ISTJ

تست MBTI یک تست شخصیت شناسی می‌باشد. این تست افراد را به ۱۶ دسته شخصیتی تقسیم می‌کند. تیپ شخصیتی ISTJ یکی از این ۱۶ تیپ شخصیتی می‌باشد که در این مقاله پس از توضیح کلی درباره تست MBTI، همه چیز را درباره تیپ شخصیتی ISTJ بیان می‌کنیم.

اگر در تست MBTI شرکت نکرده‌اید، کلیک کنید:

تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I  و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.

چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

 ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم.

باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی ISTJ در یک نگاه

کارکردها: درون گرا، جزئی‌نگر، حسابگر، منظم

رمز موفقیت برای یک  ISTJ است که نکات زیر را بیاموزد:

 به روی امکانات و تحولات گشوده باشد، تأثیر کارش را روی دیگران در نظر بگیرد،به استقبال تغییر برود.

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی ISTJ

ISTJها (بازرسان)

ISTJها یا به اصطلاح بازرسان (Inspectors) افرادی هستند که به شدت می‌توان به آنها اعتماد کرد. چه در محیط منزل باشند چه در محیط کار، آنان افرادی هستند که وظیفه شناسی و پشتکار بسیار بالایی دارند. این موضوع وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که آنان مسئول نظارت بر افراد یا محصولات تحت اختیارشان باشند. از نظر بازرسان، تمام قوانین باید رعایت شده، از ضوابط پیروی شده و استانداردها نیز به کار گرفته شوند. ISTJها که حدود ۱۰ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، محافظان و نگهبانان حقیقی سازمان‌ها می‌باشند. آنان هنگام کار با رویه‌های موجود در یک سازمان صبر خاصی پیشه می‌کنند، هر چند باید گفت که با افرادی که قصد دارند به صورت غیرقانونی از قوانین تبعیت نکنند آنچنان هم صبور نیستند. بازرسان افرادی مسئولیت پذیر هستند، زمانی خرسند خواهند شد که افراد حدود وظایفشان را دانسته، از خط مشی‌ها تبعیت کرده و در چارچوب قوانین عمل کنند.

قانون‌مند

یکی از دغدغه‌های اصلی ISTJها این است که محصولات حتما مورد آزمایش قرار گرفته و برنامه زمان‌بندی نیز به نحو احسن اجرا شود، منابع نیز بر اساس استاندارد و آنچه آنان در نظر دارند به درستی تحویل شود. باید گفت که آنها انتظار دارند تمام افراد اطرافشان دارای چنین خصوصیتی باشند که بتوان بر روی آنها حساب باز کرد. زمانی که حرف از اجرا شدن دقیق قوانین در محل کار باشد، ISTJها افرادی به شدت سختگیر خواهند شد و حتی در گزارش دادن نقض قوانین به مراجع ذی‌صلاح هیچ درنگی نخواهند کرد. به همین دلیل است که اکثر افراد در مورد آنها این قضاوت اشتباه را می‌کنند که ISTJها  افرادی سنگ‌دل و کاملا بی‌رحم هستند، زیرا نمی‌توانند قصد و نیت خیر آنها و نیز آسیب پذیریشان در مقابل انتقاد را ببینند.

فداکار

از آنجایی‌که ISTJها کار نظارت خود را بدون هیچ گونه زرق و برق و هیاهویی انجام می‌دهند، بخش اعظمی از فداکاریشان در محل کار نادیده گرفته شده و بدون هیچ تقدیر و تشکری باقی می‌ماند. ISTJها همانند ESTJها (ناظران) پرحرف نیستند، با این حال افرادی به شدت اجتماعی بوده و در اکثر سازمان‌های خیریه و اجتماعی شرکت کرده و خود را وقف خدمت به دیگران می‌کنند. ISTJها نیز همانند همه سنتی‌ها، به مراسم خانوادگی نظیر ازدواج، جشن تولد و میهمانی‌ها توجه خاصی دارند البته باید گفت که اگر این میهمانی‌ها خیلی بزرگ و یا عمومی شود آنها تمایل دارند که گوشه‌ای نشسته و زیاد در تجمعات شرکت نکنند. به طور کلی آنها با هر چیزی که خیلی زرق و برق دار و تجملی باشد احساس راحتی ندارند. تمایل دارند که حرفهایشان ساده و متواضعانه باشد به جای اینکه از کلمات پر طمطراق و خودنمایانه استفاده کنند.

سنتی

دوست دارند به جای لباس‌های مد روز از لباس‌های ساده و معمولی استفاده کنند؛ محیط خانه و کارشان نیز معمولا تمیز، مرتب و سنتی است بر خلاف آن دسته از افرادی که در محیط‌های پر زرق و برق زندگی می‌کنند. یکی از خصوصیت‌های شخصی ISTJها این است که معمولا آیتم‌ها و اقلام استاندارد را در مقابل محصولاتی که آخرین مدل بوده و پر از امکانات مختلف است ترجیح داده و اغلب به دنبال چیزهای کلاسیک و عتیقه هستند. به همین خاطر است که چیزهای قدیمی و از مد افتاده را به چیزهای جدید تازه به بازار آمده ترجیح می‌دهند.

صداقت

اما کار دشوار برای ISTJها  این است که مبادی آداب باشند. آنها از این متنفرند که زبانشان را گاز بگیرند و صداقت به خرج ندهند. ISTJها تحت تأثیر عدم اطمینان و نبود دستورالعمل صریح و روشن استرس زده می شوند. آنها نمی‌توانند ابهام را تحمل کنند. آنها می خواهند به پرسش‌هایشان جواب صریح داده‌شود. طبیعت هدفگرای ISTJها  بزرگترین سرمایه زندگی آنهاست. آنها به راحتی  اولویت ها را تعیین می کنند و بعد برای رسیدن به این هدف ها کارهای لازم را انجام می دهند. آنها می‌توانند با هر کسی کار کنند.

ISTJ یعنی چه؟

درون گرا (I)

درون گرایی با اولویت تمرکز بر جهان درون مشخص می‌شود. به عنوان فردی درونگرا، ISTJها با صرف وقت به تنهایی یا با یک گروه کوچک و آشنا، انرژی می‌گیرند. آن‌ها اجتماعات بزرگ گروهی را ترک می‌کنند زیرا به جای وسعت روابط به دنبال عمق هستند. همانند سایر درونگراها، ISTJها اطلاعات را به صورت داخلی پردازش می‌کنند. آن‌ها غالبا شنوندگان عالی هستند.

جزئی‌نگر (S)

شاخصه جزئی‌نگر بر زمان حال متمرکز است. ISTJها به دنبال اطلاعات واقعی هستند و اطرافشان را از طریق حواس پنجگانه پردازش می کنند. آنها همه چیز را آنگونه که هستند می بینند زیرا متفکران مشخص و تحت اللفظی هستند. آنها به آنچه مسلم است اعتماد دارند. واقع گرایی و عقل سلیم ISTJها ارزش دارد. آنها ایده هایی را که با کاربردهای عملی همراه هستند‌، دوست دارند.

حسابگر (T)

تفکر عینیت را در اولویت قرار می‌دهد. به عنوان فردی متفکر، ISTJها بر اساس واقعیت تصمیم می‌گیرند. آن‌ها عقلشان به قلبشان حاکم است (اما بدون احساسات نیستند). ISTJها موقعیت‌ها و دیگران را بر اساس منطق داوری می‌کنند. آن‌ها حقیقت را بیش از تاکتیک ارزیابی می‌کنند و به راحتی می‌توانند نقص‌ها را شناسایی کنند. آن‌ها به سمت حل مسئله گرایش دارند.

منظم (J)

به عنوان فردی منظم، ISTJها پی در پی فکر می کنند. آنها برای سازمان ارزش قائل هستند. ISTJها بسیار منظم هستند. زندگی آنها برنامه ریزی شده و ساختار یافته است. ISTJها به دنبال تعطیلی هستند اما ناگفته نماند که از انجام وظایف لذت می برند. آنها مسولیت پذیر هستند و مهلت انجام کارها را جدی می گیرند. آنها پس از اتمام کارشان به تفریحاتشان می‌پردازند. داوری به معنای قضاوت نیست. داوری به چگونگی برخورد با فعالیت‌های روزمره اشاره دارد.

تعاملات ISTJ با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افراد از انواع زیر بیشتر از همه مشتمل بر ارزش ها ، علایق و رویکرد کلی ISTJ به زندگی هستند. آنها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

ISTP , ISTJ , ISFJ , ESTJ

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد ISTJ دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد ISTJ جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد ISTJ فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین ISTJها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

INTJ , ESTP , ESFJ , ENTJ

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

ISTJها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد ISTJ را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

ISFP , INTP , INFJ , ESFP

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با ISTJ را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد  ISTJ هستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف  ISTJ است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

INFP , ENTP , ENFP , ENFJ

از نقاط قوت خود استفاده کنید

 تا حدی که می‌توانید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید واز شدت نقاط ضعف خود بکاهید این کار می‌تواند تفاوت میان موفقیت یا شکست شما را رقم بزند.

نقاط قوت تیپ شخصیتی ISTJ

نقات قوت

نقاط قوت کاری شما می‌تواند موارد زیر را در بر بگیرد: 

  • دقت عمل و میل به انجام دادن به موقع کارها 
  • آمادگی برای اجرای رویه ها و مقررات 
  • توانایی دقت عمیق به یک کار در هر لحظه 
  • توانایی تنها کار کردن 
  • مهارت های سازمانی دقیق 
  • توجه به واقعیت ها و جزییات 
  • اعتقاد به ارزش ساختارهای سنتی و توانایی کار در چارچوب آن 
  • احساس شدید مسئولیت 
  • داشتن اخلاق کاری روشن و واضح، شما بر این باورید که باید کارامد باشید. 
  • قصد جدی برای رسیدن به هدف های خود 
  • عقل سلیم و دیدگاه های واقع بینانه

نقات ضعف

نقاط ضعف کاری شما می تواند شامل موارد زیر شود: 

  • نداشتن تمایل به آزمودن نقطه نظرهای امتحان نشده 
  • مقاومت در برابر تغییر
  • ناشکیبایی با فرایندهای وقت گیر 
  • نداشتن تمایل برای دقیق شدن به نیازهای آتی
  • نداشتن انعطاف کافی: ناتوانی و یا بی میلی به سازگار کردن خود در مواقع ضروری 
  • ناتوانی در توجه به تصاویر بزرگ و کلی کار 
  • بی توجهی به اینکه دیگران چگونه تحت تأثیر قرار می گیرند. 
  • بی تمایلی به تغییر جهت دادن در صورت نیاز 
  • بی تمایلی در کار حمایت از تغییرات مورد نیاز و دست زدن به ریسک های حساب شده


رضایت شغلی از دید یک ISTJ

به عنوان یک ISTJ رضایت شغلی به معنای انجام کارهایی است که:

  1. ماهیت فنی داشته باشد و به من امکان بدهد که از توانمندی هایم استفاده کنم.
  2. شرایطی در آن باشد که یک محصول یا خدمت واقعی را ارایه دهم و ترجیحا ازروش های استاندارد در آن استفاده کنم. 
  3. بتوانم در آن مستقل عمل کنم. فرصت کافی برای انجام دادن کار را به تنهایی داشته باشم و بتوانم از نیروی عالی تمرکز خود برای تکمیل و به انجام رساندن پروژه ها استفاده کنم.
  4. بتوانم درآن کار را در محیطی با ثبات و سنتی انجام دهم و مجبور نباشم اقدام به ریسک های غیر ضروری بنمایم.
  5. دارای نتایج ملموس و قابل اندازه گیری باشد.
  6. دارای هدف های عینی صریح و ساختار سازمانی مشخص و تعریف شده باشد.
  7. فرصت کافی برای آماده کردن خود داشته باشم.
  8. به من مسئولیت های بیش از پیش و فزاینده بدهد.
  9. در محیطی انجام شود که به داوری ها و تجربه های من بهای کافی داده شود.
  10. به من امکان بدهد که به هدف های تعیین شده برسم و نتایج کافی را در اختیار من قرار دهد.


جست و جوی شغل دلخواه

با علم و اطلاع از نقاط قوت و ضعف تیپ شخصیتی خود می توانید در جست وجوی شغل دلخواه با موفقیت فراوان رو به رو شوید. در تمام مراحل شغل یابی، از شروع تحقیق و بررسی درباره مشاغل موجود و مورد علاقه تا شبکه سازی و کسب اطلاعات لازم و آنگاه بازاریابی برای رسیدن به شغل مورد نظر و از جمله تهیه رزومه و بعد مذاکره درباره دستمزد، اشخاص با توجه به تیپ شخصیتی خود عمل می کنند. تفاوت میان تیپ های شخصیتی گاه پنهان و ظریف و در مواقعی کاملا عیان و پیداست. این نکات ظریف و اغلب پنهان است که تفاوت میان شکست و موفقیت را رقم می زند.

مفهوم شبکه سازی نمونه مناسبی است که می توان به آن اشاره کرد. برونگراها از شبکه سازی به شکلی وسیع استفاده می کنند. درونگراها ترجیح می دهند شبکه سازی را در گروهی محدود و با کسانی که آنها را می شناسند انجام دهند. حتی ها با اشخاص درمحدوده های خاص اقدام  به شبکه سازی می کنند،شمی ها در کار شبکه سازی حتی به سراغ کسانی می روند که درظاهر امر با موضوع ارتباطی ندارند. احساسی ها شبکه سازی را مانند هر چیز دیگر شخصی ارزیابی می کنند. آنها از ایجاد ارتباط مؤثر و انه لذت می برند. فکری ها عینی تر عمل می کنند. داوری کننده ها سؤالات محدود و بیشتر سازمان یافته دارند و ملاحظه کننده ها، حاضرند در تمام مدت روز، هرسؤالى را که به ذهنشان می رسد بپرسند.

از کارتان لذت ببرید

اگر نمی توانید کار مورد علاقه تان را داشته باشید کار فعلی خود را بیشتر دوست بدارید. واقعیت این است که سوای کار در بخش خط مونتاژ کارخانه ها می توانید در کاری که می کنید انعطاف بیشتری به خرج دهید. در ادامه مطلب به نکاتی اشاره کرده ایم که با استعانت از آن می توانید به کاری که می کنید اعتبار جدیدی ببخشید. 

  • یک دستیار و یا یک منشی کارامد استخدام کنید. 
  • در هر لحظه تنها روی یک پروژه کار کنید.
  • از سیستم های کارامد استفاده کنید. برای استفاده از آنها گزارش های مستقیم طلب کنید.
  • سعی کنید در جلسات کمتری شرکت کنید.
  • نقطه نظرهای دیگران را از آنها بپرسید.
  • از کسانی که جلسه گردان اند بخواهید قبل از تشکیل جلسه دستور برنامه را اعلام کنند.
  • شرایطی فراهم آورید که دیگران کار شما را قطع نکنند. 
  • از رؤسای خود بخواهید که درباره انتظاراتشان صریح تر صحبت کنند. 
  • هدف های کوتاه مدتی در نظر بگیرید.

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

ISTJها در عشق

در روابط، ISTJ وفادار و قابل اعتماد هستند. ISTJها احترام قاطعی به سنت دارند. ISTJها ثبات را ارج می نهند و تمایل به قدردانی از روابطی دارند که می توانند در طولانی مدت بر روی آنها حساب کنند. آنها وعده های خود را حفظ می کنند و انتظار دارند که دیگران نیز همین کار را انجام دهند. ISTJها کاملاً منطقی هستند و وقتی تصمیم گرفتند در مورد آن، سرسخت هستند. آنها معمولاً کارها را به روش خود انجام می دهند. غالباً عمل “صحیح” برای ISTJ آشکار است، و ممکن است با رویکردهای غیر متعارف صبر کمی داشته باشند. ISTJها به سختی تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که خانواده های آنها تأمین شده است. آنها مطابق انتظارات خود از آنچه که یک شریک خوب باید داشته باشد، زندگی می کنند. آنها به طور معمول از شریک زندگی خود رضایت دارند.

ISTJها به عنوان والدین

ISTJها به عنوان والدین، ​​در انتظارات خود قاطع هستند و در اجرای قوانین سازگار هستند. آنها به ندرت به فرزندان خود سر می زنند، اما ثبات، ساختار و ضروریات عملی زندگی را فراهم می کنند. آنها ممکن است دقیق باشند و اغلب بر ارزشهای سنتی مانند مسئولیت، وفاداری و اطاعت تأکید می کنند. والدین ISTJ می‌خواهند به فرزندان خود بیاموزند چگونه در جامعه متناسب باشند. آنها انتظار دارند كه فرزندانشان به اقتدار احترام بگذارند و از مال و اموال خود مراقبت كنند.

ارتباطات ISTJها

ISTJها بصورت مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند. آنها خاص هستند و به جزئیات توجه می‌کنند. ISTJها به طور معمول از حافظه فوق العاده‌ای برای جزئیات برخوردار است و دارای انبار گسترده ای از اطلاعات عملی و واقعی است.

مشاغل مناسب برای ISTJها:

در فهرست کردن مشاغل مناسب ISTJ ها توجه به این نکته ضرورت دارد که بسیاری ازتیپ های  شخصیتی دیگر نیز می توانند در این مشاغل به موفقیت های بزرگ دست پیدا کنند با این حال مشاغل زیر از نوعی هستند که احتمالا ISTJها از انجام دادن آن لذت کافی می برند. این فهرست البته صددرصد کامل نیست. 

تجارت و بازرگانی 

  • حسابرس
  • رییس اداره 
  • حسابدار
  • مدیر، سوپروایزر 
  • متخصص پردازش کلمات 
  • تحلیل گر و متخصص کارایی 
  • متخصص بیمه 
  • مدیر تدارکات لجستیکی 
  • افسر انتظامات 
  • افسر ارشد اطلاعات
  • کارشناس حسابرسی 
  • مدیر املاک و مستغلات، مسکونی،تجاری
  • مسئول جمع آوری اسناد مالی 
  • بازرس ساختمان
  • بازرس دولتی
  • مدير ساختمان سازی 
  • نماینده خرید و متخصص عقد قراردادها 
  • برآورده کننده هزینه 
  • بازرس مطالبات بیمه 
  • متخصص آمار 
  • نویسنده فنی 
  • مدیر و مشاور انجمن ها 
  • ارزیاب املاک و مستغلات

نکته:

ISTJها اغلب ازکارهای تجارتی و بازرگانی استقبال می کنند و در سیستم های مدیریت می درخشند. آنها معمولا کار در شرایط باثبات و سنتی را دوست دارند. آنها در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها از تبحر فراوان برخوردارند و اجازه نمی دهند اشتباهی صورت گیرد یا موردی از قلم بیفتد. آنها به عنوان یک مدیر، خط و مشی انجام امور را مشخص می سازند. آنها اغلب، کارهایی را دوست دارند که نتایج ملموس برجای بگذارد.

فروش و خدمات 

  • افسر پلیس، کارآگاه 
  • کارمند دولت 
  • متخصص مالیات 
  • افسر ارتش 
  • عامل ملک و املاک 
  • فروشنده تجهیزات ورزشی 
  • افسر اصلاحات 
  • مهندس ایمنی و بهداشت صنعتی 
  • متخصص پیشگیری از آتش سوزی 
  • ناخدای کشتی های بزرگ و قایق ها 
  • خلبان هواپیماهای مسافربری و بازرگانی
  • مأمور ناظر 
  • مدیر نماها و چشم اندازها 
  • مهندس پرواز
  • کارشناس اداره پست 
  • بازرس امور محیطی 
  • بازرس گمرک و امور مهاجرت 
  • نقشه کش معماری 
  • زارع و سازنده اسلحه 
  • سازنده وسایل و ادوات موسیقی 
  • متخصص پرواز

نکته:

مشاغل مربوط به خدمات شهری اغلب با استقبال ISTJها رو به رو می شود. این اشخاص از کار کردن در زمینه هایی که مردم را حفظ و حراست کند لذت می برند. آنها از یک محیط سازمان یافته و با ساختار استقبال می کنند. ISTJها از اطلاعات گذشته خود برای حل مسایل جاری استفاده می کنند. آنها از حافظه خوبی برخوردارند. از کار فروش و کارهایی که شخصا در آن تجربه دارند لذت می برند.

امور مالی 

  • بازرس بانک
  • تحلیل گر اعتبارات 
  • مأمور سرمایه گذاری و اوراق بهادار
  • تحلیل گر بودجه 
  • مودی مالیاتی
  • برآورد کننده هزینه 
  • دلال بازار اوراق بهادار
  • خزانه دار، رییس ارشد مالی

نکته:

 گفته می شود که ISTJها با عدد و شماره رابطه خوبی دارند. آنها جزییات و حقایق را به خاطر می سپارند. به راحتی حواسشان پرت نمی شود. با تمام وجود سعی دارند که کارشان را به طرزی عالی انجام دهند. کار در امور مالی اغلب ایجاب می کند که شخص بتواند به تنهایی کار کند، ارقام و آمار لازم را جمع آوری نماید و محاسبات دقیق را انجام دهد.

تحصیلات و آموزش 

  • رییس مدرسه ، دبیرستان 
  • آموزگار، آموزگار ریاضی 
  • کتاب خانه دار
  • مدیر 
  • مسئول آرشیو

نکته:

مشاغل آموزشی اغلب با استقبال ISTJها مواجه می شود. بخصوص اگر کار درآموزش در بخش های مدیریتی و مسایل فنی باشد.

حقوقی – تکنولوژی 

  • پژوهشگر حقوقی
  • متخصص برق 
  • مهندس 
  • مکانیک
  • برنامه نویس کامپیوتر 
  • نویسنده فنی 
  • منشی حقوقی 
  • فروش مواد دارویی، پژوهشگر مواد دارویی
  • مهندس کاربری 
  • مدیر مرکز اطلاعات کامپیوتری 
  • تحلیل گر سیستم ها 
  • بازرس وب 
  • مهندس کامپیوتر 
  • تعمیر کننده تجهیزات پردازش اطلاعات 
  • مهندس سخت افزار کامپیوتر 
  • آزمون کننده سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر 
  • قاضی دادگاه بخش 
  • متخصص جنایی 
  • منشی دادگاه 
  • تعمیر کننده وسایل الکترونیک
  • تکنسین تهیه نوارهای مغزی 
  • زمین شناس 
  • متخصص هواشناسی 
  • مکانیک هواپیما
  • مهندس، مکانیک، برق و امور صنعتی
  • دانشمند کشاورزی

نکته:

این مشاغل به ISTJها امکان می دهد که از مهارت های فنی خود استفاده نمایند و با وسایلی سروکار داشته باشند که نیازمند وقت فراوان است.

مراقبت های بهداشتی

  • دامپزشک
  • جراح عمومی
  • دندانپزشک 
  • رییس بخش پرستاری 
  • رییس مراقبت های بهداشتی 
  • داروساز 
  • تکنولوژیست آزمایشگاه
  • پژوهشگر پزشکی 
  • پزشک مراقبت های اولیه 
  • تکنولوژیست بیومدیکال 
  • فیزیولوژیست ورزشی 
  • تکنسین داروخانه
  • تکنولوژیست جراحی 
  • ارتودنتیست 
  • مأمور تحقیق در مرگ های مشکوک 
  • بینایی سنج 
  • مسئول بهداشت عمومی
  • تکنسین بیولوژی 
  • تکنسین علوم محیطی 
  • تکنسین سوابق پزشکی
  • تکنولوژیست نوار مغزی

نکته:

ISTJها اغلب مشاغل پزشکی را دوست دارند، بخصوص مشاغلی که در ساختار سنتی بیمارستان ها وجود دارد. آنها به نگرانی های بیماران توجه خاص مبذول می دارند. خوب گوش می دهند و توصیه های حساب شده می کنند. ISTJها در زمینه های مدیریت امور بهداشتی و سلامتی مهارت زیاد دارند. این تیپ شخصیتی تلاش دارد تا به مسئولیت های خود عمل کند. آنها از محیط های کاری منظم استقبال می کنند و بخصوص از جنبه های فنی دندانپزشکی و داروسازی لذت می برند.

مقاله تیپ شخصیتی ISTJ

برای دریافت مقاله فوق به صرت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, ,

پست های مرتبط

7 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست