نحوه برنامه‌ریزی یک تجدید ساختار سازمانی موثر

تجدید ساختار سازمان ممکن است برای رقابتی ماندن یک کسب و کار ضروری باشد، به ویژه زمانی که آنها نیاز به حفظ مزیت رقابتی خود در مواجهه با پیشرفت‌های صنعت خود دارند. درک اصول اولیه تجدید ساختار می‌تواند به شما کمک کند تا یک بازسازی را به طور موثر برای دستیابی به اهداف خود اجرا کنید. در این مقاله، ما توضیح می‌دهیم که تجدید ساختار سازمانی چیست، دلایل آن را بیان می‌کنیم و نکاتی در مورد چگونگی بازسازی سازمان ارائه می‌کنیم.

تجدید ساختار سازمانی چیست؟

تجدید ساختار سازمانی تغییر در مدل، ساختار یا فرآیندهای تجاری یک شرکت است. همچنین می‌تواند شامل تغییرات در نیروی کار، سازماندهی مجدد سلسله مراتب شرکت یا معرفی فرآیندهای جدید باشد. مقیاس یک کمپین بازسازی می‌تواند به عواملی مانند راه اندازی یک محصول جدید یا رفع نیازهای مشتری بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر کاهش هزینه‌های عملیاتی تجدید ساختار را ضروری کند، ممکن است اخراج در مقیاس بزرگ ضروری باشد. تجدید ساختار سازمانی ممکن است زمانی رخ دهد که مدیریت تصمیم بگیرد بخشی از کسب و کار باید تغییر کند. اگر به درستی اجرا شوند، چنین تغییراتی ممکن است کسب و کار را در یک منطقه خاص یا چندین حوزه بهبود بخشد.

چه کسی بازسازی سازمان را مدیریت می‌کند؟

در بسیاری از سازمان ها، تجدید ساختار اغلب شامل گروه‌های زیر می‌شود:

مدیریت:

مدیریت اغلب در تلاش است تا سازمان را پایدار و عملیاتی نگه دارد و اغلب توسط هیئت اجرایی نمایندگی می‌شود، ممکن است فعالیت‌ها را در فرآیند تجدید ساختار ارزیابی کرده و برای اطمینان از موفقیت آن پشتیبانی ارائه دهد.

کارکنان:

در حالی که یک شرکت ممکن است مستقیماً کارمندان را در بازسازی مشارکت ندهد، اگر کارکنان را در مراحل اولیه با اطلاعات شامل شود، می تواند به کاهش مخالفت‌ها و افزایش موفقیت کمک کند.

پرسنل منابع انسانی:

پرسنل منابع انسانی اغلب نقشه‌هایی را برای هدایت سازماندهی مجدد و انتقال تغییرات به کارکنان ایجاد می‌کنند.

ذینفعان:

مشارکت ذینفعان یا سرمایه گذاران ممکن است به عواملی مانند اندازه شرکت و مقیاس تجدید ساختار بستگی داشته باشد. شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌گذاران قدرتمند اغلب هنگام تصمیم‌گیری‌هایی که می‌تواند بر عملیات‌ها تأثیر قابل‌توجهی داشته باشد، آنها را شامل می‌شوند.

دلایل تجدید ساختار سازمان

تجدید ساختار اغلب از تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی یک شرکت و شناسایی تغییرات ضروری ناشی می‌شود. در اینجا دلایلی وجود دارد که برخی از شرکت‌ها ممکن است تصمیم به تجدید ساختار بگیرند:

پویایی در محیط کسب و کار

دنیای تجارت همیشه در حال تغییر است و شرکت ها را مجبور می‌کند تا جنبه‌های خاصی از تجارت خود را تغییر دهند تا رقابتی باقی بمانند. در حالی که برخی تغییرات به ندرت نیاز به تجدید ساختار شدید دارند، برخی می‌توانند به سازماندهی مجدد گسترده در شرکت‌ها منجر شوند. یک محیط کسب و کار پویا یکی از عوامل خارجی رایج است که تلاش‌هایی را با هدف تجدید ساختار تشویق می‌کند. عوامل داخلی می‌توانند قابل کنترل‌تر و کمتر فرار باشند.

تغییرات در ساختار کار و عملیات

الگوهای کار و تولید پویا هستند زیرا شرکت‌ها فرآیندهای جدیدی را کشف می‌کنند که ممکن است با گذشت زمان نتایج بهتری ارائه دهند. اجرای فرآیندها و ساختارهای جدید در سازمان‌ها ممکن است نیاز به بازسازی کامل داشته باشد. یک مثال خوب، ظهور برنامه‌های کار از راه دور در سراسر صنایع با سازماندهی مجدد و تجدید ساختار شرکت‌ها برای تطبیق بیشتر ترتیبات کار از خانه است.

استفاده از فرصت‌های بازار

یک شرکت ممکن است تجدید ساختار کند تا از فرصت‌ها برای رشد بهتر کسب‌وکار استفاده کند. نمونه‌هایی از فرصت‌ها عبارتند از راه اندازی محصولات در بازارهای جدید، افزایش سهم بازار یا ایجاد آگاهی بالاتر از برند. تغییر ساختار به روش صحیح می‌تواند یک شرکت را در موقعیت بهتری برای استفاده از فرصت‌های موجود در بازار قرار دهد. به عنوان مثال، ایجاد دفاتر بین المللی جدید به عنوان بخشی از بازسازی سازمانی می‌تواند تصرف بازارهای جدید را آسان‌تر کند.

ارضای نیازهای مشتری

کسب و کارها ممکن است سازماندهی مجدد کنند تا نیازهای متغیر پایگاه مشتریان خود را برآورده کنند. زمانی که شرکت شما مجبور است محصولات جدید تولید کند یا خدمات جدیدی ارائه دهد، ممکن است برای مدیریت تغییرات در عملیات مانند ایجاد بخش‌های جدید، استخدام کارکنان جدید و افزودن موقعیت‌های مدیریتی جدید برای تطبیق با خواسته‌های مختلف مشتریان، تجدید ساختار لازم باشد.

ادغامی که منجر به تغییر نام تجاری می‌شود

اگر یک شرکت با شرکت دیگری ادغام شود یا شرکت دیگری آن را خریداری کند، ممکن است تجدید ساختار ضروری شود. مالکان یا مدیریت جدید ممکن است بخواهند بخش‌های خاصی از کسب‌وکار را تغییر دهند یا تغییر دهند، که باعث بازسازی کامل سازمانی می‌شود.

مشکلات داخلی سازمانی

مشکلات مختلفی در یک سازمان وجود دارد که می تواند تغییراتی در ساختار یا فرآیندهای داخلی آن ایجاد کند، مانند:

  • ناکارآمدی
  • عملکرد ضعیف
  • افزایش هزینه‌های سربار
  • کاهش درآمد
  • تخصیص و استفاده نادرست از بودجه
  • مشکلات ارتباطی
  • رهبری ناکافی شرکت

رهبری یک شرکت اغلب کلید بقا و موفقیت آن است. اگر در ساختار رهبری ایرادی وجود داشته باشد، ممکن است نیاز به تجدید ساختار باشد. اینکه تغییر ساختار چقدر بر رهبری تأثیر می‌گذارد ممکن است به مقیاس مشکل بستگی داشته باشد. اگر مشکل در سطوح مختلف مدیریت رخ دهد، بازنگری کامل رهبری شرکت ممکن است بهترین باشد.

نکاتی برای بازسازی موفق سازمان

هنگامی که بازسازی سازمانی به درستی انجام شود، می‌تواند به ساده سازی فرآیندها و تسهیل دستیابی به اهداف تجاری کمک کند. در اینجا چند نکته برای اجرای یک فرآیند بازسازی موفق آورده شده است:

ساختار فعلی خود را ارزیابی کنید

قبل از شروع تجدید ساختار، می توانید ساختار سازمانی فعلی خود را ارزیابی کنید. این ممکن است به شناسایی مشکلات کمک کند و حل آنها را آسان‌تر کند. همچنین می‌تواند یافتن بخش‌هایی از ساختار سازمانی‌تان را که عملکرد خوبی دارند و آن‌هایی که می‌توانند از بازسازی سود ببرند، آسان‌تر کند.

یک طرح تجدید ساختار تهیه کنید

شانس موفقیت یک تجدید ساختار زمانی افزایش می‌یابد که برنامه‌ای برای اجرای آن وجود داشته باشد. برنامه بازسازی شما ممکن است عوامل مختلفی مانند محدودیت‌های قانونی و اقتصادی و قدرت کارکنان را در نظر بگیرد. هنگام ایجاد یک طرح، در اینجا برخی از فعالیت‌ها وجود دارد که می‌توانند برجسته باشند:

  • ایجاد اهداف
  • شناسایی ابزارهای مدیریت پروژه
  • برآورد هزینه‌ها و ایجاد بودجه
  • تشکیل تیم پروژه
  • انتصاب مدیر پروژه

ارتباط را در اولویت قرار دهید

یک بازسازی موفق ممکن است به حمایتی که از طرف سهامداران کلیدی در سازمان دریافت می‌کند بستگی داشته باشد. ارتباطات می‌تواند برای ایجاد حمایت از یک فعالیت پرمخاطره مانند بازسازی مهم باشد. ارتباطات در مورد تجدید ساختار سازمانی باید منظم و شفاف باشد تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که کارمندان از برنامه‌ها برای جلوگیری از عدم اطمینان و کاهش مخالفت مطلع هستند. همچنین می‌توانید سخنگویانی را برای بحث در مورد مزایای تجدید ساختار با کارمندان منصوب کنید.

در مقیاس کوچکتر بیازمایید

یک استراتژی خوب می‌تواند اجرای بازسازی در بخش‌های کوچکتر یک کسب و کار قبل از اعمال آن در کل سازمان باشد. ممکن است به شما این امکان را بدهد که یک برنامه را اندازه گیری و ارزیابی کنید و از اشتباهات پرهزینه اجتناب کنید. می‌توانید از نتایج این پیاده سازی‌های ساختگی برای اصلاح طرح واقعی و جلوگیری از مشکلات استفاده کنید. می‌توانید در طول این آزمایش‌ها بازخوردی از کارمندان جمع‌آوری کنید، و پاسخ‌های آن‌ها ممکن است در سنجش واکنش‌های بالقوه نیروی کار عمومی ارزشمند باشد.

اجرای ساختار سازمانی جدید

آخرین مرحله تجدید ساختار شامل اجرای ساختار جدید شرکت است. این مهم است که مطمئن شوید تیم شما تغییرات آتی را درک می کند و می‌توانید آنها را برای سازماندهی مجدد آماده کنید. ممکن است توصیه شود که یک برنامه اجرایی انعطاف پذیر ایجاد کنید که به تنظیمات برای به حداکثر رساندن اثربخشی اجازه دهد. R

مدیریت بهینه منابع انسانی
افزایش کارایی و صرفه‌جویی سازمان با ارزیابی عملکرد
همین حالا شروع کنید

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست