ISTP

ISTP یکی از تیپ های شخصیتی در تست MBTI است. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری در مورد تست MBTI می دهیم، سپس همه جیز را درباره تیپ شخصیتی ISTP بیان می کنیم. اگر در تست MBTI شرکت نکرده اید، کلیک کنید:

تست دقیق
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

MBTI چیست؟

به طور کلی و خلاصه، نام MBTI مخفف Myers-Briggs Type Indictor است که به مبدع آن یک مادر و دختر بودند که در جنگ جهانی دوم در نقش پرستار در ارتش انگلستان خدمت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه بهترین بکارگیری از سربازان را داشته باشند، پیشنهاد طبقه‌بندی سربازان بر اساس چهار دسته‌ی زیر را دادند، البته در طی سال‌ها تغییراتی در این ارزیابی داده شد و نهایتا روانشناسی به نام یونگ آن را بهینه‌سازی کرد.

MBTI چه ویژگی هایی را مشخص میکند؟

در MBTI چهار دسته ویژگی تیپ شخصیتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم (بر اساس نظریه‌ی یونگ):

  1. درونگرایی/ برونگرایی که به ترتیب با I  و E نشان داده می‌شود.
  2. جزئی‌نگری/ شهودی کلی‌نگری یا حسّی/ شمّی که به ترتیب با S و N نشان داده می‌شود.
  3. منطقی/ عقلانی یا احساسی/ ارزشی که به ترتیب با T و F نشان داده می‌شود.
  4. نظام‌مند/ قضاوتی یا منعطف/ ادراکی که به ترتیب با J و P نشان داده می‌شود.

چرا این چهار ویژگی؟ چرا ویژگی‌های دیگر نه؟

جواب این است که برای طبقه بندی افراد چهار فرآیند را در نظر می‌گیرند:

  1. شیوه‌ی دریافت انرژی: که به صورت برونگرایی یا درونگرایی تعریف می‌شود.
  2. شیوه‌ی دریافت اطلاعات: که به صورت عینی شهودی یا حسی شمّی تعریف می‌شود.
  3. شیوه‌ی تصمیم و نتیجه‌گیری: که به صورت فکری عقلی یا احساسی عشقی تعریف می‌شود.
  4. شیوه‌ی سبک زندگی: که به صورت منظم قضاوتی یا منعطف ادراکی تعریف می‌شود.

همه‌ی ما درصدی از این ویژگی‌ها را داریم، اما اینکه کدام یک، درصد بروز بیشتری دارد و اصطلاحا ترجیح ما در حالت عادی و طبیعی باشد‌، شخصیت ما را می‌سازد.

این شخصیت از ابتدای زندگی ما با ما همراه بوده و تا آخر همراه ما هست. در میزان بروز این ترجیحات، «خانواده»، محیط کار و شغل ما بسیار مؤثر هستند، اما اگر به خودی خود بخواهیم کاری را انجام بدهیم، فارغ از فشار بیرونی، ترجیحات ما تنها به یک سمت خواهد رفت.

ویژگی های ما از چه ناشی می‌شود؟

تیپ شخصیتی امروز ما حاصل الاکلنگ تیپ مادرزادی و تأثیرات محیط کودکی ما و تربیت ماست.

پ.ن: نقش تربیت و اتفاقات دوران کودکی بسیار در نوع شخصیت ما و سلامت روان ما پر رنگ است.

نتیجه

 ما در زندگی مان مهارت‌هایی را در راستای ترجیحات مان «به راحتی» توسعه می‌دهیم (Development of traits)، در مقابل مهارت‌هایی را باید در راستای غیرترجیحی‌مان هم «به سختی» توسعه بدهیم.

برای قسمت اول، عملا با انجام مهارت‌های ترجیحی انرژی کسب می‌کنیم و احساس رضایتمندی داریم، اما برای انجام مهارت‌های غیر ترجیحی، انرژی مصرف می‌کنیم.

باید در زندگی تعادلی بین انجام و صرف وقت برای مهارت‌های انرژی‌زا و انرژی‌بر وجود داشته باشد، و گرنه دچار اختلال عملکردی می‌شویم‌.

تیپ شخصیتی ISTP در یک نگاه

کارکردها: درون گرا، جزئی‌نگر، حسابگر، منعطف

رمز موفقیت برای یک  ISTPیاد گرفتن مطالب زیر است:

برقراری ارتباط، در نظر گرفتن احساسات دیگرانو پایبندی به تعهدات

کلیاتی درباره تیپ شخصیتی ISTP

ISTPها (صنعتگران)

طبیعت ISTPها یا صنعتگران(Crafter) به وضوح در مهارت فوق‌العاده آنها در استفاده از انواع ابزارآلات، تجهیزات، ماشین‌ها و دستگاه‌ها دیده می‌شود. البته اکثر ما در استفاده از ابزارآلات ظرفیت خاصی داریم، اما صنعتگران (حدود ده درصد جمعیت) واقعا در استفاده از ابزارآلات استاد هستند. آنها دارای توانایی ذاتی در فرمان دادن به ابزارآلات و استادشدن در تمام مهارت‌های مورد نیاز برای استفاده از آنها می‌باشند. حتی از زمان‌های نخستین، ابزارآلات همچون آهنربا به آنها چسبیده بودند هرگاه که می‌خواستند به راحتی می‌توانستند از آنها استفاده کنند. همچون دیگر تجربه گرایان، ISTPها افرادی هستند که عاشق عملند و بصورت ذاتی می‌دانند که فعالیت‌هایشان لذت بخش‌تر و مؤثرتر خواهد بود اگر به صورت انگیزشی، خودبخودی و بدون زمان‌بندی یا استاندارد خاص انجام شود. زمانی‌که مجبور به کاری می‌شوند با ابزارهای خود کار نمی‌کنند بلکه تا حدی کار را جدی نگرفته و فقط با آنها بازی می‌کنند.

سرگرمی‌ها

ISTPها بر اساس طبیعت انگیزشی که دارند دائم به دنبال بازی کردن هستند و در هر فرصتی که پیدا می‌کنند و میل و رغبتشان می‌کشد این کار را انجام می‌دهند. دوست دارند با سرگرمی‌های مختلفی بازی کنند: از ماشین و موتورسیکلت و قایق و تفنگ شکاری گرفته تا قلاب ماهیگیری و لباس غواصی و غیره. آنها وقتی که هیجان زیادی دارند پیشرفت خوبی می‌کنند برای مثال هنگام اتومبیل‌رانی سرعت، اسکی روی آب و موج سواری به اوج هیجانی خود می‌رسند. هنگام کارکردن از هیچ چیز نمی‌ترسند، بارها و بارها خودشان را در معرض خطر قرار می‌دهند حتی اگر چندین بار مجروح شوند. در میان تمام تیپ‌ها، ISTPها کسانی هستند که بیشترین ریسک را انجام می‌دهند. خودشان و یا تکنیک‌هایشان را دائما در مقابل خطرات و اتفاقات شانسی و عجیب و غریب قرار می‌دهند.

کم‌حرف

شناختن ISTPها سخت است. شاید به این دلیل که آنها بیشتر ترجیح می‌دهند از طریق عمل کردن ارتباط برقرار کنند و علاقه کمی به توسعه مهارت‌های زبانی دارند. ضعف آنها در خودبیان‌گری می‌تواند باعث شود که در محیط مدرسه و یا کار دچار انزوا شوند. حتی وقتی هم که در کنار هم‌نوعان خود قرار دارند، سعی می‌کنند مهارت‌ها و عمل‌شان به جای آنها صحبت کند و مکالمه زبانی آنها محدود به چند کلمه کوتاه و مختصر می‌شود. ISTPها می‌توانند به طور عجیبی سخاوتمند و وفادار به دوستان، هم‌تیمی‌ها و هم‌کارانشان باشند. اغلب حاضرند دست از تفریح و استراحتشان بکشند تا بتوانند به دوستانشان در پروژه‌های ساختمانی، تعمیر لوازم منزل یا کار بر روی اتومبیل یا قایق کمک کنند. از سوی دیگر، آنها می‌توانند با کسانی که دائم به دنبال قانون‌مندی و نظم بیش از حد هستند به طور شدیدی مخالفت کنند.

قانون‌مند

صنعتگران معمولا به طور علنی به مخالفت با قوانین نمی‌پردازند، بلکه خیلی راحت آنها را نادیده می‌گیرند. بیش از هر چیزی، ISTPها می‌خواهند برای انجام کارهای مورد علاقه‌شان کاملا آزاد باشند و حتی وقتی می‌توانند کارها را با مهارتی هنرمندانه انجام دهند به خود مغرور می‌گردند. ISTPها از حل مشکلات و مسائل لت می‌برند. آنها از اینکه روی موضوعی متمرکز شوند لذت می برند. ISTPها از نداشتن فضای کاری کافی و از اینکه دیگران کارش را قطع کنند آزرده می‌شوند. منبع رضایت خاطر برای ISTPها کمک به دیگران است.

ISTP یعنی چه؟

درون گرا (I)

درون گرایی با اولویت تمرکز بر جهان درون مشخص می‌شود. به عنوان فردی درونگرا، ISTP‌ها با صرف وقت به تنهایی یا با یک گروه کوچک و آشنا، انرژی می‌گیرند. آن‌ها اجتماعات بزرگ گروهی را ترک می‌کنند زیرا به جای وسعت روابط به دنبال عمق هستند. همانند سایر درونگراها، ISTP‌ها اطلاعات را به صورت داخلی پردازش می‌کنند. آن‌ها غالبا شنوندگان عالی هستند.

جزئی‌نگر (S)

شاخصه جزئی‌نگر بر زمان حال متمرکز است. ISTPها به دنبال اطلاعات واقعی هستند و اطرافشان را از طریق حواس پنجگانه پردازش می کنند. آنها همه چیز را آنگونه که هستند می بینند زیرا متفکران مشخص و تحت اللفظی هستند. آنها به آنچه مسلم است اعتماد دارند. واقع گرایی و عقل سلیم ISTPها ارزش دارد. آنها ایده هایی را که با کاربردهای عملی همراه هستند‌، دوست دارند.

حسابگر (T)

تفکر عینیت را در اولویت قرار می‌دهد. به عنوان فردی متفکر، ISTPها بر اساس واقعیت تصمیم می‌گیرند. آن‌ها عقلشان به قلبشان حاکم است (اما بدون احساسات نیستند). ISTPها موقعیت‌ها و دیگران را بر اساس منطق داوری می‌کنند. آن‌ها حقیقت را بیش از تاکتیک ارزیابی می‌کنند و به راحتی می‌توانند نقص‌ها را شناسایی کنند. آن‌ها به سمت حل مسئله گرایش دارند.

منعطف (P)

درک کردن به سازگاری و انعطاف پذیری شخص اشاره دارد. و کلا ISTPها متفکران تصادفی هستند که ترجیح می دهند گزینه های خود را باز نگه دارند. آنها غیر منتظره شکوفا می شوند و برای تغییر آماده هستند. آنها فردی خودجوش هستند و اغلب چندین پروژه را به طور هم زمان حل می کنند. آنها از شروع یک کار بیشتر از اتمام آن لذت می برند. ISTPها در حین کار کردن بازی می کنند

از نقاط قوت خود استفاده کنید

 باید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید و بکوشید که نقاط ضعف خود را ترمیم نمایید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست خود را رقم زده اید. در ادامه مطلب به نقاط قوت و ضعف شما اشاره کرده ایم. با آنکه اشخاص همه با هم تفاوت دارند، به عنوان یک ISTP شما با بسیاری از این موارد مواجه هستید.

نقات قوت

نقاط قوت کاری شما می‌تواند موارد زیر را در بر بگیرد: 

  • توانایی کار بهتر با وظایف تعریف شده و محصولات ملموس 
  • قدرت مشاهده و ملاحظه فراوان و حافظه بسیار قوی 
  • توانایی منظم کردن داده های اطلاعاتی 
  • توانایی کار کردن به تنهایی و یا کار کردن در کنار کسانی که به آنها احترام می گذارید. 
  • توانایی حفظ آرامش در شرایط بحرانی 
  • توانایی اطلاع یابی از کارهایی که باید انجام بگیرند. 
  • توانایی زیاد در کار کردن با دست
  • توانایی تطبیق دادن خود با تغییرات ناگهانی
  • و داشتن عقل سليم
  • توانایی شناسایی و استفاده مناسب از منابع موجود
  • انعطاف پذیری و تمایل به قبول خطر

نقات ضعف

نقاط ضعف کاری شما شامل موارد زیر می شود:

  • دشواری در دیدن نتایج بلند مدت اقداماتی که صورت می گیرد
  • علاقه به برقراری ارتباط های کلامی بخصوص در صحبت های معمولی . بی علاقگی به تدارک و آمادگی از قبل، دشواری در سازمان دادن به وقت و زمان 
  • نداشتن شکیبایی لازم برای پرداختن به نظریه های مجرد و پیچیده 
  • توجه نداشتن به حساسیت ها و احساسات دیگران 
  • مکدر و بی حوصله شدن سریع 
  • دشواری در تشخیص فرصت ها و انتخاب هایی که در حال حاضر وجود ندارند. 
  • نداشتن تمایل به تکرار کردن نظر و ایده 
  • دشواری در بعضی از تصمیم گیری ها 
  • بی علاقه بودن به رویه و مقررات شدید 
  • مقاومت در برابر تعیین هدف های بلند مدت و دشواری در تمام کردن به موقع کارها

رضایت شغلی از دید یک ISTP

به عنوان یک ISTP رضایت شغلی به معنای انجام کارهایی است که:

  1. بتوانم منابعی را شناسایی و به کاراترین شکل ممکن از آنها بهره برداری کنم. 
  2. به من امكان دهد مهارت هایی را بیاموزم که بتوانم در آنها به استادی برسم و از آنها استفاده نمایم. 
  3. به من امكان دهد که از علم و آگاهی فنی که از جهان خارج به دست آورده ام استفاده نمایم و با آن مشکلات دیگران را برطرف نمایم. 
  4. دارای جهات روشن و واضح باشد و من بتوانم با محصولات واقعی و حقیقی در تماس باشم. 
  5. تفریحی و پویا باشد و من فرصت آن را داشته باشم که از محیط بسته کارم خارج شوم وقدمی در دل طبیعت بگذارم.
  6. در محیطی که عاری از مقررات مفصل و دست و پا گیر باشد، کار کنم.
  7. بتوانم به طور مستقل کار کنم و در کارم سرپرستی و نظارت دیگران در حداقل خود باشد و علاوه بر این من هم مجبور نباشم بر دیگران نظارت بیش از اندازه داشته باشم. 
  8. به من فرصت کافی بدهد تا به علایق و سرگرمی هایم برسم.
  9. به من شادی و لذت بدهد و پیوسته چالش دار باشد.
  10. بی نیاز از کارهای روزمره و یا مقررات زیاد باشد.

جست و جوی شغل مناسب 

با آگاهی از نقاط قوت و ضعف خود، می توانید برای خود شغل مناسب تری پیدا کنید. در تمام جوانب شغل یابی، از بررسی درباره مشاغل مورد علاقه گرفته تا کسب اطلاع درباره کارهای موجود، تهیه رزومه، شرکت در مصاحبه استخدامی و بعد مذاکره درباره حقوق و دستمزد اگر بتوانید روی جنبه های مثبت خود سرمایه گذاری کنید و در مقام ترمیم نقاط ضعف خود برآیید بهتر می توانید به خواسته های خود برسید. تفاوت میان تیپ های شخصیتی، اغلب ظریف و پوشیده است و اتفاقا همین تفاوت ها فاصله میان شکست و موفقیت را رقم می زنند.

مثلا در زمینه شبکه سازی، برونگراها به راحتی با طیف وسیعی شبکه سازی می کنند، درونگراها با طیف محدود و اشخاصی که آنها را می شناسند شبکه سازی می کنند، حتی ها با اشخاص در محدوده ای مشخص شبکه سازی می کنند. احساسی ها شبکه سازی را موضوعی شخصی ارزیابی می کنند فکری ها در جریان شبکه سازی سوالات عینی تر و جمع و جورتری می پرسند، ملاحظه کننده ها می توانند از صبح تا شب درباره هر موضوعی سؤال کنند. داوری کننده ها سوالات کمتر و سازمان یافته تر می پرسند و بالاخره شمی ها حتی با کسانی که با موضوع ارتباط ندارند شبکه سازی می کنند تا به اطلاعات مورد نظر خود برسند.

مشاغل مناسب ISTPها

در فهرست کردن مشاغل مناسب ISTPها توجه به این نکته ضرورت دارد که سایر تیپ های شخصیتی هم در بسیاری از

این مشاغل می توانند به موفقیت های چشمگیر برسند.

فروش – خدمات

  • پلیس، افسر انتظامات 
  • راننده اتومبیل های مسابقه ای 
  • خلبان 
  • اپراتو اسلحه 
  • پلیس مخفی 
  • مارشال (ارتشبد، کلانتر) 
  • آتش نشان 
  • نقشه بردار
  • فروشنده لوازم ورزشی 
  • فروشنده دارو
  • کارآگاه، بازرس خصوصی
  • مأمور رسیدگی به اشخاص گم شده 
  • مربی ورزش دبیرستان و کالج 
  • عکاس و متخصص جنایی

تکنولوژی 

  • مهندس برق، مکانیک و امور غیرنظامی 
  • متخصص الکترونیک 
  • مدرس فنی 
  • تهیه کننده خدمات اطلاعاتی 
  • تهیه کننده نرم افزار 
  • مدير لجستیکی و تدارکات 
  • متخصص شبکه ( مخابره از راه دور) 
  • برنامه نویس کامپیوتر
  • بیولوژیست دریایی 
  • تغییر کننده تجهیزات پردازش اطلاعات 
  • مهندس کامپیوتر
  • تکنسین کیفی 
  • اپراتور حمایت های سیستمی 
  • تحلیلگر سیستم 
  • برطرف کننده و نصاب شبکه خانگی 
  • آزمون کننده سیستم های کامپیوتری 
  • متخصص پردازش اطلاعات 
  • مهندس نرم افزار 
  • زمین شناس 
  • مهندس ایمنی 
  • متخصص ارتباط از راه دور

نکته:

ISTPها اغلب به رشته های فنی علاقه مند هستند زیرا برای آنها مهم است که اشیا و چیزها چگونه و چرا کار می کنند. این اشخاص در رشته های مکانیکی خوب پیشرفت می کنند زیرا قدرت مشاهده کننده فراوانی دارند و به جزییات و واقعیت ها هم توجه دارند. ISTPها از اینکه با دست های خود کار کنند لذت می برند. وقتی با واقعیت ها بخورد داشته باشند از تحلیل های منطقی به خوبی استفاده می نمایند.

خدمات بهداشتی و درمانی 

  • تکنسین نوار مغز 
  • تکنسین رادیولوژی 
  • تکنسین پزشکی اضطراری 
  • فیزیولوژیست ورزشی 
  • دستیار دندانپزشک، متخصص بهداشت
  • تکنسین عمل جراحی 
  • پزشک اورژانس 
  • هماهنگ کننده حمل و نقل

نکته:

زمینه مراقبت های بهداشتی و سلامتی بخصوص مورد توجه ISTPهاست زیرا این اشخاص به ماهیت فنی امور توجه دارند.

امور مالی – تجارت 

  • تحلیل گر امنیتی 
  • مأمور خرید 
  • مدیر اداره 
  • بانکدار 
  • اقتصاددان 
  • منشی قضایی
  • مشاور مدیریت 
  • برآورد کننده هزینه 
  • مهندس شهری 
  • مهندس کشاورزی 
  • مهندس مکانیک 
  • مسئول تعیین بیمه های پرداختی

نکته:

ISTPها با اعداد رابطه خوبی دارند و می توانند از مشاغل مالی و تجارتی لذت ببرند. محیط کار برای این اشخاص بسیار مهم است ISTPها دوست دارند که به طور مستقل کار کنند.

تجارت به کارهای دستی 

  • مسئول تعمیر کامپیوتر 
  • مکانیک هواپیما 
  • زارع، کشاورز
  • مربی ورزش
  • فروشنده لوازم اتومبیل 
  • هنرمند امور تجاری 
  • مدیر خدمات چمن کاری 
  • مهندس طراحی نما
  • جنگلبان
  • نجار
  • متخصص پارک های طبیعی 
  • متخصص دستگاه های سمعی – بصری 
  • فیلم بردار تلویزیون 
  • ارزیاب بیمه رسیدگی به بیمه اتومبیل 
  • بازرس جنایی 
  • ناخدای کشتی 
  • خلبان هواپیماهای بازرگانی 
  • مدرس پرواز
  • مهندس پرواز 
  • خلبان هلی کوپتر بازرگانی 
  • مهندس لکوموتیو 
  • افسر ارتش
  • مسئول صدور مجوز پرواز و کنترل ترافیک هوایی 
  • متخصص استودیو، صحنه و جلوه های ویژه 
  • طلاساز 
  • متخصص خشک کردن حیوانات 
  • اسلحه ساز 
  • نجار کابین ساز 
  • سازنده ادوات موسیقی
  • طراح
  • مدل و مدل ساز

نکته:

ISTPها کارهای دستی را دوست دارند. آنها مشاغل حقیقی و منسجم را ترجیح می دهند از جمله رشته های مورد علاقه این تیپ شخصیتی مربی ورزش است.

از کارتان لذت ببرید

بنابراین اگر نمی توانید شغل مورد نظرتان را به دست آورید شغلی را که هم اکنون در آن هستید دوست بدارید. واقعیت این است که به استثنای کار در بخش خط مونتاژ کارخانه ها می توانید به روش های مختلف در کارتان انعطاف بیشتری به دست آورید. در ادامه مطلب به نکاتی اشاره کرده ایم که در همین راستا می توانید از آنها استفاده کنید.

  • از سرپرستان خود بخواهید خواسته ها و توقعاتشان را مشخص تر بیان کنند.
  • از فرصت ها استفاده کنید و از قدرت مذاکره خود بیشتر استفاده نمایید.
  • سعی کنید تا حد امکان استقلال پیدا کنید.
  • سعی کنید در طی روز فرصتی به دست آورید و به اقدامی فیزیکی و جسمانی بپردازید.
  • به این فکر کنید که ۵ سال دیگر در همین زمان می خواهید در چه شرایطی قرار داشته باشید. 
  • مطمئن شوید که دیگران به اندازه زیاد مزاحم شما نشوند و کارتان را قطع نکنند. 
  • در یک دوره آموزش مدیریت زمان شرکت کنید. 
  • از اشخاصی که مهارت های مکمل شما را دارند کمک بگیرید و نقطه نظرهایتان را تحلیل کنید.

به زبان ساده، بهترین روش برای موفق شدن استفاده از توانمندی ها و برخورد نمودن با نقاط ضعف است. اینکه بدانید چگونه این کار را انجام دهید تفاوت میان موفقیت و شکست را در شما رقم می زند.

تعاملات ISTP با دیگر شخصیت ها

تیپ‌های شخصیتی مشابه

افراد از انواع زیر بیشتر از همه مشتمل بر ارزش ها ، علایق و رویکرد کلی ISTP به زندگی هستند. آنها لزوماً در مورد همه چیزها به توافق نخواهند رسید، و هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها همیشه با هم همراه شوند. اما در بعضی مواقع، به توافق رسیدن برای آن‌ها اسان است و به راحتی با هم کنار میایند و موارد مشترک زیادی دارند.

ISTP , ISTJ , ISFP , ESTP

تیپ‌های شخصیتی متفاوت با تاثیرات مثبت

افرادی که تیپ‌های شخصیتی زیر را دارند شخصیتی بسیار متفاوت با فرد ISTP دارند. اما ممکن است بعضی از این تفاوت‌ها برای فرد ISTP جالب و تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه آشنایی با افراد جدید فرصت خوبی را برای پیشرفت فرد ISTP فراهم میکند، در نتیجه میتواند رابطه مفید و تاثیرگذاری برای او باشد. روابط بین ISTPها و این تیپ‌های شخصیتی باید تعادل خوبی از مشترکات و فرصت‌ها برای به چالش کشیدن یکدیگر داشته باشد.

ISFJ, INTP , ESTJ , ESFP

تیپ‌های شخصیتی مکمل بالقوه

ISTPها ممکن است در ابتدا فورا با این افراد ارتباط برقرار نکنند، اما پس از آشنایی با یکدیگر، احتمالاً آن‌ها می‌توانند موارد مشترک زیادی با یکدیگر پیدا کنند. همچنین از لحاظ آموزشی مکمل‌های خوبی هستند. اگرچه ممکن است در ابتدا افرادی با شخصیت‌های زیر فرد ISTP را جذب نکنند، اما روابط آن‌ها پتانسیل زیادی برای تکمیل و آموختن از یکدیگر دارد.

INTJ , ESFJ, ENTP, ENTJ

تیپ‌های شخصیتی مخالف و چالش برانگیز

افرادی با شخصیت‌های زیر بیشترین توانایی برای برخورد شخصیتی و درگیری با ISTP را دارند، اما همچنین بهترین فرصت برای رشد هستند. از آنجا که افراد با این نوع شخصیت اساساً دارای ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی از افراد  ISTP هستند، در ابتدا، ممکن است ارتباط آن غیرممکن باشد. اما از آنجا که آن‌ها بسیار متفاوت هستند، نقاط قوت آن‌ها نقاط ضعف  ISTP است و اگر قادر به ایجاد رابطه باشند، می‌توانند برای یکدیگر بسیار آموزنده باشند.

INFP , INFJ , ENFP , ENFJ

ISTPها در عشق

در روابط، ISTPها مستقل و آرام هستند. آنها غالباً در خانه مفید هستند و از اینكه به سرعت قادر به حل مشكلات هستند، برای شرکای خود مفید هستند. ISTPها سرگرم کننده و پرماجرا هستند و اغلب شرکای خود را به یادگیری مهارت های بدنی جدید و هیجان انگیز ترغیب می‌کنند. ISTPها عیب‌یاب‌های طبیعی هستند ، اما به دنبال راه‌حل‌های منطقی و عملی برای مشکلات هستند. مسائل شخصی پیچیده‌ ممکن است آنها را دچار مشکل کند.ISTPها معمولاً، تمایل دارد احساسات و واکنش‌های خود را حفظ کند. ISTPها ماهیت موقتی احساسات خود را درک می کنند ، و بندرت آنها را به عنوان موضوع جالب گفتگو پیدا می کنند. ISTPها معمولا با ارائه خدمات عملی به شرکای خود محبت نشان می دهند. آنها می خواهند شرکایشان از مهارت‌های آنها در انجام کارها قدردانی کنند و به آنها اجازه دهند آزادی زیادی برای انجام کار خودشان داشته باشند.

ISTPها به عنوان والدین

به عنوان والدین، ​ISTPها اغلب با مهارت‌های مکانیکی و جسمی خود با فرزندان خود ارتباط برقرار می کنند. ابتدا با آموزش فرزندان خود و سپس با لذت بردن از یک فعالیت در کنار هم. ISTPها به ندرت نمایشی یا بخصوص کلامی هستند و ممکن است با ایجاد هنر یا ساختن چیزی برای آنها ، به جای اینکه کلامی محبت کنند ، عشق خود را به خانواده های خود نشان دهند. ISTPها سخاوتمندانه و كمك‌كننده هستند، اما بعضاً غیرقابل اعتماد هستند و در صورت نزدیك شدن به ماجراجویی ممكن است از مسئولیت‌های خانوادگی منحرف شوند.

سبک ارتباطی ISTPها

ISTPها اغلب ارتباط برقرار کننده هستند و ترجیح می دهند اقدام به مکالمه کنند. آنها دوست دارند آنچه را که باید انجام شود انجام دهند و ممکن است با بحث و گفتگویی که به سرعت روی عمل نمی رود بی تاب باشند. آنها اغلب جزئیات وضعیت فعلی را جمع می کنند و اطلاعات را به صورت جدا و منطقی ارزیابی می کنند. ISTPها به طور معمول قابل انعطاف و پرتحمل است و آماده سازگاری با وضعیت مورد نظر است، اما در صورت مشاهده ناکارآمدی یا بی کفایتی می تواند کنترل خود را از دست بدهد.

مقاله تیپ شخصیتی ISTP

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
Online
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
IRR 0
, , ,

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست