چگونه یک مشاور فنی شوید: همه آنچه که باید بدانید

امروزه اکثر شرکت‌ها به مشاوران فنی نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند که عملیات روزانه آنها به خوبی انجام می‌شود. بهره وری آنها به ایمنی زیرساخت و تکنولوژی فناوری اطلاعات بستگی دارد. هنگامی که این نقش و الزامات آن را درک کردید، می‌توانید برای شغلی در این بخش اقدام کنید. در این مقاله، نحوه تبدیل شدن به یک مشاور فنی را مورد بحث قرار خواهیم داد، مسئولیت‌ها و نقش‌های روزانه را شرح می‌دهیم و مراحلی را که می‌توانید برای شروع حرفه خود بردارید توضیح دهیم.

مشاور فنی چیست؟

مشاور فنی کسی است که تخصص فناوری اطلاعات و مهارت‌های سازمانی را برای کمک به بهبود کارایی کسب و کارها ترکیب می‌کند. در این نقش، مسئولیت‌های شما عبارتند از:

  1. طراحی و راه اندازی راه حل‌های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز یک شرکت
  2. بهبود سیستم‌های IT
  3. حل مسائل فنی پیچیده

شما نیاز به درک پیشرفته‌ای از راه حل‌های سخت افزاری و نرم افزاری و مدیریت شبکه دارید. شما می‌توانید به عنوان یک متخصص داخلی کار کنید و در مورد مسائل فنی برای تیم مدیریت مشاوره کنید. از طرف دیگر، می‌توانید به عنوان یک مشاور آزاد کار کنید و برای مشاغلی که به صورت قراردادی به خدمات شما نیاز دارند، خدمات مشاوره ارائه دهید.

چگونه مشاور فنی شویم

فردی که یک مشاور فنی استخدام می‌کند به دنبال کارجویان با تحصیلات و تجربه مرتبط در یک نقش مرتبط می گردد. در اینجا شش مرحله وجود دارد که می توانید برای اینکه چگونه یک مشاور فنی شوید دنبال کنید:

۱٫ تحصیلات تکمیلی را در رشته‌ی علوم کامپیوتر یا IT کسب کنید

چه به دنبال استخدام به عنوان یک کارمند تمام وقت یا استخدام یک پیمانکار مستقل باشید، اکثر شرکت‌ها  حداقل مدرک لیسانس می‌خواهند. آن‌ها توقع دارند که با برنامه‌نویسی، شبکه‌ها و امنیت فناوری اطلاعات آشنا باشید.  

۲٫ تجربه کاری خود را بسازید

به عنوان یک فارغ التحصیل، با کسب تجربیات ارزشمند شانس خود را برای استخدام افزایش دهید. در این مرحله می‌توانید از دوره کارآموزی استفاده کنید. هنگامی که در ابتدای کارتان برای یک موقعیت درخواست می‌کنید، تجربه کارآموزی، شما را نسبت به یک فرد واجد شرایط مشابه که فاقد تجربه کاری مشابه است، برتری می‌دهد. علاوه بر این، دوره کارآموزی فرصتی برای مشاوره توسط یک مشاور فنی با تجربه است. شما می‌توانید مهارت‌های خود را تقویت کنید و یک تجربه عملی به دست آورید. هنگامی که مشاور فنی می‌شوید، این مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا در این نقش موثر باشید.

۳٫ ارتباطات حرفه ای ایجاد کنید

یک شبکه قوی از متخصصان همکار برای هر مشاور فنی ضروری است. ممکن است هنگام مشاوره برای یک شرکت با یک مسئله ناآشنا مواجه شوید. داشتن ارتباطات خوب می‌تواند به شما کمک کند بر پیچیدگی‌ها غلبه کنید و از آنها درس بگیرید.

مخاطبین حرفه‌ای شما می‌توانند با مراجعی که شانس استخدام شما را افزایش می‌دهند، چه برای مشاغل تمام وقت و چه برای قراردادهای آزاد، به شما کمک کنند. علاوه بر این، شخصی در شبکه شما ممکن است فرصت‌های شغلی را به شما منتقل کند.

۴٫ پیشرفت‌های فناوری را پیگیری کنید

لازم است به روز بمانید و دانش و مهارت های خود را با پیشرفت‌ها و روندهای فعلی تکنولوژی افزایش دهید. به عنوان یک متخصص فنی، این می‌تواند به شما کمک کند در فضای فعلی به‌روزبمانید.

می‌توانید از رسانه‌های خبری، وبلاگ‌ها، دوره‌ها، مقالات تحقیقاتی و سایر منابع معتبر، با فناوری‌های پیشرفته به‌روز باشید. به این ترتیب، مسائل امنیتی جدید مانع شما نمی‌شود. علاوه بر این، ممکن است راه‌های جدید و سریع‌تری برای مقابله با مسائل آشنای IT پیدا کنید.

۵٫ تحصیل در مقاطع بالاتر  را در نظر بگیرید

مدرک کارشناسی ارشد دانش و توانایی شما را برای انجام مسئولیت‌های تخصصی تر به عنوان مشاور فنی افزایش می‌دهد. وقتی به دنبال شغل یا فرصت شغلی آزاد هستید، می‌تواند شما را از همسالان خود متمایز کند.

چه به عنوان یک فارغ التحصیل تازه شروع کنید و چه به عنوان یک فرد با تجربه، توجه به تحصیلات مفید است. حتی اگر شاغل هستید ، مدرک کارشناسی ارشد می تواند به شما کمک کند واجد شرایط ترفیع شوید. برخی از کارفرمایان ممکن است موافقت کنند که آموزش عالی شما را به طور کامل یا جزئی به هزینه های آموزشی شما کمک مالی کنند.

آیا مشاوره فنی شغل خوبی است؟

به عنوان یک مشاور فنی، ممکن است اغلب مجبور شوید ساعات طولانی را در دفتر بگذرانید. حتی به عنوان یک پیمانکار مستقل، مشاور ممکن است مجبور باشد ساعات بیشتری کار کند. این به دلیل فناوری‌هایی است که با آن کار می‌کنید، و برای بهره وری سازمان مشتری شما ضروری است. این حرفن نیاز به مسئولیت پذیری بالایی دارد. به این معنی که در صورت وجود مشکلات سیستم مسئولیت را بر عهده می گیرید.

وقتی به عنوان مشاور کار می‌کنید، مزایا و معایبی دارد. اینکه آیا این یک شغل مناسب است یا خیر، چیزی است که شما باید خودتان با سنجیدن جوانب مثبت و منفی تصمیم بگیرید. R

پیشنهاداتی برای مطالعه بیشتر:

سوالات مصاحبه شغلی بر اساس نقش – متخصصان توسعه کسب و کار

آزمون هوش در مصاحبه استخدامی

مدل RIASEC (کدهای هالند)

تست انیاگرام ( آزمون آنلاین Enneagram)

تحلیل فیلم « مانی بال » Money ball

برای دریافت فایل word و pdf مقاله کلیک کنید.

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست