مصاحبه گروهی

مصاحبه گروهی چیست؟

دو نوع مصاحبه گروهی وجود دارد – گروهی و پانلی. یک مصاحبه گروهی شامل مصاحبه یک مصاحبه‌گر با چند نامزد به طور همزمان است. مصاحبه‌های گروهی بیشتر در صنایعی مانند خدمات غذایی، مهمان‌داری و خرده‌فروشی رایج است.

از سوی دیگر، مصاحبه‌های پانل شامل گروهی از اعضای یک تیم استخدامی است که با یک نامزد شغلی مصاحبه می‌کنند. گروه مصاحبه معمولأ شامل مدیران استخدام، اعضای تیم مربوطه و یک نماینده منابع انسانی است.

آیا مصاحبه گروهی موثر است؟

۱

مصاحبه‌های گروهی چندین مزیت منحصر به فرد را نسبت به سایر فرمت‌های مصاحبه ارائه می‌دهد. بنابراین، اگر سازمان شما از مصاحبه‌های گروهی با در نظر گرفتن این مزیت استفاده کند، به احتمال زیاد آنها را موثر می‌بینید.

۲

این نوع از مصاحبه‌ها کارآمد هستند و به سازمان‌ها اجازه می‌دهند با چندین نامزد به طور همزمان مصاحبه کنند و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در ساعات کار می‌شود. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که ببینید کدام نامزدها با دیگران رفتار  می‌کنند. مطمئنأ، هر نامزدی می‌گوید که با دیگران خوب کار می‌کند. مصاحبه گروهی به شما این امکان را می‌دهند که این مهارت‌ها را در عمل ببینید.

۳

محیط های مصاحبه گروهی بینش منحصر به فردی را در مورد اینکه چه کسی با فرهنگ شرکت سازگار است ارائه می دهد. فرهنگ سازمان شما احتمالاً در نحوه تعامل کارکنان با دیگران آشکارترین یا نزدیک به آن است. مصاحبه گروهی محیطی را برای کمک به شناسایی نامزدهای سازگار با فرهنگ شما ایجاد می کند.

۴

مصاحبه‌های گروهی به شما نشان می‌دهد که چه کسی تحت استرس عملکرد خوبی دارد. آیا موقعیتی که در دست است، موقعیتی پر استرس و سریع است؟ اگر چنین است، یک مصاحبه گروهی را در نظر بگیرید، که به شبیه‌سازی استرس و سرعت کار در دست کمک می‌کند.

نحوه انجام مصاحبه گروهی

در اینجا نکاتی در مورد بهترین شیوه ها برای مصاحبه گروهی وجود دارد.

به داوطلبان اطلاع دهید:

 مصاحبه گروهی هرگز نباید برای داوطلبان غافلگیر کننده باشد. بنابراین، هنگامی که درخواست مصاحبه با نامزدها را دارید، باید به آنها اطلاع دهید که مصاحبه مربوطه از قالب گروهی استفاده می‌کند. این از غافلگیری جلوگیری می‌کند و به نامزدها این فرصت را می‌دهد که به طور خاص برای قالب گروهی آماده شوند.

از قبل با سایر مصاحبه‌کنندگان ملاقات کنید:

اعضای تیم مصاحبه باید در مورد نحوه انجام مصاحبه در یک صفحه باشند. این که چه سؤالاتی، چه کسی از آنها می‌پرسد، چگونه نامزدها ارزیابی می‌شوند و غیره باید قبل از انجام مصاحبه گروهی مرتب شوند.

خودتان را معرفی کنید:

با توجه به اینکه در قالب پانل، نامزدها با چندین کارمند مصاحبه خواهند کرد، هر یک از اعضای پانل مصاحبه باید خود را معرفی کنند، نقش خود را در سازمان مشخص کنند و توضیح دهند که چرا بخشی از پانل مصاحبه هستند. علاوه بر این، این باید به محض ورود نامزدها برای مصاحبه اتفاق بیفتد.

به نوبت سوال بپرسید:

نه تنها اعضای یک پانل باید به نوبت سوال بپرسند، بلکه باید ترتیب سوالات و اینکه چه کسی آنها را می‌پرسد را از قبل تعیین کنید. این کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که نامزدها تحت تأثیر گروه قرار نمی‌گیرند و می‌توانند روی سؤال مورد نظر تمرکز کنند.

توضیح برای بقیه اعضای پانل:

پس از پایان مصاحبه، پانل باید زمانی را برای به اشتراک گذاشتن برداشت های کلی خود از نامزدها اختصاص دهد. علاوه بر این، این توضیح باید در اسرع وقت انجام شود تا اطمینان حاصل شود که افکار و برداشت‌ها در ذهن پانل تازه هستند.

چگونه در مصاحبه گروهی موفق شویم

نکات بی پایانی در مورد چگونگی انجام یک مصاحبه گروهی وجود دارد. در اینجا برخی از مواردی که فکر می‌کنیم مفیدترین هستند آورده شده است:

از قبل تحقیقات خود را انجام دهید:

قبل از ورود باید با سازمان، نقشی که برای آن مصاحبه می‌کنید و اعضای تیم استخدام آشنا باشید. آماده بودن و آگاه بودن یک کیفیت ضروری برای کارکنان آینده است.

هم با پنل مصاحبه و هم با سایر نامزدها به صورت جداگانه احوال‌پرسی کنید:

این نشان دهنده مهارت‌های افراد قوی است و با آن‌ها آشنا شوید که می‌توانید بعدأ در مصاحبه به آن اشاره کنید.

مقدمه خود را آماده کنید:

مصاحبه های گروهی معمولأ با درخواست از نامزدها برای معرفی خود آغاز می‌شود. در حالی که ممکن است این یک سؤال بی ضرر به نظر برسد، در واقع اولین فرصتی است که خود را از سایر نامزدها متمایز کنید. بنابراین باید یک مقدمه کوتاه بنویسید و به خاطر بسپارید که به طور مختصر سوابق، تجربیات و دلیل مناسب بودن شما برای شغل مورد نظرتان را مشخص کند.

گوش کنید:

نه تنها به سؤالاتی که هیئت می‌پرسد، بلکه به پاسخ‌های سایر نامزدها گوش کنید. درک اینکه دیگران چگونه به یک سوال پاسخ می‌دهند، اطلاعات حیاتی برای کمک به شما در ارائه پاسخ بهتر است.

از پاسخ دادن نترسید:

در حالی که گوش دادن مهم است، به نفع شماست که ابتکار عمل نشان دهید و اولین کسی باشید که به یک یا دو سوال پاسخ می‌دهد. بنابراین باید به دنبال سؤالاتی باشید که قبلأ برای آنها آماده کرده‌اید و پاسخی قوی برای پاسخ دادن داشته باشید. هنگامی که پانل از یکی می‌پرسد، ابتدا رهبری را بر عهده بگیرید و پاسخ دهید.

از برخی از اظهارات مصاحبه کنندگان خود حمایت کنید:

البته شما سعی می‌کنید خود را به عنوان بهترین نامزد برای این موقعیت متمایز کنید. با این حال، انجام این کار مستلزم این نیست که به هر سوال متفاوت از مصاحبه شوندگان خود پاسخ دهید. در عوض، در مورد سؤالاتی که پاسخ‌های مشابهی نسبت به سایر نامزدها دارید، از موافقت با آنها نترسید، بلکه پیچیدگی و جزئیات را به آنچه قبلأ گفته شده است بسط دهید یا به آن اضافه کنید.

سؤالات خوب بپرسید:

 پرسیدن سؤالات متفکرانه به اندازه ارائه پاسخ های متفکرانه مهم است. قبل از ورود به اتاق مصاحبه باید سوالاتی را آماده کنید. S

بیشتر بخوانید:

مصاحبه استخدامی گروهی چیست

سوالات متداول شخصیتی که در مصاحبه پرسیده می‌شود

سؤالات مصاحبه درباره سابقه کاری (همراه با نمونه پاسخ)

سوالات مصاحبه برای توسعه دهندگان وب

سوالات مصاحبه بر اساس نقش – مهندس سیستم

سؤالات مصاحبه بر اساس نقش- مدیر روابط عمومی

مقایسه نرم افزارهای جذب و استخدام داخلی

سوالات مصاحبه شغلی بر اساس نقش – حسابدار

استراتژی جذب کارمند برای بهبود روند استخدام

استخدام کارمند اداری

Summary
Author Rating
Aggregate Rating
no rating based on 0 votes
Software Name
سنجمان
Operating System
وب اپلیکیشن
Software Category
نرم افزار سازمانی منابع انسانی
Landing Page

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست