تست های شخصیت پرکاربرد برای کارفرمایان

تست‌ های شخصیت اغلب برای شناخت افراد و انگیزه‌هایشان استفاده می‌شود. از دید یک کارفرما، درک شخصیت افرادی که قرار است استخدام شوند، می‌تواند سبک کاری آنها و اینکه چگونه ممکن است با فرهنگ کاری شرکت سازگار شوند را روشن می‌کند.

در این مقاله، پیشینه‌ای را در مورد هشت مورد از رایج‌ترین انواع تست‌های شخصیتی مورد استفاده در روان‌شناسی و نحوه استفاده از آن‌ها در محیط کار بیان می‌کنیم.

تست شخصیت چیست؟

از تست شخصیت برای درک بهتر ویژگی‌های شخصیت در محیط‌های مختلف، از جمله، در محل کار استفاده می‌شود. همچنین آ‌نها می‌توانند برای تشخیص‌های روانشناختی توسط متخصصان سلامت روان، توسعه شخصی یا پرورش روابط مثبت با دیگران مفید باشند. در طول سال‌ها، تعداد بی‌شماری از تست‌های شخصیتی محبوبیت پیدا کرده‌اند، که بسیاری از آن‌ها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند یا به راحتی در دسترس هستند.

تاریخچه تست شخصیت

ریشه‌های تست‌های شخصیتی با علم روان‌شناسی در هم آمیخته است. خود روان‌شناسی به ویتلم وونت، «پدر روان‌شناسی» بازمی‌گردد، که برای اولین بار در قرن نوزدهم بین شخصیت انسان و بدن انسان تمایز قائل شد. اما تست شخصیت تا پس از جنگ جهانی اول در دهه ۱۹۰۰ با برگه داده‌های شخصی Woodworth وجود نداشت، که برای ارزیابی آسیب های روانی در سربازان بازگشته استفاده می‌شد. در همان زمان، تست شخصیت دیگری که محبوبیت پیدا کرد، تست لکه جوهر روانکاو هرمان رورشاخ بود – که بیشتر به عنوان تست رورشاخ شناخته می‌شود – که امروزه هنوز هم گاهی در روانشناسی استفاده می‌شود.

۸ تست شخصیت برتر مورد استفاده توسط کارفرمایان

امروزه مواجه شدن با تست شخصیت در حین جستجوی شغل غیر معمول نیست. کارفرمایان اغلب از تست‌های شخصیتی مختلف برای درک ویژگی‌های شخصیتی کارکنان خود استفاده می‌کنند. ارزیابی‌های شخصیتی پیش از استخدام نیز می‌تواند برای تخمین احتمال موفقیت در متقاضیان شغل مورد استفاده قرار گیرد. برخی از رایج ترین این تست‌های شخصیت عبارتند از:

۱٫ تست Myers-Briggs

همچنین به عنوان MBTI شناخته می شود، نشانگر نوع Myers-Briggs اغلب توسط شرکت ها در طول فرآیند استخدام استفاده می‌شود. سوالات آن تعیین می‌کند که متقاضی در چه تیپ های کلیدی قرار می‌گیرد: برون‌گرایی در مقابل درون‌گرایی، قضاوت در مقابل ادراک، شهود در مقابل حس و تفکر در مقابل احساس. نتایج این تیپ‌بندی، آزمودنی را در یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی قرار می‌دهد.

برای انجام آزمون آنلاین MBTI کلیک کنید

۲٫ آزمون کولیس

آزمون کولیس Caliper نشان می‌دهد که چگونه ویژگی‌های شخصیتی یک متقاضی یا کارمند با عملکرد آنها در نقش کاری خود مرتبط است. این تست شخصیت اغلب در طول غربالگری استخدام استفاده می‌شود. هنگام شرکت در این آزمون، به سوالات در قالب‌های مختلف پاسخ می‌دهید، که رایج‌ترین آنها مجموعه‌ای از عبارات را ارائه می‌کند و از شما می‌خواهد که انتخاب کنید کدام یک با دیدگاه‌های شما مطابقت دارد. سایر فرمت‌های سؤال عبارتند از درست یا نادرست، مقیاس چند گزینه‌ای و درجه موافقت است. این ارزیابی به ویژگی‌های بالقوه منفی و مثبت یک نامزد می‌پردازد تا تصویر وسیع‌تری از عملکرد آنها در یک نقش ارائه دهد. همچنین می‌توان آن را برای هدف قرار دادن رفتارهای خاصی که برای یک شغل یا عملکرد خاص مهم هستند، سفارشی کرد.

۳٫  پرسشنامه ۱۶ عاملی شخصیت کتل

اولین نسخه پرسشنامه ۱۶ عامل شخصیتی در سال ۱۹۴۹ منتشر شد که ۱۶PF نیز نام دارد، اگرچه در طول سال‌ها تجدید نظر شده است. این تست به اندازه‌گیری رفتارها در افراد کمک می‌کند و کاربردهای زیادی از جمله توسعه شغلی و پیشرفت کارکنان دارد. انواع ویژگی‌های شخصیتی که اندازه‌گیری می‌کند عبارتند از: تسلط، آگاهی از قانون، حساسیت، ثبات عاطفی، کمال‌گرایی، اتکا به خود و گشودگی در برابر تغییر.

برای انجام آزمون آنلاین کتل کلیک کنید

۴٫ پرسشنامه شخصیت شغلی SHL

پرسشنامه شخصیت شغلی SHL که به OPQ32 نیز معروف است، بینشی در مورد اینکه چگونه ویژگی‌های شخصیتی و رفتار یک فرد ممکن است بر عملکرد کاری تأثیر بگذارد، ارائه می‌دهد. این آزمون شامل ۱۰۴ سؤال است که ۳۲ ویژگی کلیدی را می‌سنجد، که در سه حوزه اصلی که بر رفتار فرد در محل کار تأثیر می‌گذارد طبقه‌بندی می‌شوند: احساسات، سبک تفکر و احساسات، و روابط با مردم. هر سؤال شامل چندین عبارت است و آزمودنی یکی را انتخاب می‌کند که بیشتر آن‌ها را توصیف می‌کند و یکی را که کمتر آن‌ها را توصیف می‌کند. نتایج در قالب یک گزارش سفارشی برای هر شرکت کننده ارائه می‌شود که نقاط قوت و ضعف آن‌ها را با جزئیات شرح می‌دهد و همچنین یک خلاصه گرافیکی که می تواند برای مقایسه متقاضیان با یکدیگر استفاده شود.

۵٫ فهرست شخصیت هگزاکو

بیش از دو دهه پیش، محققان فهرست شخصیت HEXACO را برای ارزیابی ابعاد مختلف شخصیت افراد و نحوه اعمال تفسیرهای نظری خود در موقعیت‌های مختلف ایجاد کردند. این شش بعد کلیدی شخصیت را می سنجد: ثبات عاطفی صداقت/ فروتنی، برون‌گرایی، موافق بودن، وظیفه‌شناسی، و گشودگی به تجربه. در نسخه اصلاح شده،  سه فرم طولانی نیمه طولانی .و کوتاه وجود دارد.

۶٫ آزمون شخصیتی NEO

آخرین نسخه آزمون شخصیت NEO در سال ۲۰۰۵ نهایی شد. این پرسشنامه پنج ویژگی اصلی که در مدل شخصیت پنج عاملی ترسیم شده است را اندازه گیری و آزمایش می کند: روان رنجورخویی، گشودگی به تجربه، موافق بودن، وظیفه شناسی و برون گرایی، با شکست هر یک از این پنج ویژگی. به زیر شاخه های بعدی به عنوان مثال، ویژگی روان رنجوری شامل آسیب پذیری در برابر استرس، اضطراب، افسردگی، تکانشگری و خودآگاهی است. بسیاری از ویژگی‌هایی که اندازه گیری می‌کند در محیط کار مهم هستند، که منجر به افزایش استفاده از آن به عنوان ابزار غربالگری اشتغال شده است.

برای انجام آزمون شخصیت نئو کلیک کنید

۷٫ پرسشنامه شخصیت آیزنک

پرسشنامه شخصیت آیزنک شخصیت فرد را بر اساس دو بعد کلیدی ارزیابی می‌کند: روان رنجوری در مقابل ثبات و برون‌گرایی در مقابل درون گرایی. نتایج شامل سه نمره اصلی است که به عنوان سطح برون گرایی(E)، سطح روان رنجوری (N) و دروغ رتبه بندی می‌شود که صداقت در ارزیابی را بر اساس تمایل به نمرات بهتر اندازه‌گیری می‌کند. ارزیابی کامل شامل ۱۰۰ سوال است، اگرچه یک نسخه کوتاه شده با ۵۷ سوال بله / خیر نیز وجود دارد.

۸٫ آزمون DISC

بر اساس دسته‌بندی‌ها، تسلط، نفوذ، ثبات و انطباق (DISC)، این آزمون به ۲۸ بیانیه تقسیم می‌شود که هر کدام با چهار گزینه آزمودنی را ارزیابی می‌کند و در نهایت به یکی از ۱۲ تیپ شخصیتی مختلف منجر می‌شود.

برای انجام تشت شخصیت DISC کلیک کنید

چرا تست شخصیت در محیط کار مفید است؟

درک ویژگی‌های شخصیت خود می‌تواند ابزار قدرتمندی برای تصمیم‌گیری در مورد مسیر شغلی شما باشد. علاوه بر این، این خودآگاهی می‌تواند در هنگام ارزیابی توسط کارفرمایان یک مزیت برای شما محسوب گردد. انجام تست شخصیت می‌تواند به شما کمک کند تا:

مهارت‌ها و علایق خود را بشناسید:

داشتن بینش در مورد تیپ شخصیتی خود، نقاط قوتی را که می‌توانید در رزومه خود برجسته کنید، روشن می‌کند و همچنین مهارت‌هایی را که به طور بالقوه می‌توانید بهبود ببخشید، آشکار می‌کند.

مسیرهای شغلی امیدوارکننده را شناسایی کنید:

 هنگام در نظر گرفتن آموزش بالقوه یا رشته های دانشگاهی یا تغییرات احتمالی شغلی، یک تست شخصیت می‌تواند در هدایت توسعه حرفه ای شما مفید باشد.

خود را به طور مثبت به کارفرمایان معرفی کنید:

ارزیابی‌های شخصیتی ممکن است در طول فرآیند مصاحبه مطرح شود. دانستن تیپ شخصیتی خود از قبل می‌تواند مفید باشد تا بتوانید با اطمینان در مورد خود صحبت کنید.

محیط‌ها و روابط کاری ایده‌آل را شناسایی کنید:

در یک زمینه وسیع‌تر، احتمالاً از قبل می‌دانید که بیشتر درون‌گرا یا برون‌گرا هستید، اما داشتن دیدگاه کامل‌تر در مورد نحوه طبقه‌بندی شخصیت‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه محیط‌ها یا روابطی بیشتر به شما کمک می‌کنند تا رشد کنید.

از چالش‌های بالقوه در یک نقش کاری یا محیط مشخص آگاه باشید:

درک اینکه چه شرایطی احتمالاً دشوارتر هستند می‌تواند به شما کمک کند تا برای آنها آماده شوید یا به طور کامل از آنها اجتناب کنید. همچنین اگر از ویژگی‌ها و موقعیت‌هایی آگاه باشید که احتمال دارد موانعی برای شما ایجاد کنند، می‌توانید روی بهبود خود تمرکز کنید. Ref

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

آزمون آنلاین ریون (تست ریون)

رضایت شغلی

تست شخصیت شناسی ازدواج

برای دریافت فایل word و pdf این مقاله کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
نرم افزار منابع انسانی آنلاین سنجمان
Software Category
وب اپلیکیشن
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست