کاربرد تست MBTI در منابع انسانی ( ام بی تی آی)

کارنامه کامل
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

تست MBTI ( ام بی تی آی ) چیست؟

طبق گزارش Forbes، یکی از پرکاربردترین ابزارهای شخصیت شناسی در محیط کار، ابزار شخصیت شناسی MBTI است و در این مقاله به بررسی چیستی این ابزار می‌پردازیم.

شخصیت شناسی به روش MBTI یا Myers–Briggs Type Indicator یکی از قدرتمندترین، پر استفاده‌ترین و همزمان قدیمی‌ترین ابزارهای شخصیت شناسی است که شما را به اهداف پیش‌تر گفته شده و موارد بسیار دیگری خواهد رساند. با استفاده از این ابزار، با حدود علایق فرد، مدل جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم گیری او آشنا شده و به آنها همان چیزی را می‌دهیم که می‌خواهند از ما دریافت کنند.

در دنیای امروزی، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف برای بقا و رشد، نیازمند داشتن حداکثر کارایی افرادشان هستند. بدیهی است که یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش کارایی و بهره‌وری افراد در هر مجموعه‌ای احساس رضایت آن‌هاست و همینجاست که بخش اهمیت “منابع انسانی” مجموعه‌ها مشخص می‌شود. اگر بخش منابع انسانی سازمان شما مجهز به ابزارهای قدرتمند شخصیت شناسی باشد، می‌توانید تا حدود زیادی از این دست دغدغه‌ها آسوده شوید.

با استفاده از ابزارهای شخصیت شناسی، شما بسیار راحت‌تر می‌توانید انگیره‌های افراد را تشخیص داده و به هر کسی طبق نیازها و محرک‌های خودش انگیزه دهید. بنابراین ضمن رسیدن به هدفتان، در مصرف منابع مجموعه‌تان هم صرفه جویی خواهید کرد. برای مثال کارمندی را فرض کنید که برای او «یادگیری» در اولویت باشد. شما برای این فرد کدام را برمی‌گزینید؟ ثبت‌نام او در یک دوره‌ی آموزشی با هزینه‌ی پنجاه هزار تومان در ماه یا افزایش حقوق صد هزار تومانی؟

از این دست مثال و انتخاب‌ها به وفور در سازمان‌های گوناگون مشاهده می‌شود و با کمی مدیریت درست می‌توان به پیشرفت خوبی نسبت به رقبای اصلی دست یافت.

به امید پیشرفت هرچه بیشتر و بهتر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ایرانی.

 

 

نحوه تست MBTI ( آزمون آنلاین ام بی تی آی )

آزمون MBTI دارای ۸۰ سوال باشد و زمان پاسخگویی به آن حدود ۱۵ دقیقه می باشد شما از طریق لینک زیر می توانید این آزمون را مشاهده کرده و به پاسخگویی آن اقدام کنید و درنهایت کارنامه تست MBTI شما با هزینه ۹۵۰۰هزارتومان به صورت لینک برای شما ایمیل می شود.

لطفا پیش از کلیک روی لینک زیر فیلتر شکن خود را خاموش کنید

کارنامه کامل
۹۰ سوال

شروع تست MBTI

 

 

 

تست MBTI چه می‌گوید؟

در ابزار MBTI انسان‌ها از چهار منظر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • دریافت انرژی
  • جمع‌آوری اطلاعات
  • تصمیم‌گیری
  • سبک زندگی

به ازای هرکدام از موارد بالا، دو ترجیح در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از:

  1. ترجیح دریافت انرژی: برون‌گرا (Extroversion :E) / درون‌گرا (Introversion :I)

بنابر تعریف در ابزار MBTI، برون‌گراها از محیط اطرافشان انرژی می‌گیرند در حالی که درون‌گراها برای شارژ شدن نیازمند سکوت و تنهایی هستند. برون‌گراها به صحبت و تبادل نظر علاقمند بوده و هرچه بیرون باشد برایشان جالب است. معمولا از آن‌ها بعنوان افرادی معاشرتی یاد می‌شود که در گروه‌ها به راحتی صحبت کرده و اظهار نظر می‌کنند. در مقابل درون‌گراها برای داشتن حال خوب نیازی به حضور دیگران ندارند. آن‌ها از صحبت‌های دو نفره لذت می‌برند و در مجموع ساکت، تودار، دیرجوش و محتاط به نظر می‌رسند.

  1. ترجیح جمع‌آوری اطلاعات: حسی (Sensing :S) / شهودی (Intuition :N)

بنابر نظریه‌ی شخصیت شناسی MBTI، انسان‌های شهودی دوست دارند از طریق دیدن تصویر جامع (big picture) و تمرکز بر ارتباط وقایع و یافتن الگوها اطلاعات را دریافت کنند. این در حالیست که افراد حسی اطلاعات واقعی و ملموس، جزئیات و اعداد و ارقام برایشان قابل اعتمادتر است. به طور کلی شهودی‌ها به الهامات و نظریات و حسی‌ها به تجربیات و اجرائیات علاقمندند.

  1. ترجیح تصمیم‌گیری: منطقی (Thinking :T) / احساسی (Feeling :F)

بنابر نظریه‌ی شخصیت شناسی MBTI، افراد احساسی ترجیح می‌دهند در تصمیماتشان از احوالات و احساس خود پیروی کنند و به ارزش‌های درونیشان پایبندند. در مقابل افراد فکری ترجیحشان ارزشهای سازمانی و بیرون از خودشان است. آنها رک و صریح بوده، مسائل را “درست و غلط” می‌کنند و احساساتشان را کم‌تر در تصمیم‌گیریشان دخیل می‌کنند. درحالی که احساسی‌ها مهربان‌تر به نظر می‌رسند و همدردی و قدردانی برایشان از اهمیت خاصی برخوردار است. آن‌ها موضوعات را شخصی می‌کنند و در تصمیم‌گیری، “بد و خوب” دارند.

  1. ترجیح سبک زندگی: منظم (Judging :J) / منعطف (Perceiving :P)

آخرین ترجیح در MBTI، ترجیح سبک زندگیست. در این بخش، منظم‌ها برای هر کاری از قبل برنامه ریزی دارند و در مجموع می‌خواهند زود تصمیم بگیرند. آنها تا تصمیم نگیریند راحت نیستند و سعی دارند سریع از بلاتکلیفی رها شوند. اما منعطف‌ها با مسائل راحت‌تر برخورد می‌کنند و در برابر اتفاقات و موارد پیش‌بینی نشده انعطاف پذیری خوبی دارند. آن‌ها سخت گیر نبوده و حتی گاهی خود به خودی هستند. تصمیم گیری برای افرادی که شخصیت منعطف دارند سخت‌تر از افراد منظم است و از این که مسئولیت تصمیم خود یا بقیه را بعهده داشته باشند هراس دارند.

تست MBTI

تست MBTI

کاربردهای دیگر تست MBTI

یک استفاده‌ی مهم و تخصصی دیگر از ابزار MBTI این ضرب المثل معروف است که می‌گوید «هر کسی را بهر کاری ساختند!». ضرب المثل به درستی به مسئله‌ای اشاره می‌کند که این ابزار قابلیت حل آن را دارد. در جلسات مصاحبه استخدام، می‌توانید با تشخیص شخصیت فرد مصاحبه شونده شغل‌هایی که او برای آنها ساخته شده است را تشخیص داده و خود را از عواقب تشخیص نادرست توانایی‌های فرد برهانید. (به بیان دیگر، دانستن تیپ MBTI افراد به شما در تشخیص زودهنگام نقاط ضعف و قوت آنها کمک بسیاری کرده و شخصی که ذاتا توانایی مورد نیاز برای شغل خاصی ندارد را به اشتباه در آن موقعیت استخدام نمی‌کنید.)

در کنار تمام این موارد، با ابزار MBTI می‌توانید مسائل و مشکلاتِ احتمالیِ بین فردیِ کارمندانِ مجموعه‌تان را پیش‌بینی کرده و قبل از وقوع، آنها را حل کنید!

 

آخرین کلام!

نکته‌ی بسیار مهمی که نگفتن آن تمام زحمات من (بعنوان نویسنده) و شما (بعنوان خواننده) را بر باد خواهد داد این است که نمی‌توان با دانستن تیپ MBTI فردی، درمورد شغل رضایت بخش و توانایی‌های او اظهار نظر دقیقی کرد! درست نیست که بگوییم «تیپ شخصیتی من برای فلان شغل‌ها مناسب است» و با این گفتار دید خود و دیگران را محدود کنیم. افراد با هر تیپ شخصیتی‌ای می‌توانند در هر شغل و حرفه‌ای موفق و آینده دار باشند! نکته‌ی مهم اینجاست که بتوانیم بر اساس شخصیت فرد بهترین شرایط و موقعیت را در حرفه‌ی انتخابی او برایش مهیا کنیم. درواقع با فراگرفتن دانش MBTI نه تنها کار شما ساده‌تر نخواهد شد، که نیازمند تحلیل بیشتری برای انتخاب درست هستید اما در عین حال می‌توانید از درستی انتخاب خود اطمینان بالایی داشته باشید.

با تشکر از نویسنده جناب آقای محمد صدرا مرادیان

دیگر تست های روانشناسی سنجمان:

آزمون هوش هیجانی

Bar-On

هوش هیجانی(EQ) شامل شناخت و کنترل هیجان‌های خود است.

اطلاعات بیشتر

۱۱۹ نفر
۲۰ دقیقه
۹۰ سوال

نمونه کارنامه

شرکت در آزمون

آزمون شخصیت‌شناسی دیسک

DISC

آزمون شخصیت دیسک، مدعی است می‌تواند تیپ فکری و عملی شما در محیط کار و اجتماع را به شکل جزئی‌ از شخصیت ذاتی و طبیعی‌تان تمیز بدهد.

اطلاعات بیشتر

۱۶۶ نفر
۱۵ دقیقه
۴۸ سوال

نمونه کارنامه

شرکت در آزمون

آزمون شخصیت‌شناسی نئو

NEO_PI-R

آزمون شخصیت نئو، آزمون‌ جامعی است که پنج محدوده‌ی اصلی شخصیت و ویژگی‌های مرتبط با این جنبه‌ها را می‌سنجد.

اطلاعات بیشتر

۱۶۱۶ نفر
۴۰ دقیقه
۲۴۰ سوال

نمونه کارنامه

شرکت در آزمون

برای آشنایی با کاربردهای تست های روانشناسی در سازمان کلیک کنید

مقاله کاربرد تست MBTI در منابع انسانی ( ام بی تی آی)

برای دانلود مقاله به صورت فایل WORD و PDF  کلیک کنید:

مقاله مرتبط:

چرا شخصیت شناسی مهم است؟

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
5 based on 9 votes
Software Name
تست MBTI آنلاین
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار روانشناسی
Price
IRR 0
Landing Page
, , , , ,

پست های مرتبط

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست