تفکر خلاق

بسیاری از کارفرمایان برای خلاقیت ارزش قائل هستند. صرف نظر از صنعتی که در آن کار می‌کنید یا قصد دارید در آن کار کنید، متوجه خواهید شد که خلاقیت می‌تواند هم در انجام وظایف روزمره و هم در اهداف بلند مدت به شما کمک کند. یادگیری نحوه به کارگیری تفکر خلاق در مسئولیت‌های شغلی خود می‌تواند به شما کمک کند تا راه حل‌های جدید و موثری برای چالش‌های رایجی که ممکن است در نقش خود با آنها روبرو شوید ایجاد کنید. در این مقاله به توضیح تفکر خلاق می‌پردازیم و اینکه چگونه می‌توانید مهارت‌های تفکر خلاق خود را گسترش دهید.

تفکر خلاق به چه معناست؟

تفکر خلاق شامل ایجاد ایده‌های جدید و بدیع است. وقتی خلاقانه فکر می‌کنید، می‌توانید راه‌حل‌های جدید یا راه‌های جدیدی برای غلبه بر مشکلی ایجاد کنید که دیگران هنوز به آن فکر نکرده‌اند. تفکر خلاق به مجموعه‌ای از مهارت‌های تحلیلی، حل مسئله، سازمانی و ارتباطی برای ارزیابی و حل یک مشکل نیاز دارد.

افرادی که مهارت‌های تفکر خلاق خود را گسترش داده‌اند، می‌توانند یک مورد یا محصول را از دیدگاهی منحصربه‌فرد بررسی کنند. حتی اگر معمولاً خود را فردی خلاق نمی‌دانید، باز هم می‌توانید مهارت‌های خاصی را توسعه دهید که به شما امکان می‌دهد با ذهنیتی نوآورانه به اهداف و موانع نزدیک شوید.

چگونه خلاقانه فکر کنیم

می‌توانید با استفاده از مراحل زیر شروع به تفکر خلاق در حرفه خود کنید:

  • اطلاعاتی را که قبلاً دارید جمع آوری کنید.
  • راه حل یا فرآیند واضحی را در نظر بگیرید.
  • راه حل‌های اضافی را طوفان فکر کنید.
  • نحوه اتصال موضوعات را در نظر بگیرید.
  • راه حل‌ها را اعمال کنید.

۱٫ اطلاعاتی را که قبلاً دارید جمع‌آوری کنید

یکی از مهمترین مراحل در فرآیند تفکر خلاق، آمادگی است. وقتی همه اطلاعات موجود را جمع آوری کردید، می‌توانید راه حل کامل‌تری ایجاد کنید. جنبه‌های مختلف چالشی را که می‌خواهید حل کنید در نظر بگیرید. اگر یکی از همکاران قبلاً اطلاعاتی در مورد مشکل جمع‌آوری کرده است، می‌توانید از آنها بخواهید که داده‌ها و یافته‌های خود را با شما به اشتراک بگذارند.

۲٫ راه‌حل یا فرآیند واضحی را در نظر بگیرید

ممکن است به چالشی بپردازید که راه حل ساده‌ای دارد. در حالی که دانستن واضح‌ترین راه حل یا فرآیند موجود مهم است، شما فقط می‌خواهید از این اطلاعات به عنوان پایه‌ای برای یافتن پاسخ موفق‌تر استفاده کنید. از این رویکرد برای توسعه ایده های اضافی که نیاز به دیدگاه خلاق تری دارند، استفاده کنید. با در نظر گرفتن راه حل ساده، می‌توانید شروع به ایجاد راه‌حل‌های دیگری کنید که زمان کمتر یا از نظر مالی مقرون به صرفه‌تر باشند.

۳٫ راه حل‌های اضافی را طوفان فکر کنید

تا جایی که می‌توانید برای طوفان فکری راه حل‌ها یا فرآیندها زمان بگذارید. وقتی طوفان فکری می‌کنید، به هر احتمالی فکر کنید، حتی اگر در ابتدا فکر نمی‌کنید که کارساز باشد. در نظر گرفتن هر فرآیند ممکن است پایه‌ای برای پاسخ درست ایجاد کند. لیستی از قوی‌ترین ایده‌های خود را تهیه کنید.

هنگامی که فهرست کاملی داشتید، سعی کنید موضوع را از منظر جدیدی بررسی کنید. تغییر دیدگاه شما ممکن است شامل فکر کردن به چالش از دیدگاه شخص دیگری باشد. به عنوان مثال، اگر در رویکرد حل مسئله خود تحلیلگرتر هستید، از دیدگاه کسی که شهودی‌تر است فکر کنید. همچنین می‌توانید یک جلسه طوفان فکری تیمی را در نظر بگیرید. طوفان فکری با یک گروه امکان ایجاد چندین دیدگاه را به طور همزمان فراهم می‌کند. اعضای تیم می‌توانند ایده‌های جدیدی را بر اساس پیشنهادات یکدیگر شکل دهند.

۴٫ نحوه ارتباط موضوعات را در نظر بگیرید

به چگونگی ارتباط دو یا چند موضوع با یکدیگر فکر کنید. این به شما کمک می‌کند تا بین ایده‌های مختلف ارتباط برقرار کنید که می‌تواند به عنوان راهنما در هنگام توسعه راه حل شما باشد. یک لیست جداگانه از ایده‌های ترکیبی ایجاد کنید. از ایده‌های مشابه در دیدگاه‌های مختلف استفاده کنید و ایده‌هایی را که به دیگران مربوط نمی‌شوند کنار بگذارید.

۵٫ راه‌حل‌ها را اعمال کنید

فهرست ترکیبی خود را مرور کنید و فرآیندی را که فکر می‌کنید مؤثرتر است، اعمال کنید. ممکن است هنگام آزمایش راه حل‌های خود به ایده‌های دیگری فکر کنید. آزمایش نتایج به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید چه جنبه‌هایی از فرآیند فکری خود را می‌توانید بهبود بخشید و کدام بخش‌ها را می‌توانید به‌طور متفاوت برای ایجاد یک راه‌حل موفق اعمال کنید. از این نوع تست برای پیشبرد فرآیندهای فکری خود استفاده کنید. راه‌های منحصربه‌فردی را برای هر دو روش تحلیلی و آزمایش راه‌حل‌های خود بیابید، سپس نتایج را اندازه‌گیری کنید.

نکاتی برای تفکر خلاق

از این دستورالعمل برای توسعه مهارت‌های تفکر خلاق خود استفاده کنید:

تعهدات جدید را بپذیرید

متفکران خلاق معمولاً مایلند چیزهای جدیدی را امتحان کنند تا در زمینه‌های مختلف تجربه بیشتری کسب کنند. هنگامی که مدیرتان پروژه جدیدی به شما می‌دهد، سعی کنید حداقل یک روش را ایجاد کنید که با عادات معمول محل کار شما متفاوت باشد.

به صحبت‌های اطرافیانتان گوش کنید

هنگامی که چالش خاصی را تجربه می‌کنید، اعضای تیم شما اغلب می‌توانند در ایجاد روش‌های جدید به شما کمک کنند. می‌توانید جلسات طوفان فکری منظمی ترتیب دهید که در آن تیم شما در طول هر جلسه به موانع مختلف رسیدگی کند. این جلسات طوفان فکری می‌تواند نه تنها مهارت‌های تفکر خلاق بلکه مهارت‌های گوش دادن فعال و ارتباط شما را نیز بهبود بخشد.

هر روز یک کار را متفاوت انجام دهید

تغییر سبک کاری شما همچنین می‌تواند شما را تشویق کند که در مورد فرآیندهای روزمره متفاوت فکر کنید. می‌توانید نحوه انجام یک کار خاص را تغییر دهید یا هر روز درباره یک بخش مختلف اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سوالات جدید بپرسید

به‌جای جستجوی پاسخ‌های جدید، نوع سؤالاتی را که می‌پرسید تغییر دهید. فهرستی از سؤالات باز را که باید هنگام پرداختن به یک چالش رایج بپرسید، طوفان فکری کنید. سوالات خوب به شما کمک می‌کند در مورد فرآیندهای خود فکر کنید و چگونه می‌توانید آنها را تغییر دهید تا بهره وری خود را بهبود بخشید.

با بررسی کار خود از منظری متفاوت، می توانید مهارت‌های تفکر خلاق خود را بهبود ببخشید. در حالی که ممکن است مجبور باشید آگاهانه افکار و راه حل‌ها را از دیدگاه‌های جایگزین در نظر بگیرید، ممکن است دریابید که این روند با گذشت زمان آسان‌تر می‌شود. R

بیشتر بخوانید:

تفکر انتقادی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟

خلاقیت و نوآوری در کار تیمی

تفکر استراتژیک در مقابل برنامه ریزی استراتژیک

تکنیک‌های خلاقیت در حل مسئله

شش کلاه تفکر

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست