فرم استخدام منابع انسانی یک سند رسمی و شکل مهمی از ارتباط بین کارفرما و کارمند یا کارجویان است. این فرم یک درخواست کار است که توسط کارفرما برای کارجو ایجاد می شود. کارچو آن را در پاسخ به یک موقعیت شغلی تکمیل می تواند به شکل‌های مختلف چاپی، آنلاین و به صورت فایل ورد طراحی شود. سازمان‌ها برای جلوگیری از تبعیض و داشتن اطلاعات یکدست از کارجویان اقدام به تدوین می کند فرم‌های استخدامی می کنند.

انواع فرم استخدامی

اگرچه فرم‌های استخدامی دیجیتال به صورت فزاینده‌ایی متداول شده اند، اما دیگر قالب‌ها نیز هنوز در حال استفاده هستند. در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم:

مصاحبه حضوری: درخواست های شغلی حضوری برای بعضی از شغل‌ها مانند فروش یا مهمانداری متداول هستند. فرم‌هایی که به صورت حضوری پر می‌شوند معمولأ بلافاصله پس از تکمیل از متقاضی مصاحبه حضوری نیز اصورت می گیرد.

چاپی: کارجویان فرم استخدام کاغذی را به صورت آنلاین از کارفرما دریافت می کنند و پس از چاپ و تکمیل، برای کارفرما پست می کند.

آنلاین: یک فرم استخدام آنلاین معمولاً از طریق وب سایت شرکت یا لینک آگهی استخدام پر می شود.

ایمیل: نوع دیگری از درخواست شغلی است که با ایمیل ارسال می شود. در این مورد، کارفرما فرم‌ها را در وب سایت بارگذاری می کنند، تا افراد آن را پر کنند. سپس به عنوان پیوست همراه با رزومه ی ایمیل کند.

درباره‌ی منابع انسانی بیشتر بخوانید

عناصر مشترک یک فرم استخدامی

فرم استخدامی در شرکت های مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما عناصر مشترک که در آن‌ها وجود دارد عبارتند از:

نام، آدرس و اطلاعات تماس

شامل نام کامل، تاریخ تولد، کد ملی، آدرس خانه یا محل سکونت فعلی و بهترین روش‌های تماس با شما، مانند پست الکترونیک، شماره تلفن.

تابعیت / وضعیت ایثارگری

کارفرمایان ممکن است محدودیت‌ها یا حمایت‌هایی برای شهروندان غیر ایرانی داشته باشند. یا کارفرما ممکن است امتیازات ویژه‌ایی برای ایثارگران داشته باشد یا علاقمند به استخدام جانبازان باشد.

سابقه تحصیلی

سابقه تحصیلی می‌تواند به عنوان یکی دیگر از عناصر مشترک در یک درخواست کار باشد. بخش‌های خاصی که ممکن است لازم باشد پر کنید شامل نام دانشگاه، آدرس، سال‌های حضور، مدرک تحصیلی، معدل و هر دوره آموزشی که فرد گذرانده است.

سابقه‌ی کاری

معمولاً اطلاعات مربوط به سابقه‌ی کاری را در فرم استخدامی قرار می‌دهند. بخش‌های احتمالی شامل نام شرکت، نام و اطلاعات تماس مدیر شرکت، محل شرکت، مدت زمانی که در آنجا مشغول به فعالیت بوده‌اید و وظایف شغلی و میزان حقوق دریافتی که داشته اید.

سوالات مربوط به شرکت

ممکن است کارفرما سؤالات مرتبط با شرکت مشابه سؤالاتی مصاحبه حضوری را مطرح کند. سؤالات می توانند شامل «به نظر شما چه چیزی شما را واجد شرایط این شغل می کند؟» یا «بزرگترین نقاط قوت شما چیست؟»

تائید صحت اطلاعات

در پایان فرم، ممکن است با جمله‌ایی روبرو شوید که از شما می‌پرسد شما صحت و دقت هر یک از اطلاعات موجود در فرم را تائید می کنید.

امضا

آخرین جزء یک فرم استخدامی، امضاء کتبی یا الکترونیکی است و در صورت آنلاین بودن فرم، فرد نام خود را تایپ می کند.

چرا کارفرمایان از فرم‌های استخدامی استفاده می کنند؟

کارفرمایان از فرم استخدامی استفاده می کنند زیرا داده‌های دقیقی را در اختیار آنها قرار می دهد. همچنین می توانند با کمک آن شرایط کارجویان را به صورت مساوی قضاوت کنند. رزومه و فرم‌های استخدامی به کارجویان کمک می کند تا اطلاعات شخصی، تجربیات حرفه‌ایی، و مهارت‌های اختصاصی خود را بیان کنند. با این روش مقایسه صلاحیت‌ها برای کارفرما آسان می‌شود و زمان کمتری برای جستجوی اطلاعات یکسان کارجویان صرف می شود.

زمانی که کارفرمایان از یک فرم استخدامی، به ویژه در قالب آنلاین استفاده می کنند، می توانند این فرم ها را در سیستم ردیابی کارجویان (ATS) بارگذاری کنند.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید: سیستم ردیابی کارجویان (ATS)

نکاتی برای تکمیل کردن فرم استخدامی

هنگام تکمیل حرفه ایی فرم استخدامی، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

به اسناد و مدارک مهم خود دسترسی داشته باشید.

قبل از پر کردن درخواست خود، همه اسناد شخصی خود را همراه داشته باشید. به ویژه زمانی که باید فرم را در محل کار پر کنید این امر اهمیت دارد. اطمینان از داشتن مدارک صحیح در هنگام پر کردن یک فرم آنلاین به سهولت روند تکمیل فرم کمک می‌کند. اسناد شامل کارت تأمین اجتماعی، رزومه و مدارک به روز شده و اطلاعات تماس کارفرمایان سابق است.

اطمینان حاصل کنید که فرم را با دقت مطالعه کرده اید

با مطالعه کامل فرم، می توانید بفهمید که کارفرما به چه نوع اطلاعاتی از شما نیاز دارد. این می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که برای تکمیل برنامه به چه اطلاعات یا مدارک اضافی نیاز دارید. همچنین می توانید تعیین کنید که اطلاعات خاصی مانند سوابق کاری قبلی را در کجا قرار دهید تا از تکرار این جزئیات بعداً جلوگیری کنید.

هیچ سؤالی را بی پاسخ نگذارید

شما می خواهید خود را به عنوان یک کارجوی پرانرژی و منظم معرفی کنید. اگر برخی از سؤال‌ها را جواب ندهید، کارفرمایان می توانند تصور اشتباهی در مورد اخلاق کاری شما یا حتی تعهد شما نسبت به موقعیت شغلی بدست آورند. اگر با سوالی روبرو شدید که در مورد شما صدق نمی کند، کافی است «اطلاق پذیر نیست» را بنویسید.

به اندازه رزومه خود جزئیات را درج کنید

با توجه به نکته قبلی، اطمینان حاصل کنید که به هر سؤالی که در مورد شما و مدارک تحصیلی‌تان دقیق و صادقانه جواب دهید. کارفرمایان ممکن است از رزومه شما برای سنجش میزان توانمندی شما استفاده کنند یا نکنند، و به همین دلیل است که شما باید به همان اندازه که در رزومه خود به جزئیات پرداخته اید به همان میزان فرم استخدامی را با جزئیات پاسخ دهید.

از ذکر انتظارات ویژه حقوق و دستمزد خودداری کنید.

برخی از درخواست های شغلی ممکن است شما را مجبور کند محدوده حقوق مشخصی را وارد کنید، اما اگر گزینه‌ایی برای اظهار نظر وجود دارد، باید عبارت « برای مذاکره باز است» یا جملات مشابه را در آن قرار دهید. این برای کارفرمایان جذابتر است و به آنها می گوید که شما انعطاف پذیر هستید.

منبع

نمونه فرم استخدامی

بیشتر بخوانید:

برای مشاوره در زمینه‌ی استخدام و تدوین فرم استخدامی با ما تماس بگیرید

مشاوره منابع انسانی
مدیریت عملکرد پرسنل

مدیریت استخدام بهینه

برای دریافت فایل word و pdf کلیک کنید

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 2 votes
Software Name
نرم افزار منابع انسانی آنلاین سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست