وری آنها را بهبود بخشد.

4. یاد بگیرید که به چه ابزاری نیاز دارند

از تیم خود بپرسید که چه ابزارهایی به آنها کمک می‌کند تا وظایف خود را بهتر انجام دهند. این می‌تواند نرم افزار خاصی برای کمک به آنها در مدیریت وظایف یا پروژه های خود باشد. این حتی می‌تواند یک برنامه ارتباطی باشد که به آنها کمک می‌کند در ارتباط باقی بمانند. اگر این ابزارها بتوانند به آنها در انجام کارهای بیشتر در مدت زمان کوتاه‌تری کمک کنند، ممکن است ارزش سرمایه گذاری را داشته باشند.

چگونه می‌توان بهره وری کارکنان را به عنوان یک کارمند افزایش داد

کارمندان می‌توانند با انجام مراحل زیر بهره وری بیشتری داشته باشند:

1. بفهمید که چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد

یافتن راه‌هایی برای ایجاد انگیزه در خود بخش مهمی از ادامه کار است. برای احساس انگیزه موارد زیر را امتحان کنید:

  • به اندازه کافی خوابیدن. وقتی به اندازه کافی بخوابید، می‌توانید با احساس سرزندگی از خواب بیدار شوید و برای انجام روزتان آماده باشید.
  • سالم‌تر بخورید غذای سالم می‌تواند باعث شود در طول روز احساس انرژی بیشتری کنید. این افزایش انرژی اضافی می‌تواند به شما کمک کند کارهای بیشتری انجام دهید.
  • برای ورزش وقت بگذارید. انجام یک تمرین سریع می‌تواند خون شما را پمپاژ کند و به افزایش سطح انرژی شما کمک کند. اگر در محل کار احساس خستگی می‌کنید، چند حرکت ورزشی انجام دهید.
  • جملات تاکیدی روزانه را بگویید. اینها عبارات مثبتی هستند که به شما کمک می‌کنند اعتماد به نفس و توانایی بیشتری داشته باشید. با تکرار، «من می‌توانم این کار را انجام دهم»، ممکن است شروع به باور کنید و شروع به انجام کارهای بیشتر کنید.
  • کار خود را در اولویت‌بندی کنید. ابتدا برای کارهای مهمتر خود وقت بگذارید. سپس، می‌توانید بعدأ روی کارهای کمتر فوری کار کنید.
  • اهداف SMART را تعیین کنید. اینها اهدافی هستند که مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان هستند. داشتن اهداف می‌تواند به شما کمک کند تا به طور فعال به سمت چیزی کار کنید.
2. سعی کنید خوش بین باشید

داشتن نگرش مثبت در محل کار می‌تواند باعث شود که در مورد کار خود هیجان بیشتری داشته باشید. هر روز سعی کنید به این فکر کنید که برای چه جنبه هایی از شغل خود سپاسگزار هستید. در مورد آنچه در محل کار خود لذت می‌برید و آنچه مشتاق انجام آن هستید فکر کنید. سعی کنید کار خود را به عنوان یک فرصت هیجان انگیز ببینید تا یک چالش.

3. در مورد آموزش پرس و جو کنید

هنگامی که بدانید چگونه کار خود را به درستی انجام دهید، ممکن است متوجه شوید که انجام به موقع آن بسیار آسان‌تر است. از مدیر خود بخواهید که برخی از مواد آموزشی را برای یک کار جدید فراهم کند. ببینید آیا آنها می‌توانند وظایفی را که درک آنها برای شما چالش برانگیزتر است توضیح دهند.

4. کمک بخواهید

هنگامی که احساس می‌کنید باید برخی از وظایف خود را محول کنید، ببینید آیا همکارانتان مایل به کمک هستند یا خیر. آنها ممکن است به دنبال کاری برای انجام دادن باشند و آماده باشند تا در انجام یک تکلیف به شما کمک کنند. به همین ترتیب، می‌توانید از آنها بخواهید چیزی را که به نظر شما چالش برانگیز است، توضیح دهند. هر زمان که یک همکار به شما کمک کرد، قدردانی خود را ابراز کنید. همچنین، سعی کنید زمانی که به کمک نیاز دارند همیشه کمک کننده باشید.

بیشتر بخوانید:

مدیریت روحیه کارکنان

حفظ کارکنان

برنامه‌ ریزی استراتژیک برای بهبود بهره‌وری  

آموزش کارکنان

دلبستگی کارکنان

نظام پاداش و تشویق کارکنان

زنجیره ارزش منابع انسانی: یک ابزار ضروری برای افزودن ارزش به منابع انسانی

مشارکت کارکنان چیست؟

برنامه ریزی جانشین پروری