ارزیابی شخصیت برای مشاغل

زمانی که برای مصاحبه شغلی آماده می‌شوید، باید از این واقعیت آگاه باشید که کارفرمایان به طور فزاینده‌ای ارزیابی‌ شخصیتی را به عنوان بخشی از فرآیند استخدام در نظر می‌گیرند. اگرچه نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که یک شرکت از چه تست شخصیتی استفاده کند، و نمی‌توانید پاسخ‌های «درست» را از قبل تمرین کنید، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای ارزیابی شخصیت شغلی آماده شوید. در این مقاله، تعدادی از محبوب‌ترین تست‌های شخصیت را فهرست می‌کنیم و همچنین نکاتی را در مورد چگونگی آماده شدن برای ارزیابی شخصیت ارائه می‌کنیم.

ارزیابی شخصیت برای مشاغل چیست؟

ارزیابی شخصیت ابزاری است که کارفرمایان بالقوه از آن برای شناخت ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها و جهان‌بینی اولیه نامزد استفاده می‌کنند. از آنجایی که کارفرمایان متوجه می‌شوند که شخصیت، مهارت‌های نرم و هوش هیجانی کارکنان می‌تواند به اندازه دانش فنی و تجربه مهم باشد، آنها به طور فزاینده‌ای ارزیابی‌های شخصیتی را در فرآیند مصاحبه لحاظ می‌کنند.

با به دست آوردن بینشی در مورد شخصیت و رفتار یک کارمند بالقوه، یک کارفرما یا مدیر می‌تواند مناسب بودن نامزد برای موقعیت و فرهنگ شرکت را ارزیابی کند.

اگرچه فرآیند مصاحبه ممکن است برای تعیین مواردی مانند پیشینه، دانش، مهارت‌های فنی و تجربه کاری یک نامزد کافی باشد، اما همیشه روش موثری برای سنجش شخصیت و دیدگاه یک فرد به زندگی نیست. به عنوان مثال، یک نامزد عصبی ممکن است در طول مصاحبه خجالتی و ناامن شود، در حالی که ممکن است در واقع طبیعتی برون‌گرا و بی‌خیال داشته باشد.

نامزدها ممکن است فقط جنبه های خاصی از شخصیت خود را در طول مصاحبه آشکار کنند. در چنین مواردی ارزیابی‌های شخصیتی مؤثر هستند، زیرا بینشی را ارائه می دهند که فرآیند عادی مصاحبه نمی‌تواند پاسخ دهد.

چه نوع تست‌های ارزیابی شخصیت وجود دارد؟

طیف گسترده‌ای از ارزیابی‌های شخصیتی وجود دارد که رویکردهای متفاوتی را ارائه می‌دهند. با این حال، به نظر می‌رسد کارفرمایان از تست های شخصیتی زیر برای ارزیابی شخصیت قبل از استخدام استفاده می‌کنند:

نمایه کلیپر (Caliper Profile)

نمایه کالیپر یک ابزار ارزیابی است که شامل انواع مختلفی از سؤالات، از جمله سؤالات درست یا نادرست، سؤالات چند گزینه ای از «کاملاً موافقم» تا «کاملاً مخالفم» و مجموعه‌ای از اظهارات است که در آن داوطلبان مناسب‌ترین پاسخ را انتخاب می‌کنند. این آزمون در تعیین اینکه چگونه ویژگی‌های شخصیتی یک فرد ممکن است بر عملکرد شغلی تأثیر بگذارد، کمک می‌کند.

پرسشنامه شخصیت هوگان (HPI)

این تست شخصیت شامل ۲۰۶ سوال درست یا غلط است که داوطلبان باید در عرض ۲۰ دقیقه آن را تکمیل کنند. HPI که در دهه ۱۹۸۰ برای تجزیه و تحلیل رفتار اجتماعی طراحی شد، ثابت کرده است که ابزار ارزشمندی است برای سنجش اینکه آیا شخصیت یک نامزد مناسب برای یک شغل خاص است یا خیر.

فهرست رفتار دیسک (DISC)

این تست شخصیت بر اساس چهار تیپ شخصیتی غالب، تأثیرگذار، ثابت و سازگار است. شرکت‌ها از این آزمون برای تعیین تمایلات رفتاری یک نامزد و اینکه چه نقشی در یک تیم ممکن است ایفا کنند، استفاده می‌کنند. آزمون می‌تواند ساده باشد، زیرا فقط شامل حداکثر ۳۰ عبارت یا صفت است که داوطلبان تصمیم می‌گیرند که برای آن‌ها اعمال می‌شود یا نمی‌شود.

برای انجام تست دیسک آنلاین کلیک کنید.

پرسشنامه شخصیت شغلی SHL

این آزمون به طور خاص برای محل کار طراحی شده است. زیرا به کارفرمایان نشان می‌دهد که چگونه ویژگی‌های رفتاری خاص به طور مستقیم بر عملکرد شغلی تأثیر می‌گذارد. داوطلبان به ۱۰۴ سوال پاسخ می‌دهند که آنها را در سه حوزه یعنی روابط با مردم، سبک تفکر و احساسات و عواطف ارزیابی می‌کند. هر سوال چهار عبارت را در اختیار داوطلب قرار می‌دهد و آن‌ها باید هم بیشترین و هم کمترین پاسخ را انتخاب کنند.

چگونه برای ارزیابی شخصیت آماده شویم

حتی اگر پاسخ‌های «درست» یا «نادرست» را ندانید،  مراحل خاصی وجود دارد که می‌توانید برای آماده‌سازی خود بردارید، و همچنین نکات خاصی را می‌توانید در حین شرکت در آزمون به کار ببرید.

اولین و مهمترین نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که تست شخصیت را جدی بگیرید. اگرچه شما ممکن است صلاحیت های مناسب و تجربه کافی برای این شغل را داشته باشید، یک کارفرما نتایج تست شخصیت شما را در نظر می‌گیرد – به خصوص در مواردی که باید بین دو نامزد با مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه مشابه تصمیم گیری شود. چند نکته دیگر که می‌توانید هنگام آماده شدن برای تست شخصیت در نظر بگیرید:

۱٫ صادقانه به سوالات پاسخ دهید

در برخی از آزمون‌ها، ممکن است به نظر برسد که به یک نوع سؤال پاسخ متفاوتی می‌دهید. این تست‌ها بر اساس روش‌های خاصی طراحی شده‌اند که اگرچه ممکن است غیرمنطقی به نظر برسند، اما موثر هستند.

هنگام انجام تست شخصیت، بهترین راه عمل این است که به سادگی به سوالات تا جایی که می توانید صادقانه پاسخ دهید. این اطمینان حاصل می کند که آزمون را تا حد امکان بدون استرس کامل کنید و دقیق ترین دیدگاه را از خود به عنوان یک نامزد ارائه دهید.

۲٫ موقعیتی را که برای آن درخواست می‌کنید در نظر بگیرید

 باید بدانید که دارای ویژگی‌های شخصیتی متعددی هستید و این ویژگی‌ها را با توجه به موقعیت ها و محیط‌های مختلف تطبیق می‌دهید. رفتاری که در اوقات فراغت با دوستان خود دارید، احتمالأ با رفتاری که هنگام شرکت در یک کنفرانس دارید، یکسان نیست. شما باید از منظر حرفه‌ای به آزمون نگاه کنید. زمانی که به سوالات پاسخ می‌دهید از موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنید و فرهنگ شرکت، آگاه باشید.

به عنوان مثال، اگر شما فردی درونگرا هستید که از انجام وظایف تحلیلی به صورت مجزا لذت می برید، درخواست برای یک موقعیت فروش یا مدیریت ممکن است مناسب ترین گزینه نباشد. با این حال، اگر برای شغلی درخواست می‌دهید که با شخصیت شما مطابقت دارد، سعی کنید صادقانه و در عین حال از دیدگاه حرفه‌ای به پرسشنامه پاسخ دهید.

۳٫ با تست های شبیه سازی تمرین کنید

ارزیابی های شخصیتی شبیه سازی شده مختلفی را می‌توان به صورت آنلاین انجام داد. اکثر شرکت‌ها یکی از ارزیابی‌های شخصیتی محبوب را انتخاب می‌کنند. همچنین، انجام تست‌های شبیه‌سازی آنلاین به شما کمک می‌کند تا در مقابله با این نوع تست‌ها تجربه کسب کنید. آنها اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد، زیرا ایده‌ای تقریبی از آنچه انتظار دارید خواهید داشت.

از تست‌های روانشناسی سنجمان استفاده کنید

۴٫ سطح استرس خود را پایین نگه دارید

اگرچه ارزیابی‌های شخصیتی ابزارهای ارزشمندی برای سنجش ویژگی‌های شخصیتی افراد هستند، اما این ارزیابی‌ها ضد شکست نیستند. مطالعات نشان داده‌اند که وقتی داوطلبان در طول آزمون‌های شخصیتی استرس زیادی دارند، بر پاسخ‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد، به‌عنوان مثال، برخی از داوطلبان بی‌احتیاط می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بلاتکلیف یا مضطرب شوند.

همانطور که در هر آزمونی انجام می‌شود، تا حد امکان با آرامش به تست شخصیت پاسخ دهید. جدا از آمادگی و تمرین برای آزمون، به خود یادآوری کنید که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد و کارفرمایان سعی در قضاوت شما ندارند. آنها به سادگی در تلاش هستند تا مناسب ترین نامزد برای این موقعیت را پیدا کنند.

بیاموزید که چگونه تیپ شخصیتی احتمالی مایرز-بریگز خود را شناسایی کنید و چگونه هر عنصر ممکن است بر ترجیحات، نقاط قوت و ضعف شما در محل کار تأثیر بگذارد. R

برای انجام تست مایرز-بریگز آنلاین کلیک کنید

نمونه های پرکاربرد تست شخصیت:

آزمون MBTI آنلاین کلیک کنید

برای انجام تست نئو آنلاین کلیک کنید

تست DISC

برای انجام آزمون کتل آنلاین کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

چگونه در طول مصاحبه بر نقاط قوت شخصی خود تأکید کنید

چرا کارفرمایان در مصاحبه سوالات عجیب می‌پرسند؟

راهکارهای غلبه بر اضطراب مصاحبه شغلی

سوال مصاحبه: «چرا این شغل؟»

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست