مقدمه

نوشتن مغزی سازمان‌ها امروزه طوفان مغزی را دوست دارند و فرض غالب این است که طوفان مغزی در ایجاد بسیاری از نظرهای خلاق مؤثر است. بنابراین همه شرکت‌ها در سراسر جهان افراد را در اتاق‌های کنفرانس جمع می‌کنند و به آنها می‌گویند که «خلاق باشید، مسائل ما را حل کنید».

تحقیقات طوفان مغزی

تحقیقات اخیر در مورد طوفان مغزی بیان می‌کند که جلسه طوفان مغزی در برخی موارد موثر نیست علت این موضوع پویایی گروه است که در آن افراد قادر نیستند در مورد نظر و عقیده های مختلف قضاوت کنند، که این معمولاً باعث می‌شود که افراد نتوانند در جهت حل مسئله گام بردارند.

در یک مطالعه نتایج به دست آمده حاکی از این بود که گروهی از افراد نظرهای کمتری را نسبت به مجموع نظرهای تک تک اعضای گروه ایجاد می‌کنند.

  • با در ذهن داشتن این نکته، گونه متوسط و متعادلی از طوفان مغزی، نوشتن مغزی نامیده می‌شود، که به عنوان روشی برتر برای ایجاد حجم بیشتری از نظرهای خلاق است.

این روش نیز با استفاده از قواعد روش طوفان مغزی به شرکت کنندگان اجازه می‌دهد که در زمان معین نظرهایی را بر اساس تفکر خود ایجاد و آنها را ثبت ولی آنها را در ابتدای کار با گروه در میان نگذارند.

سپس مشارکت کنندگان و شکل چرخشی و به نوبت نظرهایشان را می خوانند و بیان می کنند تا اینکه همه نهادها مطرح شوند، آن گاه افراد بر اساس این پیشنهادها، راه حل‌ها و پیشنهادهای جدیدی می‌توانند ایجاد کنند.

شیوه های بهبود نوشتن مغزی

شیوه های متعددی برای بهبود کمی و کیفی پیشنهادهای مطرح شده وجود دارد که عبارتند از:

۱) تنوع‌بخشی مشارکت‌کنندگان

اطمینان حاصل کنید که افرادی که در جلسه طوفان مغزی مشارکت دارند جنبه‌های متنوعی از موضوعات را مطرح می‌کنند. ذی نفعان کلیدی و افرادی خارج از شرکت (مشتریان و تأمین کنندگان) که با مسائل ویژه شما آشنا نیستند.

تحقیقات نشان می‌دهد که در مورد حل خلاقانه یک مسئله گروه‌های متنوع عملکرد بهتری را نسبت به گروه‌های غیر متنوع دارند.

۲) استفاده از استعاره و تشبیه‌ها

وقتی نمایشگاه ماشینی، شمار بازدیدکنندگانش را با ایجاد تجربه خرید خوشایند می‌خواست افزایش دهد، روی برنامه‌های خوشایندی چون مواد غذایی و پذیرایی تمرکز کرد. برای استفاده از مواد غذایی آنها به این نتیجه رسیدند که بر شکلات (روان، شیرین، آرام کننده) به عنوان یک استعاره برای ارائه خدماتشان تمرکز کنند، به طوری که ارائه این خدمات به جای اینکه به صورت متهورانه باشند، چون شکلات، شیرین، آرام کننده و روان باشد.

چیپس‌های رایج سیب زمینی نیز خود، نتیجه یک فرایند تشبیه بوده است. مشکلی که باعث به وجود آمدن این چیپس‌ها شد این بود که این چیپس‌ها در ابتدا به فضای زیادی برای نگهداری نیاز داشتند، اما بسته بندی آنها به طور فشرده باعث خرد شدنشان می‌شد. در نتیجه تولید کنندگان آن از شبیه سازی برگ‌های خشک درخت استفاده کردند و نشان دادند که وقتی برگ‌ها اندکی مرطوب باشند بدون اینکه شکل آنها خراب شود، می‌توان روی هم انباشته، بسته بندی کرد و بدین شکل این چیپس‌ها به وجود آمدند.

۳) استانداردهای عملکرد و بازخور

تحقیقات نشان می دهد که گروهی از حل کنندگان مسئله، تعداد عقاید ایجاد شده را با تعیین استانداردهای عملکری بالا تا حد امکان می توانند افزایش دهند.

علاوه بر این، ارائه بازخور در مورد چگونگی انجام یک نوشتن مغزی مهم و حیاتی است. به طور ساده، گذشته و حال را متوقف کنید و تعداد عقایدی را که ایجاد می‌شوند، محاسبه کنید و اجازه دهید که افراد بدانند که بالا یا پایین نمودار قرار دارند.

۴) دنیایی مطلوب تصور کنید

نکته کلیدی در ایجاد پیشنهادهای واقعی، تشویق افراد به این است که به سادگی فرض کنند هیچ محدودیتی برای حل مسئله ندارند. اگر شما می توانستید چنین فرضی را در نظر بگیرید چه آرزویی داشتید؟ یک دنیای کامل و مطلوب چه شکلی است؟ و…

مقاله “نوشتن مغزی چیست؟”

برای دریافت مقاله فوق به صورت فایل WORD و PDF کلیک کنید:

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 1 votes
Software Name
sanjeman
Operating System
web application
Software Category
نرم افزار منابع انسانی
Price
Rial 0
, ,

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست