مصاحبه اطلاعاتی چیست؟

اگر به دنبال انتخاب مسیر شغلی هستید، یا در فکر تغییر شغلی یا به دنبال شغل هستید، یک مصاحبه اطلاعاتی ابزار شبکه‌ای قدرتمندی است که می‌توانید از آن برای جمع آوری بینش صنعت متخصص و ایجاد روابط حرفه‌ای قوی استفاده کنید. در حالی که جلب موافقت متخصصان پرمشغله که غریبه ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، دانستن راه درست برای درخواست شغل بسیار مهم است.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد گرفتن مصاحبه اطلاعاتی بدانید، را مورد بحث قرار می‌دهیم.

مصاحبه اطلاعاتی چیست؟

مصاحبه اطلاعاتی جلسه یا بحثی است که در آن اطلاعات فردی را که با او مصاحبه می‌کنید در مورد شغل او جمع آوری می‌کنید. می‌توانید از یک مصاحبه اطلاعاتی برای جمع آوری بینش در مورد صنعت مورد علاقه خود، فرهنگ شرکتی یک شرکت خاص یا مسیر شغلی فردی که الهام بخش شماست استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از آن به عنوان یک فرصت شبکه‌ای برای ایجاد یک رابطه حرفه‌ای با فردی که با او مصاحبه می‌کنید استفاده کنید. در حالی که به شما این فرصت را می‌دهد که با یک حرفه‌ای که در حال حاضر در صنعت یا شرکت مورد علاقه شما کار می‌کند ارتباط برقرار کنید، همچنین به فردی که با آن مصاحبه می‌کنید این فرصت را می‌دهد تا بینش خود را در مورد شخصیت شما جمع آوری کند و از این اطلاعات استفاده کند. تا شما را در یک مجموعه کاندیدای بالقوه برای موقعیت های آینده بگنجانند.

نحوه درخواست

دانستن مراحل درست هنگام درخواست برای اینکه فردی که درخواست مصاحبه با او را دارید با درخواست شما موافقت کند، بسیار مهم است. برای درخواست مراحل زیر را دنبال کنید:

تحقیق انجام دهید.
به اهداف خود برای مصاحبه فکر کنید.
برای مصاحبه‌کننده ایمیل بفرستید.
سوالات مصاحبه را آماده کنید.
بعد از مصاحبه پیگیری کنید

۱٫ انجام تحقیق

اولین قدم برای درخواست مصاحبه اطلاعاتی از شخصی، انجام تحقیق در مورد آن شخص، شغل و صنعت است. این تحقیق به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که برای مصاحبه با فرد مناسبی تماس می‌گیرید. همچنین به شما کمک می کند تا بدانید چه اطلاعاتی در مورد فردی که می‌خواهید با او مصاحبه کنید و شغل یا شرکت او در حال حاضر در دسترس است. این اطلاعات بعدأ در فرآیند مصاحبه اطلاعاتی هنگام تهیه سؤالات مصاحبه به شما کمک می‌کند.

۲٫ در مورد اهداف خود برای مصاحبه فکر کنید

در مرحله بعد، باید به اهداف خود فکر کنید. به این فکر کنید که آیا می‌خواهید در مورد مهارت‌ها یا تجربیات خاص این حرفه‌ای، فرهنگ شرکتی در شرکتی که برای آن کار می‌کنند یا اطلاعات داخلی در مورد صنعت اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اگر دلیل یا دلایلی را که می‌خواهید صحبت کنید در ایمیل خود به وضوح بیان کنید، احتمال بیشتری برای دریافت پاسخ مثبت به درخواست مصاحبه خود خواهید داشت. داشتن یک ایده روشن از اهداف شما به شما کمک می کند تا سوالات هدفمند را برای مصاحبه آماده کنید.

۳٫ یک ایمیل برای درخواست مصاحبه ارسال کنید

در مرحله بعد، باید یک ایمیل سرد برای شخصی که علاقه مند به مصاحبه هستید ارسال کنید و از او بخواهید که با مصاحبه اطلاعاتی موافقت کند. ایمیل شما باید به گونه‌ای تنظیم شود که به راحتی قابل درک باشد و دلایلی را که برای درخواست از این شخص دارید به وضوح بیان کند. از آنجایی که این یک ایمیل سرد است که احتمالأ برای شخصی ارسال می‌شود که قبلأ نمی‌شناسید یا با او رابطه‌ای ندارید، بسیار مهم است که در طول ایمیل، حرفه‌ای و مودب باشید.

۴٫ سوالات مصاحبه را آماده کنید

هنگامی که شخصی که درخواست مصاحبه اطلاعاتی با او کرده‌اید، موافقت کرد که با شما ملاقات کند، باید شروع به تهیه سؤالاتی کنید تا در طول مصاحبه از آنها بپرسید. مهم است که اطمینان حاصل کنید که به زمان و انرژی آنها احترام می‌گذارید، بنابراین سعی کنید مطمئن شوید که سؤالاتی که می‌پرسید پاسخی نداشته باشد که به راحتی از طریق تحقیقات آنلاین پیدا شود. همچنین مهم است که مطمئن شوید سؤالات شما به گونه‌ای ایجاد شده‌اند که عمدأ اطلاعاتی را که از مصاحبه به دنبال آن هستید جمع آوری کند.

۵٫ پیگیری بعد از مصاحبه

در نهایت، باید ایمیلی بفرستید و از شخص به خاطر وقت گذاشتن برای بحث در مورد شغلش با شما تشکر کنید. سپس، هر چند ماه یکبار باید با این شخص پیگیری کنید تا به شما در حفظ آن رابطه حرفه‌ای کمک کند.

بیشتر بخوانید:

مدیریت روحیه کارکنان

حفظ کارکنان

برنامه‌ ریزی استراتژیک برای بهبود بهره‌وری  

آموزش کارکنان

دلبستگی کارکنان

نظام پاداش و تشویق کارکنان

زنجیره ارزش منابع انسانی: یک ابزار ضروری برای افزودن ارزش به منابع انسانی

مشارکت کارکنان چیست؟

برنامه ریزی جانشین پروری

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست