مصاحبه استخدامی گروهی متفاوت از یک مصاحبه‌ی یک به یک است. زیرا این مصاحبه توسط جمعی از افراد انجام می شود. رمز موفقیت در مصاحبه‌ی گروهی این است که بدانید دقیقأ از این مصاحبه چه انتظاری دارید.

این نوع مصاحبه استخدامی یکی از اضطراب آورترین انواع مصاحبه هاست. چون در این روش باید به سوالات چندین مصاحبه کننده پاسخ دهد.

مقاله ۹ نکته مهم برای مصاحبه استخدام حرفه ایی را مطالعه نمایید.

انواع مصاحبه استخدامی گروهی

دو نوع مصاحبه گروهی وجود دارد:

  • یک گروه کاندید
  • یک گروه پانل.

مصاحبه استخدامی گروهی کاندیدا

 در مصاحبه گروهی کاندیداها، یک کاندیدا در اتاقی به همراه سایر متقاضیان شغل که برای موقعیت مشابهی درخواست داده‌اند قرار می گیرد. هر کاندید به اطلاعات مربوط به شرکت و موقعیت شغلی گوش می دهد و سپس از او درخواست می شود تا به سوالات پاسخ دهد یا در تمرینات گروهی شرکت کند. مصاحبه های گروهی کاندیداها کمتر از مصاحبه های گروهی پانل رایج است.

مصاحبه استخدامی گروهی پانل

در مصاحبه گروهی از پانل، یک نامزد به صورت جداگانه توسط هیئت دو یا چند نفر مصاحبه می شود. این نوع مصاحبه گروهی معمولاً به صورت یک جلسه پرسش و پاسخ برگزار می گردد، اما ممکن است از داوطلب خواسته شود تا در یک تمرین یا آزمون شرکت کند. مصاحبه های پانل می تواند ساختار یافته یا بدون ساختار باشد. اگر مصاحبه‌ی پانل به درستی سازماندهی شود، می تواند تصویر جامع‌تری از نامزد ترسیم کند تا یک مصاحبه تک به تک. مصاحبه های پانل می تواند به مصاحبه کنندگان تازه کار و کارمندان کم تجربه کمک کند تا در فرآیند استخدام شرکت کنند.

پنل نباید بیش از چهار یا پنج نفر باشد چون تعداد بیشتر برای مصاحبه شونده ممکن است ترسناک و استرس زا باشد. یک مصاحبه کننده باید به عنوان رهبر عمل کند و سایر شرکت کنندگان باید در نقش های حمایتی فعالیت کنند. در حالی که همه مصاحبه کنندگان باید در طول مصاحبه شرکت کنند، تفاوت این دو نقش باید کاملاً مشخص باشد.

مقاله استراتژی جذب کارمند برای بهبود روند استخدام را مطالعه کنید.

آماده شدن برای مصاحبه استخدامی گروهی

آماده شدن برای مصاحبه شغلی سبب می شود تا از اعتبار و اثربخشی مصاحبه اطمینان حاصل شود. قبل از اجرای فرایند مصاحبه برای یک پست مشخص، متخصص منابع انسانی که سؤالات را مطرح می کند باید موارد زیر را  آماده سازد:

  • عوامل مهم موفقیت در کار را تعیین کند.
  • رتبه بندی – با توجه به ویژگی های آن شغل – مهمترین ویژگی‌ها، تجربیات، تحصیلات و ویژگی‌هایی که یک نامزد موفق باید از آن برخوردار باشد.
  • لیستی از این ویژگی‌ها، مهارت‌ها و انواع تجربیات مورد نیاز برای تکمیل رزومه و مصاحبه شغلی را تهیه کنید.
  • سؤالات خاصی را انتخاب کنید تا مشخص شود آیا فرد متقاضی دارای عوامل کلیدی موفقیت است یا خیر.
  • در مورد نوع فرایند مصاحبه تصمیم‌گیری کند.
  • قبل از مصاحبه رزومه هر نامزد مورد مصاحبه را مرور کند.
  • یک جلسه برنامه ریزی با حضور افراد مرتبط برگزار نماید.
  • تعیین کند که چه کسی با نامزدها مصاحبه خواهد کرد.
  • برای مصاحبه و روند پیگیری آن برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهید
  • در مورد سؤالات غربالگری متقاضی در هنگام مصاحبه‌ی گزینشی تلفنی تصمیم گیری کنید.
  • سؤالات مناسب برای ارزیابی پس از مصاحبه متقاضیان توسط هر مصاحبه کننده را مشخص کنید.

نکات کلیدی در مصاحبه استخدامی گروهی

مصاحبه کنندگان مصاحبه استخدامی گروهی باید این نکات کلیدی را بدانند چگونه اطلاعات مورد نظر خود را از میان سخنان متقاضی دریافت شغل استخراج کنند. این امر نیازمند تکنیک پیچیده ای نیست. اما نیازمند چیزی فراتر از پرسش در مورد داشتن مهارت ها و ویژگی های مورد نیاز کسب آن شغل است. جدیدترین متدها در مورد نحوه انجام مصاحبه های شغلی توصیه می کنند که کارفرمایان از متقاضیان در مورد پیشامدهای خاص در محل کار بپرسند. بنابراین ، سؤالات باید طوری طراحی شوند که نشان دهنده‌ی میزان مهارت فرد در مواجهه با آن شرایط خاص در طول فعالیت حرفه‌ایی خود باشد. پاسخ به چنین سؤالاتی می تواند نگاهی اجمالی به تجربیات واقعی متقاضیان ارائه دهد.

سامانه استخدام
برای دریافت دمو

کلیک کنید

سوالات مصاحبه استخدامی

برای این که هم کارفرما و هم متقاضی بتوانند بیشترین بهره را از سوالات مصاحبه استخدامی گروهی ببرند. باید نوع سؤالاتی را که باید پرسیده شود با دقت انتخاب گردد. علی رغم اهمیت تهیه سوالات از قبل، کارفرما نباید لیستی از پاسخ های ایده آل را در ذهن داشته باشد. بهتر است به جای در نظر گرفتن پاسخ‌های ایده‌آل، ویژگی های فرد ایده‌آل را در نظر داشته باشید.

سؤالات مصاحبه باید توانایی داوطلب را در انجام کار مؤثر روشن کند. بسیاری از کارشناسان می گویند بهتر است سؤالات باز بپرسید ( مثلأ در مورد رابطه خود با مدیر قبلی خود بگویید؛ چگونه می توان آن را بهبود بخشید؟) به جای سؤالات بسته که فقط به پاسخ های کوتاه  نیاز دارند (مثل: چند نفر شما را تائید کرده‌اند؟). مصاحبه با سوالات باز پاسخ شناخت شما را از هوش هیجانی فرد افزایش می دهد.

سوالات باز داوطلبان را تشویق می کند تا پاسخ های طولانی تری ارائه دهند و دانش، نقاط قوت و تجربیات شغلی خود را بیشتر شرح دهند. برای مصاحبه کنندگان مصاحبه استخدامی گروهی، چنین سؤالاتی می تواند بینش بیشتری از شخصیت متقاضی ارائه دهد. آنها همچنین می توانند به کارفرمایان در ارزیابی توانایی متقاضی در بیان تجربه کاری، میزان انگیزه، مهارت های ارتباطی، توانایی حل مشکلات و میزان علاقه به شغل کمک کنند.

منبع

مقاله مصاحبه استخدامی گروهی
برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
3.5 based on 6 votes
Software Name
سنجمان
Software Category
منابع انسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست